Beste lezers,
Helaas heb ik voor de zoveelste keer een persoonlijke OV Chipkaart die defect is geraakt in mijn kaarthouder. Ik ben daarom sowieso al niet heel enthousiast over de chipkaart als product. Na mijn persoonlijke OV voor 5 maanden niet hebben gebruikt merkte ik problemen te hebben met inchecken, uitchecken en opladen. In- en uitchecken bij de NS poortjes werkt gek genoeg wel vrij soepel. Dat is ook het enige waar ik de Chipkaart nog voor gebruik.
Nu overkwam mij deze week voor het eerst dat ook de NS controleur de Chipkaart niet kon scannen bij zijn routine matige controle. Een eerdere controle was wel succesvol, zonder tussenkomst van problemen.
Mijn vraag aan jullie: ben ik verplicht om voor 11 euro een nieuwe Chipkaart aan te schaffen puur omdat mijn abonnement daarop staat en Translink dit niet kan overzetten zonder extra kosten in rekening te brengen. Of is het niet mijn verantwoordelijkheid dat ik nu niet gecontroleerd kan worden, terwijl ik wel degelijk keurig incheck en betaal?
Ik vind het zelf nogal wat dat de consument maar nieuwe kaarten moet blijven aanvragen, terwijl de kaart zelf geen sterk staaltje techniek is. In artikelen zoals onderstaande krijg ik sowieso jeuk bij hoe vervoersmaatschappijen omgaan met de consument. https://radar.avrotros.nl/artikel/ov-ch ... euwe-60319. Met name de NS is heel nalatig als het gaat om voorbeelden als producten opzeggen en de looptijd volmaken of saldo van een verlopen OV Chipkaart terug vragen.
Defect OV Chipkaart (vervangen of niet?)
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19 jun 2024 16:21
Re: Defect OV Chipkaart (vervangen of niet?)
Het wordt wel uw probleem als, bij controle, de ov-chipkaart door beschadiging niet meer uitgelezen kan worden. Degene die controleert kan uw pas om deze reden zelfs innemen.
Het is uw verantwoordelijkheid om met een goed werkende pas te reizen.
https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijk ... -aanvragen
Het is uw verantwoordelijkheid om met een goed werkende pas te reizen.
https://www.ov-chipkaart.nl/persoonlijk ... -aanvragen
BL2
vindt dit leuk
-
- Berichten: 32057
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Defect OV Chipkaart (vervangen of niet?)
Ik snap je punt, ik heb de mijne ook wel eens moeten vervangen omdat die ineens niks meer deed. Zat er een breuk in of zo. Degene die ik nu heb, heb ik al een jaar of drie. Zit gewoon in mijn portemonnee, niets er omheen. Ja, andere pasjes. Ik ga iedere week wel een keer weg met de trein, vaker twee keer, en soms stap ik onderweg ook nog uit. Daar komt ook af en toe busvervoer bij om op de bestemming te komen. Tegelijkertijd gebruik ik de naastliggende pasjes ook regelmatig. En toch doet het ding het nog steeds.
Dat de kaart geen sterk staaltje techniek is, dat is dus niet echt mijn bevinding. Ze verslijten, inderdaad. Maar dat is niet anders.
Dat de kaart geen sterk staaltje techniek is, dat is dus niet echt mijn bevinding. Ze verslijten, inderdaad. Maar dat is niet anders.
-
- Berichten: 32057
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Defect OV Chipkaart (vervangen of niet?)
Overigens, om je vraag te beantwoorden: je bent er inderdaad zelf verantwoordelijk voor. Net zoals je ervoor verantwoordelijk bent dat je een geldig rijbewijs bij je hebt, en meer van dat soort grappen.SuperMarioBros schreef: ↑19 jun 2024 16:31Mijn vraag aan jullie: ben ik verplicht om voor 11 euro een nieuwe Chipkaart aan te schaffen puur omdat mijn abonnement daarop staat en Translink dit niet kan overzetten zonder extra kosten in rekening te brengen. Of is het niet mijn verantwoordelijkheid dat ik nu niet gecontroleerd kan worden, terwijl ik wel degelijk keurig incheck en betaal?
Maar toch wel apart dat je wél kan inchecken en betalen, terwijl de controle niet lukt.
-
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Re: Defect OV Chipkaart (vervangen of niet?)
Het feit dat als je inchecked er een geluid te horen is wil niet zeggen dat je kaart t doet/cq saldo heeft.
Dus die ontmoetingen met de controleurs en zij kunnen de kaart niet uitlezen zijn eigenlijk een eye opener.
Dus die ontmoetingen met de controleurs en zij kunnen de kaart niet uitlezen zijn eigenlijk een eye opener.
-
- Berichten: 32057
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Defect OV Chipkaart (vervangen of niet?)
Bij de NS krijg je ook een melding dat je in/uitgecheckt bent. Ik kijk daar zelf altijd even naar, juist omdat ik wat moeite heb met de techniek. Of TS dat doet weet ik natuurlijk ook niet.
Re: Defect OV Chipkaart (vervangen of niet?)
Gezien de grote hoeveelheden ov kaarten die gewoon goed werken zou je de oorzaak van het veelvoudig defect raken misschien toch bij de gebruiker moeten zoeken. Als het een slecht product was dan zouden honderduizenden hier dagelijks last van moeten hebben.