LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door FerryG »

Het is alweer een hele tijd geleden dat een (groot) aantal lange buslijnen werden vervangen door de Interliner. Gevolg was o.a, dat je niet meer met een strippenkaart de Afsluitdijk over kunt.

Ik sprak eens met een Interliner-chauffeur hierover, en ik zei dat ze de mensen de keus zouden moeten laten: om de beurt een lijnbus en een Interliner over de Afsluitdijk laten rijden (en ook op andere trajecten waar dat van toepassing is). Die chauffeur zei toen, dat de Interliners dan leeg zouden blijven.

Als dat zo is, zou ik zeggen: draai dan de situatie weer terug, want blijkbaar wil niemand met de Interliner rijden, maar we doen het alleen omdat er geen andere mogelijkheid is.
Dat kun je toch niet maken: de mensen iets door de strot duwen dat we niet willen?

En dan vinden ze het nog gek dat zo weinig mensen met het openbaar vervoer willen reizen!!!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Misschien heeft Interliner meer geld geboden voor het traject? Voor zover ik weet worden OV trajecten bij opbod aanbesteed en krijgt de hoogste bieder de rechten.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door FerryG »

Maar de Interliner is gewoon eigendom van de busmaatschappij die daar rijdt. Dus waarom zou die tegen zichzelf opbieden?
Ik denk dat de busmaatschappijen gewoon geld hebben geroken, want je betaalt meer (treintarief).

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dan heb je zojuist je eigen vraag beantwoord.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door FerryG »

Ik heb helemaal geen vraag gesteld; ik heb alleen een betoog gehouden om het Grote Publiek erop te attenderen dat ze met de Interliner een foute stap hebben gezet.

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door gjvisser »

10 jaar geleden had ik welliswaar een OV Jaarkaart, maar ik ging altijd graag met de interliner. Lekkere zitplaatsen en niet om de 5 minuten een halte waar hij stopt. Je kunt het dus een beetje vergelijken met een intercity.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Voordat er weet rare dingen gezegd gaan worden...

OV bedrijven rijden in opdracht van gemeente of provincie. Zij zijn de opdrachtgever. Zij betalen het OV bedrijf voor diensten. Waarschijnlijk moesten de provincies te veel geld in dat traject pompen. Omdat er overal bezuinigd wordt laten ze de passagiers anders (duurder) betalen.
Daar wordt het OV bedrijf niet rijker van hoor, maar de opdrachtgever.

De laagste bieder met de hoogste of beste kwaliteit etc etc etc krijgt de concessie of te wel wint de aanbesteding. Bij een aanbesteding wordt er naar 3 punten gekeken: Kredietwaardigheid van een kandidaat, Klantvriendelijkheid en Kwaliteit. In dit laatste zitten diverse punten zoals het op tijd rijden, het uitvallen van ritten etc etc etc.

FerryG
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 sep 2006 10:45

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door FerryG »

Als dat echt zo is, hebben de overheden er alleen maar toe bijgedragen dat er wéér minder mensen het openbaar vervoer nemen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat lees ik hier nou? Met de interliner geen gebruik kunnen maken van de strippenkaart? Waar ik woon is overigens geen interliner meer, hoewel mensen het in de volksmond zo blijven noemen. Daar kon ik voor 10 strippen een flink stuk reizen, en waren ook de kortingskaarten van de NS geldig. Nu heeft de regionale vervoerder de lijn overgenomen, en kan ik nog steeds strippenkaarten gebruiken.

Ik heb vanaf de start van de interliner altijd strippenkaarten kunnen gebruiken op de interliners waarmee ik reed. En dat was overal door het land.

En Dilbert: ook in mijn regio viel de interliner onder de regionale vervoerder. Hun naam stond op de achterkant van de bussen.
Laatst gewijzigd door bodejosm43 op 26 sep 2006 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat kan ja. Er is een speciale kaart voor de Interliner, Q-liner etc etc etc. Q-liner is overigens niet hetzelfde als de Interliner. Het lijktmisschien wel zo, maar de Q-liner rijdt in feite alleen maar rondjes 1 kant op De ochtendspits de ene kant op en de avondspits de andere kant op, doet alleen de hoofdhaltes, zoals een centraal station aan en zijn beginpunt is ook het eindpunt.

De Interliner rijdt telkens dezelfde route heen en terug en heeft buiten de hoofdhaltes die de Q-liner ook aan doet nog extra stops in een stad. Dit betreft dezelfde haltes als de normale lijndienst alleen stopt deze in vergelijking met de lijndienst niet bij iedere halte. Je kunt het zien als een verkapte lijndienst. Ook is in vergelijking met de Q-liner de beginhalte niet de eindhalte. Hij gaat dus bijvoorbeeld van Utrecht naar Den Haag en weer terug via dezelfde route.

Het is niet zo dat de strippenkaart overal op de interliner of Q-liner wordt geaccepteerd. Dat is echt plaatsafhankelijk.

En ja nogmaals de opdrachtgever bepaalt en niet Connexxion, Arriva, BBA etc etc etc. Ze hebben wel inspraak, maar de beslissing legt bij de opdrachtgever. De nationale vervoerkaarten worden toch ook alleen maar hoger gemaakt door de verkeersminister. Zij bepaalt dat. Zo kan een opdrachtgever op zijn beurt weer bepalen of hun op een bepaalde servicelijn de nationale vervoerskaarten toelaten of weigeren en ook kunnen hun bepalen of dat ze naast de nationale vervoerskaarten ook nog plaatsgebonden regiokaarten: zoals de buzzer of dalkaartje, kunnen introduceren. Dit is vaak om de mensen extra te stimuleren het OV te nemen. Meer niet.

Een interliner of Q-liner is een extra luxe als je daar, zoals het in feite hoort extra voor moet betalen dan is dat meer als logisch. Als je erop kunt met de nationale vervoerskaarten is dat alleen maar een pré en extra onbetaalde service.

jiping

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door jiping »

Wat ik me dan afvraag, als de gemeente/provicie de opdrachtgever is hoe wordt dan bepaalt welke provincie dat is?

Ik nam altijd de interliner die reed tussen Breda en Utrecht. Is die dan van Brabant of Utrecht?

Of lag daar juist mischien het probleem. :idea:

Ik vond het persoonlijk ook een achteruitgang want daarvoor reed op dat traject een lijn die ze toen volgens mij een "sneltreinbus" of een andere vreemde benaming gaven.
Die hadden het interieur van een touringbus met bijv. bij elke stoel een radio waar je je koptelefoon in kon pluggen en verstelbare stoelen.

Dat tl-verlichting-strak-design interieur van de interliner was echt 10 stappen terug voor meer geld......

jiping

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door jiping »

Overigens, hoe het bij de afsluitdijk zat weet ik niet, maar voor dat de interliner er was kon in de bussen die er toen reden ook al niet met een strippenkaart betaald worden.
Op de meeste trajecten reed toen de sneltreinbus;

werd deze buslijn beschouwd als een aanvulling op het railnet van NS; vandaar het tussenvoegsel -trein-. De sneltreinbus reed volgens NS-tarief en stond vermeld in het spoorboekje; de strippenkaart was er niet geldig.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

De busmaatschappij wordt door apart door elke gemeente of provincie betaald waar deze doorheen rijdt. Dus elke gemeente of provincie betaald haar deel.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het gekke is, het hangt kennelijk van de regio af, of je wel of niet een strippenkaart kunt gebruiken in de trein. In stedelijke gebieden kan dat al jaren, maar dan moet je wel de NS-treinen hebben. Hoe het zit met bijvoorbeeld Syntus, weet ik niet.

Zoals gezegd: ook met de interliner, en de snelbus die daarvoor in de plaats kwam, kon ik zowel een treinkaartje als een strippenkaart gebruiken. Met en zonder korting (hoewel ik die korting alleen via de NS-kortingskaart kreeg).

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Een beetje laat, maar...: interliner ipv lijnbus

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het gezamelijk gebruik van het wel of niet accepteren van OV reisdocumenten is afhankelijk van onderlinge afspraken tussen de OV bedrijven in. De gemeenten of provincies bemoeien zich daar niet mee. Hun kunnen dit wel als eis stellen voor in een concessie.

Gesloten