Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Een loonsverhoging zegt niet zo veel, immers wat is het salaris nu, rekening houdend met de werkomstandigheden, psychologische impact van het werk en de dubbele onregelmatigheid.
Het is nou eenmaal geen werk wat iedereen kan en wil doen......
Het is nou eenmaal geen werk wat iedereen kan en wil doen......
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Als je het leuk vindt om voor een karig basis salaris en onregelmatigheids toeslag midden in de nacht op staan om bij slecht weer naar je werk te gaan, vervolgens als een stuk vuil uitgescholden en als het tegenzit in elkaar geslagen te worden dan zou ik zeggen solliciteer bij de NS want ze zoeken nog personeel.Moneyman schreef: ↑20 aug 2025 13:13En dat zou in geen enkel fatsoenlijk bedrijf gebeurd zijn, ware het niet dat juist bij de NS het stakingsrecht zo lekker als chantagemiddel kan worden ingezet.Cro schreef: ↑20 aug 2025 11:49Vandaag ook weer 7.5% loon erbij (volgens mij op termijn zelfs meer, want eerst 4% en dan volgens mij 3.5% weer over het bedrag waar die 4% dan ook in zit) in het nieuwe akkoord voor zo'n beetje iedereen behalve de directie als ik het nieuws goed begreep, mijn inziens onzinnig voor een bedrijf momenteel eigenlijk aan het overheidsinfuus ligt.
Bedrijfseconomisch gezien is het totale waanzin wat hier gebeurt.
En anders moet je niet achter je toetsenbord gaan zitten klagen.
En nee werk niet bij de NS maar ben de zoon van een hoofdconducteur die dit alles aan den lijve heeft ondervonden en net als zoveel van zijn collega's al ruim voor zijn pensioendatum afgekeurd was.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Individueel zegt het niet zoveel, maar dat is ook het punt niet. Waar het om gaat is dat een al noodlijdend bedrijf dat met overheidsmiddelen geholpen moet worden even de totale salaris last met minimaal 7.5% op termijn gaat laten stijgen. Een salaris last die voor die verhoging al te hoog lijkt voor het behaalde bedrijfsresultaat en waar dus eigenlijk mogelijk eerder flink in gesneden zou moeten worden. En het verhogen van de salaris lasten, zal de nu al te lage rendabiliteit mijn inziens niet helpen. Ik zou eerst eens de problemen die spelen oplossen voordat er met geld gestrooid wordt, de kaartjes weer duurder moeten worden en nog meer mensen daardoor de trein uitgejaagd worden.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
In vergelijking met andere CAO's zijn dit geen rare percentages.Cro schreef: ↑20 aug 2025 11:49
Vandaag ook weer 7.5% loon erbij (volgens mij op termijn zelfs meer, want eerst 4% en dan volgens mij 3.5% weer over het bedrag waar die 4% dan ook in zit) in het nieuwe akkoord voor zo'n beetje iedereen behalve de directie als ik het nieuws goed begreep, mijn inziens onzinnig voor een bedrijf momenteel eigenlijk aan het overheidsinfuus ligt.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Gelukkig weet ik als gerechtsdeurwaarder alles van diezelfde agressie af. Alleen is dat niet relevant.Dirkie schreef: ↑20 aug 2025 14:26Als je het leuk vindt om voor een karig basis salaris en onregelmatigheids toeslag midden in de nacht op staan om bij slecht weer naar je werk te gaan, vervolgens als een stuk vuil uitgescholden en als het tegenzit in elkaar geslagen te worden dan zou ik zeggen solliciteer bij de NS want ze zoeken nog personeel.Moneyman schreef: ↑20 aug 2025 13:13En dat zou in geen enkel fatsoenlijk bedrijf gebeurd zijn, ware het niet dat juist bij de NS het stakingsrecht zo lekker als chantagemiddel kan worden ingezet.Cro schreef: ↑20 aug 2025 11:49Vandaag ook weer 7.5% loon erbij (volgens mij op termijn zelfs meer, want eerst 4% en dan volgens mij 3.5% weer over het bedrag waar die 4% dan ook in zit) in het nieuwe akkoord voor zo'n beetje iedereen behalve de directie als ik het nieuws goed begreep, mijn inziens onzinnig voor een bedrijf momenteel eigenlijk aan het overheidsinfuus ligt.
Bedrijfseconomisch gezien is het totale waanzin wat hier gebeurt.
En anders moet je niet achter je toetsenbord gaan zitten klagen.
En nee werk niet bij de NS maar ben de zoon van een hoofdconducteur die dit alles aan den lijve heeft ondervonden en net als zoveel van zijn collega's al ruim voor zijn pensioendatum afgekeurd was.
Je mist het punt dat ik het expliciet over het bedrijfseconomisch perspectief heb. Dat het plaatje er vanuit werknemersperspectief heel anders uit kan zien is een feit, maar dat maakt niet dat het verantwoord is om een toch al verlieslatend bedrijf met nog meer kosten op te zadelen.
Als ik even naar het jaarverslag 2023 kijk, zie ik een totaalbedrag aan personeelskosten van maar liefst 1.673.000.000,00 euro’s. 7,5% over dat bedrag is 125.475.000,00 euro
Ergo: een verlieslatend bedrijf krijgt alleen al door deze looneis een kostenopdruk van dik 125 miljoen (!) euro. Exact wat ik al schreef: bedrijfseconomisch is dat waanzin.
En dat zogenaamde karige salaris… dat valt reuze mee.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
De keerzijde is natuurlijk wel, bij geen loonsverhoging of zelfs een loonsverlaging dat veel duur opgeleid en specialistisch personeel elders aan de slag gaat en massaal wegloopt bij NS.
Niet de oudjes welke nog een paar jaar moeten, maar wel de net binnengehaalde jonge generatie welke na een opleiding van 12 maanden of meer, neer elders vertrekt.
Niet de oudjes welke nog een paar jaar moeten, maar wel de net binnengehaalde jonge generatie welke na een opleiding van 12 maanden of meer, neer elders vertrekt.
-
witte angora
- Berichten: 30228
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Ben weer thuis van de Sail, gebruikmakend van mijn nieuwe eerste vrije keuze dag.
Iemand nog een idee waarom je meerdere passen nodig hebt omdat het niet op één pas kan? Vandaag las ik ergens ook iets dat studenten hetzelfde hebben: ze kunnen een weekendvrij abonnement prima combineren met hun studentenreispas, maar wel twee aparte kaarten s.v.p., want beide producten bijten elkaar blijkbaar.
Iemand nog een idee waarom je meerdere passen nodig hebt omdat het niet op één pas kan? Vandaag las ik ergens ook iets dat studenten hetzelfde hebben: ze kunnen een weekendvrij abonnement prima combineren met hun studentenreispas, maar wel twee aparte kaarten s.v.p., want beide producten bijten elkaar blijkbaar.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Daar ben ik het mee eens, ik vind het alleen niet te verkopen dat dit soort percentages weggegeven worden wanneer de overheid (al jaren) bij moet springen, dit zijn naar mijn mening percentages die horen bij een situatie waarbij er genoeg verdient wordt om dit ook te kunnen verantwoorden . Maak eerst eens schoon schip en ga dan de salarissen verhogen wanneer daar daadwerkelijk ruimte voor is in de begroting, Wanneer overheidssteun niet nodig zou zijn, zou ik dat helemaal prima vinden. Het is immers niet dat ik de medewerkers niet gun, maar het moet wel uit kunnen zonder dat de kosten exploderen omdat er eigenlijk helemaal geen ruimte voor is, kijk bijvoorbeeld naar het voorbeeld van Moneyman wat dit zou kosten op basis van de cijfers van 2023. Vergeet daarbij niet dat er in 2024 ook al gemiddeld 6.6% toegekend is (of €240 als minimum). die schatting van €125 miljoen zal dus aan de lage kant zijn vermoed ik.rwolters schreef: ↑20 aug 2025 16:22In vergelijking met andere CAO's zijn dit geen rare percentages.Cro schreef: ↑20 aug 2025 11:49
Vandaag ook weer 7.5% loon erbij (volgens mij op termijn zelfs meer, want eerst 4% en dan volgens mij 3.5% weer over het bedrag waar die 4% dan ook in zit) in het nieuwe akkoord voor zo'n beetje iedereen behalve de directie als ik het nieuws goed begreep, mijn inziens onzinnig voor een bedrijf momenteel eigenlijk aan het overheidsinfuus ligt.
Kijk je naar de verhogingen van 2023 tot en met straks 2026 kom ik tegen: 3.45% in 2023, 6.6% in 2024, nu weer 4% en straks dan nog eens 3.5%. Dat is straks gewoon minimaal 17.55% in 4 jaar (waarschijnlijk meer omdat het percentage op percentage is).
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Ja, die snap ik. Maar weglopend personeel heeft zelden alleen met salaris te maken, zeker als dat op zich helemaal niet verkeerd is (zie mijn eerdere link).BL2 schreef: ↑20 aug 2025 19:12De keerzijde is natuurlijk wel, bij geen loonsverhoging of zelfs een loonsverlaging dat veel duur opgeleid en specialistisch personeel elders aan de slag gaat en massaal wegloopt bij NS.
Niet de oudjes welke nog een paar jaar moeten, maar wel de net binnengehaalde jonge generatie welke na een opleiding van 12 maanden of meer, neer elders vertrekt.
Ik ben ook wel benieuwd welk duur opgeleid specialistisch personeel de NS in dienst heeft, wat makkelijk weg kan lopen naar een ander bedrijf. Wellicht wat IT-ers? Het grootste deel van het personeel schat ik niet in als bijzonder specialistisch.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Personeel wat makkelijk elders een baan vind, na 6 maanden fulltime opleiding zijn bv veiliheidsmedewerkers en conducteurs. Deze hebben opleidingen en persoonlijke eigenschappen welke elders zeer gewild zijn.
Dan denk ik aan machinisten, ruim één jaar fulltime opleiding gehad, stappen over naar vervoerders met minder belastende diensten of betere verdiensten, zoals Eurostar of goederenvervoer. En de jonge generatie stapt denk ik over naar een compleet andere werkomgeving.
Het specialisme zit er vooral in, ze zijn voor de werkgever moeilijk te werven en opleidingen zijn duur en lang. Ze zijn zo 1 1/2 jaar verder voordat iemand enigszins inzetbaar is.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
OK, klinkt logisch. Maar dan blijft wel de vraag of je dat type personeel moet binden met geld wat er helemaal niet is, of dat je het in andersoortige beloningen/ waarderingen moet zoeken. Onderzoeken tonen keer op keer aan dat alleen geld een slechts “personeelsbinder” is.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Bij vele draait het toch vaak om het geld boven bijvoorbeeld werkvreugde.
Maar ook de zuivere arbeidsomstandigheden tellen mee. Veel jongere willen niet meer werken op tijden dat leeftijdsgenoten uitgaan, bv in de nachtelijke uren.
Dat het geld er niet is moge duidelijk zijn als je het jaarverslag zo leest. Maar dan hadden de onderhandelaars namens NS hun rug recht moeten houden. Ook al waren er dan misschien nog wat stakingsdagen bij gekomen........
Maar ook de zuivere arbeidsomstandigheden tellen mee. Veel jongere willen niet meer werken op tijden dat leeftijdsgenoten uitgaan, bv in de nachtelijke uren.
Dat het geld er niet is moge duidelijk zijn als je het jaarverslag zo leest. Maar dan hadden de onderhandelaars namens NS hun rug recht moeten houden. Ook al waren er dan misschien nog wat stakingsdagen bij gekomen........
Moneyman
vindt dit leuk
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Korting? Ik zou al blij zijn als ik voor de volle mep op de trein kon. Maar helaas, die service voor ouderen met scootmobiel is niet echt blij makend. Al een keer vastgezeten in een te kleine lift naar het perron (met een snel groeiende rij wachtenden die de trein wilden halen) en een keer vast met de wielen tussen perron en trein omdat de drempel niet naar buiten kwam. Dan gaat de lol er snel af.
-
J. Deltoer
- Berichten: 3210
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Scootmobiel in de trein, welja...
En dan alleen het gewone tarief willen afrekenen.
En dan alleen het gewone tarief willen afrekenen.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Daar mag mijn inziens inderdaad best fietstarief aanhangen als toeslag, als dag nog bestaat.
Maar verder, zo lastig mag dat toch niet zijn. Of is het zo'n enorm model? De standaard formaat of de kleinere modellen scootmobielen til je bij problemen al dan niet met hulp van wat omstanders toch zo even de trein in of de lift uit.
Maar verder, zo lastig mag dat toch niet zijn. Of is het zo'n enorm model? De standaard formaat of de kleinere modellen scootmobielen til je bij problemen al dan niet met hulp van wat omstanders toch zo even de trein in of de lift uit.
-
Methusalah
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28
-
J. Deltoer
- Berichten: 3210
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Even weer on topic. De TS heeft nog niet gereageerd, misschien kan ik hem daartoe verleiden:
Zoals al eerder aangegeven kan bij een flex abonnement het BTM gedeelte ontkoppeld worden zodat u daar mee op saldo reist. Scheelt 1 kaart. Voor de 7 dagen vrij voor 60plussers lees ik op de site dat u dan juist geen NS flex abonnement kunt nemen. Hoe heeft u dat dan gedaan? Ik lees dat je dan uitsluitend op saldo kunt reizen en je voor een jaar moet vastleggen.witte angora schreef: ↑18 aug 2025 22:06Vorige week een nieuwe OV-chipkaart binnen gekregen. Heb er nu maar liefst drie:
Eentje voor het weekendvrij-flex abonnement.
Eentje voor kortingen voor de bus in de regio Utrecht en Friesland/Groningen.
En de nieuwste: weer een flex, maar dat ging me om de 7 vrije dagen. En vooruit, een enkele keer met 40% korting door de week met de trein is ook niet verkeerd. Maar voor de weekenden is die 40% korting gewoon niet toereikend.
Twee flex-abonnementen op één kaart kan niet, en die kortingen voor de bus kan ook weer niet met een flexabonnement. Dat zal allemaal dan wel. Dat zijn dan inderdaad drie kaarten. Ergens logisch, je wil niet bij het poortje staan en een keuzemenu in moeten toetsen welk abonnement je wil gebruiken.
Maar nu willen ze er naar toe dat alle OV-abonnementen op die ene betaalpas gaan. Hoe willen ze dat doen, dan?
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Maar daar is toch de prima en gratis NS reisbegeleiding voor, verzorgd door ervaren en vriendelijke medewerkers. Wordt je bij instap, uitstap en op elk overstapstation geholpen.
Leggen netjes een platform neer voor de scootmobiel en helpen je met de lift.
-
witte angora
- Berichten: 30228
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Klopt, daar kwam ik later achter dat de 7 dagen vrij niet aan een flexabonnement is gekoppeld. Niettemin kon ik het niet op mijn buskaart zetten, dat is ook reizen op saldo.J. Deltoer schreef: ↑22 aug 2025 11:47Zoals al eerder aangegeven kan bij een flex abonnement het BTM gedeelte ontkoppeld worden zodat u daar mee op saldo reist. Scheelt 1 kaart. Voor de 7 dagen vrij voor 60plussers lees ik op de site dat u dan juist geen NS flex abonnement kunt nemen. Hoe heeft u dat dan gedaan? Ik lees dat je dan uitsluitend op saldo kunt reizen en je voor een jaar moet vastleggen.
Dat je het BTM gedeelte kan ontkoppelen weet ik niet, ik weet niet eens wat BTM is. NS zegt er niks over, voor zover ik weet. Of je moet wel héél diep in de materie duiken.
-
witte angora
- Berichten: 30228
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Heb intussen al iets over het BTM gedeelte gevonden. Geen daverend succes, het advies is nog altijd om verschillende pasjes aan te houden. Mwoh...
https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ ... aart-86110
https://community.ns.nl/mijn-ns-53/ns-f ... hebt-70893
https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ ... aart-86110
https://community.ns.nl/mijn-ns-53/ns-f ... hebt-70893
