Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
-
witte angora
- Berichten: 30228
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Vorige week een nieuwe OV-chipkaart binnen gekregen. Heb er nu maar liefst drie:
Eentje voor het weekendvrij-flex abonnement.
Eentje voor kortingen voor de bus in de regio Utrecht en Friesland/Groningen.
En de nieuwste: weer een flex, maar dat ging me om de 7 vrije dagen. En vooruit, een enkele keer met 40% korting door de week met de trein is ook niet verkeerd. Maar voor de weekenden is die 40% korting gewoon niet toereikend.
Twee flex-abonnementen op één kaart kan niet, en die kortingen voor de bus kan ook weer niet met een flexabonnement. Dat zal allemaal dan wel. Dat zijn dan inderdaad drie kaarten. Ergens logisch, je wil niet bij het poortje staan en een keuzemenu in moeten toetsen welk abonnement je wil gebruiken.
Maar nu willen ze er naar toe dat alle OV-abonnementen op die ene betaalpas gaan. Hoe willen ze dat doen, dan?
Eentje voor het weekendvrij-flex abonnement.
Eentje voor kortingen voor de bus in de regio Utrecht en Friesland/Groningen.
En de nieuwste: weer een flex, maar dat ging me om de 7 vrije dagen. En vooruit, een enkele keer met 40% korting door de week met de trein is ook niet verkeerd. Maar voor de weekenden is die 40% korting gewoon niet toereikend.
Twee flex-abonnementen op één kaart kan niet, en die kortingen voor de bus kan ook weer niet met een flexabonnement. Dat zal allemaal dan wel. Dat zijn dan inderdaad drie kaarten. Ergens logisch, je wil niet bij het poortje staan en een keuzemenu in moeten toetsen welk abonnement je wil gebruiken.
Maar nu willen ze er naar toe dat alle OV-abonnementen op die ene betaalpas gaan. Hoe willen ze dat doen, dan?
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Heeft u de klantenservice gebeld?
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Heel simpel, ze gaan het aantal abonnement flink beperken, te beginnen met de jongerendagkaart welke al gestopt is.witte angora schreef: ↑18 aug 2025 22:06
Maar nu willen ze er naar toe dat alle OV-abonnementen op die ene betaalpas gaan. Hoe willen ze dat doen, dan?
Je wilt veel reizen voor amper niets per kilometer, dat kan een bedrijf welke op maandbasis 10 miljoen euro verlies maakt, natuurlijk niet redden....
bupaul
vindt dit leuk
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
U kunt NS weekend vrij uitbreiden met 40% korting door de weeks. Dit kost 3,65 extra bovenop het normale abonnement. (NS dal voordeel kost €5,95). Echter, NS weekend vrij kan niet samen met de 7 keuzedagen.
Indien u 65 plus bent, dan gaat mogelijk automatisch korting af bij NS flex abonnementen.
U kunt naar NS klantenservice bellen of chatten om FLEX deel van bus, tram, metro uit te zetten. Daarna kan uw abonnement op uw OV chipkaart toegevoegd worden.
Nadeel is wel dat indien u ergens anders de bus, tram of metro pakt geld op uw OV chipkaart moet zetten. Dit valt op te lossen door in te checken met uw pinpas en op https://www.ovpay.nl/service-contact?qu ... 0000002395 leeftijd korting aan te zetten
Indien u 65 plus bent, dan gaat mogelijk automatisch korting af bij NS flex abonnementen.
U kunt naar NS klantenservice bellen of chatten om FLEX deel van bus, tram, metro uit te zetten. Daarna kan uw abonnement op uw OV chipkaart toegevoegd worden.
Nadeel is wel dat indien u ergens anders de bus, tram of metro pakt geld op uw OV chipkaart moet zetten. Dit valt op te lossen door in te checken met uw pinpas en op https://www.ovpay.nl/service-contact?qu ... 0000002395 leeftijd korting aan te zetten
-
J. Deltoer
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Ik heb NS flex en heb de NS klantenservice het bus tram metro gedeelte op mijn ov kaart uit laten zetten. Ik heb een kortingsabonnement voor de regionale bus hier en reis op saldo met automatisch opladen. Deze kaart kan ik uiteraard ook gebruiken daar waar ik geen korting krijg. Voila, alles op één kaart.
-
J. Deltoer
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Het ov en met name de trein is in Nederland echt hardstikke duur. Kijk eens wat voor kortingen in het buitenland geveven worden waar je niet eens een abo voor hoeft af te sluiten. Zo reis je in België in het weekend voor de helft van het toch al lagere tarief.
Dat er verlies gemaakt bij de trein ligt aan de structuur van de organisaties, de zwaarte van de top, de overbetaalde topfuncties, de geldverkwisterij, het aantal zwartrijders en de vernielingen. Helaas zie ik een d66er dit niet oplossen.
-
witte angora
- Berichten: 30228
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Hier zit inderdaad het probleem. Het zou al erg veel schelen als de 7 keuzedagen ook bij het weekend vrij zouden kunnen, uiteraard tegen dezelfde meerprijs. Desnoods met die 40% korting voor door de weeks erbij.
En de korting voor de bus is ook zoiets: dat gaat op saldo. Maar als je een flex abonnement hebt kan je geen saldo op je kaart zetten. En daarmee kunnen beiden niet op één kaart. Het gaat volgens mij sowieso lastig worden met een bankpas: daar staat per definitie geld op.
-
Morgan le Fay
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
U kan via de website van de vervoerder regelen dat meerdere abo's op 1 kaart staan.
Al die kortingen op de betaalpas dat zie ik nog niet zo snel gebeuren
Al die kortingen op de betaalpas dat zie ik nog niet zo snel gebeuren
-
witte angora
- Berichten: 30228
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
'Soort' bij 'soort' kan inderdaad op één kaart. Korting op bus en tram in Utrecht kan op dezelfde kaart als korting op de bus in Friesland en Groningen, en ik meen dat de trein van Arriva daar dan ook bij kan. Maar dat laatste weet ik niet zeker. Tot zover klopt je stelling.
Op een kaart met een flexabonnement kan je echter geen kortingskaarten voor bus tram en metro kwijt. Daar heb je toch echt een aparte kaart voor nodig.
Op een kaart met een flexabonnement kan je echter geen kortingskaarten voor bus tram en metro kwijt. Daar heb je toch echt een aparte kaart voor nodig.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Je bent blijkbaar goed op de hoogte van de interne (financiële-) processen binnen dit bedrijf, welke ik niet uit de jaarverslagen kan halen.J. Deltoer schreef: ↑19 aug 2025 05:35Dat er verlies gemaakt bij de trein ligt aan de structuur van de organisaties, de zwaarte van de top, de overbetaalde topfuncties, de geldverkwisterij, het aantal zwartrijders en de vernielingen. Helaas zie ik een d66er dit niet oplossen.
Kun je daar iets meer over vertellen ?
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Dit soort zaken claimt men vaak, maar als je dan even gaat kijken naar de begroting klopt er vaak helemaal niets van. Dan zie je dat die salarissen van 'de top' vaak maar een zeer miniem onderdeel zijn van het totale jaarlijkse budget en dat bijvoorbeeld de salaris eisen / verhogingen o.a. vanwege 'inflatie' aan de onderkant van de personeel / salarispiramide vele malen harder drukken op de begroting dan wat die paar top mensen krijgen. Zo'n half miljoen voor een top man is veel geld, maar zal er over het algemeen echt niet tot leiden dat de NS verlies maakt. Dat moet je toch echt zoeken in andere oorzaken, zoals het verlies van reizigers, het in stand houden van onrendabele dienstregelingen, en kostenstijgingen voor o.a. het personeel dat al die onrendabele diensten uitvoert.J. Deltoer schreef: ↑19 aug 2025 05:35Dat er verlies gemaakt bij de trein ligt aan de structuur van de organisaties, de zwaarte van de top, de overbetaalde topfuncties.
Er moet mijn inziens zeker wat veranderen bij de NS, maar de salarissen van de top mensen is denk ik wel een van de laatste zaken waar je echt kan winnen, tenzij je vooral bezig wil zijn met de publieke opinie te beïnvloeden want klagen over de salarissen van 'grootverdieners' is natuurlijk wel populair binnen bepaalde groepen in de samenleving maar zet zelden zoden aan de dijk, is over het algemeen geneuzel in de marge kijkende naar het totale financiële plaatje en dus eigenlijk altijd enkel voor de bühne. In plaats van daadwerkelijk bezig te zijn de echte problemen op te lossen waar de NS mee kampt.
Ik zie toch liever dat men echte problemen gaat oplossen in plaats van het (politiek) inspelen op het onderbuik gevoel dat zo nu en dan opspeelt bij enkele groepen in de samenleving om wat zieltjes te winnen, maar uiteindelijk niets op te lossen.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
witte angora schreef: ↑19 aug 2025 07:33Technisch juist alleen wordt er geen gebruik gemaakt van het bank saldo bij in- of uitchecken.Seinhuis schreef: ↑19 aug 2025 01:23En de korting voor de bus is ook zoiets: dat gaat op saldo. Maar als je een flex abonnement hebt kan je geen saldo op je kaart zetten. En daarmee kunnen beiden niet op één kaart. Het gaat volgens mij sowieso lastig worden met een bankpas: daar staat per definitie geld op.
Het inchecken zou namelijk veel te lang duren en zeer ingewikkeld worden als het saldo gecontroleerd zou moeten worden. Dat wordt dus ook niet gedaan.
Het in- en uitchecken met een bankpas wordt niet gezien als (contactloze) betaling maar als een registratie. De kosten worden pas achteraf vastgesteld en verrekend.
Vandaar dat je een bankpas ook niet hoeft te registreren om er mee te kunnen reizen en dat is ook de reden dat het ook werkt als contactloos betalen uitgezet is.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Wat mij betreft komt daar een variabele boete op. Aan het eind van iedere maand wordt gekeken wat de NS tekort komt aan financiën en dat tekort wordt opgehoest door de mensen die in die maand gepakt zijn. Zijn het er 10 duizend, dan heb je mogelijk geluk. Zijn het er maar 10, dan ga je duur uit zijn.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Leuk bedacht, maar in de praktijk onuitvoerbaar. De gemiddelde zwartrijder heeft geen gevulde bankrekening, maar zijn zeer vaak personen uit de zgn instroom, welke bij het afrekenen een kale kip blijken te zijn.
Ga maar eens een half uurtje bij de poortjes op een station staan, en kijken wanneer het poortalarm gaat en de oranje streep op het display gaat branden, je mensenkennis leert snel.........
Ga maar eens een half uurtje bij de poortjes op een station staan, en kijken wanneer het poortalarm gaat en de oranje streep op het display gaat branden, je mensenkennis leert snel.........
-
J. Deltoer
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Deze mensen horen dus niet in de trein te zijn. En ook niet op het station. Waarom pakken we deze mensen niet op in plaats van maar dweilen met de kraan open. Ik weet dat ze niet kunnen betalen. Pak ze op, zet ze ergens halverwege hun opvang af en laat ze terug lopen. Kijken of ze nog wel zwart wil rijden. En anders confisceer je spullen, zoals de I phone of de dure Nikes.
Structuur: Twee organisaties met eigen peperdure directies die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden om de koninkrijkjes te behouden Maak daar een enkele organisatie van die samenwerkt en onder een enkele directie met een salaris wat niet boven de balkenende norm uitkomt. En neem mensen die capabel zijn, niet het soort d66 baantjesjagers waar we al veel te veel van hebben.
Ik hoef geen reclame te zien van de trein. Ik wil erin zitten, het moet schoon zijn en de treinen moeten rijden. En ik hoef ook geen dure datingapps van de NS of andere onzin.
Kijk eens hoe ze het in het buitenland doen. Daar kan het met veel lagere tarieven, en de treinen rijden ook als er blaadjes op de rails liggen of als het sneeuwt.
Leuk selectief gequote, maar ik heb meer zaken benoemd. Maar goed, gaan we even van de zaken uit quote en waar u de nodige makkelijke bijval van krijgt om hetgeen ik stel neer te sabelen omdat het populisme zou zijn.Cro schreef: ↑19 aug 2025 11:39Dit soort zaken claimt men vaak, maar ...J. Deltoer schreef: ↑19 aug 2025 05:35Dat er verlies gemaakt bij de trein ligt aan de structuur van de organisaties, de zwaarte van de top, de overbetaalde topfuncties.
Ik zie toch liever dat men echte problemen gaat oplossen in plaats van het (politiek) inspelen op het onderbuik gevoel dat zo nu en dan opspeelt bij enkele groepen in de samenleving om wat zieltjes te winnen, maar uiteindelijk niets op te lossen.
Structuur: Twee organisaties met eigen peperdure directies die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden om de koninkrijkjes te behouden Maak daar een enkele organisatie van die samenwerkt en onder een enkele directie met een salaris wat niet boven de balkenende norm uitkomt. En neem mensen die capabel zijn, niet het soort d66 baantjesjagers waar we al veel te veel van hebben.
Ik hoef geen reclame te zien van de trein. Ik wil erin zitten, het moet schoon zijn en de treinen moeten rijden. En ik hoef ook geen dure datingapps van de NS of andere onzin.
Kijk eens hoe ze het in het buitenland doen. Daar kan het met veel lagere tarieven, en de treinen rijden ook als er blaadjes op de rails liggen of als het sneeuwt.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Een trein moet zeker schoon zijn en op tijd rijden, maar met de huidige dienstregelingopzet gaan beide niet lukken.
Het confisceren van eigendommen van Zwartrijders is natuurlijk compleet onrealistisch en deze groep verbannen uit het OV gewoon niet te doen met de huidige inzet van V&S personeel en politie. Daar is de capaciteit vele malen te klein voor......
Het confisceren van eigendommen van Zwartrijders is natuurlijk compleet onrealistisch en deze groep verbannen uit het OV gewoon niet te doen met de huidige inzet van V&S personeel en politie. Daar is de capaciteit vele malen te klein voor......
Laatst gewijzigd door Radar op 21 aug 2025 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Opmerkingen op de man verwijderd
Reden: Opmerkingen op de man verwijderd
-
J. Deltoer
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Waar een wil is is een weg.
Waar geen wil is, is geen weg.
Waar geen wil is, is geen weg.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Makkelijke oplossing alleen is een station een openbaar gebouw waar je gewoon mag komen. Pas als iemand bijvoorbeeld door een poortje gaat zonder daarvoor een pas te gebruiken zou je iemand kunnen oppakken in theorie. Want deze persoon heeft dan namelijk feitelijk nog niet zwart gereden. Hij kan namelijk ook aan de andere kant het station verlaten op dezelfde wijze.J. Deltoer schreef: ↑19 aug 2025 23:52Deze mensen horen dus niet in de trein te zijn. En ook niet op het station. Waarom pakken we deze mensen niet op in plaats van maar dweilen met de kraan open. Ik weet dat ze niet kunnen betalen. Pak ze op, zet ze ergens halverwege hun opvang af en laat ze terug lopen. Kijken of ze nog wel zwart wil rijden. En anders confisceer je spullen, zoals de I phone of de dure Nikes.
En daarbij is het vrij lastig om bij ieder poortje een BOA te plaatsen die deze controle uitvoert.
Maar het idee is leuk
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
Peper dure directies? Waar hebben we het over op het totaal budget, en wat gaan ze daadwerkelijk winnen zouden ze de directies van prorail (ik vermoed dat je die bedoeld) en NS gaan samenvoegen? Een halve procent van de jaarlijkse personeelskosten, misschien 1? Nogmaals, dat soort 'bezuinigingen' (het klagen op de salarissen van de direct / een directie lid) zet normaliter geen zoden aan de dijk en is dus vrijwel altijd populisme om af te leiden van het feit dat men eigenlijk geen harde beslissingen wil nemen die de eigen achterban mogelijk raakt, maar eigenlijk wel nodig zijn.J. Deltoer schreef: ↑19 aug 2025 23:52Deze mensen horen dus niet in de trein te zijn. En ook niet op het station. Waarom pakken we deze mensen niet op in plaats van maar dweilen met de kraan open. Ik weet dat ze niet kunnen betalen. Pak ze op, zet ze ergens halverwege hun opvang af en laat ze terug lopen. Kijken of ze nog wel zwart wil rijden. En anders confisceer je spullen, zoals de I phone of de dure Nikes.
Leuk selectief gequote, maar ik heb meer zaken benoemd. Maar goed, gaan we even van de zaken uit quote en waar u de nodige makkelijke bijval van krijgt om hetgeen ik stel neer te sabelen omdat het populisme zou zijn.Cro schreef: ↑19 aug 2025 11:39Dit soort zaken claimt men vaak, maar ...J. Deltoer schreef: ↑19 aug 2025 05:35
Dat er verlies gemaakt bij de trein ligt aan de structuur van de organisaties, de zwaarte van de top, de overbetaalde topfuncties.
Ik zie toch liever dat men echte problemen gaat oplossen in plaats van het (politiek) inspelen op het onderbuik gevoel dat zo nu en dan opspeelt bij enkele groepen in de samenleving om wat zieltjes te winnen, maar uiteindelijk niets op te lossen.
Structuur: Twee organisaties met eigen peperdure directies die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden om de koninkrijkjes te behouden Maak daar een enkele organisatie van die samenwerkt en onder een enkele directie met een salaris wat niet boven de balkenende norm uitkomt.
Ik hoef geen reclame te zien van de trein. Ik wil erin zitten, het moet schoon zijn en de treinen moeten rijden. En ik hoef ook geen dure datingapps van de NS of andere onzin.
Kijk eens hoe ze het in het buitenland doen. Daar kan het met veel lagere tarieven, en de treinen rijden ook als er blaadjes op de rails liggen of als het sneeuwt.
Net als bijvoorbeeld:
of het net zo onzinnge 'd66 rechters' waar men zo vaak mee komt als er weer eens een uitspraak gedaan wordt die men niet aanstaat. En laat ik eerlijk zijn, ik zal ook nooit op D66 stemmen, maar dit soort opmerkingen helpen mijn inziens de andere partijen niet, tenzij je simpelweg mensen probeert politiek te beïnvloeden in plaats van zaken echt aan te pakken.En neem mensen die capabel zijn, niet het soort d66 baantjesjagers waar we al veel te veel van hebben.
Dat soort claims komen over het algemeen maar van 2 kanten.
1. Mensen die donders goed weten dat ze onzin aan het verkopen zijn, maar het toch doen omdat ze (vaak) kwetsbare, makkelijk beïnvloedbare mensen willen beïnvloeden en als useful idiots voor hun politieke karretje willen spannen omdat ze het op de inhoud niet redden.
2. Mensen die door bovenstaande categorie beïnvloed zijn en het napraten als zijnde een useful idiot.
Nogmaals, er moet zeker wat gebeuren bij de NS, maar de focus moet liggen op een gezonde bedrijfsvoering, stop met dienstverlening die niet rendabel is, en ga focussen op de dienstverlening die wel geld oplevert. Of we moeten het als samenleving simpelweg accepteren dat treinreizen in 2025 met een dienstschema als deze met dit aantal reizigers simpelweg niet meer uit kan, en dat wanneer we die dienstverlening dus wel willen hebben dat dit geld kost.
Vandaag ook weer 7.5% loon erbij (volgens mij op termijn zelfs meer, want eerst 4% en dan volgens mij 3.5% weer over het bedrag waar die 4% dan ook in zit) in het nieuwe akkoord voor zo'n beetje iedereen behalve de directie als ik het nieuws goed begreep, mijn inziens onzinnig voor een bedrijf momenteel eigenlijk aan het overheidsinfuus ligt.
Re: Meerdere OV-chipkaarten - kan dat niet anders?
En dat zou in geen enkel fatsoenlijk bedrijf gebeurd zijn, ware het niet dat juist bij de NS het stakingsrecht zo lekker als chantagemiddel kan worden ingezet.Cro schreef: ↑20 aug 2025 11:49Vandaag ook weer 7.5% loon erbij (volgens mij op termijn zelfs meer, want eerst 4% en dan volgens mij 3.5% weer over het bedrag waar die 4% dan ook in zit) in het nieuwe akkoord voor zo'n beetje iedereen behalve de directie als ik het nieuws goed begreep, mijn inziens onzinnig voor een bedrijf momenteel eigenlijk aan het overheidsinfuus ligt.
Bedrijfseconomisch gezien is het totale waanzin wat hier gebeurt.
