LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Nee joh conducteurs gaan toch geen kaartjes controleren of mensen uit de trein zetten. Stel je voor dat je moe wordt of een agressief persoon tegenkomt....
Daar zou de NS ook wat aan moeten doen inderdaad. Conducteurs moeten niet op hun luie gat zitten of bij de machinist koffie drinken, maar het werk doen waar ze voor betaald worden. En dat is dus controleren en zwartrijders verwijderen.
Daar zou de NS ook wat aan moeten doen inderdaad. Conducteurs moeten niet op hun luie gat zitten of bij de machinist koffie drinken, maar het werk doen waar ze voor betaald worden. En dat is dus controleren en zwartrijders verwijderen.
Laatst gewijzigd door karr-2 op 11 sep 2005 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Een reiziger is er te allen tijde zelf voor verantwoordelijk, dat hij of zij over een geldig plaatsbewijs beschikt.
Dat een conducteur vaak bij een een machinist of in de eerste klas zit, is geen argument, dan ga je naar hem of haar toe, en meldt de reden waarom je niet beschikt over een plaatsbewijs. Is die reden acceptabel, dan zal de boete niet worden berekend, dan wel naderhand worden verrekend.
Een reiziger kan niet in 100 procent van de gevallen weten dat hij met de trein gaat reizen. Plotseling laat de auto het afweten, je zult dus onverwacht van het openbaar vervoer gebruik moeten maken, of thuisblijven. Wanneer je dan de pech hebt dat een automaat het niet doet (je pasje kan weigeren, heb ik maar al te vaak bij die automaten) dan zul je dus naar het loket moeten. En wanneer dat er niet is, zit er weinig anders op dan de reis alsnog af te breken, of zonder kaartje de trein in te gaan. In dat laatste geval dien je op de conducteur af te stappen.
Ja, en dat levert soms weleens lastige situaties op, maar je zult het toch moeten doen, wil je die boete ontlopen. Je gaat immers niet snel met je hele kinderschaar door de smalle gangpaden manoeuvreren.
Ik ben het volstrekt eens met iedereen die zwartrijden aan wil pakken, en goed hard aan wil pakken. Ik geef slechts aan dat er situaties denkbaar zijn, waarbij je vooraf echt niet aan een vervoersbewijs kon komen.
En dat er op elk NS-station minstens 2 kaartautomaten staan: dit is niet waar, ik ken veel (voonamelijk kleinere) stations waar er maar 1 aanwezig is. Op grotere stations zul je die situatie niet snel aantreffen, daar heb je inmiddels ook automaten met ''touch-screen'', waarbij je alleen maar goed hoeft te kunnen lezen, om er gebruik van te kunnen maken. . Mijn ervaring is, dat DIE automaten je bankpasje zullen accepteren, waar de drukknop-automaten het vaak laten afweten. Kun je het zelf niet, dan loopt er vast wel ergens een behulpzaam personeelslid van de NS rond. Afhankelijk van de grootte van het NS-station natuurlijk.
Dat een conducteur vaak bij een een machinist of in de eerste klas zit, is geen argument, dan ga je naar hem of haar toe, en meldt de reden waarom je niet beschikt over een plaatsbewijs. Is die reden acceptabel, dan zal de boete niet worden berekend, dan wel naderhand worden verrekend.
Een reiziger kan niet in 100 procent van de gevallen weten dat hij met de trein gaat reizen. Plotseling laat de auto het afweten, je zult dus onverwacht van het openbaar vervoer gebruik moeten maken, of thuisblijven. Wanneer je dan de pech hebt dat een automaat het niet doet (je pasje kan weigeren, heb ik maar al te vaak bij die automaten) dan zul je dus naar het loket moeten. En wanneer dat er niet is, zit er weinig anders op dan de reis alsnog af te breken, of zonder kaartje de trein in te gaan. In dat laatste geval dien je op de conducteur af te stappen.
Ja, en dat levert soms weleens lastige situaties op, maar je zult het toch moeten doen, wil je die boete ontlopen. Je gaat immers niet snel met je hele kinderschaar door de smalle gangpaden manoeuvreren.
Ik ben het volstrekt eens met iedereen die zwartrijden aan wil pakken, en goed hard aan wil pakken. Ik geef slechts aan dat er situaties denkbaar zijn, waarbij je vooraf echt niet aan een vervoersbewijs kon komen.
En dat er op elk NS-station minstens 2 kaartautomaten staan: dit is niet waar, ik ken veel (voonamelijk kleinere) stations waar er maar 1 aanwezig is. Op grotere stations zul je die situatie niet snel aantreffen, daar heb je inmiddels ook automaten met ''touch-screen'', waarbij je alleen maar goed hoeft te kunnen lezen, om er gebruik van te kunnen maken. . Mijn ervaring is, dat DIE automaten je bankpasje zullen accepteren, waar de drukknop-automaten het vaak laten afweten. Kun je het zelf niet, dan loopt er vast wel ergens een behulpzaam personeelslid van de NS rond. Afhankelijk van de grootte van het NS-station natuurlijk.
?????????????Conducteurs moeten niet op hun luie gat zitten of bij de conducteur koffie drinken, maar het werk doen waar ze voor betaald worden.
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
En hoe kan je nu naar hem toegaan als je niet weet waar hij is? Je hebt megalange treinen, als je wat achteraan staat kan hij helemaal voorin zitten, of andersom. Een conducteur moet direkt uitstappen, en zich duidelijk laten zien, zodat iemand die geen kaartje heeft om een of andere reden dit kan melden. Maar ja...als hij blijft zitten waar hij zit en pas naar buiten komt even voordat de trein vertrekt schiet het niet op. Laten ze dat eerst maar eens leren!!Dat een conducteur vaak bij een een machinist of in de eerste klas zit, is geen argument, dan ga je naar hem of haar toe, en meldt de reden waarom je niet beschikt over een plaatsbewijs. Is die reden acceptabel, dan zal de boete niet worden berekend, dan wel naderhand worden verrekend.
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Nou reis ik heel weinig met de trein en als ik dat wel doe dan ga ik i.v.m. de afstand niet speciaal dagen tevoren al naar het station om een kaartje te halen. Er staan daar gelukkig wel meerdere automaten maar als alle automaten stuk zouden zijn en er zou ook geen loket open zijn dan vind ik wel dat je dat gewoon tegen een conducteur moet kunnen zeggen.
Kan me alleen niet herinneren de laatste 3-4 keren dat ik met de trein gereisd heb, dat ik toen een conducteur ben tegengekomen. Niet voor het instappen en ook niet in de trein. Als ik dan in een hele lange trein zit dan zou ik zo een twee drie echt niet weten waar ik hem moest zoeken.
Maar ik vraag me af of er geen lijst word bijgehouden door de NS van de regelmatige zwartrijders. Als mensen niet op die lijst staan en ze komen met het verhaal dat de automaat stuk was, wat is er dan op tegen om die mensen gewoon de gelegenheid te geven bij de conducteur een kaartje te kopen? Niets lijkt me, aangezien je de echte zwartrijders er met zo'n zwarte lijst meteen uitpikt.
Kan me alleen niet herinneren de laatste 3-4 keren dat ik met de trein gereisd heb, dat ik toen een conducteur ben tegengekomen. Niet voor het instappen en ook niet in de trein. Als ik dan in een hele lange trein zit dan zou ik zo een twee drie echt niet weten waar ik hem moest zoeken.
Maar ik vraag me af of er geen lijst word bijgehouden door de NS van de regelmatige zwartrijders. Als mensen niet op die lijst staan en ze komen met het verhaal dat de automaat stuk was, wat is er dan op tegen om die mensen gewoon de gelegenheid te geven bij de conducteur een kaartje te kopen? Niets lijkt me, aangezien je de echte zwartrijders er met zo'n zwarte lijst meteen uitpikt.
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
@Bailey, op veel stations is er ook nog een peron-chef, die dus de trein niet in gaat. Raar, aan de ene kant bezuinigen ze op loketpersoneel, aan de andere kant lopen er nog perronchefs rond. Ik geef aan, dat er altijd wel een mogelijkheid is om te melden dat je geen kaartje hebt.
Bovendien: wanneer die conducteur ergens 20 wagons verderop zit, hoe groot acht jij dan de kans dat je betrapt wordt op zwart rijden?
Ik gaf eerder aan dat er genoeg situaties denkbaar zijn, waarbij je niet kon voorzien dat je een treinreis zou gaan maken, pech met je eigen vervoer bijvoorbeeld. Zo zijn er ook best voldoende mogelijkheden om naar een conducteur te stappen voor je de trein in gaat. Vroeger van huis gaan, bijvoorbeeld, zodat je de gelegenheid hebt vooraf een kaartje te kopen, of een conducteur op te zoeken.
De kans is overigens wel aanwezig, maar uiterst klein, dat geen van deze mogelijkheden voorhanden is.
Bovendien: wanneer die conducteur ergens 20 wagons verderop zit, hoe groot acht jij dan de kans dat je betrapt wordt op zwart rijden?
Ik gaf eerder aan dat er genoeg situaties denkbaar zijn, waarbij je niet kon voorzien dat je een treinreis zou gaan maken, pech met je eigen vervoer bijvoorbeeld. Zo zijn er ook best voldoende mogelijkheden om naar een conducteur te stappen voor je de trein in gaat. Vroeger van huis gaan, bijvoorbeeld, zodat je de gelegenheid hebt vooraf een kaartje te kopen, of een conducteur op te zoeken.
De kans is overigens wel aanwezig, maar uiterst klein, dat geen van deze mogelijkheden voorhanden is.
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
De automaat is stuk is niet voor niets de meestgebruikte smoes, daar trapt geen mens meer in. Ik ben nog steeds een voorstander van het keihard invoeren van de regel die ze nu per 1 oktober invoeren, waarbij de 35 euro van mij wel 350 euro mag worden. Geen kaartje om wat voor flauwe kul reden dan ook? Betalen en zoek het maar uit als je thuis bent.Maar ik vraag me af of er geen lijst word bijgehouden door de NS van de regelmatige zwartrijders. Als mensen niet op die lijst staan en ze komen met het verhaal dat de automaat stuk was, wat is er dan op tegen om die mensen gewoon de gelegenheid te geven bij de conducteur een kaartje te kopen? Niets lijkt me, aangezien je de echte zwartrijders er met zo'n zwarte lijst meteen uitpikt.
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Dat dit vaak als smoes word gebruikt betekent niet dat die automaten van zulke kwaliteit zijn dat ze nooit stuk gaan. Bij een station met één of twee automaten mag daarom best rekening gehouden worden dat ze inderdaad stuk kunnen zijn. Nogmaals: als NS zo slim is om de notoire zwartrijders op een zwarte lijst te zetten dan vallen die toch wel door de mand. Daarbij heb ik het ook niet over zwart rijden maar gewoon over mensen die op het station niet de mogelijkheid geboden werd een kaartje te kopen. Hen een boete laten betalen zou onredelijk zijn en al helemaal als ze een kaartje bij de conducteur willen kopen.De automaat is stuk is niet voor niets de meestgebruikte smoes, daar trapt geen mens meer in. Ik ben nog steeds een voorstander van het keihard invoeren van de regel die ze nu per 1 oktober invoeren, waarbij de 35 euro van mij wel 350 euro mag worden. Geen kaartje om wat voor flauwe kul reden dan ook? Betalen en zoek het maar uit als je thuis bent.
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Op het station in Dordrecht is er ook eentje. Deze zie je eigenlijk alleen bij ernstige vertragingen, net als de perronmedewerkers. Normaal gesproken zie je deze mensen niet en het is dan ook niet mogelijk om deze aan te spreken.@Bailey, op veel stations is er ook nog een peron-chef, die dus de trein niet in gaat
Overigens kom ik ook heel vaak op het station in Rotterdam, en daar heb ik er nog nooit eentje gezien. Dus helaas, ook deze vlieger gaat niet op.
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Bailey, dat snap ik allemaal wel. Ik geef eigenlijk ook aan, dat er heel veel mogelijkheden zijn om tijdig aan een kaartje te komen, maar dat er ook regelmatig geen mogelijkheid is om een kaartje te kopen.
Overigens: Ik heb eens contact opgenomen met de klantenservice van NS: zij zeggen dat als oorzaak nummer 1 helemaal niet wordt opgegeven dat de automaat stuk was (wordt wel regelmatig genoemd, maar niet als nummer 1). De meeste mensen geven als reden op, dat ze het risico niet wilden nemen om de trein te missen, en het er daarom maar op waagden.
Een automaat is overigens zelden echt STUK, dat is slechts een heel klein percentage van de opgegeven storingen. Het overgrote deel van de storingen aan de automaten zit hem in de door de automaat opgegeven ''onbruikbaarheid'' van de bankpas. Je moet dan op een andere manier betalen.
De echte oorzaak daarvan ligt dan weer niet bij de pas, maar aan de overgevoelig afgestelde kaartlezer in de automaat. Het treft mij regelmatig, dat mijn pasje bij de ene automaat niet wordt geaccepteerd als betaalmiddel, terwijl ik er bij de automaat ernaast (ander model, touch-screen) probleemloos mee terecht kan. Overigens haal ik mijn kaartjes doorgaans ook daar.
Het is natuurlijk van de zotte, dat een ander maar even gaat bepalen dat een reiziger vantevoren zijn plaatsbewijzen moet gaan halen. Wanneer je in een dorp zonder, of met beperkt, openbaar vervoer zit, is dat haast niet te doen, even van Balkbrug naar Zwolle en weer terug, bijvoorbeeld. Daar rijden wel regelmatig bussen, maar als je daar in het weekend een uitstapje wil maken, zou je alleen al om het kaartje op te halen al twee uur kwijt zijn. Degene die dat suggereert, moet zelf maar eens buiten de stad gaan wonen.
Ik doe het zo: ik woon 20 minuten van het station af, en om een trein te halen, trek ik drie kwartier uit om daar te komen, dan heb ik ter plaatse een marge van 20 tot 25 minuten om aan een treinkaartje te komen. Ik ken er helaas ook genoeg, die dan een bus nemen die bij het station arriveert op een moment dat de trein vertrekt, zich suf rennen om die nog te halen, en dus meestal de laatste wagon het station zien verlaten.
Overigens: Ik heb eens contact opgenomen met de klantenservice van NS: zij zeggen dat als oorzaak nummer 1 helemaal niet wordt opgegeven dat de automaat stuk was (wordt wel regelmatig genoemd, maar niet als nummer 1). De meeste mensen geven als reden op, dat ze het risico niet wilden nemen om de trein te missen, en het er daarom maar op waagden.
Een automaat is overigens zelden echt STUK, dat is slechts een heel klein percentage van de opgegeven storingen. Het overgrote deel van de storingen aan de automaten zit hem in de door de automaat opgegeven ''onbruikbaarheid'' van de bankpas. Je moet dan op een andere manier betalen.
De echte oorzaak daarvan ligt dan weer niet bij de pas, maar aan de overgevoelig afgestelde kaartlezer in de automaat. Het treft mij regelmatig, dat mijn pasje bij de ene automaat niet wordt geaccepteerd als betaalmiddel, terwijl ik er bij de automaat ernaast (ander model, touch-screen) probleemloos mee terecht kan. Overigens haal ik mijn kaartjes doorgaans ook daar.
Het is natuurlijk van de zotte, dat een ander maar even gaat bepalen dat een reiziger vantevoren zijn plaatsbewijzen moet gaan halen. Wanneer je in een dorp zonder, of met beperkt, openbaar vervoer zit, is dat haast niet te doen, even van Balkbrug naar Zwolle en weer terug, bijvoorbeeld. Daar rijden wel regelmatig bussen, maar als je daar in het weekend een uitstapje wil maken, zou je alleen al om het kaartje op te halen al twee uur kwijt zijn. Degene die dat suggereert, moet zelf maar eens buiten de stad gaan wonen.
Ik doe het zo: ik woon 20 minuten van het station af, en om een trein te halen, trek ik drie kwartier uit om daar te komen, dan heb ik ter plaatse een marge van 20 tot 25 minuten om aan een treinkaartje te komen. Ik ken er helaas ook genoeg, die dan een bus nemen die bij het station arriveert op een moment dat de trein vertrekt, zich suf rennen om die nog te halen, en dus meestal de laatste wagon het station zien verlaten.
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Overal tellen wat het aantal lezers is. Je moet je maar vervelen!
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Venantius 1402.
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Nee, je kan er niet mee door (gaan).
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Jij wel dan??
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Overigens: dan heb je niet goed gelezen, want er zijn wel degelijk dingen waar ik tevreden over ben. Maar goed, dat je niet kan lezen daar was ik al achter gekomen.
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Ik dacht al waar is topery gebleven
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Wat goed schijnt te werken is je pas er niet direct uit te trekken als de otomaat het zegt, maar om 5 seconden te wachten.
Sinds ikd at doe heb ik er geen alst meer van
Sinds ikd at doe heb ik er geen alst meer van
Re: nieuwe regels 1 okt. van dictator-monopolist NS
Ik vind persoonlijk het boetebeleid van de NS geen probleem. Ik woon in een middelgrote stad en er zijn daar meerdere verschillende automaten en 4 loketten waar ik een kaartje kan komen. Het is wel handig om tijdig op het station te zijn. Doordat er minder zwartrijders zijn of deze hard worden aangepakt gaan de treintarieven relatief minder omhoog en het gevoel van veiligheid wordt vergroot.