Een paar weken geleden ontving ik het formulier om mijn voordeelurenkaart te verlengen. Al gauw bleek dat het tegenwoordig een voordeelurenabonnement heet en dat er enkel en alleen per machtiging kan worden betaald! Na een speurtocht op de site, waar geen info op te vinden is waarvoor je niet hoeft in te loggen, belde ik de klantenservice om het na te vragen. En ja, het klopt dus: je kan op geen enkele andere wijze je kaart betalen, je moet dus een machtiging afgeven!
Ik wil dit niet! Nadat ik dat duidelijk had gemaakt aan de dame aan de telefoon kon zij alleen zeggen "ja, dit zijn de nieuwe voorwaarden". Dit kan toch niet?
Volgens mij staat er zelfs in het burgerlijk wetboek ergens dat een bedrijf 3 manieren van betalen moet aanbieden?
Omdat ik regelmatig met de trein naar Amsterdam reis vanuit het zuiden is die kaart echt voordelig, dus ik wil hem graag behouden. Kan iemand mij helpen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NS dwingt machtiging af
Re: NS dwingt machtiging af
In het BW staat niet dat een bedrijf drie manieren van betalen moet aanbieden, maar wel dat het vermoedelijk onredelijk bezwarend is om met algemene voorwaarden een onherroepelijke volmacht af te dwingen. En laat dit nu eens precies zijn wat ze hiermee doen. Je kunt dus direct een briefje sturen waarin je hun meld dat jij deze voorwaarde vernietigd omdat deze in strijd is met de wet. Echter, mijn verwachting is dat de NS de overeenkomst eenzijdig zal ontbind indien je dwars gaat liggen. En dan moet je naar de kantonrechter om nakoming op te eisen.
http://www.iusmentis.com/contracten/alg ... orwaarden/
http://blog.iusmentis.com/2009/08/31/ko ... bezwarend/
http://www.iusmentis.com/contracten/alg ... orwaarden/
http://blog.iusmentis.com/2009/08/31/ko ... bezwarend/
-
@ Alfatrion: waar baseer jij je standpunt op dat betaling via een machtiging onredelijk bezwarend is? Let wel, er is hier geen sprake van een onherroepelijke volmacht, maar van de gewone volmacht. En daar zegt de grijze lijst niets over.
Je hebt het voordeelabonnement nodig en ik denk ook dat de NS de overeenkomst zal ontbinden.
Geen voordeelurenkaart kost jou geld en winnen van de NS zal een langdurige hopeloze zaak worden.
Waarom open je voor dit soort machtigingen geen tweede rekening, op deze manier kunnen ze niet aan jouw 'eigen' rekening komen. Je zet op de tweede rekening alleen het bedrag wat moet worden geincasseerd.
Geen voordeelurenkaart kost jou geld en winnen van de NS zal een langdurige hopeloze zaak worden.
Waarom open je voor dit soort machtigingen geen tweede rekening, op deze manier kunnen ze niet aan jouw 'eigen' rekening komen. Je zet op de tweede rekening alleen het bedrag wat moet worden geincasseerd.
Er was aangegeven dat er niet op een andere manier kon worden betaalt dan via een automatische incasso. Daar leid ik uit af dat men kennelijk beoogde dat de consument de volmacht niet weer kon intrekken. Dat maakt dat hier sprake is van een onherroepelijke volmacht.Deurwaarder Mark schreef:@ Alfatrion: waar baseer jij je standpunt op dat betaling via een machtiging onredelijk bezwarend is? Let wel, er is hier geen sprake van een onherroepelijke volmacht, maar van de gewone volmacht. En daar zegt de grijze lijst niets over.
Echter, als het zou gaan om een herroepbare volmacht dan zou het bedrijf gewillig acceptgiro's gaan versturen wanneer de consument aangeeft direct in trekken. Ook in dit geval is er sprake van een onredelijk beding en kan tevens een oneerlijke handelspraktijk opleveren. Ik zal ook uitleggen waarom.
Uit de overeenkomst vloeit een verplichting voor de verkoper om een bepaalde dienst of zaak te leveren, en een verplichting voor de consument om een bepaald bedrag te betalen. Niets meer en niets minder. De verkoper kan uit de overeenkomst geen recht ontlenen om het bedrag af te boeken van de rekening van de klant, omdat er niet is onderhandeld over een eventuele volmacht.
Het evenwicht tussen deze rechten en plichten wordt aanzienlijk verstoort ten nadele van de consument op het moment dat via de algemene voorwaarden een herroepbare machtiging wordt afgedwongen. Daarmee is een dergelijk beding onredelijk bezwarend.
Als de verkoper verzwijgt dat een herroepbare volmacht wordt afgegeven dan tast hij tevens het vermogen van de gemiddelde consument om een geïnformeerd besluit te nemen aanzienlijk aan. En dat levert een oneerlijke handelspraktijk op.
Bedankt voor de reacties. Maar het ziet er dus idd naar uit dat ik maar beter de machtiging af kan geven. Toch te belachelijk voor woorden dat als je protesteert ze het eenzijdig ontbinden, maar daar was ik zelf ook al bang voor. Dat idee van die 2e rekening is een goede, dat ga ik zeker overwegen!
*hoofdschuddend* Je kan een klant toch niet dwingen een machtiging af te geven....schande...
*hoofdschuddend* Je kan een klant toch niet dwingen een machtiging af te geven....schande...
ik zit met hetzelfde probleem,
kan niet anders betalen dan met een machteging, als de machteging mislukt (door wat voor reden dan ook) wordt er (in ieder geval bij mij) geen herinnering gestuurd.
maar nu komt het mooie, ik heb 7 JAAR geleden de machtging al stopgezet en nog schrijft de NS geld af
als je de klantenservice er naar vraagt wordt er aangegeven dat ze de (aangetekende) brief nooit ontvangen hebben en het is toch al die jaren goed gegaan.... maar het probleem oplossen doen ze weer niet.
ze helpen je alleen maar verder in de goot alsd je daar al niet in zit
kan niet anders betalen dan met een machteging, als de machteging mislukt (door wat voor reden dan ook) wordt er (in ieder geval bij mij) geen herinnering gestuurd.
maar nu komt het mooie, ik heb 7 JAAR geleden de machtging al stopgezet en nog schrijft de NS geld af
als je de klantenservice er naar vraagt wordt er aangegeven dat ze de (aangetekende) brief nooit ontvangen hebben en het is toch al die jaren goed gegaan.... maar het probleem oplossen doen ze weer niet.
ze helpen je alleen maar verder in de goot alsd je daar al niet in zit