LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS schrijft dubbel af, ok al is er goed in- en uitgecheckt

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Peter14
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:06

NS schrijft dubbel af, ok al is er goed in- en uitgecheckt

Ongelezen bericht door Peter14 »

Voor het eerst sinds jaren reis ik per trein naar mijn nieuwe werk. Daluren voordeel abo aangeschaft (omdat ik vroeg begin). Omdat ik de ritten declareer maak ik een maanduitdraai. Direct de eerste maand al twee foute afschrijvingen. Eénmaal een rit die om 00:00 uur begint (ik begin wel vroeg, maar niet zó vroeg :) ) en op hetzelfde tijdstip eindigt als de middagrit die goed is in- en uitgecheckt. (Dus 00:00 IN, 17:14 UIT plus 16:13 IN en 17:14 UIT) De "spookrit" overlapt dus zowel de heen- als de terugreis. Dat is softwarematig heel simpel te beveiligen!
Vervolgens schrijft de NS op een andere datum de terugreis dubbel af. (Dus met identieke in- en uitchecktijden: 16:16 IN en 17:14 UIT). Die €18,80 (!) krijg je alleen terug als je naar een 0900 nummer belt. Ook al is het beltarief laag, het duurt even voor dat je het probleem hebt uitgelegd.
Dit soort fouten zijn voor de NS makkelijk geautomatiseerd te ontdekken en te corrigeren. Want er is geen fout in het in- of uitchecken gemaakt. Ontdubbelen heet dat. Misschien is het een idee om wettelijk of contractueel te regelen dat bij dit soort fouten de NS boven op de teruggave een boete van 15% moet vergoeden voor de gemaakte kosten (tijd en belkosten). Gegarandeerd dat als het geld kost, dat de software dan wel wordt aangepast!
Vraag: Zijn er meer mensen met deze ervaring? Dus wel goed in- en uitchecken en toch dubbele kosten.

Gesloten