Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem.
13 maart heb ik een OV fiets gehuurd op Vleuten station. Hier staan 4 zelfservice boxen, hier doe je je OV-kaart in om een fiets uit de box te halen. In de avond van 13 maart heb ik deze fiets weer ingeleverd op hetzelfde station. Toen ik de box dicht deed viel het mij al op dat het rode lampje niet gelijk groen werd. Ik heb toen dubbel gecheckt of de box goed was afgesloten (als de box niet goed dicht zit hoor je een alarm). De box zat dicht dus ik ben op de trein gestapt. Drie dagen later kreeg ik een mailtje, dat ik fiets langer als 3 dagen in bezit had. Ik heb toen gelijk gebeld. De klantenservice gaf aan dat ze de boxen gingen controleren. Een week later kreeg ik een mail dat ze de fiets niet hebben gevonden en dat die nog niet verhuurd is geweest na dat ik de fiets had gehuurd. Hoe dit kan is voor mij een raadsel, want hij stond in een afgesloten box! Ik ben zeker niet van plan om €350 te betalen voor een fiets die ik netjes heb ingeleverd. Die zelfservice boxen werken sowieso voor geen meter. Ik heb ook wel is gehad dat er 3 fietsen in 1 box waren gepropt en ze er voor geen mogelijkheid meer uit kreeg.
Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 mar 2022 18:54
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling
Monopolisten hebben geen boodschap aan klachten.... ik zou Rover benaderen, mss dat die dit probleem (in de breedte) kunnen oppakken.
Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling
Wat het probleem aangaat betreft een ov fiets die niet ingeleverd zou zijn bij een kluis....ik zit nu met dat probleem.
Klantenservice gaat op zoek..maar ik hou m'n hart vast.
Klantenservice gaat op zoek..maar ik hou m'n hart vast.
Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling
Hier kunnen we je niet helpen, daar is de NS Community voor. Waarbij je uiteindelijk toch bij de NS klantenservice uitkomt.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 25 nov 2024 16:51
Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling
Dank voor deze discussie hier. Vervelend dat het herkenbaar is voor ons allemaal, fijn om zo van elkaar te leren. Drie weken geleden heb ik een ov-fiets gehuurd op Amsterdam-Zuid. Al jaren een fervent gebruiker van de ov-fiets, nooit problemen mee gehad. Inmiddels is er een nieuw sleutelsysteem, namelijk met een pasje. Het inleveren gaat niet meer via een medewerker, maar je zet hem volgens de instructies en op dubbel slot terug in het vak. Zo gezegd, zo gedaan, ook drie weken geleden.
Nu krijg ik vorige week van de NS een mail dat de termijn voor het inleveren is verlopen, en dat ik 350 euro boete moet betalen. Dit terwijl ik de fiets gewoon binnen 24 uur heb ingeleverd. Eerste telefoontje met klantenservice: conclusie dat ik zelf naar Amsterdam-Zuid moet (lees 3 u autorijden) om te checken of de fiets er niet alsnog staat. Zo gezegd, zo gedaan… Onderweg naar Amsterdam een andere medewerker gesproken, die zei dat het niet nodig was naar Amsterdam te gaan, want zij konden ook gewoon een medewerker bellen in de ov-fietsenstalling. Voor niets daarheen gereden dus. Toen ik er was, bleek dat de fiets er na drie weken logischerwijs niet meer was en waarschijnlijk door een andere huurder weer is gebruikt, maar nog steeds staat mijn fiets op gestolen. Na die dag nog 4 medewerkers aan de lijn te hebben gehad, was de conclusie om maandag weer terug te bellen en dat het dan opgelost zou worden.
Net weer gebeld, niet opgelost. Ik moet zelf aangifte doen bij de Politie van diefstal en dan alsnog voor alle dagen dat mijn ov-fiets volgens het systeem niet ingeleverd is betalen (70 euro), zonder garantie dat die aangifte wordt gehonoreerd. Vind dit absurd: ik heb netjes mijn fiets ingeleverd en daar is vermoedelijk technisch iets misgegaan, en nu ben ik aan zet om het op te lossen via een externe partij en moet daar alsnog kosten voor maken. Ongehoord dat de NS dit niet zelf kan oplossen en kan terugdraaien. Daarbij is de toon in de communicatie ook nogal vijandig: er wordt direct vanuit gegaan dat jij hem hebt gestolen en dus 350 euro plus moet betalen. Ik lees naast onder dit bericht op het NS-forum meerdere ervaringen hiermee, ben erg benieuwd hoe de NS dit voor mijn specifieke geval en voor iedereen die hier nog meer last van heeft gaat oplossen. De zin om met NS te reizen en gebruik te maken van ov-fiets is hiermee volledig weg namelijk. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag.
Nu krijg ik vorige week van de NS een mail dat de termijn voor het inleveren is verlopen, en dat ik 350 euro boete moet betalen. Dit terwijl ik de fiets gewoon binnen 24 uur heb ingeleverd. Eerste telefoontje met klantenservice: conclusie dat ik zelf naar Amsterdam-Zuid moet (lees 3 u autorijden) om te checken of de fiets er niet alsnog staat. Zo gezegd, zo gedaan… Onderweg naar Amsterdam een andere medewerker gesproken, die zei dat het niet nodig was naar Amsterdam te gaan, want zij konden ook gewoon een medewerker bellen in de ov-fietsenstalling. Voor niets daarheen gereden dus. Toen ik er was, bleek dat de fiets er na drie weken logischerwijs niet meer was en waarschijnlijk door een andere huurder weer is gebruikt, maar nog steeds staat mijn fiets op gestolen. Na die dag nog 4 medewerkers aan de lijn te hebben gehad, was de conclusie om maandag weer terug te bellen en dat het dan opgelost zou worden.
Net weer gebeld, niet opgelost. Ik moet zelf aangifte doen bij de Politie van diefstal en dan alsnog voor alle dagen dat mijn ov-fiets volgens het systeem niet ingeleverd is betalen (70 euro), zonder garantie dat die aangifte wordt gehonoreerd. Vind dit absurd: ik heb netjes mijn fiets ingeleverd en daar is vermoedelijk technisch iets misgegaan, en nu ben ik aan zet om het op te lossen via een externe partij en moet daar alsnog kosten voor maken. Ongehoord dat de NS dit niet zelf kan oplossen en kan terugdraaien. Daarbij is de toon in de communicatie ook nogal vijandig: er wordt direct vanuit gegaan dat jij hem hebt gestolen en dus 350 euro plus moet betalen. Ik lees naast onder dit bericht op het NS-forum meerdere ervaringen hiermee, ben erg benieuwd hoe de NS dit voor mijn specifieke geval en voor iedereen die hier nog meer last van heeft gaat oplossen. De zin om met NS te reizen en gebruik te maken van ov-fiets is hiermee volledig weg namelijk. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag.
Re: Onterechte boete van €350,- voor ingeleverde OV-fiets bij een zelfservice-stalling
Ik ben niet bekend met het nieuwe systeem. Op www.ns.nl/klantenservice/overig/klachte ... eling.html staat hoe u een officiële klacht kunt indienen, eventueel bij Geschillencommissie of Klachtenloket Openbaar Vervoer.
Indien u een rechtsbijstandverzekering hebt, neem dan met hun contact op.
Indien u een rechtsbijstandverzekering hebt, neem dan met hun contact op.