LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Trab
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2011 17:14

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Trab »

@ vishalmahabiersing. Goed initiatief. Je zult ook niet anders kunnen als dit je 20.000(!?) euro gekost heeft. Ik denk dat ik mijn verhaal ook naar je zal sturen.
GekkeHenkie85 schreef:Ik heb voor de gelegenheid ook maar even een account aangemaakt..

Wat ik dan niet snap is waarom er geen bewijsschrift kan worden afgevaardigd waarop duidelijk staat dat ik een studentenweekabonnement heb... daar heb ik toch immers recht op? Mijn recht op dat reisproduct is toch persoonsgebonden? Dat recht wordt toch verstrekt door de IB-groep... een overheidsorgaan dat alle maar dan ook alle opleidingsgerelateerde administratie beheerd.. net of zij niet betrouwbaar genoeg zijn..
Zo simpel is het inderdaad. In alle redelijkheid is er geen argument te bedenken waarom je als student op zou moeten draaien voor de reiskosten bij een defecte chipkaart. Zeker niet drie weken lang! Belachelijk! Volgens mij win je zo'n rechtszaak altijd. Maar dat kost natuurlijk veel geld en moeite.

Ik heb in totaal 350 euro aan kosten gemaakt. Ga nu mijn declaratieverzoek indienen. Gelukkig heb ik een paar dagen geleden een brief gekregen dat mijn oude defecte studenten OV chipkaart is ontvangen. Ik ontvang nu binnen drie weken een nieuwe... Let wel, dit is zes weken nadat ik de kaart heb opgestuurd. Gelukkig had ik al een nieuwe aanvraag gedaan en ook al een nieuwe kaart ontvangen. Ik hoop dat ze er nog eentje opsturen, dan heb ik er twee.

Maar goed, dit geeft ook wel weer aan wat voor puinhoop het bij dat bedrijf is. Maar ik ben blij dat mijn defecte kaart i.i.g. toch nog ontvangen is. Dan kunnen ze i.i.g. niet ontkennen dat mijn kaart defect was.

sweet_devil8
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mei 2010 20:44

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door sweet_devil8 »

Jeetje als ik al die reacties hier lees mag ik blij zijn dat de mijne het nog doet! Ik voel bijna plaats vervangende woede en onmacht voor jullie...

GekkeHenkie85
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2011 22:54

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door GekkeHenkie85 »

Trab schreef: Ik heb in totaal 350 euro aan kosten gemaakt. Ga nu mijn declaratieverzoek indienen. Gelukkig heb ik een paar dagen geleden een brief gekregen dat mijn oude defecte studenten OV chipkaart is ontvangen. Ik ontvang nu binnen drie weken een nieuwe... Let wel, dit is zes weken nadat ik de kaart heb opgestuurd. Gelukkig had ik al een nieuwe aanvraag gedaan en ook al een nieuwe kaart ontvangen. Ik hoop dat ze er nog eentje opsturen, dan heb ik er twee.
Maar goed, dit geeft ook wel weer aan wat voor puinhoop het bij dat bedrijf is. Maar ik ben blij dat mijn defecte kaart i.i.g. toch nog ontvangen is. Dan kunnen ze i.i.g. niet ontkennen dat mijn kaart defect was.
Ik heb wel direct de eerstvolgende dag (gister) een formulier voor de aanvraag van een vervangde kaart opgehaald bij het NS-loket op Utrecht centraal. Vervolgens heb ik mijn oude OV-chipkaart met dat formulier per aangetekende brief verzonden naar de OV-chip organisatie.

Het mooie daarvan is dat ik én niet heb hoeven wachten op dat formulier én dat ik een track&trace nummer heb ontvangen om mijn aangetekende brief te volgen. Hij is vandaag daar bezorgd :) Nu ben ik erg benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ik een nieuwe kaart ontvang... ik houd jullie op de hoogte.

Die aangetekende brief kostte overigens 7 euro.. dat is slechts 1/4 van mijn dagelijkse reiskosten..

vishalmahabiersing
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2010 13:02

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door vishalmahabiersing »

Ik ben gisteren langs mijn advocaat geweest om dit probleem nogmaal te bespreken.

Ze heeft contact gehad met een vrouw van de stuurgroep van TLS, en die gaf verweer waar ik bijna onwel van werd.

Wat ze zei, was:
'Meneer Mahabiersing (ik dus) heeft helemaal geen aanvraag gedaan. Hij beweert een aanvraag te hebben gedaan in December 2009, Januari 2010, April 2010 en Juni 2010. Maar wij hebben helemaal geen aanvraagformulier naar zijn adres gestuurd, dus dat kan helemaal niet!'

Uiteraard is dit een listige streek van ze. Ik kan op geen enkele manier bewijzen dat ik daadwerkelijk dat formulier heb gekregen. De enigste manier die bij mij ten boven schiet om zoiets te kunnen bewijzen, is dat ik met een camera film hoe de post door de brievenbus valt en ik dat dan opstuur als bewijs.

Maar ja, wie doet zoiets nou?

Ik ben van mening dat ze een paar juristen hebben (dat hebben ze uiteraard wel) die simpelweg een paar manieren bedenken om mensen te "locken", zodat ze met een mond vol tanden staan en zich realiseren dat ze een rechtszaak onmogelijk zouden winnen.

Maar ik ben echter nog niet klaar met ze. Ik heb genoeg bewijsmateriaal in de vorm van telefoongesprekken waaruit ik alsnog de schuld bij hun kan verwijten. Ik heb gesprekken waarin ze afspraken met me maken, en mij persoonlijk garanderen dat het nagekomen wordt, om uiteindelijk te bellen en erachter te komen dat ik niet eens in het systeem sta.

Ik kan vanwege hun verweer helaas geen kort geding maken, omdat er nu ineens geen sprake meer is van spoedeisend belang (ook al wordt ik waarschijnlijk volgende week van school uitgeschreven vanwege afwezigheid, omdat ik het vertik om 2,5 uur héén en 2,5 uur terug te lopen, en lopen mijn schulden zo hoog dat ik me huis ook uit kan binnenkort..).

Wat mijn advocaat zei, was dat het simpelweg via een normale procedure zal moeten gaan. En alleen maar hopen dat de rechter de kant van de student kiest.

Wat echter voor sommigen van jullie van erg belang kan zijn:
Neem contact op met de geschillencommissie! Hun kunnen je eventueel ook helpen. Als je je verhaal goed uit legt bij ze, zullen ze het misschien op kunnen lossen. In het verleden hebben ze soortgelijke zaken ook op kunnen lossen. En het kost véél minder dan een advocaat, en eventuele gerechtskosten.

Maar goed, nu maar weer afwachten hoe alles bij mij gaat...

vishalmahabiersing
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2010 13:02

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door vishalmahabiersing »

Great, zojuist werd ik uitgeschreven van school. OV-studentenkaart verviel per direct, en daarmee eventuele rechtszaak ook verloren..

Schuld van >20.000, geen school - Geweldig, TLS... Geweldig... :/

Manouk
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2011 09:05

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Manouk »

Ik heb hetzelfde probleem.. Mijn OV- studentenkaart was opeens defect..
S'ochtends kon ik nog in- en uitchecken in de bus. S'middags pakte hij hem niet toen ik wilde inchecken in de tram. Ik was naar een NS- locket geweest. Daar zagen ze mij OV- studentenkaart. De meneer achter de balie vond het vreemd en bekeek mijn pasje aandachtig. Wat bleek: er zat een scheurtje van serieus 1 mm in mijn studentenkaart. Daardoor pakte hij hem niet. De meneer achter de balie zei dat ik voor de bus en tram een kaartje moest kopen.
Ik vond het vreemd, dat ze hem wel zien bij de balie, maar ik kan mij niet in- en uitchecken. Ik was naar een balie gegaan van HTM. Daar zagen ze ook mijn studentenkaart. De vrouw achter de balie begreep er niks van. Ze gaf mij een formulier mee voor een vervangende studentenkaart. In de tram wilde ik nogmaals proberen om in te checken, maar het lukte niet.
Toen ik thuis was had ik meteen gebeld naar studenten ov-chipkaart. Daar zeiden ze dat ik mijn studentenkaart moet opsturen en 2 weken moet wachten op een nieuwe. Ik gaf aan dat ik elke dag veel moet reizen en niet zonder zo'n mijn ov- studentenkaart kan. Ik vroeg of ze mij een tijdelijke kaart konden geven, maar dat kon niet. Daarna vroeg ik of ik mijn kosten kon declareren. De man aan de andere kant van de telefoon zei: dat het een chaos is bij het bureau waar je moet declareren en ik niet voor in aanmerking kwam om de kosten te declareren.
Ik heb het formulier van een vervangende OV- studentenkaart ingevuld. Nu is het afwachten.. Ik kan alle kosten zelf gaan betalen terwijl ik recht heb op gratis reizen, belagelijk!

Kortom het is hopeloos!

twannie4
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2011 15:47

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door twannie4 »

ik heb hetzelfde probleen :(
heb nu al wel een nieuwe pas maar bij mij is bij het loket gezegd dat ik de reiskosten kon declareren. heb ik gedaan en ik kreeg €9,70 terug van de NS maar heb voor € 136,20 aan reiskosten gemaakt :? heb nu net een decladatie formulier ingevuld voor de duo en nu maar afwachten of ik nog wat terug krijg. volgens deze site: www.studentenov-chipkaart.nl/contact hoor ik alles terug te kunnen krijgen!
ik laat nog wel weten of ik het terug heb gekregen

MADEJong
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2011 09:11

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door MADEJong »

Ook ik heb een probleem gehad met de ov jaarkaart.

Ik studeer in Utrecht en daar woon ik drie kwartier vandaan, ik moet elke dag 15 euro betalen om naar school te kunnen, zonder ov chipkaart wordt dat gewoon een heel duur reisje.

In December (!!!!) was opeens mijn ov chipkaart gebroken, balen! Ik meteen bellen naar de klantenservice, daar kreeg ik te horen dat ik mijn ovchipkaart opnieuw moest aanvragen. Ik kreeg de formulier thuisgestuurd en had hem weer opnieuw opgestuurd. Ik kreeg toen een bericht terug dat ik nog €0,20 cent moest betalen, omdat ik in de min stond. Fijn, voor die 20 cent doe ik dat wel. Toen kreeg ik na 3 weken niks thuis gestuurd. Ik weer bellen, kreeg ik weer te horen dat er iets mis was gegaan en ik een NIEUWE kaart moest aanvragen, dusg een vervangende maar een NIEUWE. Ik weer zo'n formulier ingevuld. Kreeg ik na twee weken (Ondertussen waren er dus al 6 weken voorbij) een brief thuisgestuurd, dat ik geen NIEUWE aan moest vragen, maar een VERVANGENDE! Terwijl die meneer aan de telefoon zei dat ik dat wel moest doen. Ik weer opnieuw bellen naar de klantenservice, kreeg ik inderdaad te horen, dat die meneer dat verkeerd had gezegd en ik een vervangende kaart moest aaanvragen. Weer vulde ik dat weer in, + mijn kapotte ovchipkaart erbij gestuurd en een pasfoto. Na een week kreeg ik een bercht thuis gestuurd met daarin geschreven dat ze mijn kapotte ov chipkaart hadden ontvangen en dat ze een nieuwe voor me zouden maken, dit zou weer 2 weken duren. Na weer 2 weken wachten kreeg ik ipv mijn ov chipkaart, wéér een brief thuis gestuurd, met daarin beschreven, dat ze mijn ovchipkaart niet opnieuw konden aanmaken, want ze hadden mijn oude niet ontvangen! HUH?? Twee weken daarvoor kreeg ik toch een bevestiging dat ze hem hadden ontvangen?? Ik weer bellen, inmddels waren er al 2 maanden voorbij en betaalde ik me scheel aan de kosten. Aan de telefoon kreeg ik opnieuw te horen "AAAh wat vervelend voor u zeg, we gaan hier zo snel mogeljik wat aan doen".. Nou niet dus, ik kreeg wéééér een formulier binnen voor de vervangende kaart, ik kon die formulieren niet meer zien! Ik heb toen nog 5 weken moeten wachten totdat ik EINDELIJK mijn ovchipkaart binnen kreeg. Ik heb er 3 maanden over gedaan, met ontzettend veel gezeur, herhalingen en uitgelach aan de telefoon, om mijn ovchipkaart weer in handen te krijgen. 3 MAANDEN! Ik heb toen al mijn kosten opgestuurd, maar die kreeg ik doodleuk terug met de reactie "Hier hebben wji niks aan".

Mijn strijd is nu begonnen met het declareren van mijn kosten en ik ga net zolang door totdat ik ALLES tot in de cent terug heb gekregen! GRR.

MADEJong
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2011 09:11

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door MADEJong »

Ik vind en wil trouwens echt dat ze dit lezen, die mensen daar. Of dat Tros nog een goede aflevering maken van de vele klachten, zoals ze dat vorig jaar hebben gedaan. Maar dan met de boodschap: "De klachten zijn er nog steeds!"

EvaOhm
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2011 14:03

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door EvaOhm »

Ik heb het zelfde probleem als iedereen hier.

In mijn OV kaart zat een scheurtje, daar kwam ik bij de bushalte achter.
Gelukkig mocht ik de bus in.

Ik heb netjes alles gevolgd zoals het moet, heb regelmatig met de studenten ov-chipkaart klantenservice aan de lijn gehangen om alles de dubbel checken, dit keer zou ik geluk hebben met de OV-chipkaart (ik was een van de studenten die hem flink te laat kreeg).

Kaart opgestuurd, binnen acht dagen binnen. Netjes!

Nu de declaratie, al mijn bonnetjes verzameld, BSN nummer erop enzo.
Ik kreeg vandaag na een paar weken reactie dat mijn verzoek niet is gehonoreerd. Want een vergoeding krijg je alleen als het langer dan twee weken duurt om je kaart terug te krijgen! Dat is er niet bij gezegd, ik heb regelmatig met de klantenservice gebeld.

Ik heb in die acht dagen 146,20 euro kosten gemaakt. Ik heb geen gebruik kunnen maken van mijn recht om gratis te reizen. Ik krijg 92 euro per maand, ik kan niet werken, want ik loop 5 dagen per week stage in Alkmaar (ik woon in Amsterdam, elke dag 13,40 euro).

Ik voel nu dat ik betaal, omdat er geen stevige kaart gemaakt kan worden.

Maandag maar de Ombudsman bellen denk ik.

Wessel10
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2011 10:44

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Wessel10 »

Zoals iedere ochtend ga ik met de bus naar mijn school toe, iedere ochtend het zelfde piepje. Tot vrijdagochtend ik wil mijn ov chipkaart voor de machine houden alleen geen geluid en geen reactie ban de lezer.. ik controleer mijn kaart en maak deze nog eens grondig schoon en hou mijn kaart weer voor de lezer en het apparaat geeft helemaal niks aan... Dit ook nog eens achterin de bus geprobeerd maar deze deden ook niks. Dus mijn Kaart is defect, de buschauffeur zegt stap maar in (gelukkig maar)

Nu heb ik vandaag dus gehoord dat als je kaart defect is je zelf voor de kosten op moet draaien. Dit is ronduit belachelijk aangezien ik er niks fout mee heb gedaan er geen scheur en of barst in zit.
Het is gewoon stuitend om te zien hoeveel mensen er problemen mee hebben, en dat ze dan nog gewoon durven zeggen de kosten zijn voor jezelf. ze zeggen eigenlijk:Sorry het is onze fout maar dat interesseert ons niet..

Met vriendelijke groeten

Wessel Krienss

EvaOhm
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2011 14:03

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door EvaOhm »

Na mijn vorige bericht heb ik nogmaals met de OV lijn gebeld en die verwezen mij door naar DUO. Ik beld DUO en daar werd ik vrij geirriteerd te woord gestaan. Zij vinden dat het niet terug betalen van de reikosten een technisch probleem van de kaart is en dus de zaak van de OV-chipkaart mensen.
Ik voreg hem of er dan niemand is die hier mij over te woord kan staan waarom hij boos zei: Ik sta u nu toch te woord!

Ik heb contact gehad met de ombudsman, maar die kunnen mij niet meer verder helpen omdat als het probleem bij DUO lag ze het konden oplossen (overheidsintelling), maar niet bij de OV-chipkaart mensen.

Ik heb maar mijn bezwaar ingediend en dat is ALLES wat ik nu nog kan doen.
Beetje ten einde raad.

Trab
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2011 17:14

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Trab »

Hier wat goed nieuws tussen alle frustratie: mijn declaratieverzoek is volledig toegekend. Het is een wonder! (Wel nog een keer moeten bellen, aangezien ik na 8 weken nog niets gehoord had). 350 euro is al op mijn rekening gestort. Toch nog rechtvaardigheid.

wevie
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2011 09:18

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door wevie »

@Trab,

Het lijkt erop dat ik in precies dezelfde situatie zit als bij jou het geval was.

Ik heb twee weken terug mijn defecte kaart opgestuurd, alleen kreeg eergisteren aan de telefoon te horen dat deze nooit ontvangen is...
Ze hebben me verteld dat er een nieuwe kaart moet worden aangevraagd, wat inmiddels gebeurd is (heb schriftelijke bevestiging, zowaar!)

Het stomme is nu dat zij vinden dat ik mijn kosten niet kan declareren, en dat ik op dit moment ook niet kan bewijzen dat ik de pas heb opgestuurd. Ik hoop dat ik net zoals jou alsnog een bevestiging krijg dat mijn defecte kaart is gevonden. In de tussentijd alle kaartjes maar bewaren :cry:

NeaRoW
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2011 21:15

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door NeaRoW »

Herkenbare verhalen voor mij hierboven.

Mijn week-OV ging 8 juni kapot. Ik heb direct naar de OV-chiplijn gebeld. Ze vertelden me dat ik een nieuwe aan moest vragen en de oude mee moest sturen. Dit heb ik de zelfde dag gedaan. De tijd dat ik toen heb moeten reizen heb ik dus zelf kaartjes gekocht, waarbij ik dacht dat ik het later (gemakkelijk) zou kunnen declareren. Ik reisde die tijd bijna elke dag op en neer van Tilburg naar Eindhoven.

Op 23 juni heb ik gebeld waar mijn nieuwe OV-chipkaart bleef. Dit zou namelijk maar 2 weken in beslag nemen. Deze werd uiteindelijk de dag erop (24 juni) geleverd. Toen heb ik een declaratieformulier ingevuld. Hierbij heb ik het formulier perfect gevolgd, en dus de originele vervoersbewijzen gestuurd met mijn BSN en het referentienummer erop. Ik ging dus wachten op mijn declaratie (ruim 160 euro).

Een poos later (13 juli) kreeg ik tot mijn verbazing een mail waarin stond dat er een voorlopige afwijzing was, omdat aanvullende informatie nodig was. Ze moesten weten wat de reden is dat de kaart defect is gegaan, en ze wilden een uitdraai van de telefoonrekening, zodat ze konden zien wanneer ik ze gebeld had. Dit stond niet op het formulier! Dit zijn dus 2-3 weken weggegooide tijd. Wel een leuk gegeven dat jij dan een tijdlimiet krijgt van 14 dagen om alles op te sturen, en zij 6 weken mogen doen over je declaratie beoordeling, dan terzijde.

Enfin, ik heb toen de boel weer opgestuurd en ben weer gaan wachten (weliswaar op vakantie, maar ik was er liever vanaf geweest). 11 augustus krijg ik dan een mail met een afwijzing(!) van mijn declaratie. Quote:
Uit onze gegevens blijkt dat wij jouw aanvraagformulier op 23-6-2011 hebben ontvangen en dat jij vanaf 29-6-2011 je vervangende OV-chipkaart in gebruik hebt kunnen nemen. Omdat dit binnen de door ons gehanteerde termijn van twee weken is, kom je niet in aanmerking voor een onkostenvergoeding.


Toen brak mijn klomp. Ik heb dus bezwaar aangetekend, onder de vermelding dat ik dat aanvraagformulier 8 juni naar ze gestuurd heb. Tussen die dag en de dag dat ik mijn nieuwe OV-chipkaart heb ontvangen heb ik ze niets gestuurd. Ze zitten dus duidelijk wel over de termijn van 2 weken heen.

Het meest frapante vind ik dat buiten mijn schuld de kaart kapot gaat (hij checkte plots niet meer in), ik geen mogelijkheid heb om mijn reisrecht dan te verhalen voor 3 weken, en vervolgens mijn eigen kaartjes ook nog eens moet bekostigen. Daarnaast betaalt de DUO (wat nog steeds een lening van mij is, dus ik betaal het eigenlijk) ruim 75 euro voor mijn reisrecht. 3 weken reizen kost mij dus opeens 250-300 euro, buiten mijn schuld. Hier mag wel eens iets aan gedaan worden!!

In afwachting van mijn bezwaar. Tot over 3 weken :)

tamim22
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2011 14:33

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door tamim22 »

Ik ben bijna 3 weken geleden mijn OV studentenkaart kwijt en ben dagelijks minimaal 15 euro kwijt aan reiskosten. In 3 weken tijd ben ik dus (mijn zuur verdiende) 350 euro kwijt. U snapt dat dit voor mij als student zijnde een enorme bedrag is. Het is onbegrijpelijk dat het 3 WEKEN moet in beslag nemen om een nieuwe pasje te maken. Als het het in China geproduceerd moet worden en per scheepsvracht vervoerd moet worden, dan kan ik het nog NET begrijpen.

Ik heb heel vaak telefonisch gebeld naar de Klantenservice OV-chipkaart (een 0900 nummer) en het is mij een week geleden al beloofd dat ik het binnen een paar dagen zal krijgen, maar na een week is er nog steeds niets van te bekennen.

Ik snap begot niet waarom het zo lang moet duren. We leven nu in de 21e eeuw. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een nieuwe te produceren. Ik heb in een paar jaar in een ontwikkelingsland gewoond en geloof mij, de dienstverlening, service en wachttijden in deze landen is duizendmaal beter dan in dit land.

Het blijft voor mij een enorm grote raadsel waarom het zo lang moet duren en ben het zo spuugzat om in dit land te wonen. Zodra ik afgestudeerd ben, pak ik mijn koffers en vlieg zo snel mogelijk naar een ander land want ik word hier knetter en knetter gek.

tamim22
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2011 14:33

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door tamim22 »

Radar, we hopen van harte EN vertrouwen erop dat jullie hier aandacht aan besteden. Wij studenten zitten al in grote schulden en als we ook nog het prooi worden van deze bloedzuigers, dan is het met ons helemaal gedaan.

Bij voorbaat dank!!

analogue_girl
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2011 17:36

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door analogue_girl »

Ook ik heb momenteel te maken met een defecte studenten ov weekkaart. Door een klein (let wel: 3 mm) scheurtje in de kaart, is mijn chipkaart totaal onbruikbaar. Gelijk opgebeld voor informatie en zojuist een formulier op de post gedaan voor een nieuwe kaart.
Graag uit ik mijn frustratie via dit medium. Want: er is mij gezegd dat ik minimaal 2 tot 3 weken moet wachten op een nieuwe kaart en dat ik in de tussentijd de kosten voor het reizen zelf moet betalen. Dit vind ik belachelijk, er is een reden waarom studenten weekkaarten krijgen, zij moeten immers dagelijks reizen met de trein. Zo ook ik, ik loop vier dagen in de week stage en ga één dag in de week naar school. Zelf woon ik in Deventer, mijn studie is in Amersfoort en mijn stage in Utrecht. Dit betekend dat ik de komende twee tot drie weken minstens 30 euro per dag kwijt zal zijn aan treinkosten. Totaal onrealistisch voor een student zijnde, die daarnaast haar huur, rekeningen en studie moet betalen. Daarbij hoop ik ook nog wat te kunnen eten en drinken! In totaal zal ik 150 euro per week kwijt zijn.. dit kun je toch niet verwachten van een student?? Als alternatief twee tot drie weken NIET naar school en stage gaan is geen optie, gezien de studievertraging die ik dan oploop (het zijn nu ook nog eens toetsweken!) en het feit dat ik cliënten begeleid op mijn stage.
Al met al, ik begrijp werkelijk niet waarom er geen vervangende kaart wordt aangeboden aan studenten in de tussentijd dat de OVchipkaart gemaakt wordt. Het is niet reëel te denken dat een student zelf in de kosten kan voorzien die in de tussenperiode gemaakt zal worden. Daarbij kan ik ook stellen dat het niet reëel is te denken dat iedere student een ouder heeft die tijdelijk in die kosten kan bijdragen! Ik ben nu genoodzaakt zwart te rijden, tot ik mijn kaart weer heb, simpelweg omdat ik het mij niet kan permitteren dagelijks 30 euro te betalen. Ik heb kopieën gemaakt van mijn defecte studentenkaart, van het bericht van IB-groep dat ik recht heb op een weekOV tot eind december 2012 en draag mijn legitimatiebewijs bij mij. Ik hoop dat de conducteurs bij de NS coulant zullen blijven op het moment dat ik mijn situatie uitleg.

Beste Radar, gezien het oh zo onlogische systeem van de studenten reisproduct waar veel studenten in terecht komen, daarbij denkend aan de vele onderzoeken die bewijzen dat veel studenten in schulden verkeren - en door dit systeem nog meer in de schulden komen, vraag ik jullie hier een item van te maken in jullie programma. Er moet toch een logische oplossing zijn voor de vele klachten en problemen voortvloeiend uit een falend systeem?

Met vriendelijke groet,
Sharon

tamim22
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2011 14:33

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door tamim22 »

Na drie en halve week mijn ov studentenkaart nog steeds niet binnen. Zouist gebeld en ben geïnformeerd dat ik het waarschijnlijk volgende week binnen krijg :lol: :lol:

Eerst zeiden ze binnen 2 weken, daarna binnen 3 weken en nu binnen een maand. Ik vond 2 weken al verschrikkelijk lang, maar een maand...gewoon niet te geloven. Ze halen de bloed onder mijn nagels vandaan.

hansverbocht
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2011 14:37

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door hansverbocht »

Hoi allemaal,

Hier een oplossing om deze tafrelen te voorkomen!
1. Maak een persoonlijke OV chipkaart - account aan op http://www.ov-chipkaart.nl
2. Bestel een persoonlijke OV - chipkaart. Deze is wel 7,50 maar die moet je sowieso betalen bij verlies of kapotte OV chipkaart. Op http://www.studentenreisproduct.nl/stud ... elen.aspx3.
3. Na ontvangst van je nieuwe persoonlijke OV chipkaart: Zorg dat je DUO inlicht dat je je studentenreisproduct overzet op de nieuwe kaar-nummer!! Dus online doorgeven!! Heb je niets met online dingen, dan het 'Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct' op http://www.studentenreisproduct.nl/stud ... pelen.aspx
Het laatste is niet aan te raden met deze jongens heb ik al gemerkt! Dus gewoon online aanvragen.
4. Is alles al gedaan en ontvangst product (berichtgeving online of per post van DUO), laadt je reisproduct op bij 1 van de punten bij jou in de buurt.
5. en Voila!

NB!
1. Als je kaart gescheurd is, maar doet het wel, gewoon doorgebruiken! Tot de nieuwe geactiveerd is na punt 4! Gebruik je je nieuwe kaart, bewaar gewoon de oude.
2. Is kaart helemaal stuk, je persoonlijke gegevens van DUO site print screenen en uitprinten die je aan conducteur (vooraf instap trein) laat zien en vertel dat je je kaart ter reparatie hebt opgestuurd naar DUO en student bent, evenals je paspoort en studentenkaart (van je opleiding). Daarnaast had ik bewijs dat ik stufi ontvang, dus ook van DUO. Die 4 dingen heb ik getoond en heb ik bijna altijd toegang gekregen! Zo nee, wacht op de volgende trein met een hopelijk lievere conducteur.

Beiden heb ik gehad en heeft gewerkt! Totaal was ik, al met al, 2x 7,50 euro kwijt. Hier schelden heeft geen zin, dus hier de oplossing!

Groeten,

Hans

Gesloten