LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] uit de trein gezet vanwege niet-gelijkende pasfoto

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
wandbord

uit de trein gezet vanwege niet-gelijkende pasfoto

Ongelezen bericht door wandbord »

Hallo allemaal,

Mijn partner heeft een uiterst vreemde ervaring gehad met de hoofdconducteur op het traject Heerenveen-Zwolle.

Mijn partner is chronisch ziek en mist zijn onderbeen. Hij is voor vervoer deels afhankelijk van gehandicaptenvervoer en openbaar vervoer.

Vandaag was hij met de trein onderweg naar Utrecht voor controle van zijn onderbeenprotese. Halverwege die reis is hij door de conducteur uit de trein gezet omdat de pasfoto op zijn ov-chipkaart niet op hem zou lijken. Dat gold wat de conducteur betreft ook voor de id-kaart en het bromfietsrijbewijs. Conclusie was dat hij met een ongeldig vervoerbewijs reisde en de keuze kreeg om bij de conducteur met een toeslag van € 35,00 een kaart te kopen en anders op station Zwolle zelf een geldig kaartje te kopen.
Voor het laatste is gekozen.

In Utrecht bij de overstap naar de bus expliciet aan de chauffeur gevraagd of deze hem wel herkende in de pasfoto op de ov-kaart en die zag daar geen enkel probleem in.

Wat ik me afvraag: zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? En hoe kun je je als reiziger weren tegen dit soort halsstarrigheid van een conducteur?

duiner

Re: uit de trein gezet vanwege niet-gelijkende pasfoto

Ongelezen bericht door duiner »

wandbord schreef:Hallo allemaal,

Mijn partner heeft een uiterst vreemde ervaring gehad met de hoofdconducteur op het traject Heerenveen-Zwolle.

Mijn partner is chronisch ziek en mist zijn onderbeen. Hij is voor vervoer deels afhankelijk van gehandicaptenvervoer en openbaar vervoer.

Vandaag was hij met de trein onderweg naar Utrecht voor controle van zijn onderbeenprotese. Halverwege die reis is hij door de conducteur uit de trein gezet omdat de pasfoto op zijn ov-chipkaart niet op hem zou lijken. Dat gold wat de conducteur betreft ook voor de id-kaart en het bromfietsrijbewijs. Conclusie was dat hij met een ongeldig vervoerbewijs reisde en de keuze kreeg om bij de conducteur met een toeslag van € 35,00 een kaart te kopen en anders op station Zwolle zelf een geldig kaartje te kopen.
Voor het laatste is gekozen.

In Utrecht bij de overstap naar de bus expliciet aan de chauffeur gevraagd of deze hem wel herkende in de pasfoto op de ov-kaart en die zag daar geen enkel probleem in.

Wat ik me afvraag: zijn er meer mensen met dit soort ervaringen? En hoe kun je je als reiziger weren tegen dit soort halsstarrigheid van een conducteur?
Waarom heeft hij niet gewoon die 35 euro betaald?

Dan had hij gewoon kunnen blijven zitten , in zijn conditie !

En dan later met de Klantenservice PLUS de naam van de conductuer er bij het verder kunnen regelen !

ze zijn daar echt wel meegaand in , hoor
.

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

duiner schreef:
Waarom heeft hij niet gewoon die 35 euro betaald?

Dan had hij gewoon kunnen blijven zitten , in zijn conditie !

En dan later met de Klantenservice PLUS de naam van de conductuer er bij het verder kunnen regelen !

ze zijn daar echt wel meegaand in , hoor
.
Hij heeft toch al een geldig veroersbewijs?
Ik zou dan niet nogmaals betalen maar gewoon wachten totdat de spoorweg politie komt opdagen.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Dat gold wat de conducteur betreft ook voor de id-kaart en het bromfietsrijbewijs.
Dit heeft geen conducteur te bepalen.
Als een passfoto niet aan de normen voldoet krijg je geen ID -kaart, hetzelfde geld voor het rijbewijs.
Ook ik had gewacht, dat de politie komt.
Heeft jouw partner niet naar de naam van de conducteur gevraagd?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij had je partner gewoon een geldig reisbewijs. Je had de controleur er ook inderdaad gewoon de politie er bij kunnen laten halen.

AGGB

Ongelezen bericht door AGGB »

In de eerste plaats gewoon blijven zitten tot die hoofdconducteur, die duidelijk niet spoorde, er mogelijkerwijs de spoorwegpolitie bij had gehaald,
Dat is niet gebeurd. Overigens vermoed ik dat de spoorwegpolitie een niet zo vriendelijk gesprek met de hoofdconducteur zou hebben gehad nav deze idiote gang van zaken.
Nu rest u nog:
klacht indienen op alle mogelijke manieren( maar niet telefonisch), via aangetekende brief en e-mail bij de klantenservice.

Beter- of aanvullend daarop - direct een brief sturen naar de Directie van de NS. Uw klacht wordt dan op niveau behandeld.
Het is bekend welke conducteur op welk traject dienst deed.
Uiteraard het geld terugvragen met excuus en een vergoeding vragen voor het ondervonden ongemak.
Ik vermoed dat deze hoofdconducteur stevig zal worden aangepakt door de NS, aan de schandpaal genageld zal hij worden.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Volgens mij had je partner gewoon een geldig reisbewijs
Ik vind de reacties hier wel even te kort door de bocht.

Niemand van ons heeft de foto en de partner van TS gezien, dus ook niemand van ons kan werkelijk beoordelen of de foto enigzins lijkt.

Natuurlijk kan het zo zijn dat conducteur zijn dag niet had en onnodig trammelant maakte. Echter het kan ook zo zijn dat foto in het geheel niet lijkt. Dit zou bijvoorbeeld veroorzaakt kunnen worden door een ziekte, waardoor het gezicht veranderd.

De conducteur heeft ook als taak om fraude te voorkomen, en te zorgen dat alleen de rechtmatige eigenaar met de ov-kaart kan reizen.

De stelling dat de reziger een geldig vervoersbewijs had is dan ook speculatie (net als overigens de stelling dat de reizger geen geldig vervoersbewijs had)

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:De conducteur heeft ook als taak om fraude te voorkomen, en te zorgen dat alleen de rechtmatige eigenaar met de ov-kaart kan reizen.
Ik zie niet in wat de controleur er mee te maken heeft dat een ander met mijn toestemming met mijn ov-kaart reist. Er wordt nog steeds gewoon het volle tarief betaald.

Leo The Emperor

Ik zie niet in wat de controleur er mee te maken heeft dat een ander met mijn toestemming met mijn ov-kaart reist. Er wordt nog steeds gewoon het volle tarief betaald.
Ook dit is speculatie.

Het kan heel goed zijn dat rechtmatige eigenaar van deze ov-kaart bepaalde kortingen geniet die zijn gebaseerd op zijn persoonlijke situatie. (65+, student, gehandicapt, trajectkaart,..... )

De stelling dat er het volle tarief wordt betaald is dus een onbewezen en speculatieve aanname.

Een persoonlijk Ov-jaarkaart (anderen hebben ook geen pasfoto) zijn persoonlijk en niet overdraagbaar. De conducteur heeft wel degelijk de taak om te controleren of de reiziger en de kaart bij elkaar horen.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Betr. conducteur vond het niet alleen van de OV kaart, maar ook van de IDkaart en bromfietsbewijs!
Hij gaat er dus van uit dat de man van TS van 1 en dezelfde persoon ( of van 3 verschillende personen :roll: ?) identificatie/reisbewijzen bij zich heeft.

Lijkt op een reclame voor een opticien.

AGGB

TS schreef:In Utrecht bij de overstap naar de bus expliciet aan de chauffeur gevraagd of deze hem wel herkende in de pasfoto op de ov-kaart en die zag daar geen enkel probleem in.

Inderdaad een aardige reklamespot van te maken voor een nieuwe bril.
Schrijf de NS directie is mijn advies.

Michel van Grinsven

Ongelezen bericht door Michel van Grinsven »

Ik was laatst mijn OV chipkaart kwijt en een week later kwam ik daar pas achter.
Online zag ik dat iemand anders op mijn kaart had gereisd.
Als er controle was geweest of degene die op mijn kaart reisde , wel op mijn foto had geleken, dan was deze fraude waarschijnlijk eerder gestopt.

Wanneer een conducteur vind dat de foto niet lijkt op degene die er mee reist, vind ik het een goed besluit van hem, om het vervoersbewijs dan ongeldig te verklaren.

Wel had de conducteur, bij vermoeden van fraude er dan zelf de politie bij moeten halen.

AGGB

Zijn IDkaart en nog een andere kaart met foto werden ook aan de conducteur getoond.
De conducteur verklaarde deze ook als niet lijkend op de persoon, maw hij meende dat deze kaarten een ander toebehoorden.
In dat geval zou sprake zijn van ernstige IDfraude. De politie had met een ernstig vermoeden daarvan ingeseind behoren te worden. De conducteur heeft dat nagelaten, erg merkwaardig.
Een chauffeur van een busvervoersbedrijf vond de foto wel gelijkend. Zo heel veel anders zal deze daarom niet geweest zijn.
Mijnsinziens heeft de conducteur erg onzorgvuldig gehandeld en is zijn gedrag klachtwaardig.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Gemakshalve wordt even vergeten dat de HC tevens BOA opgeleid is en derhalve opsporingsbevoegdheid heeft.Hij heeft daarvoor een eed afgelegd en heeft speciale bevoegdheden.
Daarbij hoort ook controle van het ID bewijs en eventueel inbeslagname.
De spoorwegpolitie heeft niet de mogelijkheid daar iets in te kunnen betekenen.En die komen toch niet voor dit soort zaken...

Niettemin had ikzelf voor een andere oplossing gekozen.

nevermind

dhc schreef:Gemakshalve wordt even vergeten dat de HC tevens BOA opgeleid is en derhalve opsporingsbevoegdheid heeft.Hij heeft daarvoor een eed afgelegd en heeft speciale bevoegdheden.
Daarbij hoort ook controle van het ID bewijs en eventueel inbeslagname.
De spoorwegpolitie heeft niet de mogelijkheid daar iets in te kunnen betekenen.En die komen toch niet voor dit soort zaken...

Niettemin had ikzelf voor een andere oplossing gekozen.
Alles een beetje kort door de bocht.
ID bewijs in niet ingenomen, tenminste heeft TS niets over geschreven.
De spoorwegpolitie heeft dan volgens jouw welke bevoegdheden?
Welke oplossing had je dan gekozen?

Jolijn

@AGGB, je maakt een nieuwe account (wandbord)aan om dit topic te plaatsen en vervolgens in hetzelfde topic als AGGB te reageren?

@dhc, fijn dat de HC die bevoegdheid heeft, maar is hier toch niet van toepassing?

nevermind

Jolijn schreef:@AGGB, je maakt een nieuwe account (wandbord)aan om dit topic te plaatsen en vervolgens in hetzelfde topic als AGGB te reageren?

Heb ik iets gemist? :shock:

Leo The Emperor

Misschien voor de buschauffeur ... :mrgreen:

Jolijn

8) ik ga ook maar eens naar de opticien.
Ik lees 'zijn IDkaart en nog een andere enz', dacht dat het weer door TS geschreven was.
Niet dus, sorry!!!

Jolijn

Leo The Emperor schreef:
Misschien voor de buschauffeur ... :mrgreen:
Kom op :wink: 3 'bewijzen' allemaal op dezelfde naam en dan is het vervoersbewijs vals?

Gesloten