Misschien een goed item voor Radar:
Je moet met de OV-chipkaart verplicht uit checken in verschillende regio's, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Als je dit 12 keer niet doet wordt de chipkaart geblokkeerd en kun je hem maar op een handvol plekken in Nederland laten deblokkeren.
Zelfs met een jaarabonnement op je kaart moet je nog steeds uit checken en wordt hij onbruikbaar als je het niet doet. Ik vind dit zelf niet goed te praten.
Waarom uit checken als je toch niets hoeft te betalen (het abonnement is immers al betaald)? Het ouderwetse gemak van een abonnement is volledig verloren gegaan en het uit checken is vaak nog onhandig ook. De OV chipkaart apparaten reageren erg traag en in de spits wil de chauffeur nog wel eens wegrijden voordat iedereen uit gecheckt is. Voor zich spreekt dat uit checken helemaal onhandig is als je je handen vol hebt met boodschappen.
Uiteraard weten de vervoersbedrijven nu precies waar en wanneer je uit stapt. De abonnementen zijn vaak persoonlijk en dus zijn al die gegevens aan de houder gekoppeld. Prachtig dat ze dit willen weten en de kwaliteit van het vervoer zal er flink door verbeteren, maar m'n kaart blokkeren als ik vergeet uit te checken vind ik toch wel ver gaan...
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplicht UIT checken ondanks abonnement op chipkaart
Re: Verplicht UIT checken ondanks abonnement op chipkaart
Volgens mij meer een hoop drukte om niets, maar goed.Misschien een goed item voor Radar
Sterker nog, je moet ook verplicht inchecken, maar daar hoor ik je niet over.Je moet met de OV-chipkaart verplicht uit checken
Kan ik me voorstellen. Je kunt het 1 keer vergeten, misschien wel 2 of 3 keer, maar 12 keer klinkt toch meer als bewust niet uitchecken.Als je dit 12 keer niet doet wordt de chipkaart geblokkeerd
Niet alleen uitchecken, maar ook inchecken.Zelfs met een jaarabonnement op je kaart moet je nog steeds uit checken
Hetzelfde geldt ook voor inchecken. De regel van wanneer in/uit-checken verschillen per abonnement/gemeente/vervoerder. Dat is inderdaad zeer onduidelijk.Waarom uit checken als je toch niets hoeft te betalen (het abonnement is immers al betaald)?
Mijn ervaring is dat de apparaten best wel vlot reageren en en wegrijden voordat iemand uitgecheckt/uitgestapt is heb ik nog nooit meegemaakt.De OV chipkaart apparaten reageren erg traag en in de spits wil de chauffeur nog wel eens wegrijden voordat iedereen uit gecheckt is.
Je moet het wel goed weergeven. Je moet namelijk maar liefst 12 keer vergeten uit te checken.maar m'n kaart blokkeren als ik vergeet uit te checken vind ik toch wel ver gaan...
In mijn studietijd had ik een OV, en deze moest ik standaard laten zien als de conducteur langs kwam. Zelfs als ik de bus instapte.
-
- Contacteer:
Het is, in Amsterdam, me al een paar keer gebeurd dat de metro poortjes slecht of traag reageerden waardoor of degene achter mij (het was vroeg) tegen me op liep, of dat ik piep hoorde, doorliep, en tegen het poortje aanliep, wat nog even nodig had om wakker te worden (net als ik, maar dat terzijde).Dirkie schreef:Mijn ervaring is dat de apparaten best wel vlot reageren en en wegrijden voordat iemand uitgecheckt/uitgestapt is heb ik nog nooit meegemaakt.De OV chipkaart apparaten reageren erg traag en in de spits wil de chauffeur nog wel eens wegrijden voordat iedereen uit gecheckt is.
Het gevolg was dat ik de aansluitende metro gemist heb.
Wel is het bij de poortjes zo, dat veel mensen het nog niet (willen?) snappen - je kan achter elkaar doorlopen, wel even kijken of je goed in/uitcheckt - je hoeft niet te wachten tot het poortje weer dicht is. Dat zorgt voor nog meer vertraging dan de relatief trage poortjes zelf.
Omdat de vervoerder ook moet weten hoeveel mensen er vervoerd worden. Daarop kan de dienstregeling worden aangepast en ook de vergoeding die de vervoerder ontvangt is afhankelijk van hoeveel mensen er worden vervoerd.iQwerty schreef: Waarom uit checken als je toch niets hoeft te betalen (het abonnement is immers al betaald)?
Abonnementen zijn er vooral uit enerzijds kostenbesparing voor de klant eniQwerty schreef:Het ouderwetse gemak van een abonnement is volledig verloren gegaan en het uit checken is vaak nog onhandig ook.
anderzijds de zekerheid van een bepaalde periodieke betaling voor de vervoerders. Het gemak is niet de hoofdreden.
Dat geldt ook voor het inchecken. En dat geldt ook voor het op het knopje drukken om de bus/tram te laten stoppen of om de deuren open te doen. Als je vanwege volle handen niet zou kunnen in/uitchecken, dan zou je dus ook de deur niet kunnen openen om binnen te komen.iQwerty schreef: Voor zich spreekt dat uit checken helemaal onhandig is als je je handen vol hebt met boodschappen.