PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Erthanax
Berichten: 10318
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Overigens kunnen ontvangers wel degelijk een klacht indienen bij een bedrijf dat postdiensten levert; het staat zelfs met zoveel woorden in art. 7 Postwet 2009:
Art. 7 Postwet 2009 schreef:Een postvervoerbedrijf voorziet in een procedure voor de behandeling van klachten van afzenders en ontvangers over de door hem uitgevoerde postvervoerdiensten.
Wat mij enigszins verrast is dat de Rijksoverheid daar op deze pagina niet erg duidelijk over is. Onder het kopje over hetvindienen van een klacht als ontvanger, staat dat je bij de verzender moet klagen.

Deze pagina van Consuwijzer maakt het duidelijker: Niets ontvangen? Klaag bij de verzender. Maar:
Consuwijzer schreef:Is de brief of het pakket wel bij u bezorgd, maar ging er iets mis? Was de bezorger bijvoorbeeld te laat, is de brief eerst verkeerd bezorgd of is het pakket buiten neergezet? Dien een klacht in bij het postbedrijf. Kijk op de website van het postbedrijf hoe u dit doet, bijvoorbeeld onder “service” of “contact”. Of via de chat.

Thijs124
Berichten: 1905
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Bewijzen dat je iets niet hebt ontvangen is inderdaad onmogelijk.
Het enigste wat dan rest is het bewijs van de vervoerder dat het ontvangen is aan te vechten.

PostNL doet inderdaad veel verkeerd, waar ik nog goed met ben weggekomen.
Ik moet een heel duur hoorapparaat aangetekend ontvangen. Ik geef door dat ik niet thuis kan zijn maar dat mijn buurman dat in ontvangst wil nemen.
Ik ben nog onderweg, krijg ik een mail dat het apparaat is afgeleverd. Mooi.
Snel bij de buurman gebeld. Nee,er is niemand aan de deur geweest.
Ik kijk toch ff naar mijn post, het pakje ligt in mijn brievenbus. Was toch aangetekend verzonden! Ik heb het nu wel, maar dat is niet correct zo. Nog aangegeven bij de verzender dat dit niet ok is, maar het is terecht, dus geen verdere actie nodig.

Moneyman
Berichten: 32150
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
20 aug 2024 14:02
Overigens kunnen ontvangers wel degelijk een klacht indienen bij een bedrijf dat postdiensten levert; het staat zelfs met zoveel woorden in art. 7 Postwet 2009:
Art. 7 Postwet 2009 schreef:Een postvervoerbedrijf voorziet in een procedure voor de behandeling van klachten van afzenders en ontvangers over de door hem uitgevoerde postvervoerdiensten.
Wat mij enigszins verrast is dat de Rijksoverheid daar op deze pagina niet erg duidelijk over is. Onder het kopje over hetvindienen van een klacht als ontvanger, staat dat je bij de verzender moet klagen.

Deze pagina van Consuwijzer maakt het duidelijker: Niets ontvangen? Klaag bij de verzender. Maar:
Consuwijzer schreef:Is de brief of het pakket wel bij u bezorgd, maar ging er iets mis? Was de bezorger bijvoorbeeld te laat, is de brief eerst verkeerd bezorgd of is het pakket buiten neergezet? Dien een klacht in bij het postbedrijf. Kijk op de website van het postbedrijf hoe u dit doet, bijvoorbeeld onder “service” of “contact”. Of via de chat.
Heel kort door de bocht kan een actie op basis van wanprestatie door de verzender worden opgestart, en een actie op basis van een onrechtmatige daad door de ontvanger worden opgestart. Ik vind de voorbeelden van Consuwijzer niet zo sterk.

Nijogeth
Berichten: 11019
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

drestar schreef:
20 aug 2024 10:03
je hebt bij de afzender geen poot om op te staan als er staat dat de bezorging afgeleverd is op je adres terwijl dat niet zo is.
Dat komt omdat je in China besteld. Die gaan geen moeite meer voor je doen, terwijl zij wel verantwoordelijk zijn. Zij kunnen gewoon klachten doorspelen en tegemoetkoming eisen aan PostNL via hun verzender, maar dat vertikken ze.

drestar
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door drestar »

Moneyman schreef:
20 aug 2024 12:53
drestar schreef:
20 aug 2024 12:30
feit blijft dat jij dan gewoon je geld kwijt bent zonder dat je maar enig bewijs kan leveren dat je het daadwerkelijk niet ontvangen hebt.
Onzin. De ontvanger hoeft niet te bewijzen dat je iets niet hebt ontvangen, maar de verzender moet bewijzen dat jij het wel hebt ontvangen.
Nou nog meer onzin! de verzender kan toch bewijzen dat jij het hebt ontvangen als op de tracking staat afgeleverd
??? of denk je dat de ontvanger geen tracking kan lezen soms?? ben je er wel bij trouwens...

Moneyman
Berichten: 32150
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

drestar schreef:
20 aug 2024 15:16
Moneyman schreef:
20 aug 2024 12:53
drestar schreef:
20 aug 2024 12:30
feit blijft dat jij dan gewoon je geld kwijt bent zonder dat je maar enig bewijs kan leveren dat je het daadwerkelijk niet ontvangen hebt.
Onzin. De ontvanger hoeft niet te bewijzen dat je iets niet hebt ontvangen, maar de verzender moet bewijzen dat jij het wel hebt ontvangen.
Nou nog meer onzin! de verzender kan toch bewijzen dat jij het hebt ontvangen als op de tracking staat afgeleverd
??? of denk je dat de ontvanger geen tracking kan lezen soms?? ben je er wel bij trouwens...
Nee. Die tracking is geen sluitend bewijs. De bezorger kan die melding immers gewoon zetten zonder te bezorgen.

Jouw probleem is dat je zowel het probleem als de oplossing op de verkeerde plek zoekt.

Speedy123
Berichten: 2224
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

drestar schreef:
20 aug 2024 12:30
Je hebt het nu alleen maar over de gang naar de rechter bij een valse handtekening. hoe zit dat dan met als bezorgd afgeleverd en niks gekregen zonder handtekening? wat kan je dan nog bij de rechter tegen de afzender doen??? feit blijft dat jij dan gewoon je geld kwijt bent zonder dat je maar enig bewijs kan leveren dat je het daadwerkelijk niet ontvangen hebt.
U kwam met het voorbeeld van de valse handtekening. Zonder handtekening is de situatie exact hetzelfde. De verkoper moet aantonen dat het pakket bezorgd is. Die komt met niet anders als de vervoerder zegt dat er afgeleverd is terwijl de koper ontkent iets te hebben ontvangen.

De bewijslast ligt bij de verkoper, de koper hoef niet te bewijzen dat er niets afgeleverd is. Als de verkoper bij zijn standpunt blijft, dan rest de gang naar de rechter. Die mag dan oordelen wie er gelijk heeft.
drestar schreef:
20 aug 2024 12:30
heel je verhaal word nu teniet gedaan. zoals ik al eerder schreef de praktijk is anders dan de theorie. de Post bedrijven hebben zichzelf onschendbaar gemaakt. er zijn een hoop ontvangers die vanwege toedoen van de post gewoon hun geld kwijt zijn geraakt en waarvoor ze de afzender niet aansprakelijk konden stellen. lees de verhalen maar eens over de post bezorg bedrijven op internet.
Dat is niet waar. Een koper kan de verzender altijd aansprakelijk stellen indien er niet geleverd is. De bewijslast ligt gewoon bij de verkoper. Dat de meeste ontvangers die niets geleverd krijgen het er maar bij laten zitten, dat is iets heel anders. Mar degene die wel naar de rechter gaan of gedaagd wordne omdat ze niet betalen, verliezne helemaal niet per definitie.

Snelle Google search levert:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2021:6892

https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspr ... :2023:2604

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2019:4491

Allemaal zaken die gewonnen zijn door de koper. In de laatste zaak stelde men bij de inhoudsindicatie zelfs:
Verkoper is verantwoordelijk voor de feitelijke aflevering van het pakket aan de koper. Bewijslast dat het pakket is ontvangen ligt bij de verkoper. Print van track en trace pagina is niet voldoende om te bewijzen dat gedaagde het pakket heeft ontvangen.


Het probleem zit meer dat veel mensen de zaak maar op zijn beloop laten omdat ze het een hoop gedoe vinden of omdat hun rechtsbijstand liever de claim vergoed dan er een zaak van te maken.

Thijs124
Berichten: 1905
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Vindt je dat een goed bewijs omdat de tracking zegt dat je het gekregen hebt als je niks ontvangen hebt? Omdat het er staat.!
Ik ben erbij ja en zou dat nooit zo voetstoots pikken als ik het niet heb ontvangen. Je bent toch geen schaap en laat zich zo scheren. Dat is toch een nep bewijs en dat weet je. Daar zit de fraude, dat tracking bewijs is toch niet onfeilbaar! Alleen als er door een deurwaarder (MM) een pv is opgemaakt dat het is afgeleverd, dan heb je definitief verloren. Te vuur en te zwaard die stelling blijven bestrijden.

Moneyman
Berichten: 32150
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
20 aug 2024 15:23
Het probleem zit meer dat veel mensen de zaak maar op zijn beloop laten omdat ze het een hoop gedoe vinden of omdat hun rechtsbijstand liever de claim vergoed dan er een zaak van te maken.
En vergeet niet dat er daarnaast een heleboel mensen zijn die net als Drestar geen idee hebben hoe het écht zit, en daarom geen actie ondernemen.

drestar
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 apr 2013 11:52

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door drestar »

Moneyman schreef:
20 aug 2024 15:21
drestar schreef:
20 aug 2024 15:16
Moneyman schreef:
20 aug 2024 12:53

Onzin. De ontvanger hoeft niet te bewijzen dat je iets niet hebt ontvangen, maar de verzender moet bewijzen dat jij het wel hebt ontvangen.
Nou nog meer onzin! de verzender kan toch bewijzen dat jij het hebt ontvangen als op de tracking staat afgeleverd
??? of denk je dat de ontvanger geen tracking kan lezen soms?? ben je er wel bij trouwens...
Nee. Die tracking is geen sluitend bewijs. De bezorger kan die melding immers gewoon zetten zonder te bezorgen.

Jouw probleem is dat je zowel het probleem als de oplossing op de verkeerde plek zoekt.
Geen bewijs?? maar voor PostNL wel hoor. die zeggen gewoon op de tracking staat afgeleverd. de afzender gebruikt trouwens ook altijd de tracking als bewijs. de post scant en dan komt het op de tracking en dat is bewijs.

maar wat is volgens jou dan wel bewijs??? want je roept maar wat in de lucht volgens mij om puur alleen tegen mij in te kunnen gaan lijkt het op terwijl je het zelf niet eens weet waar je het over hebt!

cherokee
Berichten: 354
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door cherokee »

drestar schreef:
20 aug 2024 17:54
Moneyman schreef:
20 aug 2024 15:21
drestar schreef:
20 aug 2024 15:16


Nou nog meer onzin! de verzender kan toch bewijzen dat jij het hebt ontvangen als op de tracking staat afgeleverd
??? of denk je dat de ontvanger geen tracking kan lezen soms?? ben je er wel bij trouwens...
Nee. Die tracking is geen sluitend bewijs. De bezorger kan die melding immers gewoon zetten zonder te bezorgen.

Jouw probleem is dat je zowel het probleem als de oplossing op de verkeerde plek zoekt.
Geen bewijs?? maar voor PostNL wel hoor. die zeggen gewoon op de tracking staat afgeleverd. de afzender gebruikt trouwens ook altijd de tracking als bewijs. de post scant en dan komt het op de tracking en dat is bewijs.

maar wat is volgens jou dan wel bewijs??? want je roept maar wat in de lucht volgens mij om puur alleen tegen mij in te kunnen gaan lijkt het op terwijl je het zelf niet eens weet waar je het over hebt!
Als er iemand op het forum zit die weet waar hij het over heeft in dit soort zaken, is het Moneyman.
En hij heeft gelijk. PostNL heeft met de ontvanger niets te maken. Die is geen klant of opdrachtgever. De enige waar PostNL iets mee te maken heeft is de opdrachtgever. Die is hun klant. En hetzelfde geldt voor de koper, ook hij moet bij de opdrachtgever zijn met een klacht, niet bij PostNL.
Als er iets niet wordt bezorgd moet de koper bij de opdrachtgever zijn, de verkoper dus. En die moet het regelen met PostNL. Dat is de enige en juiste route.

Speedy123
Berichten: 2224
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

drestar schreef: Geen bewijs?? maar voor PostNL wel hoor. die zeggen gewoon op de tracking staat afgeleverd. de afzender gebruikt trouwens ook altijd de tracking als bewijs. de post scant en dan komt het op de tracking en dat is bewijs.
Lees gewoon nou eens eerst de uitspraak van de rechter:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2019:4491

De rechter is de enige die bepaald wat bewijs voor aflevering is.
Wat de verkoper of de vervoerder beweren doet er niet toe.

juliomariner
Berichten: 5268
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door juliomariner »

het is toch nu wel duidelijk dat TS toch noet gelooft wat et hier door iedereen wordt beweerd.
Ik doe in ieder geval geen moeite meer hem te overtuigen.

witte angora
Berichten: 32664
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is in ieder geval duidelijk dat de verantwoordelijkheid veel meer bij de verkoper komt te liggen - die dan ongetwijfeld manieren gaat verzinnen om sterker bewijs te krijgen.

Je ziet sowieso al een zekere beweging om dingen nauwkeuriger te registeren. Laatst van Nationale Nederlanden een aankondiging van een aangetekende mail gehad. Moet je op een link klikken om die mail op te halen, of om te weigeren. Pas daarna krijg je de mail. Voor mij volkomen nieuw, en geen idee wat de meerwaarde is, maar: er is een duidelijke tendens dat bedrijven hun communicatie veel meer aan het dichttimmeren zijn om problemen als in dit topic te voorkomen.

Feit is dus dat je gewoon de verkoper kunt dagvaarden, en dan doet de rechter wel uitspraak. Het is enkel een beetje lastig dat de verkoper in China zit, dat geeft wat complicaties. Maar je hebt rechten, die moet je alleen effectueren.

Thijs124
Berichten: 1905
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb juist in China de minste problemen gehad. Bij AliExpress Navi aangeschaft, na 3 maanden nog niks. Contact gezocht, binnen een uur stond mijn geld weer op mijn rekening. Maar twee weken later een pakje, mijn Navi. Toen weer contact gezocht, ik wilde toch eerlijk betalen. Nee, dat was onmogelijk. De verkoper en ik zijn uitbetaald door de verzekering. Dan is de zaak gesloten.

Moneyman
Berichten: 32150
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

drestar schreef:
20 aug 2024 17:54
maar wat is volgens jou dan wel bewijs??? want je roept maar wat in de lucht volgens mij om puur alleen tegen mij in te kunnen gaan lijkt het op terwijl je het zelf niet eens weet waar je het over hebt!
Nou, succes dan maar :lol: :lol:

Thijs124
Berichten: 1905
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zij hebben bewijs, daarom heb ik pech gehad.
Wat een geweldige levenswijsheid. Veel plezier ermee. Wij willen allemaal tegen je in gaan. Niet alle mensen laten zich de kaas van het brood eten omdat ze zeggen dat ze bewijs hebben.
Sommigen geloven in zichzelf, in de waarheid. Ze vechten ertegen om loozers te zijn.

Aygulf
Berichten: 416
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Aygulf »

"Ik het een bestelling van Aliexpress .deze zou 16 Augustus al ontvangen zijn door het lokale bezorgbedrijf. nu blijft de status in mijn PostNL account echter op niet ontvangen staan? dit klopt toch niet??"

Maar wie is dan het "lokale postbedrijf'? En wie zegt dat het pakketje daar al ontvangen zou (!) zijn?

Aygulf
Berichten: 416
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Aygulf »

drestar schreef:
20 aug 2024 17:54
Moneyman schreef:
20 aug 2024 15:21
drestar schreef:
20 aug 2024 15:16


Nou nog meer onzin! de verzender kan toch bewijzen dat jij het hebt ontvangen als op de tracking staat afgeleverd
??? of denk je dat de ontvanger geen tracking kan lezen soms?? ben je er wel bij trouwens...
Nee. Die tracking is geen sluitend bewijs. De bezorger kan die melding immers gewoon zetten zonder te bezorgen.

Jouw probleem is dat je zowel het probleem als de oplossing op de verkeerde plek zoekt.
Geen bewijs?? maar voor PostNL wel hoor. die zeggen gewoon op de tracking staat afgeleverd. de afzender gebruikt trouwens ook altijd de tracking als bewijs. de post scant en dan komt het op de tracking en dat is bewijs.

maar wat is volgens jou dan wel bewijs??? want je roept maar wat in de lucht volgens mij om puur alleen tegen mij in te kunnen gaan lijkt het op terwijl je het zelf niet eens weet waar je het over hebt!
In uw openings post zegt u dat bij Post.nl staat dat het pakket niet ontvangen is. Nu roept (!) u weer dat er op de tracking staat dat het is afgeleverd....

Aygulf
Berichten: 416
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: PostNL heeft mijn pakket maar status blijft staan op niet ontvangen?

Ongelezen bericht door Aygulf »

drestar schreef:
19 aug 2024 18:24
Speedy123 schreef:
19 aug 2024 12:52
drestar schreef:
19 aug 2024 12:45
Ik heb toch betaald voor het artikel? ik riskeer wel mijn geld kwijt te raken door het artikel niet geleverd te krijgen als PostNL het als bezorgd op mijn adres als afgeleverd markeert en de afzender de status van het Postbedrijf gelooft. zeker volgens jou ook mijn risico? de Post is in deze de partij die alleen fouten kan maken en die treft dan geen blaam. klopt gewoon niet!!
U heeft een Chinees bedrijf betaald voor het artikel. Die zijn verantwoordelijk dat u het artikel ontvangt. Zo ingewikkeld is dat toch niet?

U heeft geen relatie met Post.nl dus die kunt u nergens verantwoordelijk voor houden, laat staan van oplichting beschuldigen. U moet bij de verzender zijn. Met hen heeft u een overeenkomst gesloten, aan hen heeft u betaald. Zij dienen u terug te betalen als u niets ontvangen heeft.
Blijkbaar te ingewikkeld voor jou. heb je mijn ervaringen wel gelezen hoe de Post te werk gaat? ze bezorgen op een verkeerd adres of helemaal niet en dan zetten ze er status bezorgd op . hoe kan je een afzender dan nog verantwoordelijk stellen als er in de tracking staat bezorgd op jou adres en je hebt niks bezorgd gekregen? denk je dat dit niet vaak gebeurd bij PostNL?? zo te lezen heb jij nog niets meegemaakt met je post bezorging en denk je het allemaal beter te weten.

je beschrijft steeds de theorie maar de praktijk is echter heel anders weet ik wel uit ervaring. ik ben al veel geld kwijtgeraakt door PostNL. er zijn bezorgers bij die leggen gewoon je pakket gewoon voor de voordeur zodat kinderen ermee gaan lopen of beneden in de hal van een flat zodat anderen het kunnen pakken. of gooien ze over je schutting zodat het kapot gaat. en niet alleen bij PostNL gebeuren zulke dingen. ik had zelfs eens meegemaakt bij DPD dat een door mij besteld lasapparaat van 600 euro gewoon als afgeleverd met handtekening en al ineens op de tracking stond terwijl ik gewoon de hele tijd thuis aan het wachten was op de aflevering. gelukkig kende ik iemand in mijn buurt die bij DPD werkte en die is er gelijk achteraan gegaan. na zoektocht bleek het las apparaat in een hoekje van het bedrijf te staan vanwaar de auto's uitreden. de bezorger had zijn rit gedaan en deze stond dus daar om mee naar huis genomen te worden. die jongen die ik kende heeft zijn collega later nog eens betrapt op zoiets . maar dan zou de afzender daarvoor aansprakelijk zijn? dat is in mijn ogen gewoon diefstal! ik zou zeggen ga de klachten op internet eens lezen over postbezorgers en hoeveel post ontvangers ermee gedupeerd zijn die geen verhaal meer konden maken. het is onbegrijpelijk dat zulke bezorgers daar werken en het post bedrijf daarvoor nog niet aansprakelijk is ook!
Als ik al dat gescheld en al die ongenuanceerde beschuldigingen lees over pakketbezorgers (want nu blijkt ook DPD volgens u uit dieven te bestaan) begrijp ik niet dat u überhaupt nog iets online besteld. Koop het lekker in een fysieke winkel, hebben wij ook geen last van uw beledigende opmerkingen naar mensen op dit forum die u nota bene zelf om advies gevraagd hebt. En als de reactie u niet aanstaat begint het gescheld alweer.

Gesloten