koters schreef: ↑02 dec 2021 09:47
Picture1.jpgWij zijn bezig met de overgang van gasverwarmen naar elektrisch verwarmen.
Dit doen we gebruikmakend van de meest efficiente manier van verwarmen nml. elektrisch.
Geen warmtepompen maar infra rood.
Infrarood is verre van 'het meest efficiënt'. Een warmtepomp heeft in een goed geïsoleerde woning met een LTV afgiftesysteem al snel een sCOP van meer dan 4. Een warmtepomp is dus al snel vier keer zo efficiënt.
Daarnaast zijn alle kamers nu overal geisoleerd, vloer, muren en plafond en elke ruimte kan individueel verwarmd worden met elk een eigen (slimme) thermostaat. Hierdoor verwarmen we alleen ruimtes waar we daadwerkelijk verwarming nodig hebben.
Warm water komt van een elektrische boiler die wordt voorverwarmd door een zonneboiler. Hierdoor hebben we in de zomer nagenoeg geen elektriciteit nodig voor warm water.
Ook met een warmtepomp kunt u kamers individueel verwarmen. Daar zijn systemen voor als TADO en Evohome.
Met de elektrische boiler heeft u wederom niet de meest efficiënte oplossing. Een warmtepompboiler heeft al snel een COP van 3.
Verder hebben we 12 PV zonnepanelen om de gebruikte elektra te compenseren. Nu na een jaar het verbruik en opbrengst te hebben gemeten, ben ik eens aan het rekenen gegaan wat de kosten zijn als de saldering wordt opgeheven, puur op basis van wat we zullen gaan betalen aan verbruik en wat we terugkrijgen voor wat we terugleveren en wat blijkt?
We gaan meer dan het dubbele betalen voor onze elektra doordat we veel minder terugkrijgen voor elke kWh die we terugleveren.
Dankzij het salderen nu kunnen we in de zomer een buffer opbouwen voor wat we afnemen in de winter als de temperatuur lager is en er minder zon is.
Het argument van meneer Wiebes die de afschaffing heeft voorgesteld zijn o.a.:
- dat zonnepanelen goedkoper worden,
- Thuisbatterijen goedkoper worden om aan te schaffen.
Helaas heb ik al zonnepanelen dus dat voordeel hebben we niet, die investering is al gedaan
V.w.b. de thuisbatterijen; we zouden dan een thuisbatterij moeten hebben die de buffer van de zomer kan opslaan om in de winter te gebruiken. Die batterij zou dan een capaciteit moeten hebben van zo'n 3000kWh.
De beste thuisbatterij nu kan zo'n 17kWh opslaan maar kost dan ook zo'n 6500 euro. Daar zouden we dan zo'n 175 stuks van moeten hebben.. Kosten? 1,1 miljoen euro.. om op hetzelfde niveau te komen qua kosten met saldering.
Laat staan waar we die 40 voet container met accus moeten plaatsen.
Ik zou het prima vinden als er voor het overschot aan elektra een lagere prijs gerekend zou worden maar door het afschaffen van de saldering worden huishoudens die willen vergroenen straks extra zwaar belast terwijl huishoudens zonder groene investeringen goedkoper uit zijn???
Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Dan ga ik weer terug naar gasverwarmen en ben ik goedkoper uit zelfs met een stijgende gasprijs.
Zie ook mijn bijlage met daarin gemeten data en gerekende kosten op basis van de huidige elektraprijs en voorspelling volgens de voorstellen van de heer Wiebes.
Ik vermoed dat meneer Wiebes iig geen zonnepanelen heeft of ook maar iets begrijpt wat een energietransitie voor de particulier inhoud.
Zie mijn eerdere post. Het net is geen accu. De salderingsregeling kost de overheid en energiebedrijven geld. Dat kan niet blijven bestaan. En dat de salderingsregeling afgeschaft zou worden is ook al zeker 5 jaar bekend.
Dat u met uw installatie na het afschaffen van de salderingsregeling mogelijk voordeliger uit bent indien u weer op gas gaat stoken, komt doordat u
niet de meest efficiënte methode van verwarmen gebruikt.
Bij gebruik van een warmtepomp bespaar je zelfs zonder zonnepanelen en salderen al snel 30-40% op de energiekosten ten opzichte van dezelfde hoeveelheid warmteproductie uit aardgas.
Thuisbatterijen zijn ook helemaal niet bedoeld voor seizoensopslag. Daar zullen ze ook nooit* rendabel voor worden. Thuisbatterijen zijn bedoeld voor het overbruggen van de nacht met stroom die overdag is geproduceerd. Wanneer je de winter met accu's wil overbruggen, dan gebruik je één keer per jaar de opslagcapaciteit van je accu's. Bij een accu om de nacht te overbruggen gebruik je bijna dagelijks de capaciteit van je accu.
Wanneer je kiets voor een energiecontract met variabele prijzen per uur of per kwartier, dan kun je zelfs geld besparen met de accu wanneer in de winter je zonnepanelen bijna niets doen. Je zorgt dan dat je accu wordt opgeladen met stroom uit het net als de uurprijzen laag zijn (bijvoorbeeld als het hard waait =goedkope windenergie) en gebruikt dan de stroom op momenten dat deze relatief duur is. Tussen de laagste uurprijs op een dag en de hoogste uurprijs kan zomaar 10-15ct verschil zitten. Een accu van 10kWh kan zo dagelijks tot 1,5 euro aan besparing opleveren. Dus tot wel 500 euro per jaar.