http://nos.nl/artikel/436329-financiele ... ieken.htmlChronisch zieken en gehandicapten gaan er een paar duizend euro per jaar op achteruit door de maatregelen in het regeerakkoord. Dat heeft de CG-Raad, de koepel van 190 patiëntenorganisaties, berekend.
Vooral de groep chronisch zieken met een inkomen tussen modaal en twee keer modaal wordt hard getroffen, zegt de belangenorganisatie. Dat heeft onder meer te maken met de inkomensafhankelijke zorgpremie en het eigen risico.
Voor gezonde Nederlanders met een modaal inkomen levert dat een klein voordeel op, maar voor chronisch zieken met hoge medische kosten kan het grote financiële problemen opleveren.
Maatregel afgeschaft
Nu krijgen chronisch zieken en gehandicapten een tegemoetkoming in de ziektekosten, de zogeheten Wtcg Die maatregel wordt afgeschaft. Ook de compensatieregeling om het eigen risico te kunnen bekostigen verdwijnt.
Verder zijn de ziektekosten niet meer aftrekbaar voor de belasting en wordt bijvoorbeeld dagbesteding of huishoudelijke hulp in veel gevallen niet meer vergoed.
Rekenvoorbeeld
De CG-Raad heeft een stel van onder de 65 jaar met één inkomen als model genomen in een rekenvoorbeeld. In dat voorbeeld heeft het echtpaar jaarlijks tussen de 1500 en 3100 euro extra kosten ten opzichte van een gezond echtpaar.
In Nederland zijn zo'n 4,5 miljoen mensen met één of meer chronische ziekten.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Afschaffing Wtcg
Afschaffing Wtcg
Dit bericht is alleen van belang als je min. modaal of meer (2x) hebt
-
Alphavista
Re: Afschaffing Wtcg
Een regeerakkoord over de rug van de chronisch zieken door deze afschaffing en verhoging van het eigen risico, schandalig en ongelooflijk dat Samson met zijn gehandicapte kind daarvoor heeft getekend.
Tsja, op pluche zitten kost nu eenmaal wat!Alphavista schreef:Een regeerakkoord over de rug van de chronisch zieken door deze afschaffing en verhoging van het eigen risico, schandalig en ongelooflijk dat Samson met zijn gehandicapte kind daarvoor heeft getekend.
Die wtcg komt wel deels terug in de WMO. Maar ik ben daar niet zo blij mee.
Daarbij. Met die bezuinigingen.
Waar gaat de gemeente dat van betalen?
-
rozemarijntje
Maar niet alle chronisch zieken maken weer gebruik van de wmo dus raken het kwijt...
Jah gaat allemaal goed hooor.......ze moeten vooral zo doorgaan...ned is straks niks meer...
Jah gaat allemaal goed hooor.......ze moeten vooral zo doorgaan...ned is straks niks meer...
In datzelfde artikel de plaatsingsdatum:moleman schreef:http://nos.nl/artikel/436329-financiele ... ieken.htmlDat heeft onder meer te maken met de inkomensafhankelijke zorgpremie en het eigen risico.
Beetje onnodige bangmakerij, aangezien die inkomensafhankelijke zorgpremie alweer van de baan is.Toegevoegd: zaterdag 3 nov 2012, 06:01
Klopt. Maar de wtcg afschaffing niet.berndv schreef:In datzelfde artikel de plaatsingsdatum:moleman schreef:http://nos.nl/artikel/436329-financiele ... ieken.htmlDat heeft onder meer te maken met de inkomensafhankelijke zorgpremie en het eigen risico.
Beetje onnodige bangmakerij, aangezien die inkomensafhankelijke zorgpremie alweer van de baan is.Toegevoegd: zaterdag 3 nov 2012, 06:01
Ik mag aannemen dat het CAK niet achterloopt.
http://www.hetcak.nl/portalserver/porta ... koord.html
13-11, CG-raad
voornemens regeerakkoord
Nederland is al niks meer, daarom moet er zo fors worden bezuinigd. We hebben gewoon veel te lang op veel te grote voet geleefd met allerlei voorzieningen die niet meer bij economische situatie van het land passen. Nu moeten we een stapje terug doen. En als de mentaliteit in Nederland niet snel veranderd zullen er nog meer van dit soort bezuinigingsrondes komen.rozemarijntje schreef:Maar niet alle chronisch zieken maken weer gebruik van de wmo dus raken het kwijt...
Over welke mentaliteit heeft u het als ik vragen mag ?GJvdZ schreef:
Nederland is al niks meer, daarom moet er zo fors worden bezuinigd. We hebben gewoon veel te lang op veel te grote voet geleefd met allerlei voorzieningen die niet meer bij economische situatie van het land passen. Nu moeten we een stapje terug doen. En als de mentaliteit in Nederland niet snel veranderd zullen er nog meer van dit soort bezuinigingsrondes komen.
-
rozemarijntje
Gjvdz
Wat bedoel je precies..
Chronisch zieken maken meer kosten,vroeger kon je via belasting aftrekken is niet meer daar is wtgc voor gekomen en dat verdwijnt nu ook?
Dus???
Dan zou je kunnen zeggen.nou goh geen belastingadtrek en geen tegemoetkoming meer ,op grote voet leven...?
Oke,laten we dan ook gelijk hypotheek aftrek afschaffen,die mensen ,sommige leven ook oo zeer grote voet,tophypotheek en deel van belasting terug krijgen...
Waar is dat eigenlijk goed voor?dus kan ook afgeschaft worden..is ook allemaal in goede tijde tot stand gekomen...
En zo zijn er veeeeeel meer dingen...
Maar ik wee niet hoe je het bedoeld.
Ik als chronisch zieke heb nou niet de mentaliteit en intentie om de staatkas eens even te plukken?sterker ik spek hem,met honderde euro.s aan bijbetalen aan medicatie...
Wat bedoel je precies..
Chronisch zieken maken meer kosten,vroeger kon je via belasting aftrekken is niet meer daar is wtgc voor gekomen en dat verdwijnt nu ook?
Dus???
Dan zou je kunnen zeggen.nou goh geen belastingadtrek en geen tegemoetkoming meer ,op grote voet leven...?
Oke,laten we dan ook gelijk hypotheek aftrek afschaffen,die mensen ,sommige leven ook oo zeer grote voet,tophypotheek en deel van belasting terug krijgen...
Waar is dat eigenlijk goed voor?dus kan ook afgeschaft worden..is ook allemaal in goede tijde tot stand gekomen...
En zo zijn er veeeeeel meer dingen...
Maar ik wee niet hoe je het bedoeld.
Ik als chronisch zieke heb nou niet de mentaliteit en intentie om de staatkas eens even te plukken?sterker ik spek hem,met honderde euro.s aan bijbetalen aan medicatie...
Wanneer dhr. Samson en alle andere kamerleden beslissingen nemen op basis van hun prive-situatie, dan horen ze NIET in de regering thuis. De regering dient het landsbelang en niet het privebelang.Alphavista schreef:Een regeerakkoord over de rug van de chronisch zieken door deze afschaffing en verhoging van het eigen risico, schandalig en ongelooflijk dat Samson met zijn gehandicapte kind daarvoor heeft getekend.
Dus dat "Samson met zijn gehandicapte kind" voor dit regeerakkoord heeft getekend (hoewel ook ik het niet met dit regeerakkoord eens ben), betekent voor mij een hoge mate van integriteit in de uitoefening van zijn beroep.
http://www.kompasnederland.nl/overig/ha ... ffing-wtcgInformatie ivm afschaffing wtcg per 1 Januari 2014
-
rozemarijntje
Ik heb zitten kijken en zag ook afschaffing,ik kom alleen voor afkeuring uitkering aanmerking...
We zien het wel.
Als mensen duidelijkheid willen kan je ook lezen of vragen op
Chronische gehandicapte raad die zijn up to date...
We zien het wel.
Als mensen duidelijkheid willen kan je ook lezen of vragen op
Chronische gehandicapte raad die zijn up to date...
-
Alphavista
PvdA en VVD hebben ervoor gezorgd dat zieke mensen die in 2010 € 25.000,= per jaar hebben verdiend, 3 jaar later € 0,= tegemoetkoming krijgen. Kotsmisselijk word ik ervan, ik hoop dat ze zelf ooit in dezelfde situatie belanden.
Net of 250000 zo'n vetpot is.Alphavista schreef:PvdA en VVD hebben ervoor gezorgd dat zieke mensen die in 2010 € 25.000,= per jaar hebben verdiend, 3 jaar later € 0,= tegemoetkoming krijgen. Kotsmisselijk word ik ervan, ik hoop dat ze zelf ooit in dezelfde situatie belanden.
Van zulke dingen word je inderdaad behoorlijk misselijk van.
Soms gun je mensen om even tijdelijk in een bepaalde situatie te zetten, misschien
gaan dan de ogen open.
-
rozemarijntje
Tja,mag het niet zeggen,maar oh buitenand heeft het zo moeilijk,kijk,waar wij heen gaan!
Straks kunnen chronisch zieken niks meer..omdat ze gen geld voor medicatie hulp of?nhebben...
Met een wao....kom je er lang niet.alles wordt afgeschaft...doodschamen moeten ze zich...
Mag het niet zeggen maar friso had het goed hoor....rutte van ons geld o,spelen...
Kan allemaal,top mensen ga zo door....
Mensen gaan vanzelf nu eerder dood,simpel,geen goede medicatie meer of je kan niet betalen...
Nou oke lost probleem toch op...
Echt ik hoop dat die glimwormen die het zo goed weten eens zelf wat gaan mankeren,hoeft niks ergs te zijn,de ergste ziekte wens ik niemand toe,maar wel...portie ellende....
Sorry klinkt hard,maar ik zie mensen voor me die hun medicijnen niet kunnen betalen of niet weten hoe ze gewassen moeten worden of of of of
Straks kunnen chronisch zieken niks meer..omdat ze gen geld voor medicatie hulp of?nhebben...
Met een wao....kom je er lang niet.alles wordt afgeschaft...doodschamen moeten ze zich...
Mag het niet zeggen maar friso had het goed hoor....rutte van ons geld o,spelen...
Kan allemaal,top mensen ga zo door....
Mensen gaan vanzelf nu eerder dood,simpel,geen goede medicatie meer of je kan niet betalen...
Nou oke lost probleem toch op...
Echt ik hoop dat die glimwormen die het zo goed weten eens zelf wat gaan mankeren,hoeft niks ergs te zijn,de ergste ziekte wens ik niemand toe,maar wel...portie ellende....
Sorry klinkt hard,maar ik zie mensen voor me die hun medicijnen niet kunnen betalen of niet weten hoe ze gewassen moeten worden of of of of
"Mag het niet zeggen maar friso had het goed hoor.."
Wat bedoel je daar precies mee?
-
rozemarijntje
marnix schreef:"Mag het niet zeggen maar friso had het goed hoor.."
Nou die werd beter verzorgd dan wij ooit mee zullen maken,even goede orde,ergste wat er is maar zo zijn er ook zat normale burgers die krijgen die zorg niet...
Ja ik weet hij werkte zelf en of ik dat weet ,maar feit dat hij van koningklijke afkomst was speelde echt wel mee.
Nogmaaks gun niemand!! Zoiets ergste vijand nog niet...
Maar waar wij heen gaan met de zorg voor de ouderen ,tegemoetkomig voor de zorg voor zieken
Gaat verkeerde kant op.
Als je nu je medicatie niet kanbetalen,want zat wat je zelf moet betalen,is het tja....jammer.
Dan maar,........
Nogmaals!!! Niet context ik gunde het he. Of iets i. Die richting
End at rutte olympische spelen gaat,tuurlijk joh,van ons geld...waarom gaan er toch genoeg,
Economisch belang is er niet hoor,zegt ie zelf ook!!
"Nogmaals!!! Niet context ik gunde het he. Of iets i. Die richting"
sorrie ,snap er weinig van....
Als ik de context verkeerd begrijp, leg het dan ff uit.
sorrie ,snap er weinig van....
Als ik de context verkeerd begrijp, leg het dan ff uit.
Ons land gaat niet zo goed nee, maar ik ben toch heel blij dat ik hier geboren ben , en niet in Afrika of al die arme landen, dan heb je dus helemaal niks!!!Tja,mag het niet zeggen,maar oh buitenand heeft het zo moeilijk,kijk,waar wij heen gaan!
Hoe weet je nu, dat Friso een betere behandeling gehad heeft?rozemarijntje schreef:marnix schreef:"Mag het niet zeggen maar friso had het goed hoor.."
Nou die werd beter verzorgd dan wij ooit mee zullen maken,even goede orde,ergste wat er is maar zo zijn er ook zat normale burgers die krijgen die zorg niet...
Ja ik weet hij werkte zelf en of ik dat weet ,maar feit dat hij van koningklijke afkomst was speelde echt wel mee.
Nogmaaks gun niemand!! Zoiets ergste vijand nog niet...
Maar waar wij heen gaan met de zorg voor de ouderen ,tegemoetkomig voor de zorg voor zieken
Gaat verkeerde kant op.
Als je nu je medicatie niet kanbetalen,want zat wat je zelf moet betalen,is het tja....jammer.
Dan maar,........
Nogmaals!!! Niet context ik gunde het he. Of iets i. Die richting
End at rutte olympische spelen gaat,tuurlijk joh,van ons geld...waarom gaan er toch genoeg,
Economisch belang is er niet hoor,zegt ie zelf ook!!
Wat heeft Rutte en de olympische spelen mee te doen?
Ook ik snap de context niet.