LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Assurantiebelasting terug naar 7%

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
awestveer

Assurantiebelasting terug naar 7%

Ongelezen bericht door awestveer »

Bij de crisis zijn de banken overeind gehouden mede met hulp van de belastingbetaler met maatregelen zoal verhoging van de assurantiebelasting. Inmiddels kunnen de banken de broek weer achter omhoog houden. Wat echter achterblijft is het weer terugdraaien van dit soort 'tijdelijke' maatregelen. Waarom komen we niet massaal in protest om dit weer terug te draaien? Om een idee te geven, dit is wat er de laatste jaren gewijzigd is aan de assurantiebelasting (bron belastindienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng/tarief/:
  • 1 maart 1984 - 1 maart 2008 7%
  • 1 maart 2008 - 1 maart 2011 7,5%
  • 1 maart 2011 - 1 januari 2013 9,7%
  • vanaf 1 januari 2013 21%
In regeerakkoord 2012 is het zelfs opgetrokken naar 21%. Een vorm van gelegaliseerde diefstal?

Lowieze

Re: Assurantiebelasting terug naar 7%

Ongelezen bericht door Lowieze »

awestveer schreef:Bij de crisis zijn de banken overeind gehouden mede met hulp van de belastingbetaler met maatregelen zoal verhoging van de assurantiebelasting. Inmiddels kunnen de banken de broek weer achter omhoog houden. Wat echter achterblijft is het weer terugdraaien van dit soort 'tijdelijke' maatregelen. Waarom komen we niet massaal in protest om dit weer terug te draaien? Om een idee te geven, dit is wat er de laatste jaren gewijzigd is aan de assurantiebelasting (bron belastindienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng/tarief/:
In regeerakkoord 2012 is het zelfs opgetrokken naar 21%. Een vorm van gelegaliseerde diefstal?
Ach ja, ik zou ook graag willen dat alles weer de prijs had van 1984, maar lijkt me in de praktijk onhaalbaar :D

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Ach ja, ik zou ook graag willen dat alles weer de prijs had van 1984, maar lijkt me in de praktijk onhaalbaar
Het gaat niet om de prijs, maar om een percentage, belastingtarief. Dan stijgt de opbrengst vanzelf mee met de prijsstijging.

Het hoogste belastingtarief in de inkomstenbelasting was in 1984 72%
Nu is het 52%.

De vennootschapsbelasting was in 1984 48%.
Nu is het 25%.

Veel percentages zijn verlaagd sinds 1984. Dat is een politieke keuze. We zijn niet verplicht percentages te verhogen door de jaren heen. Zou dat wel zo zijn, dan waren alle belastingtarieven nu 100%.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef:Dankzij de belastinginkomsten kan de overheid (lees wij) voor de burger (lees onszelf) dingen doen.
Het aangestipte problem:
Een steeds groter deel van de belastingkoek wordt opgebracht door de burger, een steeds kleiner deel door de bedrijven.

Nederland is een belastingparadijs. Niet voor Jan met de Pet, maar voor het grootkapitaal.
Vraag maar aan de brievenbus firmas aan de zuidas.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef:
16again schreef: Vraag maar aan de brievenbus firmas aan de zuidas.
De brievenbus firma’s op de Zuidas zijn een mooie meevaller.
Deze bedrijven hadden zich zonder fiscaal voordeel nooit in NL gevestigd.
Als dit zo'n meevaller is.....waarom moet de belastingdruk voor Jan met de Pet dan toch omhoog?
https://www.oxfamnovib.nl/Redactie/Down ... radijs.pdf

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Lowieze schreef: Ach ja, ik zou ook graag willen dat alles weer de prijs had van 1984, maar lijkt me in de praktijk onhaalbaar :D
Ik zou absoluut niet terug willen naar mijn salaris van 1984. Zelfs niet met inflatiecorrectie. :-)

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je het een goed idee vindt als ze alsnog de 'forensentaks' gaan invoeren, dan mogen ze wat mij betreft die assurantiebelasting wel weer verlagen. Maar waarschijnlijk wil je die forensentaks ook niet...?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

awestveer schreef:Bij de crisis zijn de banken overeind gehouden mede met hulp van de belastingbetaler met maatregelen zoal verhoging van de assurantiebelasting. Inmiddels kunnen de banken de broek weer achter omhoog houden. Wat echter achterblijft is het weer terugdraaien van dit soort 'tijdelijke' maatregelen. Waarom komen we niet massaal in protest om dit weer terug te draaien? Om een idee te geven, dit is wat er de laatste jaren gewijzigd is aan de assurantiebelasting (bron belastindienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng/tarief/:
Ik wil graag uw huis kopen voor de prijs van 1984. Gaat u daar mee akkoord?

Ik neem aan dat u overal de prijzen uit 1984 hanteert in uw eigen omgeving.

Gesloten