Bij de crisis zijn de banken overeind gehouden mede met hulp van de belastingbetaler met maatregelen zoal verhoging van de assurantiebelasting. Inmiddels kunnen de banken de broek weer achter omhoog houden. Wat echter achterblijft is het weer terugdraaien van dit soort 'tijdelijke' maatregelen. Waarom komen we niet massaal in protest om dit weer terug te draaien? Om een idee te geven, dit is wat er de laatste jaren gewijzigd is aan de assurantiebelasting (bron belastindienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng/tarief/:
1 maart 1984 - 1 maart 2008 7%
1 maart 2008 - 1 maart 2011 7,5%
1 maart 2011 - 1 januari 2013 9,7%
vanaf 1 januari 2013 21%
In regeerakkoord 2012 is het zelfs opgetrokken naar 21%. Een vorm van gelegaliseerde diefstal?
awestveer schreef:Bij de crisis zijn de banken overeind gehouden mede met hulp van de belastingbetaler met maatregelen zoal verhoging van de assurantiebelasting. Inmiddels kunnen de banken de broek weer achter omhoog houden. Wat echter achterblijft is het weer terugdraaien van dit soort 'tijdelijke' maatregelen. Waarom komen we niet massaal in protest om dit weer terug te draaien? Om een idee te geven, dit is wat er de laatste jaren gewijzigd is aan de assurantiebelasting (bron belastindienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng/tarief/:
vanaf 1 januari 2013 21%
In regeerakkoord 2012 is het zelfs opgetrokken naar 21%. Een vorm van gelegaliseerde diefstal?
Ach ja, ik zou ook graag willen dat alles weer de prijs had van 1984, maar lijkt me in de praktijk onhaalbaar
Ach ja, ik zou ook graag willen dat alles weer de prijs had van 1984, maar lijkt me in de praktijk onhaalbaar
Het gaat niet om de prijs, maar om een percentage, belastingtarief. Dan stijgt de opbrengst vanzelf mee met de prijsstijging.
Het hoogste belastingtarief in de inkomstenbelasting was in 1984 72%
Nu is het 52%.
De vennootschapsbelasting was in 1984 48%.
Nu is het 25%.
Veel percentages zijn verlaagd sinds 1984. Dat is een politieke keuze. We zijn niet verplicht percentages te verhogen door de jaren heen. Zou dat wel zo zijn, dan waren alle belastingtarieven nu 100%.
Als je het een goed idee vindt als ze alsnog de 'forensentaks' gaan invoeren, dan mogen ze wat mij betreft die assurantiebelasting wel weer verlagen. Maar waarschijnlijk wil je die forensentaks ook niet...?
awestveer schreef:Bij de crisis zijn de banken overeind gehouden mede met hulp van de belastingbetaler met maatregelen zoal verhoging van de assurantiebelasting. Inmiddels kunnen de banken de broek weer achter omhoog houden. Wat echter achterblijft is het weer terugdraaien van dit soort 'tijdelijke' maatregelen. Waarom komen we niet massaal in protest om dit weer terug te draaien? Om een idee te geven, dit is wat er de laatste jaren gewijzigd is aan de assurantiebelasting (bron belastindienst https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng/tarief/:
vanaf 1 januari 2013 21%
Ik wil graag uw huis kopen voor de prijs van 1984. Gaat u daar mee akkoord?
Ik neem aan dat u overal de prijzen uit 1984 hanteert in uw eigen omgeving.