LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingaanslag 2008

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bitty6710

Belastingaanslag 2008

Ongelezen bericht door bitty6710 »

Een paar maanden geleden kreeg ik een belastingaanslag over 2008. Of ik even per direct 611 euro wilde betalen?

Omdat ik moet rondkomen van een Wajong-uitkering en nauwelijks spaargeld heb is dit voor mij heel erg moeilijk. Ik heb dan ook bezwaar aangetekend tegen de aanslag. De inspecteur ging daar niet mee akkoord en vermeldde in zijn volgende brief dat ik in 2008 onterecht arbeidskorting had opgevoerd. Dit is echter nooit gebeurd, want ik had toen geen betaalde baan. Ook in mijn kopie aanslag over 2008 kan ik daar niet over terugvinden. De inspecteur bleef echter volhouden dat de fout volledig aan mij te wijten was en dat ik had moeten sparen omdat ik behoorde te weten dat er een aanslag zou volgen. Sparen? Ok, maar waarvan?

Ik heb toen geprobeerd om een betalingsregeling te treffen. Op het eerste verzoek heb ik tot nu toe geen enkele reactie gekregen. Het tweede verzoek heb ik op 6 april 2011 ingediend.

Wie schetste mijn verbazing toen ik afgelopen vrijdag een aanmaning van de Belastingdienst in de bus vond, verhoogd met 15 euro aanmaningskosten, exclusief verschuldigde rente. Binnen 14 dagen zou het gehele verschuldigde bedrag voldaan moeten zijn. Wanneer dat niet het geval is dan zou de Belastingdienst andere invorderingsmaatregelen gaan treffen welke hogere kosten voor mij met zich zouden meebrengen.

Ik ben letterlijk woedend geworden. Op dit moment lopen er nog allerlei zaken, en dan presteert die blauwe maffia het om alsnog een aanmaning te sturen. Het voelt als een vorm van afpersing, burgertje pesten zo u wilt! Ik ga de kosten van de aanmaning dan ook niet betalen, omdat ik het een onrechtmatige daad vind. Dat hebb ik de Belastingdienst afgelopen vrijdag ook per aangetekende brief duidelijk gemaakt.

Kan en mag de Belastingdienst zo met burgers omgaan? Het lijkt mij dat er heel veel scheef zit bij dat boevengilde!?

Mendoza

Re: Belastingaanslag 2008

Ongelezen bericht door Mendoza »

@Bitty6710

Wat er waarschijnlijk gebeurd is, is dat je je uitkering hebt ingevuld bij inkomen uit werk. Je vult dan geen arbeidskorting in maar de belastingdienst berekent dit wel voor je.

Als je een betalingsregeling verzoekt kan het 6 weken duren voordat je een reactie krijgt.

Wat je het beste kunt doen is de belastingtelefoon bellen en vragen om kort telefonisch uitstel. Je krijgt dan 4 maanden uitstel vanaf de vervaldatum op de aanslag. Telefonisch uitstel wordt toegewezen indien je een nette betaalhistorie hebt. Je moet dan wel de aanslag in 4 maanden afbetalen. Ik neem aan dat je een deel van de aanslag al betaald hebt?

Controleer ook direct 2009 (en 2010?). Heb je toen een soortgelijk bedrag terugontvangen? Als dezelfde fout is gemaakt kun je alvast rekening houden met de terugbetaling.

Gesloten