Vorige jaar heb ik i.v.m. kosten voor de kinderopvang een voorlopige teruggaaf ingevuld voor 2004. Om de hoogte van de teruggaaf te berekenenwerd gevraagd naar mijn inkomen, kosten van de kinderopvang en eventuele hoogte van vergoeding van werkgever, ook wilde men weten wat voor opvang voor je hebt. Tot dusver allemaal logisch. Er kwam een bedrag uit rollen en dat kreeg ik terug.
Ik zit nu de aangiften van 2004 in te vullen en nu wil de belastingdienst het inkomen weten van mijn huisgenoot. Hierdoor komt er ineens een drempel van ruim 1700 euro uit rollen die ik dus niet kan aftrekken. Al met al een behoorlijke financieele tegenvaller.
Wat mij dus dwars zit is dat tijdens het invullen van de voorlopige teruggaag van 2004 helemaal nergens gevraagd word naar een inkomen van een huisgenoot. Ik heb de software van de belastingdienst nog op mijn pc staan en het 3 keer gechecked en het word echt nergens gevraagd.LIJKT MIJ EEN FOUT IN HUN SOFTWARE.
Wie heeft deze ervaring ook weet of dit zomaar kan
Zou het kunnen dat je bij je VT niet aangegeven hebt dat je fiscaal partner bent en nu bij je aangifte wel? Want als je bij je VT aangeeft dat dit het geval is dan wordt wel degelijk naar het inkomen van de partner gevraagd. Ben je geen fiscaal partner dan mag ieder alleen de kosten aftrekken die ze zelf betaald hebben. Uiteraard trapt de fiscus er niet in dat je samen een kind hebt, geen fiscale partners bent en dat 1 persoon alle kosten betaald.
er word bij de voorlopige terug gaaf 2004 gevraagd of wat de persoonlijke situatie is, ik vul dus in ongehuwd samenwonend. Dan vragen ze ik en mijn huisgenoot kiezen voor fiscaal partnerschap kiezen. Ook nee dus dus nergens word gevraagd naar inkomen van mij huisgenoot.
Vervolgens vragen ze bij aangiften 2004 naar persoonlijke situatie, ongehuwd nog altijd, bij de vraag of ik en mijn huisgenoot kiezen voor fiscaal partnerschap zeg ik weer nee. Alles dus zelfde als bij Voorlopige teruggaaf alleen dan word er tijdens de aangiften dus ineens gevraagd om het inkomen van huisgenoot en rolt er een drempel uit van 1700 met als gevolg dat ik nu ruim 400 euro mag terug betalen TERWIJL IK DUS ALLES EERLIJK EN NETJES HEB INGEVULD.
Word helemaal mooi als je kinderopvang hebt en je verhuurd een kamer onder in je huis, stel je bent alleenstaande ouder en je wilt wat bij verdien ga je dus moei de boot in.
Al met al blijf iik het vreemd vinden dat er tijdens invullen van voorlopige teruggaaf 2004 nergens word gevraagd naar het inkomen van mijn huisgenoot met wie ik geen fiscaal partnerschap heb. Terwijl men dit wel vraagt tijden de aangiften van 2004. Lijkt mij een foutje van
de belastingdienst, ga toch maar eens bellen
er word bij de voorlopige terug gaaf 2004 gevraagd of wat de persoonlijke situatie is, ik vul dus in ongehuwd samenwonend. Dan vragen ze ik en mijn huisgenoot kiezen voor fiscaal partnerschap kiezen. Ook nee dus dus nergens word gevraagd naar inkomen van mij huisgenoot.
Vervolgens vragen ze bij aangiften 2004 naar persoonlijke situatie, ongehuwd nog altijd, bij de vraag of ik en mijn huisgenoot kiezen voor fiscaal partnerschap zeg ik weer nee. Alles dus zelfde als bij Voorlopige teruggaaf alleen dan word er tijdens de aangiften dus ineens gevraagd om het inkomen van huisgenoot en rolt er een drempel uit van 1700 met als gevolg dat ik nu ruim 400 euro mag terug betalen TERWIJL IK DUS ALLES EERLIJK EN NETJES HEB INGEVULD.
Word helemaal mooi als je kinderopvang hebt en je verhuurd een kamer onder in je huis, stel je bent alleenstaande ouder en je wilt wat bij verdien ga je dus moei de boot in.
Al met al blijf iik het vreemd vinden dat er tijdens invullen van voorlopige teruggaaf 2004 nergens word gevraagd naar het inkomen van mijn huisgenoot met wie ik geen fiscaal partnerschap heb. Terwijl men dit wel vraagt tijden de aangiften van 2004. Lijkt mij een foutje van
de belastingdienst, ga toch maar eens bellen
je bent heerlijk duidelijk :s
woon je nu samen, of verhuur je een kamer??????
als je een kamer verhuurd dien je dit op te geven als genoten inkomsten....
woon je samen is het een beetje vreemd om te blijven roepen dat jullie fiscaal nix met elkaar te maken hebben
Ik snap het zelf ook niet, ik woone in een huis bij iemand, is geen partner of iets in de zin van een relatie, de persoon zelf betaalt z'n eigen kosten en ik de mijne en toch wordt er in de aangifte 2004 gevraagd naar enorm veel prive informatie van die persoon. Die persoon gaat echt niet die informatie aan mij geven voor de aangifte, we hebben niks met elkaar gemeen behalve dat ik daar ook woon in het huis.
Heel 2004 huisgenoot maar niet gekozen voor fiscale partnerschap in 2004
Als u heel 2004 ongehuwd samenwoont met een huisgenoot die aan de voorwaarden voldoet voor het fiscale partnerschap, maar u heeft beiden niet gekozen voor fiscale partnerschap, dan kunt u geen verzoek om voorlopige teruggaaf doen met dit programma. U moet dan een papieren formulier invullen.
Deze tekst komt uit het VT aangifte programma bij het onderdeel over de aftrekpost kinderopvang. Als je een en ander te snel invult en niet op de ? bij de rubrieken klikt kan het natuurlijk verkeerd gaan! Of te wel: eerst de vraag goed lezen en dan pas antwoord geven.
die 1700 euro is de heffingskorting van u partner!
Dit is niet waar. Doordat hij nu het gezamenlijk inkomen opgeeft, is de drempel bij de aftrekpost kinderopvang 1700 euro hoger.
Als je geen fiscaal partner bent maar je zorgt wel gezamenlijk voor de kinderen, moet je voor het bepalen van de drempel wel uit gaan van het gezamenlijk inkomen. Zoals staat bij de gast van 1 april 19.23 kun je in dit geval het electronische VT programma niet gebruiken en daar is de starter van dit topic de mist in gegaan. Het aangifte programma voorziet hier wel in: je kunt invullen dat je wel huisgenoot bent maar geen fiscaal partner. Bij de opgave van de kosten kinderopvang moet je ook het inkomen van je huisgenoot opgeven. Heeft deze huisgenoot niets met jouw kinderen te maken dan moet je papieren aangifte doen waar je dit aan kunt geven.