Hallo allemaal,
ik lig in de clinch met de belastingdienst.
mijn moeder is eind 2012 overleden en ik heb alle erfbelasting aangiftes gedaan in 2013 en afgerekend.
nu blijkt (midden 2014) dat zij in 2011 en begin 2012 teveel huurtoeslag heeft ontvangen en krijg ik van de belastingdienst een aanslag zonder een volgens mij 10% aftrek op erfbelasting.
want over het teveel gekregen bedrag aan huurtoeslag is er dus erfbelasting betaald.
klopt dit, want de belastingdienst zegt dat dit buiten de erfbelasting valt.
alvast bedankt voor jullie reactie,
Joop
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingdienst erfbelasting terugbetalen
Re: Belastingdienst erfbelasting terugbetalen
Ik zou denken dat het vermogen van de overledene hier inderdaad door verlaagd is en je herziening van de erfbelasting zou kunnen vragen. Maar op de herrekening van de huurtoeslag zelf heeft dat natuurlijk geen invloed.
Ook zal een herziening waarschijnlijk alleen kunnen als er een groot verschil is en het niet om een paar euro gaat.
Ook zal een herziening waarschijnlijk alleen kunnen als er een groot verschil is en het niet om een paar euro gaat.
Je zult een supletie-aangifte moeten doen waarbij je de achteraf teveel ontvangen huurtoeslag als vordering (en dus als schulden) opneemt.
Beste Marcel75
mijn moeder is nu ongeveer 2.5 jaar geleden overleden, ik heb al afgerekend met de belastingdienst (dus erfbelasting is al betaald) en nu komen ze met teveel ontvangen huurtoeslag.
volgens mij komt het teveel ontvangen bedrag bij haar vermogen en heb ik hier dus erfbelasting over betaald. Dus dat moet in mindering worden gebracht - dus ik begrijp niet zo goed wat je met suppletie aangifte moet doen, daar alles als betaald en afgehandeld is.
tx Joop
mijn moeder is nu ongeveer 2.5 jaar geleden overleden, ik heb al afgerekend met de belastingdienst (dus erfbelasting is al betaald) en nu komen ze met teveel ontvangen huurtoeslag.
volgens mij komt het teveel ontvangen bedrag bij haar vermogen en heb ik hier dus erfbelasting over betaald. Dus dat moet in mindering worden gebracht - dus ik begrijp niet zo goed wat je met suppletie aangifte moet doen, daar alles als betaald en afgehandeld is.
tx Joop
Met die aangifte geef je in feite een correctie door. Je doet opnieuw aangifte, met de nieuwe getallen, en daar komt een nieuw bedrag aan erfbelasting uit. De eerdere aangifte wordt daarmee verrekend.