LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekening WIA maandloon

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Marcel101

Berekening WIA maandloon

Ongelezen bericht door Marcel101 »

Ik ben nu 2 jaar ziek en kan helaas niet werken en krijg daarom sinds enkele maanden een WIA uitkering van het UWV. De hoogte van de uitkering is bepaald met een berekening gebaseerd op het geïndexeerde SV loon dat ik had voordat ik ziek werd gedeeld door 261 en daarna vermenigvuldigd met 21,75. Toch hou ik netto 300,- minder over als de 70% die ik de afgelopen jaar van mijn werkgevers kreeg.

Misschien komt het doordat ik 2 werkgevers had en totaal dus 47uur werkte maar ik begrijp niet dat het verschil daardoor kan komen.

Kan iemand mij dit uitleggen of vertellen wat ik zou moeten doen om dit verschil toch te krijgen.

Ps. De inkomens verzekering die ik in begin 2010 bij het kopen van mijn huis heb afgesloten keert niet uit omdat ze zeggen dat het een ziekte is die terug gekomen is en dus al had voordat ik opnieuw ziek werd.

kweenie

Re: Berekening WIA maandloon

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor het dagloon wordt gekeken naar het SV loon. Misschien ontving je wel (netto) bedragen die niet tot het SV loon behoorden, zoals een reiskostenvergoeding of een onkostenvergoeding. Die tellen nu niet mee.

Als je veel verdiende, er is ook een maximum aan het dagloon, van ong. €200. Als je per jaar meer dan 50.000 verdiende, dan zul je dus altijd ook bruto minder dan 70% van je laatste loon krijgen,

Ten slotte ontvang je in de wia geen arbeidskorting meer. Van het zelfde bruto bedrag houd je netto dus minder over.dat kan oplopen tot zo'n 150 per maand.

Gesloten