Onlangs heeft de gemeente besloten om huizen te gaan bouwen op het gemeentelijk land om ons heen. Daar is niet omheen te komen, maar nu blijkt dat een stukje weg gemarkeerd staat als onderdeel van de 'doorlopende' straat, terwijl dat volgens mij officieel onze 'eigen weg' is, die eindigt bij ons huis.
Als ik me niet vergis is het door middel van verjaring een weg geworden die van ons is, omdat alleen wij erover heen rijden, tot ongeveer anderhalf jaar geleden.
De situatie is als volgt:
- Officieel is het stukje weg van oorsprong een voetpad;
- We hebben recht van weg volgens ons koopcontract naar de noordelijke zijde;
- In 1989 hebben wij het huis gekocht;
- Sinds die tijd, en daarvoor al, hebben onze toenmalige buren een rij van coniferen langs dat voetpad gezet;
- We hebben het land wat naast het voetpad ligt overgekocht van onze toenmalige buren;
- We hebben vervolgens geld geïnvesteerd om het voetpad te vervangen door een betonnen pad, de coniferen die er toen stonden zijn onaangetast gebleven;
- Dit betekent dat alleen door ons, en de vorige eigenaar, gebruik gemaakt is van de weg; (Die situatie is er al over de 30 jaar vermoedelijk)
- 23 juni ontvingen wij een brief waarbij onze huidige buren (die er nu ongeveer 5 jaar wonen) waarin aangegeven wordt dat ze iets met die weg willen doen en dat volgens het kadaster hun weg is; (deze waarneming is gedaan zonder onze aanwezigheid)
- Ongeveer een jaar tot anderhalf jaar geleden hebben de buren de coniferen weggehaald en hebben er een open schutting neer gezet zodat ze er langs kunnen rijden;
- Een tijdje geleden heeft de gemeente besloten om woningen aan te leggen op de landen die van de gemeente zijn om ons heen;
- Hierin gaf de gemeente aan dat het stukje weg (een aantal meter) gedeelte is van de openbare weg;
- Onze huidige buren beweren (wat inmiddels onze 4e buren in dat huis zijn), en hebben bezwaar gedaan daarop, dat het stuk weg van hun is, en dat ze dus dat mogen verbouwen;
Nu zitten wij in een vervelende situatie. Het liefst zien wij de buren niet steeds over dat stukje weg rijden, aangezien er voor hun komst aan hun oostzijde altijd een weggetje was, welke verwijderd is.
Mijn vraag is nu, wat kunnen wij nu doen om vast te kunnen leggen dat het een weg is die er al 60 jaar ligt? Ik zou bijna zeggen dat door verjaring de weg bezit is geworden en onderdeel van ons land, aangezien alleen wij gebruik maakten (tot anderhalf jaar geleden) van de weg (voetpad).
Hieronder 2 foto's van het stukje 'plan', en een foto van ons erf (rechts betonpad) en links onze buren om de huidige situatie in beeld te brengen:

Het bestemmingsplan kan hier gevonden worden: klik hier
Op pagina 41 staat het gedeelte van 'van der Woude', wat onze huidige buren zijn.
Ik hoor graag wat ik nu kan doen om ervoor te zorgen dat de gemeente die paar meter 'stuolwynderspaed' (stukje weg naar ons) niet aantast, en of we kunnen aangeven dat het hier om een verjaringssituatie gaat (als dat zo is tenminste, waar ik wel vanuit ga na meer dan 40 jaar een onveranderde situatie). Daarnaast vraag ik me af of we iets aan de situatie kunnen doen waarbij de buren sinds ongeveer anderhalf jaar geleden over het stukje weg rijden aan de westzijde van hun huis, waar nu die schutting staat. Als ik het zo zie, dan zouden we ergens een aanklacht kunnen doen om dit allemaal aan te geven, en zouden we het pad weer geheel ons eigen stukje kunnen maken. De vorige bewoners, en die daarvoor, leven beiden nog en zouden eventueel kunnen bevestigen dat het (voet)pad altijd alleen gebruikt is door de eigenaar van het (nu ons) huis.