LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bezoek taxateur woz verplicht?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
postzegellikker

bezoek taxateur woz verplicht?

Ongelezen bericht door postzegellikker »

Ik heb een brief gekregen dat ik bezoek krijg van een taxateur om dat de woningen getaxeerd worden in kader van de wet waardering Onroerende Zaken (WOZ). Dit jaar is mijn woning er voor geselecteerd.
Daarbij hebben ze direct voor mij een afspraak gepland.

Ben ik verplicht om de taxateur binnen te laten of kan ik de afspraak ook gewoon afzeggen?

Teunbosseman

Re: bezoek taxateur woz verplicht?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

postzegellikker schreef:Ik heb een brief gekregen dat ik bezoek krijg van een taxateur om dat de woningen getaxeerd worden in kader van de wet waardering Onroerende Zaken (WOZ). Dit jaar is mijn woning er voor geselecteerd.
Daarbij hebben ze direct voor mij een afspraak gepland.

Ben ik verplicht om de taxateur binnen te laten of kan ik de afspraak ook gewoon afzeggen?

Je bent het niet verplicht. Maar als jouw woning in een andere staat is dan je buren ( bv jij hebt geen uitbouw / opbouw / dakkapel oid ) dan kan er verschil ontstaan in het bepalen van de WOZ waarde.

ArneLH

Ongelezen bericht door ArneLH »

EDIT: deze post totaal negeren dus :P
Laatst gewijzigd door ArneLH op 27 dec 2013 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Je bent wel verplicht de taxateur binnen te laten: Artikel 50 Awr, 1e lid:
Degene die een gebouw of grond in gebruik heeft, is verplicht de inspecteur en de door deze aangewezen deskundigen desgevraagd toegang te verlenen tot alle gedeelten van dat gebouw en alle grond, voor zover dat voor een ingevolge de belastingwet te verrichten onderzoek nodig is.
Als je de taxateur de toegang weigert, kan de gemeente besluiten de bewijslast om te draaien.

ArneLH

ruitenheer schreef:Als je de taxateur de toegang weigert, kan de gemeente besluiten de bewijslast om te draaien.
Dit was me nog niet opgevallen, maar de Wet WOZ hangt er ook nog een andere sanctie aan:
art. 33 lid 3 Wet WOZ schreef:Degene die niet voldoet aan de hem bij de artikelen 49, tweede lid, en 50, eerste lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen opgelegde verplichtingen, wordt gestraft met geldboete van de derde categorie.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Waarom zou je de taxateur niet binnen laten? Het is toch een mooie (en gratis!) mogelijkheid om een goede taxatie van je woning te krijgen?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je denkt dat de geschatte woz waarde een stuk lager uitpakt dan als het pand getaxeerd wordt.

postzegellikker

Ik verwacht dat de woz waarde met 30.000 wordt opgekrikt....

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

postzegellikker schreef:Ik verwacht dat de woz waarde met 30.000 wordt opgekrikt....
En waarom verwacht je dat? Heb je een verbouwing uitgevoerd, heb je het huis onlangs gekocht voor een hoger bedrag dan de WOZ-waarde, zijn de huizen van de buren voor een hoger bedrag verkocht?

De WOZ-waarde die je in 2014 zult ontvangen, is overigens nog vastgesteld naar het prijspeil van 1 januari 2013. De waardedaling na 1 januari 2013 wordt nog niet meegenomen.

postzegellikker

Ik heb een grote verbouwing gedaan. De woning was bij aankoop nog in staat van de jaren 50 en voldoet nu aan de eisen van de huidige tijd.
Voor de waarde van de WOZ is het huis afgelopen jaren vergeleken met woningen die helemaal op mijn woning lijkt.

ArneLH

Een hogere WOZ-waarde zal dus terecht zijn begrijp ik.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Een hogere woz kan aantrekkelijk zijn in relatie tot de hypotheek...

Gesloten