LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bezwaar aantekenen gemeente, wettelijke termijn?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
S.

Bezwaar aantekenen gemeente, wettelijke termijn?

Ongelezen bericht door S. »

Hallo,

Ik kreeg gister een brief van de gemeente over bepaalde werkzaamheden ivm bebouwing in de directe omgeving van mijn huis.
De brief was opgesteld en getekend op de 16e oktober, kreeg hem s'middags 17 oktober in mijn brievenbus en de uiterste termijn waarop je kon reageren is 18 oktober.

Kort dag he?

Vond dit mede door die korte termijn nogal dwingend en ondoordacht.
Heb direct de gemeente gebeld via het vermelde inlichtingen-nummer.
Degene die ik aan de lijn kreeg, draaide er nogal omheen. Een motivatie over het hoe en waarom wilde, durfde of kon de beste man niet geven.
Heb gisteravond een mailtje gestuurd met mijn antwoord en een verzoek om een motivatie waarom er voor zo'n korte reactie-termijn is gekozen.

Kreeg vanmorgen al antwoord; brief was een vergissing, maar op mijn vragen werd verder niet ingegaan. Is ook nu niet echt relevant meer, maar nu vraag ik me af:

Wat zijn de wettelijke bepalingen en tijdstermijnen voor zulke zaken?
Want stel, je zult maar niet in de gelegenheid zijn om zo snel al te reageren.

Groeten,
S.

Bor Komorovski

Re: Bezwaar aantekenen gemeente, wettelijke termijn?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Normaal gesproken 6 weken tenzij een specifieke regeling wat anders vermeldt.

Wat je had kunnen doen is een ongemotiveerd bezwaarschrift "met behoud van rechten" indienen. De gemeente stuurt je dan een verzoek het alsnog te motiveren, maar dan krijg je wel een nieuwe termijn van zes weken.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik kreeg gister een brief van de gemeente over bepaalde werkzaamheden ivm bebouwing in de directe omgeving van mijn huis.
De brief was opgesteld en getekend op de 16e oktober, kreeg hem s'middags 17 oktober in mijn brievenbus en de uiterste termijn waarop je kon reageren is 18 oktober.
Om wat voor soort brief gaat het? Gaat het om een voor bezwaar vatbare beschikking? Is dat laatste het gevalu, dan niets aantrekken van de korte termijn. De wettelijke bezwaartermijn is gewoon van toepassing. Leidt het e.e.a. in dat geval toch tot niet ontvankelijkeheid, dan wens ik de gemeente in kwestie alvast veel succes bij de bestuursrechter.
Wat je had kunnen doen is een ongemotiveerd bezwaarschrift "met behoud van rechten" indienen. De gemeente stuurt je dan een verzoek het alsnog te motiveren, maar dan krijg je wel een nieuwe termijn van zes weken.
Neem aan dat hier een zogenaamd pro forma bezwaarschrift wordt bedoeld. Voor het indienen van de gronden van bezwaar geldt geen termijn van zes weken, maar een redelijke termijn (1-2 weken is niet ongebruikelijk). Je krijgt dan geen nieuwe termijn van zes weken.

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

Het is kennelijk geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursecht (een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling), maar simpelweg een mededeling dat er in de omgeving werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. Daarom is er ook geen bezwaartermijn van zes weken. Waarschijnlijk is de brief ook niet eens op naam gesteld, maar is die gericht aan “de bewoners van dit adres” of “de bewoners van (gevolgd door adres)”.

S.

Ongelezen bericht door S. »

Hallo allen,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Mr.T schreef:Om wat voor soort brief gaat het? Gaat het om een voor bezwaar vatbare beschikking?
Het betreft een brief die de aanname bevat dat ik niet aanwezig was bij bepaalde bouwkundige metingen van mijn huis. Dit was wel het geval.
Ik was gewoon aanwezig en de metingen zijn uitgevoerd in mijn bijzijn.
En daarom heb ik ook gevraagd hoe ze bij de veronderstelling komen dat de meetkundige onderzoeken niet hebben plaatsgevonden. Hier was ik al in september van op de hoogte gebracht, dat deze zouden plaatsvinden. Wanneer ik deze zou weigeren, dan zou ik geen evt. schade kunnen claimen.
Door het wegpompen van het grondwater in de buurt van het huis, kan deze nl mogelijk verzakken, en daarom zijn er metingen verricht aan de gevel en de evt. scheuren zijn gefotograveerd. Dit als evt. bewijs wanneer in de toekomst het huis zou verzakken of scheuren.
priewjet schreef:Het is kennelijk geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursecht (een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling), maar simpelweg een mededeling dat er in de omgeving werkzaamheden zullen worden uitgevoerd. Daarom is er ook geen bezwaartermijn van zes weken. Waarschijnlijk is de brief ook niet eens op naam gesteld, maar is die gericht aan “de bewoners van dit adres” of “de bewoners van (gevolgd door adres)”.
Nee, de brief was niet op naam gesteld, maar op ' de bewoners van' en dan gevolgd door het adres.
Maar het lijkt me toch meer dan enkel een mededeling, omdat je recht op schadeclaim vervalt wanneer je niet meewerkt aan bouwkundige onderzoeken.
Bor Komorovski schreef:Normaal gesproken 6 weken tenzij een specifieke regeling wat anders vermeldt.

O, dus de normale termijn van reageren is dus 6 weken? Nou, dan is 2 dagen wel erg kort.
Gelukkig is er toegezegd dat het een vergissing is. Heb ik zwart op wit.8)
Nou, afwachten dan maar weer. Ben alleen benieuwd naar het bouwkundig rapport. Heb ik nog niet ontvangen. Wanneer dit erg lang duurt, zal ik maar weer eens bellen of mailen.

Gr. S.

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

De mededeling die u van de gemeente heeft gekrergen, i.c. het geen aanspraak kunnen maken op schadevergoeding indien u het bouwkundig on derzoek zou weigeren, heeft een zuiver privaatrechtelijk karakter. Een dergelijke mededeling zou u ook gekregen kunnen hebben van elke willekeurige andere partij.

Omdat de mededeling van de gemeente geen betrekking heeft op het handelen als overheid maar als private partij, is de wettelijke bezwaartermijn van zes weken zoals die in het bestuursrecht geldt, in dezen niet aan de orde.

De enige conclusie die rest, is dat de termijn wel erg kort is.

Gesloten