LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijtelling auto van de zaak

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Simon

Re: Bijtelling auto van de zaak

Ongelezen bericht door Simon »

Ik keek bij de Espace-modellen in idd niet bij de aanbiedingen.
Daarnaast is het dan altijd nog zo dat een aanbieding van € 25.000,-- meer is dan € 20.000,--.

Het interesseert me totaal niet dat auto's in België goedkoper zijn. Ik geloof dat het Nederlandse wegennet wel ietwat beter is dan daar. Dan heb ik het nog niet over de enorme verkeersboetes en het aantal verkeersdoden (wat weer goed is voor de orgaandonaties).

Gast

Re: Bijtelling auto van de zaak

Ongelezen bericht door Gast »

Na enig "opzouten" terug naar af. Die vraag luidde: "kan iemand mij uitleggen waarom ik naast de bijtelling over de netto kataloguswaarde van een nieuwe auto ook nog eens bijtelling over de BPM en ook nog eens over de BTW moet betalen???".

De leasemaatschappijen zijn dank zij intensief gelobby vrijgesteld van BPM en hogere wegenbelasting voor grijzediesels. (zie hieronder de info)
Nu de belasting dat daar niet meer kan vangen( oorspronkelijk wel de bedoeling) vangen ze dat van jou. C'est ca.

h.

"Tegengas. En dan is er nog het grijs kenteken. Dankzij hard tegengas van een brede coalitie van branche-en ondernemersorganisaties, waaronder de VNA, is het fiscaal voordeel van grijs voor onder-nemers intact gebleven. Maar in de voorgestelde fiscale regelgeving zat gelijk wel een venijnige ‘adder onder het gras’. De daarin opgenomen eis dat de bestelauto op naam wordt gesteld van de ondernemer aan wie de auto ter beschikking wordt gesteld, sluit niet aan bij de leasepraktijk. De VNA ging daarover direct in gesprek met het Ministerie van Financiën. En met succes, want leasemaatschappijen kunnen bij inzet van kleingrijs het kenteken wel op eigen naam registreren en toch de BPM terugvorderen. “En dat”, onderstreept de VNA-voorzitter, “toont weer eens aan dat je als brancheorganisatie heel scherp moet bewaken dat ook alle details van regelgeving voor leasemaatschappijen werkbaar zijn.” Het huidige kabinetsbeleid vraagt dus op allerlei fronten de aandacht van de VNA. In eerste instantie vanwege de afwikkeling rond het grijs kenteken en de Nota Mobiliteit. Voor de langere termijn zijn de administratieve lastendruk en bijvoorbeeld de Wet financiële dienstverlening belangrijke dossiers. De VNA volgt politiek Den Haag op de voet en start waar nodig de lobby. Hetzij publiekelijk, zoals bij de actie rond het grijs kenteken, hetzij ‘met stille diplomatie’. Of, zoals Biesheuvel besluit: “U kunt erop rekenen dat wij ons onvermoeibaar blijven in spannen voor de belangen van de zakelijke mobiliteit.”VNA-voorzitter Pieter Jan Biesheuvel: “We moeten heel scherp in de gaten houden dat alle details van de regelgeving voor leasemaatschappijen werkbaar zijn.” (bron: internet).

Grijs kenteken in 2005

Ingangsdatum
Men verwacht dat de nieuwe grijs kenteken regeling per 1 juli in werking zal treden.

BPM* heffing op nieuwe bestelauto's
Op nieuwe bestelauto's wordt voor ondernemers wel BPM geheven.
De ondernemer kan deze echter direct terug vragen. De ondernemer blijft het grijskenteken tarief betalen voor de wegenbelasting.
Niet ondernemers kunnen de BPM niet terug vragen en gaan wegen belasting betalen voor het personenautotarief.
Wordt de auto binnen 5 jaar verkocht aan een particulier of stopt de ondernemer met zijn of haar onderneming dan is men een rest BPM bedrag verschuldigd. De hoogte van de Rest BPM is afhankelijk van de hoogte van de aanschafprijs van de auto.

"Bijtelling hoger
Voor grijskenteken auto's geldt net als voor personenauto's een forfaitair bijtellingtarief van 22% wanneer van deze auto van de zaak, privé gebruik wordt gemaakt.
Onder de huidige regel wordt 22% over de aanschafprijs inclusief BTW gerekend. Bij de nieuwe regeling komt hier de BPM nog bij. Er is dus geen verschil meer tussen een personenauto of een bestelauto in de bijtelling.
De BPM wordt pas meegerekend na ingang van de nieuwe regeling en alleen voor de bestelauto's die na de ingangsdatum worden aangeschaft.

Wegenbelasting licht omhoog voor ondernemers.
De wegenbelasting gaat is met ingang van 1 januari 2005 voor het grijze kenteken met 76,00 Euro per jaar omhoog gegaan voor ondernemers.(Bron: Debis Autolease)

Gesloten