| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Brief onverzekerd rijden RDW
Brief onverzekerd rijden RDW
Vraag me af of er hier op het forum iemand aanwezig is, die het is gelukt om een succesvol bezwaarschrift in te dienen bij de RDW
Hier kort het verhaal
Mijn auto is onlangs weggesleept door de anwb , motor volledig defect.
Ik heb een sloopbedrijf gezocht wat bereid was de auto voor mijn huis weg te slepen.
Door drukte bij het bedrijf ging hier enige tijd overheen.
Inmiddels had ik een andere auto gekocht, en de oude is dan automatisch 2 weken meeverzekerd.
Nu zat er precies 1 dag tussen einde verzekering (van de oude auto) en de datum van vrijwaring. En voila een brief van de RDW dat mijn auto niet verzekerd was.
Uiteraard even opgebeld om het uit te leggen, ze konden inderdaad zien dat de auto een dag later gesloopt was maar toch maar betalen (€390) en daarna bezwaar indienen.
Kortom,..... belachelijk, hier zijn deze torenhoge boetes toch niet voor bedacht? iemand met hetzelfde bijltje gehakt, slagingskans? advies?
Hier kort het verhaal
Mijn auto is onlangs weggesleept door de anwb , motor volledig defect.
Ik heb een sloopbedrijf gezocht wat bereid was de auto voor mijn huis weg te slepen.
Door drukte bij het bedrijf ging hier enige tijd overheen.
Inmiddels had ik een andere auto gekocht, en de oude is dan automatisch 2 weken meeverzekerd.
Nu zat er precies 1 dag tussen einde verzekering (van de oude auto) en de datum van vrijwaring. En voila een brief van de RDW dat mijn auto niet verzekerd was.
Uiteraard even opgebeld om het uit te leggen, ze konden inderdaad zien dat de auto een dag later gesloopt was maar toch maar betalen (€390) en daarna bezwaar indienen.
Kortom,..... belachelijk, hier zijn deze torenhoge boetes toch niet voor bedacht? iemand met hetzelfde bijltje gehakt, slagingskans? advies?
Re: Brief onverzekerd rijden RDW
Er wordt ergens een grens getrokken , en jij valt er net een dag erbuiten, dus pech gehad, ofwel het niet goed afgehandeld.
0%slagingskans
Ik rij normaal nooit door rood, behalve die ene keer, en toch krijg ik een boete voor een vergissing.
Tuurlijk zal TS vinden dat dit totaal niks te maken heeft met zijn probleem, maar er is gewoon een overtreding geconstateerd, daar staat een boete tegenover, en of die boete in verhouding staat tot de overtreding is een discussie op zich. U was op die dag in overtreding, dat is een feit, en of dat nu 1 dag of 1 maand is, daar staan gewoon door onze fantastische overheid vastgestelde bedragen voor.
Tuurlijk zal TS vinden dat dit totaal niks te maken heeft met zijn probleem, maar er is gewoon een overtreding geconstateerd, daar staat een boete tegenover, en of die boete in verhouding staat tot de overtreding is een discussie op zich. U was op die dag in overtreding, dat is een feit, en of dat nu 1 dag of 1 maand is, daar staan gewoon door onze fantastische overheid vastgestelde bedragen voor.
Even een misverstand ui de wereld helpen...... Er is never automatisch 2weken dekking voor jou, alleen voor de wam..... Je had die oude auto gewoon in dekking moeten houden tot dat je de vrijwaring in je handen had.
Auto was dus tenminste al 15 dagen afgemeld en ja, dat levert je een boete op, zie ook al die andere topics die hierover lopen.
Auto was dus tenminste al 15 dagen afgemeld en ja, dat levert je een boete op, zie ook al die andere topics die hierover lopen.
@Frantic2
Dat kan per verzekeringsmaatschappij verschillen.
Bij Univé bv, is de oude auto automatisch voor 1 maand gratis meeverzekerd.
Dat kan per verzekeringsmaatschappij verschillen.
Bij Univé bv, is de oude auto automatisch voor 1 maand gratis meeverzekerd.
Bij diepere navraag bij de RDW en mijn verzekering bleek inderdaad dat de auto 2 weken langer was verzekerd, en dit was niet bekend bij de RDW (zoals hierboven al benoemd).
Zij hadden een andere einddatum staan als in mijn polis, waarschijnlijk dus niet goed doorgegeven vanuit mijn verzekering. Kortom, geen boete meer,...
Toch blijft het wel een beetje wringen hoe de RDW met dit soort zaken omgaat. Ze sturen bijvoorbeeld wel een waarschuwing als je een nieuw voertuig / kenteken niet verzekerd hebt. Maar als bij het afschrijven van een auto iets fout gaat is het gelijk een boete. Dat lijkt mij toch vreemd?
Men praat ook over een schikkingsprijs van het CJIB maar de hoogte van de boete is vast en alleen afhankelijk van het soort voertuig. Dus alle auto's krijgen 390 +6 administratiekosten. Er wordt dus helemaal niet gekeken of je auto aantoonbaar niet bereden is of dat je op heterdaad gepakt bent voor onverzekerd rijden (en voor het laatste is mijn inziens de hoogte van de boete vastgesteld).
Over het rode stoplicht,...... die zie je iedere dag en iedereen weet hoe dat zit. Ik breng (gelukkig) niet iedere dag een auto naar de sloop en dan zou een signaal van je verzekering of waarschuwing van het RDW op zijn plaats zijn toch?
Zij hadden een andere einddatum staan als in mijn polis, waarschijnlijk dus niet goed doorgegeven vanuit mijn verzekering. Kortom, geen boete meer,...
Toch blijft het wel een beetje wringen hoe de RDW met dit soort zaken omgaat. Ze sturen bijvoorbeeld wel een waarschuwing als je een nieuw voertuig / kenteken niet verzekerd hebt. Maar als bij het afschrijven van een auto iets fout gaat is het gelijk een boete. Dat lijkt mij toch vreemd?
Men praat ook over een schikkingsprijs van het CJIB maar de hoogte van de boete is vast en alleen afhankelijk van het soort voertuig. Dus alle auto's krijgen 390 +6 administratiekosten. Er wordt dus helemaal niet gekeken of je auto aantoonbaar niet bereden is of dat je op heterdaad gepakt bent voor onverzekerd rijden (en voor het laatste is mijn inziens de hoogte van de boete vastgesteld).
Over het rode stoplicht,...... die zie je iedere dag en iedereen weet hoe dat zit. Ik breng (gelukkig) niet iedere dag een auto naar de sloop en dan zou een signaal van je verzekering of waarschuwing van het RDW op zijn plaats zijn toch?
Nou ja, je hoeft het in elk geval niet te betalen en dat is fijn.
Blijft dat je toch zelf moet opletten of het wel of niet goed geregeld is.
Blijft dat je toch zelf moet opletten of het wel of niet goed geregeld is.
-
Teunbosseman
- Contacteer:
Tsja, je zou toch denken dat met de huidige technieken een en ander wel beter bekend zou zijn. Als bij jou 1 dag te laat direct boete kan volgen vraag ik me af waarom het toch in godsnaam mogelijkis dat er enkele 100.00 onverzekerd rond kunnen blijven rijden.......maar das een andere discussie,RickW schreef:Bij diepere navraag bij de RDW en mijn verzekering bleek inderdaad dat de auto 2 weken langer was verzekerd, en dit was niet bekend bij de RDW (zoals hierboven al benoemd).
Mooi dat je slagingskant 100% is hehehehehehe
Tja je ziet dat 2 telefoontjes met de RDW en je verzekering toch nog wat ruis op de lijn kunnen weghalen. Van harte ging het overigens allemaal niet,....... zeker niet aan de kant van de RDW.
Ik zat nog te bedenkten dat gezien de hoogte van de boete de overheid wel heel veel belang hecht aan het verzekeren van je auto.
Het zou toch ook geen gekke regel zijn dat verzekeraars verplicht worden hun klanten te informeren als hun autoverzekering binnen een aantal dagen stopt zodat je nog op tijd actie kan ondernemen.
Ik heb namelijk het vermoeden dat een hoop mensen die 396 euro voorgeschoteld krijgen helemaal niet de intentie hadden om hun verzekering te stoppen.
Lijkt me dus een prima service, waar verzekeringsmaatschappijen helemaal niet slechter van hoeven te worden, je behoud immers op deze wijze ook je klanten.
Ik zat nog te bedenkten dat gezien de hoogte van de boete de overheid wel heel veel belang hecht aan het verzekeren van je auto.
Het zou toch ook geen gekke regel zijn dat verzekeraars verplicht worden hun klanten te informeren als hun autoverzekering binnen een aantal dagen stopt zodat je nog op tijd actie kan ondernemen.
Ik heb namelijk het vermoeden dat een hoop mensen die 396 euro voorgeschoteld krijgen helemaal niet de intentie hadden om hun verzekering te stoppen.
Lijkt me dus een prima service, waar verzekeringsmaatschappijen helemaal niet slechter van hoeven te worden, je behoud immers op deze wijze ook je klanten.
Twee telefoontjes, krijg je een bevestiging daarvan? Dat je de eerste brief als niet verzonden kunt beschouwen?
-
zwabbertje
Als iedereen gewoon zijn eigen zaakjes goed in de gaten houdt hoeven overheid en verzekeringsmaatschappijen ons echt niet te pamperen.
Ik krijg een beetje het gevoel dat hier aan de ene kant constant ingehakt wordt op alle regeltjes die er zijn maar aan de andere kant men wel verwacht tegen alle kwaad beschermd te worden.
Owee als de overheid eens een fout maakt dan staat het forum hier bol van de verongelijkte berichten. En als we dan zelf iets fout doen vinden we maar dat de overheid of verzekeringsmaatschappij (of buurman, dokter wie dan ook) ons had moeten waarschuwen?
Vooral een mentaliteitskwestie lijkt me.
Ik krijg een beetje het gevoel dat hier aan de ene kant constant ingehakt wordt op alle regeltjes die er zijn maar aan de andere kant men wel verwacht tegen alle kwaad beschermd te worden.
Owee als de overheid eens een fout maakt dan staat het forum hier bol van de verongelijkte berichten. En als we dan zelf iets fout doen vinden we maar dat de overheid of verzekeringsmaatschappij (of buurman, dokter wie dan ook) ons had moeten waarschuwen?
Vooral een mentaliteitskwestie lijkt me.
Ja klopt, die boete wordt vaak uitgeschreven maar dan vooral aan mensen die denken erg slim te zijn en een paar euro uit te willen sparen....
Niet aan de MIJ. vertellen dat je oude auto particulier verkocht gaat worden b.v.maar zeggen dat je hem inruilt....Want dan hoef je lekker geen premie te betalen...
Of gewoon denken, ik heb die auto wel, maar ik rij er echt niet in.....
Waarom zou ik hem schorsen? ik heb alleen maar onderdelen, dat kunnen ze bij de RDW toch wel checken?
He, mijn premie niet betaald, jammer dan ze komen die premie maar halen ....
Etc.Etc.
Blij dat uw maatschappij en de RDW er beter zijn uitgekomen, want het kan nooit de bedoeling zijn dat je na 1 dag al zo'n vette boete gaat krijgen.
Maar idd, laat het schriftelijk bevestigen!!!
Niet aan de MIJ. vertellen dat je oude auto particulier verkocht gaat worden b.v.maar zeggen dat je hem inruilt....Want dan hoef je lekker geen premie te betalen...
Of gewoon denken, ik heb die auto wel, maar ik rij er echt niet in.....
Waarom zou ik hem schorsen? ik heb alleen maar onderdelen, dat kunnen ze bij de RDW toch wel checken?
He, mijn premie niet betaald, jammer dan ze komen die premie maar halen ....
Etc.Etc.
Blij dat uw maatschappij en de RDW er beter zijn uitgekomen, want het kan nooit de bedoeling zijn dat je na 1 dag al zo'n vette boete gaat krijgen.
Maar idd, laat het schriftelijk bevestigen!!!
-
VioletPrue
Als je oud genoeg bent om auto te rijden en om een auto te bezitten, ben je ook oud genoeg om zelf de verantwoordelijkheid voor 'een verzekering in orde maken' te dragen.RickW schreef: Het zou toch ook geen gekke regel zijn dat verzekeraars verplicht worden hun klanten te informeren als hun autoverzekering binnen een aantal dagen stopt zodat je nog op tijd actie kan ondernemen.
Het is toch ook je eigen verantwoordelijkheid om een WA verzekering af te sluiten, een brandverzekering, een inboedelverzekering, een begrafenisverzekering....
Als je voor alles gewaarschuwd moet worden, dan is het einde zoek.
Eindpunt is: elke burger dient de Nederlandse wet te kennen.
Nou kent niemand alle wetboeken uit zijn hoofd, maar op het moment dat je met een bepaaklde situatie te maken krijgt, is Google een goede vriend.
Even nakijken en je bespaart jezelf een hoop gedoe.
Ik vind dat als je premie betaald er best wat service tegenover mag staan, en het is in ieders belang dat er zo min mogelijk onverzekerden rondrijden.
Dan is mijn opmerking zo vreemd toch niet?
Het is met name voor zaken waar je niet dagelijks tegenaan loopt niet altijd even vanzelfsprekend van alle regels op de hoogte te zijn. Het is dan fijn dat iemand die daar wel kennis van heeft daar wat uitleg over geeft i.p.v. te roepen eigen schuld / verantwoordelijkheid.... (populaire kreet op dit forum) Dat weten we namelijk wel,.....
@ jolijn
2 telefoontjes gepleegd, toen bleek dat de data van mijn verzekering en de RDW niet overeenkwamen is mijn verzekering nu aan zet om een Verklaring ingevolge artikel 34 af te geven. Daarmee kan aangetoond worden dat ik ten tijde van de steekproef gewoon verzekerd was. De RDW seponeert na ontvangst en controle dan de overtreding met bijbehorende boete.
Dan is mijn opmerking zo vreemd toch niet?
Het is met name voor zaken waar je niet dagelijks tegenaan loopt niet altijd even vanzelfsprekend van alle regels op de hoogte te zijn. Het is dan fijn dat iemand die daar wel kennis van heeft daar wat uitleg over geeft i.p.v. te roepen eigen schuld / verantwoordelijkheid.... (populaire kreet op dit forum) Dat weten we namelijk wel,.....
@ jolijn
2 telefoontjes gepleegd, toen bleek dat de data van mijn verzekering en de RDW niet overeenkwamen is mijn verzekering nu aan zet om een Verklaring ingevolge artikel 34 af te geven. Daarmee kan aangetoond worden dat ik ten tijde van de steekproef gewoon verzekerd was. De RDW seponeert na ontvangst en controle dan de overtreding met bijbehorende boete.
Dit soort kreten kan je wel niet leuk vinden ,maar een feit is het wel.Het is dan fijn dat iemand die daar wel kennis van heeft daar wat uitleg over geeft i.p.v. te roepen eigen schuld / verantwoordelijkheid.... (populaire kreet op dit forum) Dat weten we namelijk wel,.....
Eigen zaakjes regelen lijkt mij toch wel een vereiste, van de verzekering moet je niet alles verwachten, die keert uit als je een aanrijding hebt of dergelijke.
Ik geef VP dan ook gelijk.
Ok, dat is heel wat anders dan dat uw boete inderdaad is ingetrokken.... u moet dus nog een artikel 34 verklaring ontvangen.@ jolijn
Heeft de MIJ. u al toegezegd dat ze deze ook gaan versturen?
Een feit is een feit, mee eens. Waar het mij om gaat is dat die kreten (zeker als die binnen een topic 4 maal herhaald worden) niets toevoegen aan de inhoud.
Als iemand door zijn eigen fout in het water valt kun je heel hard roepen vanaf de wal "dat was je eigen veranwoordelijkheid" en iemand laten verzuipen, Je kunt iemand ook helpen eruit te komen en te zeggen hoe je het in het vervolg kan voorkomen.
De verzekeringsmaatschapij stuurt overigens de verklaring rechtstreeks naar de RDW (dit heb ik overigens zwart op wit). Hoef er zelf niets meer aan te doen. Zodra de RWD de overtreding seponeert krijg ik daarvan schriftelijk bericht.
Als iemand door zijn eigen fout in het water valt kun je heel hard roepen vanaf de wal "dat was je eigen veranwoordelijkheid" en iemand laten verzuipen, Je kunt iemand ook helpen eruit te komen en te zeggen hoe je het in het vervolg kan voorkomen.
De verzekeringsmaatschapij stuurt overigens de verklaring rechtstreeks naar de RDW (dit heb ik overigens zwart op wit). Hoef er zelf niets meer aan te doen. Zodra de RWD de overtreding seponeert krijg ik daarvan schriftelijk bericht.
-
Teunbosseman
- Contacteer:
RickW schreef:Een feit is een feit, mee eens. Waar het mij om gaat is dat die kreten (zeker als die binnen een topic 4 maal herhaald worden) niets toevoegen aan de inhoud.
Ach er zitten hier genoeg:
- beterweters, moraalridders, opgestoken en verheven vingertjes, beste jongetje en meisje van de klas, datzalmijnietoverkomen figuren etc etc etc
Zelf ga ik ook niet altijd vrij uit, maar de beste stuurwal he.....je weet inderdaad waar ze staan.
Belangrijkste is dat is opgelost......rest doet niet meer terzake.