LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bruto / netto salaris

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
aardige mevrouw

Bruto / netto salaris

Ongelezen bericht door aardige mevrouw »

Kan iemand mij eens precies vertellen waar nu eigenlijk het gedeelte
"loonbelasting" heengaat van je loon? ZW,WW etc. weet ik best dat ik daar voor betaal, maar wat wordt er nou van loonbelasting gedaan? Omdat ik in dit mooie land mag wonen betaal ik bij m'n gemeente al een lekkere sloot OZB, voor het gebruik van de openbare weeg m'n wegenbelasting maar dan? Je schrikt je gewoon de k*lere als je ziet wat d'r afgaat van bruto naar netto en dan moet je werkgever ook nog eens een lekker bekkie afdragen......Oh, ja we betalen ook op alle produkten die we kopen een lekker percentage BTW..Mijn bijdrage aan de B.V. Nederland vind ik onderhand wel genoeg....En dan zit zo''n Zalm te emmeren over een begrotingstekort...Dat mooie kabinet maakt zoiets even voor 4 jaar, wel eens aan Jan-met-de-Pet gedacht die dat niet eens voor elkaar kàn krijgen & iedere maand c.q. week z'n boekhouding sluitend moet krijgen :roll:

Dilbert29

Re: Bruto / netto salaris

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Dat zijn dus de lasten die jij bijdraagt voor alle mensen die een uitkering hebben, in de WAO zitten etc.

Volgens mij worden daar ook openbare voorzieningen van onderhouden zoals ziekenhuizen etc.

Maar ik ben het met je eens dat het belachelijk hoge bedragen zijn. Ik krijg op dit moment geen salaris omdat ik student ben, maar als ik de stroken van mijn vriendin wel eens bekijk dan snap ik wat je bedoelt.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dat zijn dus de lasten die jij bijdraagt voor alle mensen die een uitkering hebben, in de WAO zitten etc.

Volgens mij worden daar ook openbare voorzieningen van onderhouden zoals ziekenhuizen etc.
Je vergeet een grote groep: pensoenfondsen, AOW, mensen die ditzelfde steentje in een recent verleden hebben bijgedragen ten behoeve van de ouderen van toen, en nu, dankzij jou zelf van hun rust kunnen genieten, zonder op een houtje te hoeven bijten.

Gast

Alle uitkeringen behalve WW en ziekenfonds .Die betaal je zoals je zelf zegt apart.
Dat kan dus ook een VUT uitkering of Pre-pensioen zijn .
http://www.orpensioen.nl/vut.htm

Deze wet stamt uit 1964 maar is daarna wel eens aangepast.
http://www.parlement.com/9291000/module ... y=g0ceig7s

Gast

Maar ik ben het met je eens dat het belachelijk hoge bedragen zijn. Ik krijg op dit moment geen salaris omdat ik student ben, maar als ik de stroken van mijn vriendin wel eens bekijk dan snap ik wat je bedoelt.
Ook jij kan een ongeluk krijgen.En dan ben blij dat je niet van de liefdadigheid mag leven.

Ik heb 15 jaar veel verdient maar maakte daar nooit geen probleem .
Wel betaald maar mag van dit kabinet nu naar de bijstand .

stekel

Ongelezen bericht door stekel »

wie kan mij uitleggen waarom over je vakantiegeld het bijzonder tarief wordt gehanteerd?

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Omdat het bij mijn weten gezien wordt als extra inkomsten bovenop je normale salaris en daar geld een speciaal tarief voor. Het is hetzelfde als je ee 2de baan naast je gewone baan zou nemen, dan betaal je ook een vermogen aan belasting.

stekel

Ongelezen bericht door stekel »

vakantiegeld is gewoon een deel van je salaris! waarom extra belasten?

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zie mijn antwoord hiervoor, de overheid heeft dat zo bepaald ik niet. Ik vind het persoonlijk ook belachelijk om maandelijks een deel van je salaris in te leveren en het vervolgens weer hoogbelast terug te krijgen, maar ja, ik heb de wet ook niet gemaakt.

Bink007

Ongelezen bericht door Bink007 »

In een groot aantal gevallen is het maar goed dat dit tegen bijzonder tarief verloont wordt. Als ditzelfde vakantiegeld namelijk tegen het tabeltarief verloont zou worden dan zou er geen 42% maar juist 52% loonheffing ingehouden worden. Het bijzonder tarief voorkomt dit. Daarbij komt ook nog dat hier ook nog een voordeelregel op van toepassing is. Deze houdt concreet in dat wanneer verloning tegen tabeltarief goedkoper is dan wordt vakantiegeld tegen tabeltarief verloont en daarmee houdt de werknemer netto meer in zijn handen over.

particulier

Ongelezen bericht door particulier »

Vakantiegeld en eventueel variabel salaris wordt net zo zwaar belast als een normaal basisinkomen. Er is dus geen speciaal tarief dat hoger is. Het nadeel is dat als vakantiegeld en variabel salaris al gauw in schijf 2 of hoger terechtkomt waardoor het met minimaal 42 % tot 52 % wordt belast. In Nederland geldt namelijk het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten kunnen dragen. Daarom is er het schijvenstelsel. In de eerste 2 schijven worden sociale premies afgedragen, namelijk AOW, ANW (= Algemene Nabestaanden Wet) en nog een. Vanaf schijf 3 betaal je alleen loonbelasting. Daarnaast betaal je nog een WW premie. Er kunnen dan nog extra dingen bijkomen zoals een werknemersbijdrage voor zijn pensioen, een AOW hiaatverzekering, e.d.

Door dit schijvenstelsel bestaat er ook een heel woud aan kortingen: Algemene HeffingsKorting, Arbeidskorting, Ouderdomskorting, Kinderkorting, Eigen Woning, ziektekosten, e.d.

vervelend

Ongelezen bericht door vervelend »

Voor een 2e baan betaal je helemaal geen vermogen aan belasting.

Er wordt alleen uiteraard geen arbeidskorting verleend.

Over het vakantiegeld betaal je een bijzonder tarief, omdat het niet tot een vast inkomen behoort.

Het verandert n.l.elk jaar,zou je overigens in de Inkomstenbelasting vallen maakt het uiteraard niets uit of je nu veel of weinig belasting betaalt.
Dit is navenant aan de verdienste

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Ga er maar niet van uit dat al dit geld nuttig wordt besteed...,

Er gaat een veel te hoge bijdrage naar Europa!, zonde van dit geld!,

Wanneer dit geld naar bijv. ontwikkelingshulp zou worden besteed, was er een stuk minder armoede, en een betere efficiëntie in die landen!,

Dergelijke landen worden nu nog gedreven op corrupte ambtenaren, die niks anders doen dan aan zelfverrijking!, en het volk laten verhongeren, terwijl bij hen zelf de Rolls Royce voor de deur staat...

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Bijzonder tarief bestaat niet meer sinds 1 januari 2001.

Gesloten