| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] BTW heffen op belasting
BTW heffen op belasting
Op mijn jaarnota van mijn energie leverancier staat een kostenpost, ..energiebelasting.. Dit is een door de overheid opgelegde belasting die elk adres, woning of zakelijk, dient te betalen.
Het vreemde aan deze belasting is dat er ook BTW over geheven wordt.
Ik heb altijd begrepen dat er over belastingen geen BTW geheven werd.
Kan iemand mij uitleggenhoe dit zit?
Homme
Het vreemde aan deze belasting is dat er ook BTW over geheven wordt.
Ik heb altijd begrepen dat er over belastingen geen BTW geheven werd.
Kan iemand mij uitleggenhoe dit zit?
Homme
Theotrucker
vindt dit leuk
Re: BTW heffen op belasting
Dat heb je dan verkeerd begrepen.
Jasper45
vindt dit leuk
Er wordt sinds jaar en dag BTW geheven over accijns, dus belasting bij rookwaren, benzine en drank oa.
En ook op frisdrank.
Laatst gewijzigd door mahadma op 03 nov 2018 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Pas de eerste keer een jaarafrekening energie gehad?
Lees eens hier.
https://www.pricewise.nl/energieprijzen ... belasting/
Lees eens hier.
https://www.pricewise.nl/energieprijzen ... belasting/
-
renewouters
Accijnzen en belasting als energiebelasting worden door de overheid opgelegd om een product duurder te maken. Dus productprijs+accijns=netto prijs waar vervolgens BTW over wordt berekend.
Formeel worden accijnzen en energiebelasting gebruikt om het koopgedrag van consumenten te veranderen, het is niet primair een inkomstenbron voor de overheid. Dat opeenvolgende regeringen het als extra overheidsinkomsten zijn gaan beschouwen is weer wat anders.
Formeel worden accijnzen en energiebelasting gebruikt om het koopgedrag van consumenten te veranderen, het is niet primair een inkomstenbron voor de overheid. Dat opeenvolgende regeringen het als extra overheidsinkomsten zijn gaan beschouwen is weer wat anders.
-
Zombiemaster
De juiste vraag is: wat is voor de consument de toegevoegde waarde van de energiebelasting dat je er Belasting Toegevoegde Waarde over moet betalen?