Eind juli heeft Buma/Stemra (BS) een nieuwe regeling ingevoerd (die met terugwerkende kracht ingaat op 1 januari 2009!). Deze regeling maakt het voor BS mogelijk tarieven te heffen op embedded media op internet.
Bij embedded media is er slechts sprake van een link naar de bron. BS wil dus dat betaald gaat worden voor het aanbieden van een link.
Radioportals zijn het slachtoffer maar ook particulieren die YouTube-filmpjes op hun weblog plaatsen zijn niet veilig. De tarieven die BS heft zijn 10% van de behaalde omzet plus een basisbedrag: vanaf 312 euro per jaar voor één link, tot vele duizenden euro's per jaar voor meer links.
Volgens velen gaat BS hier een brug te ver. Het aanbieden van een link, al dan niet embedded, behoort niet belast te worden. BS beroept zich op twee pijlers: openbaarmaking en verveelvoudiging. Technisch gezien is er geen sprake van verveelvoudiging: het maximum aantal luisteraars kan namelijk niet toenemen door media te embedden. Openbaarmaking doet de bron en die betaalt al netjes aan BS.
Het internetlandschap en de economie van Nederland wordt direct bedreigd door deze zeer vergaande regeling.
Een andere klacht: BS scant sinds enkele maanden met software alle Nederlandse websites af op zoek naar muziek. Volgens BS wordt eerst onderzocht of de muziek afkomstig is van hun repertoire en als dat zo is, wordt een brief gestuurd. Dat is niet zo, blijkt in de praktijk. Er wordt direct een factuur gestuurd zonder onderzoek. Dit is volgens mij strafbaar.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Buma/Stemra een brug te ver
-
renegade66
Re: Buma/Stemra een brug te ver
ik zal je sterker vertellen, ik heb het aan den lijve ondervonden. mijn hobby is computers en internetsites bouwen,. nu doe ik veel voor radiostation en ook op muziekgebied, ik stel hun hele website's en radio software in om zonder problemen via internet te gaan draaien.
nu wil het geval dat die programma's gebruik maken van een database. al die dingen test ik via mijn eigen website die eigenlijk bedoeld was om hetzelfde te gaan doen, namenlijk internet-radio die is al compleet ingericht alleen na info te hebben verzameld over de kosten bumaffia en sena werd mij dat te duur.
dus dan doe ik het wel voor andere stations.
om alles te testen zoals, database, verzoekaanvragen, wat draait er op dit moment en wat heeft er gedraaid, enz.... moet ik testdraaien.
dit is hooguit een 15 a 20 minuten. krijg ik ineens toch niet een rekening van die maffialeden!!!!! of ik ff 312 pleuro wil gaan betalen. het is gewoon niet te geloven.
ik heb diverse keren gebeld waarom ik niet eerst een brief met een waarschuwing krijg? en uitgelegd dat ik alleen af en toe een testje doe omdat ik voor iemand een station aan het opzetten ben.
dan wordt er gezegd, luister u heeft die website? ja?..... u heeft een mogelijkheid om muziek aan te vragen op die website? ja?.... dan bent u toch aan het draaien?...... huh?..... als ik een website bouw en ik zet er op dat ik madonna heet wil dat toch niet zeggen dat het ook zo is? ik draai niet via die site!!!!,
het antwoord is gewoon u heeft die site, dus in onze ogen draait u 24 uur 7 dagen per week, zoals op de site staat, dus u betaald gewoon.
het leukste is nog dat ik ook nog eens aan een licentie gebonden vast zit, heb ik nooit om gevraagd, maar die maken ze gewoon aan en daar betaal je voor. te weten 312 euro per jaar. en je kan het niet zomaar opzeggen.
DAT ZULLEN WE NOG WEL EENS ZIEN!!!!!!
ik heb gezegd, ik dacht dat
al capone
dood was, maar helaas jullie leven nog, pure maffia die lui. ze staan blijkbaar boven de wet.
voor groetjes en verzoekjes bel: 023-7997834 of 023-7997717
nu wil het geval dat die programma's gebruik maken van een database. al die dingen test ik via mijn eigen website die eigenlijk bedoeld was om hetzelfde te gaan doen, namenlijk internet-radio die is al compleet ingericht alleen na info te hebben verzameld over de kosten bumaffia en sena werd mij dat te duur.
dus dan doe ik het wel voor andere stations.
om alles te testen zoals, database, verzoekaanvragen, wat draait er op dit moment en wat heeft er gedraaid, enz.... moet ik testdraaien.
dit is hooguit een 15 a 20 minuten. krijg ik ineens toch niet een rekening van die maffialeden!!!!! of ik ff 312 pleuro wil gaan betalen. het is gewoon niet te geloven.
ik heb diverse keren gebeld waarom ik niet eerst een brief met een waarschuwing krijg? en uitgelegd dat ik alleen af en toe een testje doe omdat ik voor iemand een station aan het opzetten ben.
dan wordt er gezegd, luister u heeft die website? ja?..... u heeft een mogelijkheid om muziek aan te vragen op die website? ja?.... dan bent u toch aan het draaien?...... huh?..... als ik een website bouw en ik zet er op dat ik madonna heet wil dat toch niet zeggen dat het ook zo is? ik draai niet via die site!!!!,
het antwoord is gewoon u heeft die site, dus in onze ogen draait u 24 uur 7 dagen per week, zoals op de site staat, dus u betaald gewoon.
het leukste is nog dat ik ook nog eens aan een licentie gebonden vast zit, heb ik nooit om gevraagd, maar die maken ze gewoon aan en daar betaal je voor. te weten 312 euro per jaar. en je kan het niet zomaar opzeggen.
DAT ZULLEN WE NOG WEL EENS ZIEN!!!!!!
ik heb gezegd, ik dacht dat
voor groetjes en verzoekjes bel: 023-7997834 of 023-7997717