| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] BumaStemra en muziek op internet
BumaStemra en muziek op internet
Sinds kort stuurt de BumaStemra forse facturen naar amateur-muziekverenigingen, die muziek op hun eigen website hebben gepubliceerd. Zo ook naar ons Accordeonensemble Da Capo uit Zoetermeer, die op hun website enkele fragmenten had staan van eigen gespeelde muziek. Leuk voor belangstellenden om te laten horen wat je kunt en wat voor muziek je speelt . Dit deed iedere vereniging en was nog nooit een probleem geweest, tot de geldwolven bij de BumaStemra ontdekten dat dit niet mocht en in maart 2009 ons met terugwerkende kracht een factuur stuurden voor € 960,00 voor het jaar 2008. Na een protest onzerzijds is dit bedrag teruggebracht, maar tegelijkertijd werden wel de eerste maanden van 2009 in rekening gebracht, totaal € 240,00. Wij hebben de Buma uiteraard gevraagd waar ze mee bezig waren; dat het onfatsoenlijk is pas in 2009 een factuur te sturen voor 2008; dat ze ons begin 2008 wel eens hadden kunnen waarschuwen; dat we maar een klein amateurclubje zijn die geen enkel commercieel belang hebben bij de muziek op de website; dat ze alleen maar verenigingen aan het pesten zijn want die halen uiteraard direct de muziek van hun website en dat ze dus maar éénmalig een bedragje binnenhalen; enzovoort. Op al onze opmerkingen en argumenten werd niet of nauwelijks gereageerd, de melding was steeds heel simpel: wij doen alleen maar wat we wettelijk mogen of moeten en verder kun je kletsen wat je wilt. Er speelt heel veel rond dit onderwerp. In de politiek, in de media, ook Kassa heeft in 2008 al eens een uitzending hieraan gewijd, maar voorlopig is de BumaStemra doof en ongevoelig voor elk argument. Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van anderen over dit onderwerp en ben benieuwd of Radar hier niets in kan betekenen door in een uitzending de Buma aan te spreken op haar maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door PKramer op 30 okt 2009 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
renegade66
Re: BumaStemra en muziek op internet
ik zal je sterker vertellen, ik heb het aan den lijve ondervonden. mijn hobby is computers en internetsites bouwen,. nu doe ik veel voor radiostation en ook op muziekgebied, ik stel hun hele website's en radio software in om zonder problemen via internet te gaan draaien.
nu wil het geval dat die programma's gebruik maken van een database. al die dingen test ik via mijn eigen website die eigenlijk bedoeld was om hetzelfde te gaan doen, namenlijk internet-radio die is al compleet ingericht alleen na info te hebben verzameld over de kosten bumaffia en sena werd mij dat te duur.
dus dan doe ik het wel voor andere stations.
om alles te testen zoals, database, verzoekaanvragen, wat draait er op dit moment en wat heeft er gedraaid, enz.... moet ik testdraaien.
dit is hooguit een 15 a 20 minuten. krijg ik ineens toch niet een rekening van die maffialeden!!!!! of ik ff 312 pleuro wil gaan betalen. het is gewoon niet te geloven.
ik heb diverse keren gebeld waarom ik niet eerst een brief met een waarschuwing krijg? en uitgelegd dat ik alleen af en toe een testje doe omdat ik voor iemand een station aan het opzetten ben.
dan wordt er gezegd, luister u heeft die website? ja?..... u heeft een mogelijkheid om muziek aan te vragen op die website? ja?.... dan bent u toch aan het draaien?...... huh?..... als ik een website bouw en ik zet er op dat ik madonna heet wil dat toch niet zeggen dat het ook zo is? ik draai niet via die site!!!!,
het antwoord is gewoon u heeft die site, dus in onze ogen draait u 24 uur 7 dagen per week, zoals op de site staat, dus u betaald gewoon.
het leukste is nog dat ik ook nog eens aan een licentie gebonden vast zit, heb ik nooit om gevraagd, maar die maken ze gewoon aan en daar betaal je voor. te weten 312 euro per jaar. en je kan het niet zomaar opzeggen.
DAT ZULLEN WE NOG WEL EENS ZIEN!!!!!!
ik heb gezegd, ik dacht dat al capone dood was, maar helaas jullie leven nog, pure maffia die lui. ze staan blijkbaar boven de wet.
voor groetjes en verzoekjes bel: xxxx
[Bericht aangepast door Moderator (persoonsgegevens verwijderd)]
nu wil het geval dat die programma's gebruik maken van een database. al die dingen test ik via mijn eigen website die eigenlijk bedoeld was om hetzelfde te gaan doen, namenlijk internet-radio die is al compleet ingericht alleen na info te hebben verzameld over de kosten bumaffia en sena werd mij dat te duur.
dus dan doe ik het wel voor andere stations.
om alles te testen zoals, database, verzoekaanvragen, wat draait er op dit moment en wat heeft er gedraaid, enz.... moet ik testdraaien.
dit is hooguit een 15 a 20 minuten. krijg ik ineens toch niet een rekening van die maffialeden!!!!! of ik ff 312 pleuro wil gaan betalen. het is gewoon niet te geloven.
ik heb diverse keren gebeld waarom ik niet eerst een brief met een waarschuwing krijg? en uitgelegd dat ik alleen af en toe een testje doe omdat ik voor iemand een station aan het opzetten ben.
dan wordt er gezegd, luister u heeft die website? ja?..... u heeft een mogelijkheid om muziek aan te vragen op die website? ja?.... dan bent u toch aan het draaien?...... huh?..... als ik een website bouw en ik zet er op dat ik madonna heet wil dat toch niet zeggen dat het ook zo is? ik draai niet via die site!!!!,
het antwoord is gewoon u heeft die site, dus in onze ogen draait u 24 uur 7 dagen per week, zoals op de site staat, dus u betaald gewoon.
het leukste is nog dat ik ook nog eens aan een licentie gebonden vast zit, heb ik nooit om gevraagd, maar die maken ze gewoon aan en daar betaal je voor. te weten 312 euro per jaar. en je kan het niet zomaar opzeggen.
DAT ZULLEN WE NOG WEL EENS ZIEN!!!!!!
ik heb gezegd, ik dacht dat al capone dood was, maar helaas jullie leven nog, pure maffia die lui. ze staan blijkbaar boven de wet.
voor groetjes en verzoekjes bel: xxxx
[Bericht aangepast door Moderator (persoonsgegevens verwijderd)]
Ook ik kreeg een gepeperde rekening van deze mensen/organisatie.
Even wat toelichting: ik heb een website met diverse onderwerpen. Op 1 van de pagina's staat een waarschuwing tegen broodfokkers van honden.
Ter ondersteuning van deze waarschuwing stond er een zelf gemixt kort geluidsfragmentje van honden gehuil die overging in een klein stukje van het liedje "how much is that doggie in the window". (begin 1950 was dit bekend) Het geheel duurde minder dan 1 minuut.
Nu krijg ik een rekening van haast 400 euro omdat ik bedrijfsmatig gebruik maak van muziek op mijn website.
Uiteraard heb ik het muziekje meteen verwijderd en heb via een brief meegedeeld dat ik niet bedrijfsmatig bezig ben en het geluidsfragment al verwijderd is.
Daarnaast heb ik verteld dat het fragmentje al ongeveer 60 jaar oud is , er pas 3 maanden op stond en ik niet van plan ben om te betalen.
Hierop kwam een nieuwe rekening.
"voor een licentie 2009 van (bedrijfsmatig ) muziek op uw site"
Er was 40 euro van de totale rekening af gegaan. Maar ook dat is nog steeds een enorm bedrag, waarvan ik niet weet hoe ik dat zou moeten betalen.
Ik zou nu even niet meer weten hoe ik nu nog verder moet gaan.
Weet iemand of ik nog ergens advies hierover kan vragen ?
Even wat toelichting: ik heb een website met diverse onderwerpen. Op 1 van de pagina's staat een waarschuwing tegen broodfokkers van honden.
Ter ondersteuning van deze waarschuwing stond er een zelf gemixt kort geluidsfragmentje van honden gehuil die overging in een klein stukje van het liedje "how much is that doggie in the window". (begin 1950 was dit bekend) Het geheel duurde minder dan 1 minuut.
Nu krijg ik een rekening van haast 400 euro omdat ik bedrijfsmatig gebruik maak van muziek op mijn website.
Uiteraard heb ik het muziekje meteen verwijderd en heb via een brief meegedeeld dat ik niet bedrijfsmatig bezig ben en het geluidsfragment al verwijderd is.
Daarnaast heb ik verteld dat het fragmentje al ongeveer 60 jaar oud is , er pas 3 maanden op stond en ik niet van plan ben om te betalen.
Hierop kwam een nieuwe rekening.
"voor een licentie 2009 van (bedrijfsmatig ) muziek op uw site"
Er was 40 euro van de totale rekening af gegaan. Maar ook dat is nog steeds een enorm bedrag, waarvan ik niet weet hoe ik dat zou moeten betalen.
Ik zou nu even niet meer weten hoe ik nu nog verder moet gaan.
Weet iemand of ik nog ergens advies hierover kan vragen ?
-
renegade66
het is vechten tegen de bierkaai, tegen die maffialeden, zij denken dat ze oppermachtig zijn, ik kan je vertellen dat ik met iets bezig ben waardoor ze een groot probleem gaan krijgen, ik pak ze namelijk met hun eigen auteursrechten terug. en reken erop dat als ik het voor elkaar heb, dat dit landelijk nieuws gaat worden.
maar ik zou als ik jou was zeker gaan terugvechten, en advies inwinnen hoe sterk je staat. het schijnt dat www.solv.nl hier heel erg goed in is. het is gewoon belachelijk dat je wel links en embedded youtube op je hyves mag hebben maar geen eigen mixje of een heel klein stukje muziek op je eigen website. en trouwens wie bij buma bepaald of jij bedrijfsmatig bent? dan moet je nog altijd bij de k.v.k ingeschreven staan. en volgens mij ben je dat niet. toch? dus in dat opzicht sta je al sterk.
maar ik zou als ik jou was zeker gaan terugvechten, en advies inwinnen hoe sterk je staat. het schijnt dat www.solv.nl hier heel erg goed in is. het is gewoon belachelijk dat je wel links en embedded youtube op je hyves mag hebben maar geen eigen mixje of een heel klein stukje muziek op je eigen website. en trouwens wie bij buma bepaald of jij bedrijfsmatig bent? dan moet je nog altijd bij de k.v.k ingeschreven staan. en volgens mij ben je dat niet. toch? dus in dat opzicht sta je al sterk.
Bedankt voor dit antwoord, ik ga snel eens kijken op die site.
Nee, ik ben zeker niet bedrijfsmatig bezig, de website bevat gewoon allerlei onderwerpen over kruiden etc. en dat is een hobby van me.
In het 1ste telefonisch onderhoud met BUMA/STEMRA werd me meegedeeld dat ik de muziek had staan op een site die honden verkoopt. Ik verkoop niks..en zeker geen honden! Er staan foto's op van honden bij broodfokkers. Dit heb ik ook nog eens bevestigd in mijn bezwaar brief.
De betalingstermijn is inmiddels wel verstreken, dus ik ben bang dat er binnenkort een incasso buro aan het werk wordt gezet om het geld te verkrijgen.
Nee, ik ben zeker niet bedrijfsmatig bezig, de website bevat gewoon allerlei onderwerpen over kruiden etc. en dat is een hobby van me.
In het 1ste telefonisch onderhoud met BUMA/STEMRA werd me meegedeeld dat ik de muziek had staan op een site die honden verkoopt. Ik verkoop niks..en zeker geen honden! Er staan foto's op van honden bij broodfokkers. Dit heb ik ook nog eens bevestigd in mijn bezwaar brief.
De betalingstermijn is inmiddels wel verstreken, dus ik ben bang dat er binnenkort een incasso buro aan het werk wordt gezet om het geld te verkrijgen.
-
renegade66
valt wel mee hoor, ze sturen niet zo snel een incassobureau, van mij loopt al een paar maanden, maar ik heb bezwaar aangetekend, en desnoods laat ik het voor een rechter komen. ze behoren je eerst een waarschuwing te sturen, dit heeft een woordvoerder zelfs bevestigd en dat heb ik zwart op wit staan. daarbij zit je gelijk aan een licentie vast, en die kun je niet zomaar even opzeggen. ik heb dit ook aangegeven in mijn bezwaarschrift, ik heb nergens een handtekening gezet, als je een overtreding begaat in het verkeer krijg je een boete maar dan zit je toch ook niet gelijk aan een politie of justitie licentie of abbo vast? volgens mij kunnen ze dit wettelijk niet eens hard maken. en als ze je voor een rechter willen dagen zullen ze toch met bewijzen moeten komen dat jij dat betreffende stukje op je website hebt staan. ik zou daar eens naar vragen als ik jou was. het is volgens de wet nog altijd zo: wie eist, die bewijst.
-
renegade66
@misty,
onderstaand bericht kreeg ik vandaag van de buma, te weten de heer henk rosendal
,
stuur een net mailtje met de uitleg naar [email protected] en misschien krijg jij het ook voor elkaar.
veel succes
onderstaand bericht kreeg ik vandaag van de buma, te weten de heer henk rosendal
ze kunnen het dus wel, begrijpelijk en menselijk ondernemen, ik ben blijGraag wil ik reageren op uw mail van 2 november 2009, inzake een klacht over de manier van afhandeling van uw probleem.
Allereerst wil ik u namens Buma/Stemra mijn excuses aanbieden mocht een van mijn medewerkers u onjuist hebben bejegend. Vanzelfsprekend heeft dat mijn aandacht en ik zal de desbetreffende personen daarop aanspreken.
U heeft gelijk dat in de nieuwe procedure, ingaande op 1 januari 2010, wij inderdaad een vooraankondiging zullen sturen dat er muziek is geconstateerd op een website. Hierop krijgt de klant twee weken om te beslissen of de muziek er af gehaald wordt of dat er een licentie wordt aangevraagd. Dat is op dit moment nog niet het geval.
De muziek wordt geconstateerd met behulp van een webcroller. Hiervan zijn bij ons de bewijzen aanwezig.
Na intern overleg hebben wij echter besloten het bedrag wat wij hebben gefactureerd, te crediteren. Gebaseerd op uw uitleg dat u de website gebruikte als een soort testomgeving.
Ik vertrouw erop u hiermee volledig te hebben geïnformeerd.
stuur een net mailtje met de uitleg naar [email protected] en misschien krijg jij het ook voor elkaar.
veel succes