| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] consumentenrecht
-
W.A.H. Brons
consumentenrecht
In een van de laatste afleveringen van radar werd er getest op de kennis van winkelmedewerkers, wat betrefd de garantieregelingen.
Nu heb ik in diezelfde aflevering gehoord dat daar regeltjes, zo dan niet, wetten voor zijn.
Mijn vraag is of iemand weet waar die op te zoeken zijn.
Nu heb ik in diezelfde aflevering gehoord dat daar regeltjes, zo dan niet, wetten voor zijn.
Mijn vraag is of iemand weet waar die op te zoeken zijn.
-
Lydia van den Boomen
Re: consumentenrecht
probeer de volgende site eens: http://www.juridisch.com/index.html
veel succes
veel succes
-
Erica Bontekoe
Zou het niet een idee zijn om al deze consumentenrechten op papier te zetten en daar een folder/boekje van te maken.
De consumentenbond zou daar een goede zaak mee kunnen maken!
Huis aan huis verspreiden, de consument zowel als de verkoper worden zo bereikt, zodat iedereen weten kan wat zijn/haar rechten zijn.
De consumentenbond zou daar een goede zaak mee kunnen maken!
Huis aan huis verspreiden, de consument zowel als de verkoper worden zo bereikt, zodat iedereen weten kan wat zijn/haar rechten zijn.
-
henk
Kijk een op de site www.postbus51.nl.
Onderstaande folder is gratis te bestellen.
------------------------------------------------
Consumentenkoop en garanties
De bescherming van de consument bij de koop van goederen.
Dit informatieblad geeft informatie over het wetsvoorstel "verkoop en garanties voor consumptiegoederen". De Tweede Kamer heeft op 25 april 2002 met dit wetsvoorstel ingestemd. Als ook de Eerste Kamer het wetsvoorstel heeft goedgekeurd, wordt de wet van kracht.
Naar verwachting treedt de wet in de loop van 2002 in werking.
In het informatieblad staan de volgende punten beschreven:
de Europese richtlijn en het Nederlandse wetsvoorstel voor consumentenkoop en garantie;
consumentenkoop;
de belangrijkste bepalingen;
de verplichtingen van de verkoper;
de verplichtingen van de koper;
een defect aan het product;
wat kan de koper eisen?
verhaal door de verkoper;
garanties;
de ontevreden verkoper;
bezorgkosten;
ongevraagd toezenden.
Datum van uitgave: mei 2002
Onderstaande folder is gratis te bestellen.
------------------------------------------------
Consumentenkoop en garanties
De bescherming van de consument bij de koop van goederen.
Dit informatieblad geeft informatie over het wetsvoorstel "verkoop en garanties voor consumptiegoederen". De Tweede Kamer heeft op 25 april 2002 met dit wetsvoorstel ingestemd. Als ook de Eerste Kamer het wetsvoorstel heeft goedgekeurd, wordt de wet van kracht.
Naar verwachting treedt de wet in de loop van 2002 in werking.
In het informatieblad staan de volgende punten beschreven:
de Europese richtlijn en het Nederlandse wetsvoorstel voor consumentenkoop en garantie;
consumentenkoop;
de belangrijkste bepalingen;
de verplichtingen van de verkoper;
de verplichtingen van de koper;
een defect aan het product;
wat kan de koper eisen?
verhaal door de verkoper;
garanties;
de ontevreden verkoper;
bezorgkosten;
ongevraagd toezenden.
Datum van uitgave: mei 2002
-
Miki
En dit heb ik dan meegemaakt:
Ik heb deze tekst gelezen op postbus 51 en heb een vraagje.
Bezorgkosten
De koper kan met de verkoper afspreken dat deze het product thuis bezorgt. Tenzij bij de aankoop anders is afgesproken, zijn de bezorgkosten voor de verkoper. De verkoper moet in het laatste geval de kosten apart vermelden, of duidelijk maken hoe hij deze berekent.
Een aantal maanden geleden heb ik een badje besteld via internet en afgesproken €30 bezorgkosten te betalen. Het badje was na een aantal weken bezorgd (eerst moest ik alles vooruit betalen inclusief de bezorgkosten). De bezorgdienst was echter zeer snel vertrokken nadat ik een handtekening op het formuliertje heb geplaatst. Echter, duurde het kwartiertje voor ik het badje had uitgepakt. Het was beschadigd. Ik heb meteen een foto genomen en naar de verkoper gebeld. Die zei dat het mijn probleem was, had ik maar niet moeten tekenen. “Jij tekent immers voor goed ontvangst”. Ik had de indruk dat ze een kapot exemplaar expres hadden verstuurd, dat omdat die meneer de schade plek wist, hij zei dat ik het met een ring kon camoufleren. Nadat ik hun op de garantie had gewezen en na enkele keren bellen, mocht ik het badje laten retour ophalen. Ik heb zelf aangeboden om zelf met het badje naar Nunspeet te rijden, terwijl ik in Alkmaar woon. Dat omdat ze bezorgkosten van €30 te duur vonden. De eerste ophaaldienst wilde deze niet meenemen, was geen standaard formaat. Daarna heeft het nog weken geduurd voor het badje opgehaald werd. De firma Willigenburg had geen vervangende badje (ik geloofde ze niet meer en heb dus deze ergens anders gekocht) en omdat de bezorgkosten hoog waren voor hun loonde het ook geen moeite (badje zelf kost maar €100).
Inmiddels heb ik vaak moeten bellen. Eerst omdat ze het badje niet retour wilden en daarna om mijn geld. Uiteindelijk heb ik deze vandaag gekregen (26-05) het was op (19-02) van mijn rekening afgeschreven. Het ging heel moeizaam; ik moest dreigen met de juridische stappen en anders had ik mijn geld nooit retour ontvangen. Het bedrag van €30 was in mindering gebracht. De vraag is of het zo kan? Ik heb geen artikel en waarom zou ik dan bezorgkosten moeten betalen van iets dat ik niet heb?
Het betreft hier firma Tegel & Sanitairhandel G. Willigenburg & Zn. in Zeewolde en in Nunspeet.
Ik heb nog steeds alle gegevens van de ophaaldienst (die ik niet vertrouwde, deze persoon gaf een verkeerde kenteken- nummerbord aan mij door); dat vroeg ik omdat hij geen ophaalformulier bij zich had. Ik heb zijn kentekennummer genoteerd, mocht er spraken zijn van een ontkenning. Ik heb ook smsjes dat ze het badje niet willen retour hebben en ook een dreigende smsje:”…mooi dan zit er voor ons nog een leuke schadevergoeding in, het is uw fout! Wie tekent er nu voor goede ontvangst als iets niet goed is?!”
Misschien hebben meerdere mensen slechte ervaring met deze firma, vooral mensen uit Amsterdam (naar hun zeggen, hadden ze veel problemen met Amsterdammers).
Misschien dat iemand weet hoe het met de bezorgkosten zit? Hebben ze het recht om deze op mij te verhalen, terwijl ik d.b. artikel niet heb?
-
mira
Het valt mij op dat winkelpersoneel weinig weet van consumentenrecht. Vaak gedragen het zich zich ook nog eens grof als je hun wijst op de wetgeving. "Daar doen wij niet aan / u bent de eerste die zo moeilijk doet / wij vinden u een rare klant / als het je niet bevalt ga je maar weg.") Ik ben zelfs een paar keer echt de winkel uitgestuurd, waarbij ze me nog najouwden tot op straat. Vooral de steeds jonger wordende winkelmeisjes maken zich hier schuldig aan. Zij behandelen je alsof je een willekeurige andere tiener op het schoolplein bent. Klagen bij de directie helpt niet, want dan krijg je antwoord van een of ander broekie dat warrige taal uitslaat en je probeert af te schepen.
Vaak gebeuren de raarste dingen:
- prijzen die bij de kassa ineens veel hoger zijn ("Het staat in het systeem." / "Wij moeten ons aan de kassaprijzen houden.")
- verkeerde indeling (Alle schoenen 50 euro. Blijven ze bij hoog en laag beweren dat de uitgezochte schoenen 70 euro kosten omdat het laarzen zijn. Want de kassa "zei" dat het laarzen waren.)
- afronden op 5 of 10 euro naarboven tijdens de uitverkoop ("Afronden mag volgens onze jurist en als het je niet bevalt rot je maar op".)
- geen geld terug bij een defect product, alleen een tegoedbon van een winkel waar je verder niks leuks kan vinden.
Etcetera.
En toen kwam de consumentenbond met informatiekaartjes over consumentenrecht in lekentaal. Hehe, dacht ik, nu kan ik die discussies in winkels eindelijk vermijden. Maar nee hoor! Wat zei het winkelpersoneel bij het tonen van zo'n kaartje:
"Daar doen wij niet aan, aan die kaartjes". (!!!!!!!)
Met andere woorden: of de sfeer is te grimmig en men wil niet, of het personeel is te dom om te begrijpen dat er een wet is die voor iedereen geldt.
Vaak gebeuren de raarste dingen:
- prijzen die bij de kassa ineens veel hoger zijn ("Het staat in het systeem." / "Wij moeten ons aan de kassaprijzen houden.")
- verkeerde indeling (Alle schoenen 50 euro. Blijven ze bij hoog en laag beweren dat de uitgezochte schoenen 70 euro kosten omdat het laarzen zijn. Want de kassa "zei" dat het laarzen waren.)
- afronden op 5 of 10 euro naarboven tijdens de uitverkoop ("Afronden mag volgens onze jurist en als het je niet bevalt rot je maar op".)
- geen geld terug bij een defect product, alleen een tegoedbon van een winkel waar je verder niks leuks kan vinden.
Etcetera.
En toen kwam de consumentenbond met informatiekaartjes over consumentenrecht in lekentaal. Hehe, dacht ik, nu kan ik die discussies in winkels eindelijk vermijden. Maar nee hoor! Wat zei het winkelpersoneel bij het tonen van zo'n kaartje:
"Daar doen wij niet aan, aan die kaartjes". (!!!!!!!)
Met andere woorden: of de sfeer is te grimmig en men wil niet, of het personeel is te dom om te begrijpen dat er een wet is die voor iedereen geldt.
-
Adam
Klopt Mira!
Dat heb ik ook meegemaakt, maar alleen aan mij hebben ze de verkeerde, want als ze mij belazeren met iets, dan hebben ze zo een proces aan hun reet hangen.
De bedrijven nemen tegenwoordig ook alleen maar broekies aan, is goedkoper, vooral uitzendkrachten, dan kunnen ze die gasten makkelijker eruit trappen.
Dat heb ik ook meegemaakt, maar alleen aan mij hebben ze de verkeerde, want als ze mij belazeren met iets, dan hebben ze zo een proces aan hun reet hangen.
De bedrijven nemen tegenwoordig ook alleen maar broekies aan, is goedkoper, vooral uitzendkrachten, dan kunnen ze die gasten makkelijker eruit trappen.
-
Janey
Jullie verhalen komen me zo bekend voor! Er zijn nog zoveel middenstanders die blijkbaar niet begrijpen dat personeel het visitekaartje van hun bedrijf is. Neehoor, het moet zo goedkoop mogelijk dus nemen ze lekker hele jonge mensen zonder enige vakkennis en normaal fatsoen.
Ik als klant accepteer het gewoon niet en dat laat ik ze weten ook. Bij een willekeurig puisterig verkopertje die je direct met JE aanspreekt en je te beroerd is aan te kijken als je iets vraagt kom je niet ver en inderdaad bij de manager die bij wijze van spreke net de baard in de keel heeft hoef je ook niet voor enig begrip te komen. Neeeee je moet blij zijn dat je er überhaupt iets mag kopen en verder moet je je mond houden. Nou geloof ik best dat deze mensen van nature helemaal niet zo slecht van aard zijn maar het is de sfeer/cultuur die heerst in zo'n zaak. Als de manager totaal geen betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel losmaakt bij zijn/haar personeel is de zaak gedoemd op zijn gat te gaan en loopt de consument graag een blokje om naar de concurrent. Ik heb het gevoel dat men in middenstandland langzaam aan het wakker worden is en tot ze doordringt dat "service" het begin is naar succes. Ook de consument wordt mondiger en komt meer op voor zijn recht maar ook wordt de concurrentiestrijd heviger sinds de komst van internetwinkelen en branchevervaging (auto's in de supermarkt bijvoorbeeld) .
Gelukkig zijn er tegenwoordig nog veel zaken die wel een stapje harder willen lopen voor hun klant en dat hoeft echt niks te kosten het begint nl. bij het groeten bij binnenkomst. Hier hebben ze bij veel zaken nog noooooit van gehoord. En winkels/ketens moeten hun personeel veel beter begeleiden/inwerken en ze trainen in klantbenadering en klachtafhandeling en kennis van consument en recht.
Als je het goed doet haal je die kosten terug uit de omzet omdat die zal stijgen door het (gemotiveerde) personeel. Word wakker detailhandel!!
Voor alle antwoorden op vragen over consument en recht/plicht surf naar deze site: http://www.staiksterk.nl
Ik als klant accepteer het gewoon niet en dat laat ik ze weten ook. Bij een willekeurig puisterig verkopertje die je direct met JE aanspreekt en je te beroerd is aan te kijken als je iets vraagt kom je niet ver en inderdaad bij de manager die bij wijze van spreke net de baard in de keel heeft hoef je ook niet voor enig begrip te komen. Neeeee je moet blij zijn dat je er überhaupt iets mag kopen en verder moet je je mond houden. Nou geloof ik best dat deze mensen van nature helemaal niet zo slecht van aard zijn maar het is de sfeer/cultuur die heerst in zo'n zaak. Als de manager totaal geen betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel losmaakt bij zijn/haar personeel is de zaak gedoemd op zijn gat te gaan en loopt de consument graag een blokje om naar de concurrent. Ik heb het gevoel dat men in middenstandland langzaam aan het wakker worden is en tot ze doordringt dat "service" het begin is naar succes. Ook de consument wordt mondiger en komt meer op voor zijn recht maar ook wordt de concurrentiestrijd heviger sinds de komst van internetwinkelen en branchevervaging (auto's in de supermarkt bijvoorbeeld) .
Gelukkig zijn er tegenwoordig nog veel zaken die wel een stapje harder willen lopen voor hun klant en dat hoeft echt niks te kosten het begint nl. bij het groeten bij binnenkomst. Hier hebben ze bij veel zaken nog noooooit van gehoord. En winkels/ketens moeten hun personeel veel beter begeleiden/inwerken en ze trainen in klantbenadering en klachtafhandeling en kennis van consument en recht.
Als je het goed doet haal je die kosten terug uit de omzet omdat die zal stijgen door het (gemotiveerde) personeel. Word wakker detailhandel!!
Voor alle antwoorden op vragen over consument en recht/plicht surf naar deze site: http://www.staiksterk.nl
-
mira
Gelukkig zijn er inderdaad ook goede winkels, die je netjes behandelen en redelijk zijn in geval van klachten. Naar die winkels breng ik mijn geld liever toe. Uiteindelijk zullen de asociale winkels hopelijk wel verdwijnen omdat mensen het niet meer pikken, wijs geworden door bijvoorbeeld Radar en de Consumentenbond.