LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De kwaliteit van de Nederlandse ID-papieren vanaf 1940

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Gast

De kwaliteit van de Nederlandse ID-papieren vanaf 1940

Ongelezen bericht door Gast »

Over de voormalige Minister-President de Geer is veel negatiefs gezegd.
(bijv. 'Jonk de Geer, zonder heer en zonder eer' of zoiets. Wat mij betreft mag iedereen daar zijn eigen (historische) mening over hebben.)

Maar op minstens 1 punt voelde minister-president Jonkheer de Geer het Nederlandse volk wellicht toch beter aan, dan zijn ambtenaren.

Toen de Geer een beslissing werd gevraagd, inzake een algemene identificatieplicht met een daarbij behorend 'persoonsbewijs' weigerde de Geer dat met als zijn motivatie: ' dat hij dat in strijd achtte met de nederlandse normen en waarden'
En als de Geer iets in zijn hoofd had, dan bleef hij daar erg koppig in.
In bovenstaand voorbeeld dus wellicht tot heil van het nederlandse volk.

In 1940 vertrok de Geer c.s. naar Londen, en kregen de nederlandse ambtenaren, niet langer gehinderd door parlement en regering, onder leiding van nederlandse secretarissen-generaals, onder super-visie van het nieuwe duitse bestuur meer macht dan ze ooit eerder hadden gehad

Onder verantwoording van secretaris-generaal Frederiks, is toen het eerste nederlandse identiteits-bewijs tot stand gekomen.
De bedenker was de ambtenaar, dhr. Lenz, die door zijn meerderen als een uitmuntend ambtenaar werd beschouwd.

Dit eerste identiteitsbewijs (persoonsbewijs genoemd) was zo goed van kwaliteit, dat het door het verzet nooit goed kon worden nagemaakt, waardoor velen het leven hebben verloren.
Ook op andere terreinen op het gebied van de persoonsregistratie heeft die Lenz zijn - in feite briljante - kwaliteiten verkeerd gebruikt.

Ikzelf heb de oorlog niet meegemaakt en daarom kan ik ook het gedrag van de mensen van toen niet beoordelen.
(Hoe zwaar moet je bijv. de Duitse druk nemen? Wellicht HEEL zwaar)

Ik vind het wel vreemd, dat die Lenz na de oorlog geen zware straf heeft gekregen, maar dat geldt wellicht ook voor vele anderen van toen.

Wat mij in dit kader fascineert, is het feit, dat die Lenz anno 1940 kennelijk in staat was, om een onvervalsbaar ID-bewijs te ontwerpen.

Hoe is het dan toch mogelijk, dat er tot op heden, met de huidige techniek van heden, (waarvan die Lenz alleen maar had kunnen dromen!), toch steeds weer berichten komen van vervalsbare ID-bewijzen waardoor vrij recent zelfs nog politici nog moesten aftreden?

Begin januari 2005 heb ik dan zelf weer nieuwe ID-papieren gekregen.
Net als bij Lenz, voor het eerst, 2 vingerafdrukken moeten afstaan, met als nieuwigheid, zelfs een zogenaamde 'iris-scan'
Omdat het een nieuw project is, kreeg ik 10 euro korting op ID-bewijs.

Ik ben benieuwd, of ik nu inderdaad in het bezit ben van onvervalsbare papieren waarbij ik mij tevens afvraag, of ik daar nu blij mee moet zijn.
De toekomst zal het leren. Genoemd historisch kader is echter negatief.

Gast

Re: De kwaliteit van de Nederlandse ID-papieren vanaf 1940

Door een paar keer naar 'vorige' te klikken kreeg ik mijn oorspronkelijk bericht weer terug met inderdaad ingelogd als 'venantius'

Om die reden is het bericht nu kennelijk 2 keer geplaatst, 1 x als gast en 1 x als ' venantius'

venantius

Gast

[/quote]Wat mij in dit kader fascineert, is het feit, dat die Lenz anno 1940 kennelijk in staat was, om een onvervalsbaar ID-bewijs te ontwerpen.

Hoe is het dan toch mogelijk, dat er tot op heden, met de huidige techniek van heden, (waarvan die Lenz alleen maar had kunnen dromen!), toch steeds weer berichten komen van vervalsbare ID-bewijzen[/quote]

Wel eens aan gedacht dat de gewone burger, en nog meer de echte criminelen, tegenwoordig over veel betere technieken beschikken dan vroeger om zaken te vervalsen? In 1940 had alleen de overheid zulke machines, nu kan iedereen beschikken over drukpersen, kleurencopiers en nog veel professionelere apparatuur.

Gast

de overheid heeft heus wel middelen om dit tegen te gaan, maar waar moeten ze dan al die politie mensen neer zetten die zich nu met vervalsingen bezig houden? stort de economie gelijk in :)

Michellangelo

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Maar op minstens 1 punt voelde minister-president Jonkheer de Geer het Nederlandse volk wellicht toch beter aan, dan zijn ambtenaren.
Tja, hij was wel erg snel naar Londen verhuist toen de Duitsers neigde richting de grens te trekken, hij voelde het volk goed aan wat dat betreft, alleen jammer dat die niet meer mee konden :wink:

Ik ben benieuwd, of ik nu inderdaad in het bezit ben van onvervalsbare papieren waarbij ik mij tevens afvraag, of ik daar nu blij mee moet zijn.
De toekomst zal het leren. Genoemd historisch kader is echter negatief.
Zoals je stelde, de oorlog niet meegemaakt, ik ook niet... Ik kan enkel raden naar de reden waarom men in 1940 ineens een ID nodig vond. We kunnen ook afvragen waarom de tegenstander vluchte en de voorstander bleef, iets met collaboreren te maken?

Hoe dan ook, de verharde wegen kwamen er om de Duitse troepen sneller door de landen heen te krijgen, toch zijn we na 1945 niet gestopt met het bouwen van wegen maar het voorbeeld gewoon gaan volgen.

Wat betreft je vraag of je een onvervalsbaar document in handen hebt? Nee, tuurlijk niet. Alles is te vervalsen, het kan lang maar ook kort duren...

Of je er blij mee moet zijn? Geen idee, waarom is die angst er toch dat je 40/45 praktijken verwacht? En met praktijken bedoel ik dus niet gecontroleerd worden, want dat kon je al jaren, alleen was er toen geen legetimatieplicht. Nou ja... hij was er verkapt...

Ik zie zo snel geen herhaling van de jodenvervolging, ik zie in Berkschot geen 2e Auswitz en ik den toch echt niet dat NUON reclame gaat maken met "deze week al 200 vergast"... ik zie alleen paranoide mensen....

Michellangelo

Ongelezen bericht door Michellangelo »

wat in die periode gebeurt is is niet met drie jaar straf goed te maken, dat is het nooit meer...

Wat ik wel belangrijk vind is nu niet met toen te vergelijken op gelijke uitkomsten... we zijn nu in een tijd dat men het volk minder snel en minder lang zou kunnen bedotten... dat hoop ik te minste

Gast

De lage straf van Lenz valt misschien te verklaren omdat hij alleen is veroordeeld op basis van samenwerken met de bezetter. Dat ID bewijs was zijn geesteskind, zijn stokpaardje, zijn blinde ambitie. Niet te bewijzen valt dat hij het oogmerk heeft gehad met het ID bewijs een bepaalde bevolkingsgroep te treffen. Daar waren uiteindelijk de Duitsers verantwoordelijk voor.
Misschien is het wel zo dat die Lenz in de laatste jaren van zijn leven enorme gewetensnood heeft gekend, toen hem ten volle duidelijk werd wat zijn vinding teweeg had gebracht.
Wie zal het zeggen...

Gesloten