| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Definitie van Lijfrente
Definitie van Lijfrente
Beste Leden,
bij het verdelen van de pensioen is er een geschil ontstaan.
Mijn Ex heeft zonder mijn weten tijdens het huwelijk, een lijfrente afgesloten.
Deze is dus ook niet in het convenant opgenomen, omdat zij het heeft verzwegen.
Ik heb dit al aan het Juridisch loket voorgelegd en kreeg dit antwoord:
Geachte heer xxxxxxxxxxxxxx,
U hebt per e-mail enkele vragen gesteld aan het Juridisch Loket over pensioenverdeling. Ik zal deze hieronder beantwoorden.
AOW-uitkeringen, VUT-uitkeringen en lijfrenteverzekeringen vallen buiten de Wet vereffening pensioenrechten. Dit betekent dat u geen recht heeft op de helft van deze bedragen als u dit niet uitdrukkelijk hebt afgesproken in het echtscheidingsconvenant.
Dus hoe kan het afgesproken zijn, als het mij niet bekend was?
Dan kreeg ik van een collega deze link, waar het tegenovergestelde beweerd wordt.
http://www.hls-pensioen.nl/pensioen-lijfrente.html
Wat kan ik nog doen, dat de echte waarheid op tafel komt?
bij het verdelen van de pensioen is er een geschil ontstaan.
Mijn Ex heeft zonder mijn weten tijdens het huwelijk, een lijfrente afgesloten.
Deze is dus ook niet in het convenant opgenomen, omdat zij het heeft verzwegen.
Ik heb dit al aan het Juridisch loket voorgelegd en kreeg dit antwoord:
Geachte heer xxxxxxxxxxxxxx,
U hebt per e-mail enkele vragen gesteld aan het Juridisch Loket over pensioenverdeling. Ik zal deze hieronder beantwoorden.
AOW-uitkeringen, VUT-uitkeringen en lijfrenteverzekeringen vallen buiten de Wet vereffening pensioenrechten. Dit betekent dat u geen recht heeft op de helft van deze bedragen als u dit niet uitdrukkelijk hebt afgesproken in het echtscheidingsconvenant.
Dus hoe kan het afgesproken zijn, als het mij niet bekend was?
Dan kreeg ik van een collega deze link, waar het tegenovergestelde beweerd wordt.
http://www.hls-pensioen.nl/pensioen-lijfrente.html
Wat kan ik nog doen, dat de echte waarheid op tafel komt?
Re: Definitie van Lijfrente
In die link wordt volgens mij helemaal niet het tegenovergestelde beweerd, maar wordt slechts bedoeld dat lijfrente en pensioen veel technische overeenkomsten hebben.
Je zou je ex kunnen dagvaarden om alsnog je deel op te eisen. Nu het uitdrukkelijk verzwegen is, kan dat. Vraag je wel af of je een dure procedure wilt starten. Ik heb geen idee of het om veel geld gaat natuurlijk.
Je zou je ex kunnen dagvaarden om alsnog je deel op te eisen. Nu het uitdrukkelijk verzwegen is, kan dat. Vraag je wel af of je een dure procedure wilt starten. Ik heb geen idee of het om veel geld gaat natuurlijk.
Lijfrentes tellen bij een scheiding inderdaad anders dan pensioenen. Voor pensioenen is het zo dat dit volgens de wettelijke regeling wordt verdeeld tenzij iets anders is afgesproken. Lijfrentes vallen onder het 'gewone' bezit/vermogen, waarover je in het convenant afspraken moet maken.
Maar net als met al het andere, kun je natuurlijk alleen afspraken maken over het verdelen van zaken als die zaken bekend zijn. Het lijkt mij dat als iemand bepaald kapitaal verzwijgt, je niet kunt zeggen dat dit is meegenomen bij de verdeling. En dat hierover dus alsnog aanvullende afspraken moeten worden gemaakt.
Maar net als met al het andere, kun je natuurlijk alleen afspraken maken over het verdelen van zaken als die zaken bekend zijn. Het lijkt mij dat als iemand bepaald kapitaal verzwijgt, je niet kunt zeggen dat dit is meegenomen bij de verdeling. En dat hierover dus alsnog aanvullende afspraken moeten worden gemaakt.
[quote="Moneyman"]In die link wordt volgens mij helemaal niet het tegenovergestelde beweerd, maar wordt slechts bedoeld dat lijfrente en pensioen veel technische overeenkomsten hebben.
Je zou je ex kunnen dagvaarden om alsnog je deel op te eisen. Nu het uitdrukkelijk verzwegen is, kan dat. Vraag je wel af of je een dure procedure wilt starten. Ik heb geen idee of het om veel geld gaat natuurlijk.[/quote]
Dat idee heb ik ook niet, maar blijkbaar toch veel, want de andere pensioenen zijn wel in het convenant beschreven en ook reeds verdeeld.
Waarom deze niet is intussen bekend, want ze moet dan boeterente betalen, als het contract open gebroken wordt!
Je zou je ex kunnen dagvaarden om alsnog je deel op te eisen. Nu het uitdrukkelijk verzwegen is, kan dat. Vraag je wel af of je een dure procedure wilt starten. Ik heb geen idee of het om veel geld gaat natuurlijk.[/quote]
Dat idee heb ik ook niet, maar blijkbaar toch veel, want de andere pensioenen zijn wel in het convenant beschreven en ook reeds verdeeld.
Waarom deze niet is intussen bekend, want ze moet dan boeterente betalen, als het contract open gebroken wordt!
een vraag voor een vraag.... hoe kom je erachter dat je ex een lijfrente heeft afgesloten tijdens het huwelijk?
IVM de privacy mag niemand jou die info geven....
Frantic2 schreef:een vraag voor een vraag.... hoe kom je erachter dat je ex een lijfrente heeft afgesloten tijdens het huwelijk?
Heeft ze zelf nu pas verteld/bekend gemaakt.
Het contract hoeft helemaal niet opengebroken te worden. Zoals gemeld is die lijfrente slechts één onderdeel van jullie totale vermogen en kan dit deel van het vermogen in principe gewoon bij de ex blijven. Mits dit op een andere manier wordt gecompenseerd.Waarom deze niet is intussen bekend, want ze moet dan boeterente betalen, als het contract open gebroken wordt!
-
stofzuigertje
Als je ex niet alle schulden en tegoeden heeft opgegeven word het alsnog in rekening gebracht wegens verzwijgen.
Je ex moet dus opgave doen en de helft inleveren.
Je ex moet dus opgave doen en de helft inleveren.
Exact wat ik wilde zeggen. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen!kweenie schreef:Het contract hoeft helemaal niet opengebroken te worden. Zoals gemeld is die lijfrente slechts één onderdeel van jullie totale vermogen en kan dit deel van het vermogen in principe gewoon bij de ex blijven. Mits dit op een andere manier wordt gecompenseerd.Waarom deze niet is intussen bekend, want ze moet dan boeterente betalen, als het contract open gebroken wordt!