LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen bijdrage

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
madmenno

eigen bijdrage

Ongelezen bericht door madmenno »

Ik zit sinds 2-5-08 in een begeleid wonen project, hard gewerkt om schulden af te lossen, en dan.
Krijg ik begin feb-09 een brief, doorgestuurd uit een ander begeleid wonen project.
Deze brief verteld mij dat mijn eigen bijdrage 492€ bedraagd, geschrokken laat ik mijn mentor een brief sturen hoe/wat.
Tot mijn verbazing krijg ik een overzicht met een bedrag van 2692€
achterstallige eigen bijdrage vanaf 2-5-08.
Ik bel hierover, en mij wordt verteld dat het Cak er niks aan kan doen dat hun naar een verkeerd adres[niet van mij gekregen hoor], de rekeningen sturen :? .
Of ik een betaling regeling wil treffen, die weer bovenop de492€ komt,
want dat ik ongevraagd een torenhoge schuld heb opgebouwd, is niet het probleen van het Cak, maar van mij, en bedankt.

Kan dit??? en wat doe ik hiertegen, wie helpt mij :cry: ??!!

__oi__

Re: eigen bijdrage

Ongelezen bericht door __oi__ »

Antwoord op je vraag: Ja dit kan.

Maar wat ik me dan altijd afvraag: Wist je dan niet dat je vanaf mei die 492 moest betalen. Kan me zo voorstellen dat toen je begeleid ging wonen er is verteld dat er een eigen bijdrage betaald moet worden. En aangezien het om een fors bedrag gaat, kan ik me ook niet voorstellen dat je dat niet is opgevallen dat het niet werd betaald....

madmenno

Er is mij in het begin verteld, dat ik bericht zou krijgen over mijn eigen bijdrage.
En dat ze achter liepen met hun administratie, dus dat ik vanaf het moment dat ik bericht zou krijgen, ik dan ook vanaf dat moment zou moeten betalen.
Dat ik een eigen bijdrage moet betalen, vindt ik niet gek, de hoogte valt tegen, maar dat is mijn probleem.
Waar ik over val is dat ik nooit op de hoogte gebracht ben dat ik al moest betalen, en nu opeens met een forse schuld geconfronteerd wordt.

__oi__

Als je weet dat je eigen bijdrage moet betalen, en je hebt na 10 maanden nog steeds niets hoeven betalen, dan had je wellicht iets eerder aan de bel kunnen trekken. Nu is het meer een gevalletje van"we kijken wel waar het schip strandt en ondertussen heb ik wat meer geld te besteden". Wellicht is dat ook de mentaliteit waardoor je aan je eerdere schulden bent gekomen? Opmerking dat je pas hoefde te betalen vanaf het moment dat je bericht krijgt ( en de maanden die je er ondertussenwoont zijn dus gratis??) is natuurlijk kolder, en geloof je zelf natuurlijk ook niet.

Ongetwijfeld heb je, of is er, een inschatting gemaakt van wat je zou moeten betalen. Dat geld heb je uiteraard gereserveerd.... Dus valt de achterstand ook reuze mee.....

Helass geen medelijden, en denk niet dat je heel veel bijval zult oogsten hier.

madmenno

Ik schrijf dit niet om medelijden te krijgen, maar om een oplossing te zoeken .
Jouw mening is wel duidelijk eigen schuld dikke bult, niet echt een bijdrage, aangezien het niet helpt of een richting naar een oplossing geeft!!

frenkievee

Ongelezen bericht door frenkievee »

Dat is juist een van de grote problemen van het CAK: men loopt achter in de administratie, en mijn ervaringen zijn dat men maar aandoet en vooral niet klantgericht probeert te werken.
Je moet zelf overal achteraan gaan en er maar op vertrouwen dat het goed komt. Men zal (de goede medewerkers niet te na) zelf geen volledige of zinvolle informatie verstrekken. Verwijzen naar een andere partij is veel gemakkelijker: "tja, die informatie wordt aangeleverd door het zorgkantoor". Of "wij wachten op gegevens van de belastingdienst". Als je dan de belastingtelefoon belt, dan krijg je van hen instructie hoe het CAK te voorzien van de juiste gegevens, zodat zij verder kunnen.
Als je dan weer met het CAK belt, dan krijg je te horen "Ja dat klopt hoor, dat kan ook zo, moet u sturen naar die-en-die afdeling".....

Dus Madmenno: het gegeven blijft dat je dit bedrag moet betalen. Je zou wel een klacht over het CAK kunnen indienen bij de Nationale Ombudsman. Niet dat dat in jou geval nu nog helpt, maar de dienstverlening van het CAK moet in mijn ogen veel beter, want zo het is een zootje.

Wij zijn zo'n vijf maanden bezig geweest om een laatste afrekening te krijgen en dat was met hulp van de Nationale Ombudsman!

Success!

__oi__

Ik schrijf dit niet om medelijden te krijgen, maar om een oplossing te zoeken .
Jouw mening is wel duidelijk eigen schuld dikke bult, niet echt een bijdrage, aangezien het niet helpt of een richting naar een oplossing geeft!!
De oplossing is reeds gegeven.En dat is een aflossingsregeling. Deze is je reeds aangeboden door het CAK.
Echter de oplossing die jij zoekt is kwijtschelding omdat het CAK verwijtbaar zou zijn. Blijkbaar zoek je daarvoor medestanders op dit forum.
Nu begrijp ik wel dat zij niet optimaal hebben gehandeld, maar dat het geld dient te worden betaald is evident. Dat is hetgeen wat ik probeer aan te geven EN dat je ook naar jezelf moet kijken in deze. Zie het als een les voor de volgende keer. En ja, ik weet dat je daar niet op zit te wachten.

madmenno

Ik zal in ieder geval mijn 'ongevraagde'schuld moeten aflossen.
Het is wel erg triest dat een organisatie waar mensen in een 'zwakke'
positie, mee te maken krijgen, zijn zaken niet voor elkaar heeft.
Erger nog, ook niet mee werkt/denkt aan oplossingen.

Inderdaad geven ze geen/weinig inlichtingen, en in mijn geval het sturen van post naar een verkeerd adres, dat is niet 'hun 'probleem.
En de bijdrage houdt ook geen rekening met aflossing van schulden.
Dit moet volgens het cak van de 50€ leefgeld per week, maar het heet niet voor niks leefgeld, daar moet je van leven toch.

Ik zal mijn probleem doorgeven aan de nationale ombudsman, en hopelijk gaat het cak zijn zaken beter regelen.

poespas

Ongelezen bericht door poespas »

Madmenno, als jou vantevoren is verteld hoe hoog je eigen bijdrage per maand zou zijn, had je dat bedrag moeten wegleggen.
Wist je de hoogte niet, dan kan je ook niks wegleggen.

Het is natuurlijk logisch dat je moet betalen vanaf het moment van inschrijving.

Jij zegt dat je je schulden hebt afbetaald, maar ook dat je nu 50 euro leefgeld hebt.
Zit je dan nog in de sanering, of val je onder budgetbeheer.

Het is idd niet de bedoeling dat jij dit gaat betalen van je leefgeld, dus zal je curator of ander tussenpersoon de regeling moeten treffen en betalen.

Gesloten