LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energie-belasting op uw jaarnota, heeft u er begrip voor ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

Denkt u dat de energiebelasting op uw jaarnota het energieverbruik verminderd?

NEE! Als het koud is, moet je stoken. Ik vind het een geniepige dure, indirecte belasting
13
72%
ergens tussenin
1
6%
JA! die energiebelasting op de jaarnota kan niet hoog genoeg zijn.
4
22%

Totaal aantal stemmen: 18

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

En geen enkele compensatie voor de zwaksten, geen toeslag, niks!
Kletskoek, een aantal jaar geleden betaalde je geen energiebelasting over een bepaald deel van je verbruik (ik geloof de eerste 800 m3 gas, electra weet ik niet meer).

Toen dat verviel is dat meteen verrekend in de tarieven inkomstenbelasting.

Het staat jou vrij om daar een mening over te hebben, maar begin eerst met een eerlijke weergave van de feiten voordat je conclusies trekt.

priewjet

Re: Energie-belasting op uw jaarnota, heeft u er begrip voor ?

Ongelezen bericht door priewjet »

Exact verrekenen tot op de cent lukt natuurlijk nooit, daarvoor verschillen de individuele omstandigheden te veel. Wanneer twee mensen exact evenveel inkomstenbelasting betalen, maar hun energieverbruiken lopen sterk uiteen, dan heb je al een verschil.

Het voordeel van energiebelasting is wel weer, dat je zelf direct invloed hebt op de hoogte van het bedrag. Hoe zuiniger je bent, hoe minder je betaalt. En daarenboven: je betaalt dan ook nog eens minder aan het energiebedrijf zelf omdat ze minder van hun producten aan je slijten.

Voor de "rijken" zal dat misschien veel minder het geval zijn. Omdat ze het makkelijk kunnen betalen, verbruiken ze meer. En dan betalen ze ook nog eens meer belasting!!! Is dat niet leuk om te weten?

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

Ik begrijp de irritatie. En door minder energie te gebruiken, betaal je ook minder belasting. Dat is namelijk precies de bedoeling van die heffing.

SJZ

Hoe kan je energiebelasting, gebaseerd op ieders individueel gebruik nou verrekenen met algemeen minder inkomstenbelasting betalen?

De vrijstelling over de eerste 800 kuub (die bijna iedereen gebruikt) kun je makkelijk uitrekenen: 800 x 0,25 (of zoiets) is 200.

Vervolgens moet je het geld dat daarmee binnenkomt weer uitsmeren over alle belastingbetalers. Dat is toen gedaan door de eerste schijf te verlagen.
Als dat zo zou zijn, profiteren alleen de hogere inkomens.
Juist miljoenen met de laagste inkomens krijgen nooit belasting terug.
Nee, van een verlaging van de eerste schijf profiteert iemand die 20.000 euro per jaar verdient evenveel als iemand die 2.000.000 euro per jaar verdient.

kazana

Ongelezen bericht door kazana »

Ben maar een simpele ziel maar weet alleen hoe zuiniger het NL-volk hoe duurder alles word

SJZ

Wie bedenkt zoiets? Ik vind het een onbegrijpelijk verhaal.
Volgens mij is het het kabinet Kok 2 geweest die het heeft ingevoerd. Heeft toen allemaal duidelijk in de krant gestaan (beter en uitgebreider dan ik het uit kan leggen).

SJZ

En niet iedereen verdient 20.000 euro, bijstand etc blijft er ver onder.
Jouw stelling (waar ik op reageerde en die ik wilde ontkrachten) was:
Als dat zo zou zijn, profiteren alleen de hogere inkomens.
Maar ik begreep dat mensen die 20.000 euro verdienen voor jou dus onder de "hogere inkomens" vallen.

SJZ

Het minimumloon, dat zijn er miljoenen, en veel daaraan gerelateerde uitkeringen, bedraagt (veel) minder dan 20.000 euro per jaar.
Minimumloon is nu iets meer dan 1.300 per maand. Dat leidt tot een fiscaal jaarloon van 17.954, en dus een eerste schijf die helemaal benut wordt. Dat is dus niet zo heel veel minder dan die 20.000 en genoeg om de volledige verlaging te benutten.

(maar het is wel heel Nederlands om liever te zeuren dan de waarheid onder ogen te zien).
Een jaarinkomen van 20.000 euro komt m.i. in de buurt van modaal.
Modaal is 30.000 euro.

SJZ

Zolang je maar snapt dat jij onzin klets met dingen als dat 20.000 euro modaal zou zijn en het minimumloon veel minder is er al een hoop gewonnen.

SJZ

ik ga er maar niet meer op in
Nee, dat klopt, jij gaat er helaas niet op in. Telkens als ik met argumenten laat zien dat jij onzin kletst, dan weiger je je ongelijk toe te geven, maar probeer je de discussie van onderwerp te laten veranderen.

Jammer dat je inhoudelijk niet toe kan geven dat je er flink naast zit.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

waarbij je VOORAF weet, WAT je energiebelastingvrije voet is, en die duidelijk op je jaarnota staat
volgens mij is die "heffingsvrije voet" van destijds 800 kWh vervangen door de jaarlijkse "vermindering REB" die gewoon op je energienota gespecificeerd staat, jaarlijks wordt vastgesteld, en naar ik meen in 2007 ca. 234 euro bedraagt.

SJZ

Ik neem aan dat een zuinig gebruik toch wel minstens 25kw per dag is.
Wat doe jij met stroom? Staat je koelkast de hele dag open of zo?

Wij gebruiken met vier personen samen 13 kwh per dag.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

En dat heet zuinig? Dat gebruikte ik in mijn bedrijf zelfs nog niet!
Mijn gemiddeld verbruik ligt op ca. 4300KW per jaar en dat is ca. 12KW per dag. Daarvan staat het aquarium 24 uur per dag aan en de lichtbak 10 uur.
Gasverbruik ligt gemiddeld op ca. 850 m3 en dat is verwarmen, koken en douchen.
Daarop kan je nog besparen, maar met een gemiddelde heffing van 56% aan belastingen is daar echt geen voordeel van een andere leverancier op te behalen.
Ik vind die hoge heffingen asociaal en daarop wordt dan nog de BTW berekend.
Het is voor mij bijna niet meer te betalen, dus zuinig doen, geen licht laten branden als het niet nodig is, de verwarming niet hoger zetten dan 18 graden, dan maar een trui aan en tenslotte wordt je dan ook nog gestraft door tariefs verhogingen omdat je te weinig afneemt.
Laten we nog even stil staan bij die hoge olieprijzen, daar heeft de overheid alleen maar voordeel van in de vorm van accijnzen en BTW.
Dat zijn dan altijd tijdelijke verhogingen evenals het kwartje van Kok.
Alleen wat is tijdelijk, nooit zijn die verhogingen weer terug gedraaid en blijven we die braaf betalen.
Tijdelijk, ja een mensenleven is uiteindelijk ook maar tijdelijk!

Vr. Gr. Hans.

mariska666

Ongelezen bericht door mariska666 »

Ja venantius ze verzinnen er zo nog een paar bij hoor. Over een jaartje of wat krijgen we een metertje op ons rug, en gaan we betalen voor de lucht die we inademen. Ja, het is echt van de zotte. Ik heb de laatste jaren alles A-klasse aangeschaft, nou ik merk niks hoor, het wordt alleen duurder. Je verbruik is bijna minder als de belasting. Nee, stel je voor dat de mensen het wat beter gaan krijgen. :x

mariska666

Hoi venantius,

Dit is toevallig, dat je over hongarije begint, daar komen n.l. mijn ouders vandaan :lol:
Maarja daar gaan ze ook wel volgen hoor, er is daar ook al veel veranderd. Het gaat wel es waar niet zo hard als hier, dat kan ook niet, maar er zijn duidelijk veranderingen. Ja, het is idd triest als je denkt hoeveel belastingen we afstaan met zijn allen. En als ik eraan denk word ik alleen maar bozer :twisted: Ja, de energie is zo met die belasting wel erg gestegen, als je uitrekent dat ik nu p.m. 230 euro betaal, reken dat eens om in guldens. En trouwens leuk als je vakantie geld krijg, nou dat laten ze ook niet ongemoeid hoor. Maarja we krijgen weer 2 procent erbij toch? Geweldig gebaar toch?

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Volgens kizz vrijstelling 234 euro, maar ik zie slechts 94 euro 'korting'
De overheid geeft op elke elektriciteitsaansluiting een korting op de heffing voor Energiebelasting. Deze heffingskorting is per 1 januari 2007 vastgesteld op € 236,81 (incl. BTW) per verbruiksperiode van 12 maanden. (bron: http://www.woonenergie.nl/consument/webgen.aspx?p=427
Ook andere energieleveranciers geven hetzelfde bedrag op als heffingskorting, dus ik zou nog 's goed op de jaarafrekening kijken venantius, en anders toch maar even een belletje naar de vriendelijke vrienden van Eneco.

mariska666

[quote]Ik lees net iets over het verzuren van ons vakantieplezier, wellicht CU.
24 euro belasting extra per vliegticket vind ikdezelfde soort oplichterij.
EEN tarief, ongeacht de bestemming is lekker makkelijk 'cashen'

Ja en wat te denken als je met vakantie in je eigen land blijft.
Als ik hier naar een vakantie park ga, betaal ik toeristen belasting, per nacht en per persoon. Ga ik van de zelfde organisatie naar duitsland, betaal ik geen toeristen belasting.
Ik vind dat ze hier in nederland overal een soort belasting op bedenken hoor. Je vakantie wordt toch wel bezuurd zodra je je loonstrookje binnen krijgt toch?

Gesloten