LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] erfbelasting

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
johannes47

erfbelasting

Ongelezen bericht door johannes47 »

Mijn zwager is 4 november 2010 overleden, hij was in het bezit van een eigen huis met hypotheek. Zijn 2 kinderen 19 en 20 jaar, niet bij hem thuis inwonend zijn de enige erfgenamen.
De WOZ waarde januari 2009 is € 22000; 2010 is € 220000; 2011 is €217000
De woning moest verkocht worden en heeft via een makelaar te koop gestaan vanaf februari 2011, de woning is verkocht op 22 augustus voor € 172.500.
Voor de erfbelasting moest door de erfgenamen ( door mij als bewindvoerder) een belasting biljet worden ingevuld. Op het belasting biljet moest als waarde voor het huis de WOZ waarde met peildatum 1 januari 2009 dus € 220000 worden ingevuld en niet de werkelijk opgebrachte waarde € 172.500, Dit resulteerde in een belasting aanslag van € 5400 terwijl het met het opgeven van de werkelijke waarde nihil zou zijn geweest. Ik heb hierop de belastingdienst gebeld en gezegd dat ik dit niet normaal vond. Het antwoord was dit zijn de regels voor ons en je enige mogelijkheid is om bij de gemeente een herziening aan te vragen voor de WOZ waarde januari 2009. Dit werd door de gemeente Lochem afgewezen met als reden dat de peildatum januari 2009 te ver van de verkoopdatum 22 augustus 2011 verwijderd was. Ik heb daarna nog officieel bezwaar gemaakt bij de belasting dienst maar ook dit is afgewezen.
Er moest dus nu erfbelasting worden betaald over +/- € 50000 (verschil WOZ waarde 2009 en werkelijke verkoopwaarde)die niet ontvangen zijn.
Dit is in mijn ogen niet correct.

m.v.g. Jan Gerritsen

ruitenheer

Re: erfbelasting

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Je zult toch bij de gemeente moeten zijn. Zij stellen de WOZ-waarde vast.

De gemeente heeft gelijk dat de verkoop ver na de waardepeildatum heeft plaatsgevonden, maar het is wel het verkoopcijfer van de woning zelf. Daarom kan het bij de taxatie niet helemaal worden genegeerd.

Heb je als erfgenaam al een eigen beschikking aangevraagd en daar een formeel bezwaarschrift tegen ingediend? Als de gemeente het bezwaar afwijst, zul je naar de rechter moeten stappen. De kosten hiervan zijn beperkt.

johannes47

Ongelezen bericht door johannes47 »

Ruitenheer,
Bedankt voor de reactie,
Ik heb geen eigen beschikking aangevraagd en dus ook geen bezwaarschrift ingediend.
Wat bedoeld U met een eigen beschikking en kan ik als bewindvoerder van de 2 erfgenamen die ook aanvragen.

m.v.g. Jan

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

De waarde op de datum van overlijden is leidend. Een eventuele verkoopwinst of een verkoopverlies als het huis later verkocht wordt is daarbij niet relevant. En met de huidige marktsituatie en de dalende prijzen is het logisch dat bij min of meer gedwongen verkoop van de woning een behoorlijk lagere opbrengst volgt dan de marktwaarde op het moment van overlijden. Zo is het met alle bezittingen.

Wat mij opvalt, blijkbaar vond je bij de behandeling van de erfenis in 2010 de WOZ-waarde niet te hoog? Die 220.000 vond je blijkbaar toen dus wel een redelijke inschatting. Als je na het overlijden vindt dat de WOZ-waarde te hoog is, dan kun je, als belanghebbende, bezwaar maken tegen de WOZ-beschikking.

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

johannes47 schreef:Ruitenheer,
Bedankt voor de reactie,
Ik heb geen eigen beschikking aangevraagd en dus ook geen bezwaarschrift ingediend.
Wat bedoeld U met een eigen beschikking en kan ik als bewindvoerder van de 2 erfgenamen die ook aanvragen.

m.v.g. Jan
Na het overlijden van je zwager zijn diens kinderen belanghebbende geworden. Zij kunnen op basis van artikel 26 Wet WOZ een eigen voor bezwaar vatbare beschikking vragen. Deze gaat in per 4 november 2010. Als bewindvoerder kun je die beschikking ook aanvragen.

Gesloten