LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extreme verhoging gemeentelijke grafrechten Zwolle.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
hrbosman

extreme verhoging gemeentelijke grafrechten Zwolle.

Ongelezen bericht door hrbosman »

Hallo,
Recent ontving ik weer de jaarlijkse graf- en onderhoudsnota van de gemeente Zwolle. De nota vermeldt een bedrag van € 96,72. In 2005 was dit nog €74,40 en in 2004 was het nog € 58,50. De verhogingen zijn dus respectievelijk 30% en 27%. Het blijkt dus geen inhaalslag n.a.v. het wegvallen van de OZB(huurdersgedeelte) maar een doodordinaire- strukturele- , exorbitant hoge[belastingverhoging.
Mensen die dit ook ondervinden: reageer s.v.p. :evil: b][/b]

karr-2

Re: extreme verhoging gemeentelijke grafrechten Zwolle.

Ongelezen bericht door karr-2 »

Tsja wat had je dan verwacht? Het geld moet ergens vandaan komen en is het niet van de OZB dan is het wel van dit soort verhogingen. Helaas, zo werkt het hier in dit land.

rommel2

Ongelezen bericht door rommel2 »

weer het bewijs dat de overheid (landelijk & lokaal) niet te vertrouwen zijn.

Miss M

Ongelezen bericht door Miss M »

Van dit soort reacties snap ik dus echt niks he! Wat denk jij nou: voor niks gaat alleen de zon op. Alles wordt duurder, dus moet ook een gemeente meer betalen aan personeel, gereedschap, afschrijvingen etc.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

hrbosman,

Ik denk dat er maar weinig gemeenten zijn die hun dodenakker niét als hun nieuwbakken melkkoe zien.
De gemeente waar ik woon bestaat uit een hoofdkern met daar omheen 4 kerkdorpen. In deze kerkdorpen is de begraafplaats eigendom van de kerk. Begraven worden kost daar slechts 360 euro.
Daarna hoeven de nabestaanden nooit meer iets te betalen.
Maar er wordt wel verwacht dat de nabestaanden zelf het kerkhof onderhouden.
Bijkomende factor is dat men er alleen begraven kan worden als men in het kerkdorp woont.

Voor de hoofdkern staat een gemeentelijke begraafplaats ter beschikking.
In 1986 waren de grafrechten nog slechts fl. 200,- voor 10 jaar.
Anno 2006 bedragen de grafrechten voor de zelfde 10 jaar € 960,--.
Dus niet alleen in Zwolle, maar ook in Brabant stigen de prijzen aanhoudend.

Tot slot wil ik me graag tot "Miss M" richten.

De manier van schrijven duidt op een zeer directief ingestelde personage.
Gezien de reactie dult Miss M geen tegenspraak.
Maar of ze dat dult of niet, hier komt mijn mening
Probeer mij eens uit teleggen wat er duurder wordt op een begraafplaats.
Van dit soort reacties snap ik dus echt niks he! Wat denk jij nou: voor niks gaat alleen de zon op. Alles wordt duurder, dus moet ook een gemeente meer betalen aan personeel, gereedschap, afschrijvingen etc.
Personeel?
In de meeste, zoniet alle plaatsen in Nederland wordt dit werk gedaan door mensen die via de sociale werkvoorziening aan de slag moeten.

Gereedschap?
Gereedschap wordt aangeschaft en gedurende een aantal jaren afgeschreven.
Het enige risico dat er voor de gemeente inzit is dat de stelen van scheppen en harken veelvuldig zullen breken als er te zwaar op wordt geleund............

En, Miss M, vergeet niet dat het meeste en beste onderhoud aan de graven door de nabestaanden gedaan wordt zodat de "gemeente werkers" zich slechts hoeven beperken tot de looppaden.

Miss M

Ongelezen bericht door Miss M »

Mijn reactie gaat over het bericht van rommel, die suggereert dat niets en niemand en dan met name bij de overheid te vertrouwen zou zijn.

Wie betaalt een sociale werkvoorziening? Wie betaalt de materialen voordat ze kunnen worden afgeschreven? Wie betaalt de grond? Alles kost geld, of het nou uit het ene potje komt of uit het andere. Als je dit soort dingen niet kostendekkend maakt, wordt er wel weer iets anders verhoogd.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Miss M,
Uit jouw reactie is duidelijk op te maken dat jij nog nooit met de betaling van een begrafenis en de daarop volgende financiele perikelen te maken hebt gehad.

Ik mag hopen dat je er lang verschoond van blijft, maar als het dan toch zo ver is en dit forum betaat dan nog, laat ons dan even weten hoe je het daadwerkelijk hebt ervaren.

Gesloten