LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ga ik erop achteruit als mijn moeder komt inwonen?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
BL2

Re: Ga ik erop achteruit als mijn moeder komt inwonen?

Ongelezen bericht door BL2 »

MaikeCEC schreef:Kostenplaatje:

Huur: 700
Gas Water Licht: 180
Gemeentebelastingen/afval/e.d. (2p) :110
Eten Drinken (2p) :400
Zorgverzekering (2p): 340
Eigen Risico Zorg (2p): 60
Overige Verzekeringen (2p): 80
Telefoon/Internet/e.d. (2p): 80
Sport/Zwemmen (2p): 100

Totaal uitgaven 2010 Totaal binnenkomsten 2120 hou je 110 euro over. Dan hou ik verder ook nog geen rekening met een potje voor als de wasmachine of iets dergelijks kapot zou gaan. Zorgtoeslag wordt trouwens ook op gekort, als je met zijn tween bent. We krijgen dan samen bijna 50 euro minder. Ook weer zo'n idiote regel.

En gratis geld vind ik nogal een beetje kort door de bocht, zowel mijn moeder als ik hebben ons hele leven premies afgedragen.

Wat doen wij verkeerd...........!

Werken allebei in een goede baan, gezin met kinderen en krijgen netto slechts een fractie meer en komen daar ruim van rond. Als je van dit soort bedragen niet kan rondkomen, klopt er toch iets niet (in je berekening of uitgaven).

En dan ook nog roepen dat het een "idiote regel" is, als er ook maar iets gekort wordt op de gratis geld voorziening !

Als je moeder 71 is, ben jij ongeveer 40/45 jaar oud, "Je hele leven lang premies betaald" gaat dan wat ver.
Veel kostenposten zijn ook wel erg ruim, als ik even snel kijk.
De meeste mensen van die leeftijd moeten nog zo'n 25 jaren werken (en fors premies betalen) op die leeftijd en de kans dat ze "gebruik" kunnen maken van "gratis geld" wordt met de dag minder.......

Een baan vinden op jou leeftijd is niet zo heel moeilijk, zou het maar oppakken als goed voornemen voor 2017.
Alleen een baan met zo'n riant salaris kan nog een probleem worden. Veel mensen moeten helaas rondkomen met ruim minder.

MaikeCEC

Ongelezen bericht door MaikeCEC »

Het is me meer dan duidelijk. Iedereen bedankt voor de antwoorden! Mijn moeder gaat naar een vezorginstehuis (kosten a 3000 pm) zijn ze in Den Haag ook weer blij...

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

MaikeCEC schreef:Het is me meer dan duidelijk. Iedereen bedankt voor de antwoorden! Mijn moeder gaat naar een vezorginstehuis (kosten a 3000 pm) zijn ze in Den Haag ook weer blij...
Als je moeder genoeg vermogen heeft, mag (lees MOET) ze zelf betalen inderdaad. Heeft ze geen vermogen, dan wordt het allemaal netjes betaald voor haar. De verzorgingsstaat Nederland is niet eerlijk, maar wel royaal !

dani75

Ongelezen bericht door dani75 »

MaikeCEC schreef:Kostenplaatje:

Huur: 700
Gas Water Licht: 180
Gemeentebelastingen/afval/e.d. (2p) :110
Eten Drinken (2p) :400
Zorgverzekering (2p): 340
Eigen Risico Zorg (2p): 60
Overige Verzekeringen (2p): 80
Telefoon/Internet/e.d. (2p): 80
Sport/Zwemmen (2p): 100

Totaal uitgaven 2010 Totaal binnenkomsten 2120 hou je 110 euro over. Dan hou ik verder ook nog geen rekening met een potje voor als de wasmachine of iets dergelijks kapot zou gaan. Zorgtoeslag wordt trouwens ook op gekort, als je met zijn tween bent. We krijgen dan samen bijna 50 euro minder. Ook weer zo'n idiote regel.

En gratis geld vind ik nogal een beetje kort door de bocht, zowel mijn moeder als ik hebben ons hele leven premies afgedragen.
het maakt niets uit dat u met z'n tweeën woont. U wordt geen toeslagpartner dus beide behouden eigen aanspraak voor de zorgtoeslag. Dus 2x € 88,- komt er nog extra binnen.
Ook vergeet u de Huurtoeslag. Met alleen AOW voor uw moeder en een eenpersoonsaanspraak bijstand met kostendelersnorm komt u niet boven de € 30.175 inkomensgrens uit voor de huurtoeslag. Voor de huurtoeslag wordt uw moeder medebewoner. Ook hier zal u nog minimaal 200,- aan huurtoeslag voor ontvangen.
Gezamenlijk dus nog € 378,- aan toeslagen komt er dus bij om nog te besteden.

daarnaast is uw lijstje wel erg overdreven en erg hoog ingeschat. Betaald u echt 170,- per persoon aan ziekten kostenverzekering? Of zit er een bestuurlijke boete op ofzo?

Uw moeder hoeft niet naar een tehuis. De kans dat ze daar voor in aanmerking komt is klein tegenwoordig. De thuiszorg kan hierin ook een hoop in betekenen.

U zegt dat uw moeder haar hele leven premie betaald heeft. Heeft ze dan altijd gewerkt, want dan betaal je premie en belastingen. Zo ja, dan heeft ze misschien nog een werkgeverspensioen naast haar AOW ( volksverzekering die iedereen krijgt en waar je niks voor hebt hoeven doen) en heeft u het financieel nog beter met z'n tweeën dan nu met deze inkomsten.
Laatst gewijzigd door dani75 op 02 jan 2017 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

MaikeCEC schreef:Het is me meer dan duidelijk. Iedereen bedankt voor de antwoorden! Mijn moeder gaat naar een vezorginstehuis (kosten a 3000 pm) zijn ze in Den Haag ook weer blij...
ga jij dan werken? dan zijn ze nog blijer.

MaikeCEC

snuffel1 schreef:Uw moeder heeft geen vermogen en u bent alleenstaand dan moet het volgens mij wel te doen zijn. De gegeven rekensommetjes zijn wel heel erg dramatisch want al zouden de woonlasten iets stijgen blijft er nog voldoende over om goed van rond te komen.

De huur van 700 euro is voor een sociale huurwoning veel te hoog ingeschat.
Energiekosten zullen wel iets stijgen maar zeker niet tot 180 euro per maand.
Gemeentebelastingen zijn zeker geen 110 euro per maand want u betaald geen onroerend goed belasting. De gemeentebelasting is gebaseerd op de taxatie waarde van uw woning en houdt geen rekening met het aantal personen die de woning bewonen.
Eten en drinken zal qua kosten niet veel verschil uit maken want de meeste aanbiedingen zijn voor meerdere personen bedoeld dus doe u uw voordeel er mee.
De zorgverzekering is met 340 euro veel te hoog in geschat want dan bent u en uw moeder voor bijna alles aanvullend verzekert terwijl dat niet nodig is.
De zorgtoeslag blijft voor uw beiden gelijk omdat die inkomensafhankelijk is en die zal gezien uw beider inkomens maximaal zijn.
Verzekeringen zoals inboedel veranderen niet want uw moeder zal niet haar hele huisraad meeslepen en vaak is de inboedel al voor meer verzekerd dan de eigenlijke waarde.
Telefoon en internet, het huidige abonnement blijft gelijk maar de telefoonkosten kunnen iets oplopen.
Sporten e.d. is aan u.
Voordat u een beslissing neemt maak eens een rekensom van uw vaste lasten en laat daarbij de huurtoeslag buiten beschouwing. Het totaal inkomen zal zonder zorgtoeslag om en nabij de 1700 euro zijn en na aftrek van die lasten zal de vrije bestedingsruimte veel meer zijn dan 110 euro.
700 euro te hoog ingeschat??? Ik betaal 698 euro huur per maand, ja en dit is sociale huur.

Ik betaal nu 150 euro per maand aan gas water licht... dus 180 lijkt mij niet te hoog ingeschat.

Gemeentebelasting is inclusief afvalhevingen e.d. Ik betaal nu 55 euro per maand hier voor, dit heb ik keer 2 gedaan, mede omdat ik mijn afval in een container moet deponeren waarvoor wij bijna 2 euro per zak betalen. 2 personen meer afval...

Zorgverzekering te hoog? Jazeker de aanvullende pakketen plus tandarts hebben wij nodig, kosten 170 p.p.

Eigen risico a 385, zijn wij elk jaar kwijt.

Verzekeringen. Tel ze maar eens allemaal bij elkaar op begrafenis verzekering, brand (2p) wa, en ik heb nog een verzekering voor een klein pensioen later (50 per maand) Deze zou ik graag willen houden. U begrijpt wel waarom.

Telefoon en internet en tv. Beiden abo van 15 euro (= 30) plus TV en Internet (50)

Sporten is voor mijn moeder belangrijk omdat ze al niet zo veel meer kan, is zwemmen een godzegen voor haar!

Ik overdrijf echt niet!

(zorgtoeslag heb ik inderdaad verkeerd berekend, scheelt in ieder geval weer 50 euro)

MaikeCEC

breien schreef:
MaikeCEC schreef:Bedankt BL2 voor het meedenken. Mijn moeder kwam bijna met dezelfde woorden. Zij heeft jaren voor mij gezorgt zij werd op haar 36e al weduwe en heeft het toen alleen over moeten nemen, dat heeft ze op en top gedaan! Dus dit is het minste wat ik terug kan doen...
Sarcasme is u niet bekend?

Gesloten