LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GBLT

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
raymondk

GBLT

Ongelezen bericht door raymondk »

Vandaag kreeg ik een aanmaning van GBLT binnen.Ik zou in gebreke zijn gebleven bij het betalen van waterschapsbelasting.

Ik moest toch wel even googlen wie GBLT nu eigenlijk is:het blijkt de opvolger van Lococensus te zijn,die eerder de aanslagen voor de waterschapsbelastingen verstuurde.

Volgens GBLT mag ik een boete van 7 euro betalen vanwege het niet betalen van een volgens hun eerder verstuurde aanslag,maar die heb ik dus nooit ontvangen.
Toen ik bezwaar wilde maken tegen de opgelegde boete bleek ik mijn persoonsgegevens in "mijn loket" moest aanvullen,en toen ik dit probeerde kreeg ik keer op keer een witte pagina met willekeurige letters en cijfers te zien,ook na gebruik van verschillende browsers.Aangezien ik mijn gegevens niet kan aanvullen,kan ik dus ook geen bezwaar aantekenen.

http://www.gblt.nl/overig/bezwaar-en-beroep.html

Mijn bezwaar tegen de boete is dat er automatisch van uit gegaan wordt dat je een belastingaangifte hebt ontvangen,dit terwijl de post bezorgd wordt door een derde partij,meestal postnl.Ik wordt dus juridisch verantwoordelijk gehouden voor het functioneren van een mij onbekende postbezorger,en als die zijn werk niet gedaan heeft automatisch beboet!

De bezwaarmogelijkheid van het GBLT is wat mij betreft een wassen neus:je moet inloggen met DIGID,waarin niet alleen je naam maar ook je adres staat,dus ze weten wie je bent en waar je woont,maar willen ook je emailadres en telefoonnummer om bezwaar aan te mogen tekenen.En het invullen hiervan is dus niet mogelijk,en daarmee ook de beroepsmogelijkheid.

Hoe kan ik het GBLT laten weten dat ik het niet terecht vind om een boete te moeten betalen vanwege een mij onbekende en niet door mij gekozen tussenpersoon die de post niet bezorgd heeft,zonder een of ander duur telefoonnummer te moeten bellen?Want op die manier overschrijden de telefoonkosten al gauw het boetebedrag.Bij mijn weten ben ik alleen verantwoordelijk voor mijn eigen handelen,en niet voor een willekeurige andere meerderjarige...Alvast bedankt voor de reactie!

ArneLH
Contacteer:

Re: GBLT

Ongelezen bericht door ArneLH »

raymondk schreef:Toen ik bezwaar wilde maken tegen de opgelegde boete bleek ik mijn persoonsgegevens in "mijn loket" moest aanvullen,en toen ik dit probeerde kreeg ik keer op keer een witte pagina met willekeurige letters en cijfers te zien,ook na gebruik van verschillende browsers.Aangezien ik mijn gegevens niet kan aanvullen,kan ik dus ook geen bezwaar aantekenen.
Je kunt altijd op de traditionele wijze bezwaar maken: per post.
raymondk schreef:Mijn bezwaar tegen de boete is dat er automatisch van uit gegaan wordt dat je een belastingaangifte hebt ontvangen,dit terwijl de post bezorgd wordt door een derde partij,meestal postnl.Ik wordt dus juridisch verantwoordelijk gehouden voor het functioneren van een mij onbekende postbezorger,en als die zijn werk niet gedaan heeft automatisch beboet!
Daar kan de heffingsambtenaar weinig aan doen, uit de wet volgt immers dat bij verzending er van wordt uitgegaan dat het posstuk ook is ontvangen:
HR 15 december 2006, ECLI:NL:HR:2006:AZ4416, r.o. 3.2.2 schreef:In beginsel is het aan de inspecteur om aannemelijk te maken dat de aanmaning op het adres van de belastingplichtige is ontvangen of aangeboden, dan wel dat de aanmaning de belastingplichtige anderszins heeft bereikt. De omstandigheid dat per post verzonden stukken in de regel op het daarop vermelde adres van de geadresseerde worden bezorgd of aangeboden, rechtvaardigt evenwel het vermoeden van ontvangst of aanbieding van de aanmaning op dat adres. Dit brengt mee dat de inspecteur in eerste instantie kan volstaan met het bewijs van verzending naar het juiste adres. Het ligt vervolgens op de weg van de belastingplichtige voormeld vermoeden te ontzenuwen(...)

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a »

ArneLH schreef:
raymondk schreef:Toen ik bezwaar wilde maken tegen de opgelegde boete bleek ik mijn persoonsgegevens in "mijn loket" moest aanvullen,en toen ik dit probeerde kreeg ik keer op keer een witte pagina met willekeurige letters en cijfers te zien,ook na gebruik van verschillende browsers.Aangezien ik mijn gegevens niet kan aanvullen,kan ik dus ook geen bezwaar aantekenen.
Je kunt altijd op de traditionele wijze bezwaar maken: per post.
raymondk schreef:Mijn bezwaar tegen de boete is dat er automatisch van uit gegaan wordt dat je een belastingaangifte hebt ontvangen,dit terwijl de post bezorgd wordt door een derde partij,meestal postnl.Ik wordt dus juridisch verantwoordelijk gehouden voor het functioneren van een mij onbekende postbezorger,en als die zijn werk niet gedaan heeft automatisch beboet!
Daar kan de heffingsambtenaar weinig aan doen, uit de wet volgt immers dat bij verzending er van wordt uitgegaan dat het posstuk ook is ontvangen:
HR 15 december 2006, ECLI:NL:HR:2006:AZ4416, r.o. 3.2.2 schreef:In beginsel is het aan de inspecteur om aannemelijk te maken dat de aanmaning op het adres van de belastingplichtige is ontvangen of aangeboden, dan wel dat de aanmaning de belastingplichtige anderszins heeft bereikt. De omstandigheid dat per post verzonden stukken in de regel op het daarop vermelde adres van de geadresseerde worden bezorgd of aangeboden, rechtvaardigt evenwel het vermoeden van ontvangst of aanbieding van de aanmaning op dat adres. Dit brengt mee dat de inspecteur in eerste instantie kan volstaan met het bewijs van verzending naar het juiste adres. Het ligt vervolgens op de weg van de belastingplichtige voormeld vermoeden te ontzenuwen(...)
er staat wel, dat de inspecteur moet bewijzen dat het is verzonden.
ik ben benieuwd, of dat erg makkelijk is.
verzonden betekent naar mijn mening dat ze een bewijs van ontvangst van de post moeten hebben.
anders kan het overal bij de belastingdienst zijn zoekgeraakt en nooit zijn verzonden.

raymondk

Ongelezen bericht door raymondk »

Bedankt voor de reacties!

Inmiddels de rekening inclusief boete betaald via een algemene betaalopdracht via internetbankieren,met als omschrijving:"Betaling boete onder protest.De originele belastingaanslag heb ik nooit ontvangen.Heeft u deze aangetekend verstuurd?".

Daarnaast geprobeerd via [email protected] en [email protected] een bericht te mailen,maar die krijg je direct terug met de kop:Bronserver: lococensus.local [email protected]
#550 5.1.1 RESOLVER.ADR.RecipNotFound; not found ##.

Ik zou nog per post kunnen protesteren,maar hier zijn ook weer (kleine) kosten aan verbonden,en het boetebedrag is ook klein, daarnaast staat op de achterkant van de aanmaning onder het kopje bezwaar:"Het bezwaarschrift kan niet zijn gegrond op de stelling dat het aanslagbiljet of de aanmaning niet is ontvangen,tenzij u aannemelijk maakt dat ontvangst redelijkerwijs moet worden betwijfeld".

In Nederland krijg je geen bewijsstuk als bewijs dat je je post niet hebt ontvangen,dus kan ik niet bewijzen dat ik de post niet ontvangen heb.Leuk bedacht die omgekeerde bewijslast,en voor 7 euro boete nemen mensen echt geen jurist in de arm.Wat mij betreft is iedere cent die ik hier nog inpomp is er een teveel.

De Nederlandse staat vangt op deze manier toch wel makkelijk wat extra geld.Gefeliciteerd overheid!Hopelijk doe je er iets nuttigs mee....

Zou desondanks wel een mooi item voor een consumentenorganisatie zijn.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

raymondk schreef:Ik zou nog per post kunnen protesteren,maar hier zijn ook weer (kleine) kosten aan verbonden,en het boetebedrag is ook klein, daarnaast staat op de achterkant van de aanmaning onder het kopje bezwaar:"Het bezwaarschrift kan niet zijn gegrond op de stelling dat het aanslagbiljet of de aanmaning niet is ontvangen,tenzij u aannemelijk maakt dat ontvangst redelijkerwijs moet worden betwijfeld".
Ja, dat is direct overgenomen uit art. 7 Kw inv rb.

Gesloten