LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen recht meer op huurtoeslag na erfenis

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
sandra.hulzebosch

Geen recht meer op huurtoeslag na erfenis

Ongelezen bericht door sandra.hulzebosch »

Door het bevriezen van de maximale huurgrens voor het recht op huurtoeslag, gaat dit jaar mijn huur boven de grens uitkomen.
Op zich geen probleem want als zittende huurder behoud je het recht op huurtoeslag als een verworven recht.
Echter, als je door een eenmalige uitkering (erfenis, schade -uitkering, ontslagvergoeding etc) een jaar geen recht hebt op huurtoeslag ben je deze definitief kwijt. Want dan moet je deze weer opnieuw aanvragen en dan is je huur inmiddels te hoog.
In mijn geval een bescheiden erfenis van mijn vader, waarmee ik dit jaar al een paar duizend euro aan toeslagen moet terugbetalen en waar de nodige inkomstenbelasting ook nog afgaat.
Ik heb een minimum inkomen als alleenstaande moeder van 2 kinderen ( waarvan 1 autistisch) en zal dus gedwongen moeten verhuizen. Is op zich al ingrijpend, maar er zijn ook nog eens geen huurwoningen beschikbaar in de buurt! Heeft iemand dezelfde ervaring? Of is er toch nog iets mogelijk??

witte angora

Re: Geen recht meer op huurtoeslag na erfenis

Ongelezen bericht door witte angora »

Je zou kunnen proberen een deel van de erfenis 'groen' te beleggen. Als ik het goed heb, wordt dat deel dan niet meegeteld bij je vermogen, en kun je op die manier onder de huurtoeslaggrens uit komen. Helemaal zeker ben ik er ook niet van, ben zelf ook nog zoekende omdat ik tzt tegen hetzelfde probleem op ga lopen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien even bij uw woningbouwvereniging navragen. Dan kunt u mogelijk dit jaar wat extra betalen en komend jaar (als uw inkomen weer onder de grens zit) wat minder, zodat de woningbouwvereniging wel het benodigde binnen krijgt, maar de woning volgend jaar gewoon in de subsidie valt. Er zal vast wel iets te regelen zijn als u aangeeft dat men evenveel inkomsten zal houden.

witte angora

De woningbouw kan niet veel doen wat dat betreft. Maar er zijn wel andere mogelijkheden: Je zou een eigen begrafenisverzekering kunnen afkopen, dus de resterende premie in één keer betalen. Een schenking doen aan je kinderen. Wegenbelasting en verzekeringpremie voor de auto voor het hele jaar betalen, en als de nota op tijd binnen is, de zorgverzekering voor het hele komende jaar. Het zijn kleine dingetjes, maar tel dat allemaal maar eens bij elkaar op.

Je zou ook eens kunnen kijken voor nieuwe meubels, vloerbedekking, en dat soort dingen meer. En een keertje extra op vakantie is ook niet verkeerd, toch?

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

witte angora schreef:Je zou kunnen proberen een deel van de erfenis 'groen' te beleggen. Als ik het goed heb, wordt dat deel dan niet meegeteld bij je vermogen, en kun je op die manier onder de huurtoeslaggrens uit komen. Helemaal zeker ben ik er ook niet van, ben zelf ook nog zoekende omdat ik tzt tegen hetzelfde probleem op ga lopen.
Nee dus.
Vermogen mag niet te hoog zijn
Let op!
Heeft uw klant voor de inkomstenbelasting een vrijstelling voor groene beleggingen?
Voor de huurtoeslag geldt deze vrijstelling niet. Tel groene beleggingen dus mee als vermogen.
Je kunt wel schenken evt. aan een culturele instelling.

Een erfenis telt overigens niet mee als inkomsten, maar wel als vermogen.

witte angora

Dan moet de topicstarter (en ik te zijner tijd ook) dus zorgen onder de grens voor het vermogen te blijven.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

TS stelt bescheiden erfenis , en inkomstenbelasting.
Dan is dat volgens mij meer dan bescheiden erfenis.

Je betaald belasting over de erfenis van vader, dan valt dit nog wel mee. Voor huurtoeslag mag je eigen vermogen hebben , is volgens mij een redelijk bedrag. Kom je daar boven betaal je belasting. Ts heeft een laag inkomen ,dan lijkt het mij dat ze geen dikke bankrekening heeft , maar dat is van mijn kant gissen.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

sandra.hulzebosch schreef:Door het bevriezen van de maximale huurgrens voor het recht op huurtoeslag, gaat dit jaar mijn huur boven de grens uitkomen.
Op zich geen probleem want als zittende huurder behoud je het recht op huurtoeslag als een verworven recht.
Echter, als je door een eenmalige uitkering (erfenis, schade -uitkering, ontslagvergoeding etc) een jaar geen recht hebt op huurtoeslag ben je deze definitief kwijt. Want datn moet je deze weer opnieuw aanvragen en dan is je huur inmiddels te hoog.
In mijn geval een bescheiden erfenis van mijn vader, waarmee ik dit jaar al een paar duizend euro aan toeslagen moet terugbetalen en waar de nodige inkomstenbelasting ook nog afgaat.
Ik heb een minimum inkomen als alleenstaande moeder van 2 kinderen ( waarvan 1 autistisch) en zal dus gedwongen moeten verhuizen. Is op zich al ingrijpend, maar er zijn ook nog eens geen huurwoningen beschikbaar in de buurt! Heeft iemand dezelfde ervaring? Of is er toch nog iets mogelijk??

Of de erfenis niet aanvaarden.

Anderzijds stoor ik mij wat aan het feit om een huurtoelsag te zien als een verworven recht, welke je ook nog wilt ontvangen als je er geen recht meer op hebt. Dat anderen via hun belasting een deel van jou huur betalen is opzich al vreemd, zeker als je je realiseert dat deze mensen wel zelf hun huur of Hypotheek geheel zelf en dus zonder subsidie moeten ophoesten.
Dat je kind autistisch is erg, maar off-topic. Waarom dit waarom dit erbij vermelden is mij onduidelijk.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Je zou kunnen proberen een deel van de erfenis 'groen' te beleggen. Als ik het goed heb, wordt dat deel dan niet meegeteld bij je vermogen, en kun je op die manier onder de huurtoeslaggrens uit komen. Helemaal zeker ben ik er ook niet van, ben zelf ook nog zoekende omdat ik tzt tegen hetzelfde probleem op ga lopen.
Nee een groene belegging telt wel mee met je vermogen maar je betaalt er geen vrh over omdat het je vrijstelling en belastingvrije voet verhoogd.

witte angora

BL2 schreef:Anderzijds stoor ik mij wat aan het feit om een huurtoelsag te zien als een verworven recht, welke je ook nog wilt ontvangen als je er geen recht meer op hebt.
Deels ja, deels nee.

Het hangt er ook van af om welke bedragen het gaat. Het gaat niet alleen om de huurtoeslag, maar ook om de vrijstelling van gemeentelijke heffingen en dergelijke. Met een minimuminkomen zul je, afhankelijk om welk bedrag het gaat, al heel rap een flink deel van de erfenis kwijt zijn omdat je je vaste lasten niet meer kunt betalen met je gewone inkomen. Je zult moeten interen.

In het geval van de topicstarter wordt het een groter probleem: eenmaal de huurtoeslag kwijt, dan is het ook voorgoed kwijt voor die woning, terwijl andere woningen niet beschikbaar zijn.

Geloof me, ik ben ook al een tijdje op zoek naar een goedkopere woning, juist vanwege datgene wat er aan zit te komen. Maar ze zijn er gewoon niet.

En ja, als je het mij vraagt, al die subsidies en hypotheekrenteaftrek en noem alles maar op: het heeft veel dingen duurder gemaakt dan nodig is. Ik weet 100% zeker dat, als die ongein er niet was, dat de huizen- en grondprijzen aanzienlijk lager zouden liggen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:Anderzijds stoor ik mij wat aan het feit om een huurtoelsag te zien als een verworven recht, welke je ook nog wilt ontvangen als je er geen recht meer op hebt.
En TS stoort zich eraan dat bij eenmalig een jaar de huurtoeslag mislopen , dit automatisch betekent dat ook alle volgende Jaren het recht op toeslag verdwijnt...zelfs als het geld van de erfenis dan op is.
Ik geef de calculerende burger in deze groot gelijk

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

De calculerende burger aanvaard dan niet de erfenis, als deze dusdanig is dat er na één jaar al weer financiele problemen komen, door het dan mislopen van vele subsidies.

Anderzijds is het natuurlijk een wat kromme wereld dat vele alles zelf moeten betalen, hun leven lang, en nooit een cent subsidie ontvangen omdat ze net is meer verdienen, (heel) hard werken en niet aan veel luxe doen, terwijl ze wel mogen meebetalen aan de verworven rechten van anderen, welke om wat voor (legitieme reden of niet) niet of amper werken. Soms hun hele leven lang.
Waarom moeten zij de woning, gemeentelijke lasten, enz. betalen van een alleenstaande moeder met twee kinderen........ Dan denk ik, stuur ze naar de kinderopvang, ga 40 uren per week werken, en dan ben je zelfstandig en dop je je eigen boontjes. Heb je ook geen huursubsidie meer nodig.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:..... alleenstaande moeder met twee kinderen........ Dan denk ik, stuur ze naar de kinderopvang, ga 40 uren per week werken, en dan ben je zelfstandig en dop je je eigen boontjes. Heb je ook geen huursubsidie meer nodig.
Ik denk dat je dan weer meebetaalt aan die kinderopvang.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb een minimum inkomen als alleenstaande moeder van 2 kinderen ( waarvan 1 autistisch) en zal dus gedwongen moeten verhuizen.
Een erfenis geeft alleen impact op de huurtoeslag als je door de erfenis per 1 januari te veel vermogen krijgt. Dat betekent dat je als alleenstaande boven de 25.000 aan vermogen hebt. (Als stel zou je het dubbele mogen hebben.) Daarvan kun je een heleboel huur betalen, dus je zult niet echt meteen hoeven te verhuizen.

Als je over de grens komt, dan zijn er ook diverse manieren om voor 1 januari je vermogen te verkleinen. Mogelijk heb je een pensioengat en kun je (ook nog voor de afgelopen jaren) geld in een pensioenproduct stoppen (bv banksparen). Zulk vermogen telt namelijk niet mee. Ook kun je geld schenken aan familie of kennissen, of aan een goed doel. In het laatste geval kun je (volgend jaar) waarschijnlijk een deel weer van de belastingen terugkrijgen.

En ten slotte kun je natuurlijk ook wat uitgeven om onder de 25.000 te komen. Als het maar om een 'bescheiden' erfenis gaat, dan zal het weinig moeite kosten om onder de grens te komen.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

BL2 schreef: Waarom moeten zij de woning, gemeentelijke lasten, enz. betalen van een alleenstaande moeder met twee kinderen........ Dan denk ik, stuur ze naar de kinderopvang, ga 40 uren per week werken, en dan ben je zelfstandig en dop je je eigen boontjes. Heb je ook geen huursubsidie meer nodig.
Helemaal mee eens. ik lees veel verhalen hier op het forum in de trant van: minimuminkomen, moeilijk moeilijk, toeslagen hier, vrijstelling daar.
Waarom niet wat doen aan de inkomstenkant?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een weduwe met 3 kinderen en maximale subsidies voor huis & sportclubs in de bijstand zit is weigeren rendabel.
Je hoeft later niets meer nogmaals aan te vragen, je 2 broers kregen meer en zij hield er nauwelijks iets aan over!

Ja, weigeren in de bijstand, tijdelijk meer geld en veel regel werk.
Nu kan zij bij haar broers die nu geen 1/3 maar 1/2 kregen dus 1/6 meer... die lenen graag hun auto en boot uit.

Zij mag nu elke vakantie weg uit de goedkope oude flat in centrum en in vrijstaande woning de planten en katten verzorgen....
Kijk altijd eerst goed naar hoeveel je er aan over houd voor je een erfenis accepteerde.
Nu zijn er 3 blij gemaakt met 1 weigering en daar controleerde de gemeente niet op.
Zij weten niet hoeveel er verdeeld werd.
Na hypotheek schuld was er geld maar bij overlijden was nog niet bekend hoeveel en als het negatief was.... ook dat risico heeft zij tenminste niet gehad.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Stofzuigertje, in de bijstand is dat niet toegestaan. Als je als bijstandsgerechtigde een positieve erfenis weigert of verwerpt, kan de gemeente bepalen dat je een onnodig beroep doet op bijstand. Het verwerpen van een erfenis wordt gezien als een schenking aan de erfgenamen die als gevolg van de verwerping een grotere erfenis krijgen. Dit betekent dat de gemeente de bijstandsuitkering voor dat bedrag kan verhalen op die erfgenamen.

Dus een erfenis weigeren kan grote gevolgen hebben als je in de bijstand zit. Maar gelukkig zit TS niet in de bijstand en is je bijdrage dus OT...

Voor TS is alleen het toetsmoment van 1 januari van belang en de zijn voldoende manieren om ervoor te zorgen dat het recht op toeslag niet verloren gaat.

sandra.hulzebosch

Ongelezen bericht door sandra.hulzebosch »

Iedereen bedankt voor het reageren. Dat een erfenis niet meetelt als inkomen zou natuurlijk het grote verschil zijn! Ik wist niet dat dit zo was?
Ik begrijp de reacties van mensen wel die vinden dat zij niet mee hoeven te betalen aan mijn huur ed. Maar ieder zijn eigen verhaal. Ik heb altijd gewerkt en gelukkig sinds gisteren weer een baan met minimale inkomsten. Maar dan nog kan ik m'n eentje een huur van 735,00 per maand niet betalen.

Maar begrijp de reacties wel hoor. Erfenis weigeren kan niet meer omdat mijn vader al 10 jaar geleden overleden is (gaat om kindsdeel) en ik toen had moeten weigeren.
Daarnaast zal idd door alle belastingen en terugbetalen toeslagen het geld snel op zijn.

Ik hoop echt dat het niet tot inkomen wordt gerekend.

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Nee een erfenis telt niet bij uw inkomen. Wel als vermogen tenzij u dit voor 1 januari opmaakt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en_erfenis

Gesloten