| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemeente en privacy
Gemeente en privacy
In deze tijd vieren we onze vrijheid en terecht. Vrijheid van meningsuiting en recht op privacy zijn belangrijke grondvesten van onze democratie en onze samenleving. Terecht maken we ons zorgen om onze privacy op internet.
Wat we ons echter niet realiseren is dat het gevaar voor aantasting van onze privacy veel dichter bij huis schuilt .
Welke Nederlander is zich bewust van het feit dat elke toezichthouder van welke gemeente dan ook zo maar kan binnenvallen in je woning.
Een aanleiding is hiervoor niet nodig. Formeel juridisch mag dit gewoon en je bent verplicht medewerking te verlenen. Zo niet, dan krijgen ze een volmacht van de burgemeester en kunnen ze met hulp van de politie binnenvallen.
Wij wisten dit ook niet, maar de Gemeente Oisterwijk was zo vriendelijk om ons dit duidelijk te maken.
Aanleiding was het bezoek van een ambtenaar die nadien maar besloot onderzoek te doen.
Waarnaar wilt u weten? Wij ook: eerst ging het om geconstateerde woningsplitsing, bleek later een foutje. Dan maar over een tuinkamer of nee doe toch maar een keuken en uiteindelijk maar weer woningsplitsing.
Uiteraard hebben we medewerking geweigerd en we zijn nu in afwachting van een inval met politie.
Wees dus gewaarschuwd: je bent minder vrij dan je denkt in je gemeente, en dit geldt zeker voor inwoners van onze Parel in het Groen,Oisterwijk.
wordt vervolgd ....
Wat we ons echter niet realiseren is dat het gevaar voor aantasting van onze privacy veel dichter bij huis schuilt .
Welke Nederlander is zich bewust van het feit dat elke toezichthouder van welke gemeente dan ook zo maar kan binnenvallen in je woning.
Een aanleiding is hiervoor niet nodig. Formeel juridisch mag dit gewoon en je bent verplicht medewerking te verlenen. Zo niet, dan krijgen ze een volmacht van de burgemeester en kunnen ze met hulp van de politie binnenvallen.
Wij wisten dit ook niet, maar de Gemeente Oisterwijk was zo vriendelijk om ons dit duidelijk te maken.
Aanleiding was het bezoek van een ambtenaar die nadien maar besloot onderzoek te doen.
Waarnaar wilt u weten? Wij ook: eerst ging het om geconstateerde woningsplitsing, bleek later een foutje. Dan maar over een tuinkamer of nee doe toch maar een keuken en uiteindelijk maar weer woningsplitsing.
Uiteraard hebben we medewerking geweigerd en we zijn nu in afwachting van een inval met politie.
Wees dus gewaarschuwd: je bent minder vrij dan je denkt in je gemeente, en dit geldt zeker voor inwoners van onze Parel in het Groen,Oisterwijk.
wordt vervolgd ....
Re: Gemeente en privacy
Vielen de antwoorden die je op het Kassa forum kreeg niet in de smaak?
Illegaal gebouwd ?
-
Bob Schurkjens
Ach, ik val altijd van mijn stoel als ik iemand weer hoor beweren dat we in een "vrij land" leven.
-
witte angora
Ik zou zeggen: begin een eigen staat, een eigen land. Een land zonder overheid, zonder politie, zonder belastingen, zonder vergunningen, zonder wetten, zonder regels.
Of probeer er eens in Kopenhagen, in Kristiania tussen te komen. Genoeg alternatieven als je niet onder het Nederlandse regime wilt leven. Maar zolang je hier woont en onder de Nederlandse wetgeving valt, zul je je aan de Nederlandse regels moeten houden. En als dat betekent dat je niet zomaar mag bouwen wat je wilt, sja...
Of probeer er eens in Kopenhagen, in Kristiania tussen te komen. Genoeg alternatieven als je niet onder het Nederlandse regime wilt leven. Maar zolang je hier woont en onder de Nederlandse wetgeving valt, zul je je aan de Nederlandse regels moeten houden. En als dat betekent dat je niet zomaar mag bouwen wat je wilt, sja...
Namens welke "we" spreek je precies als ik vragen mag?wgrp schreef:In deze tijd vieren we onze vrijheid en terecht. Vrijheid van meningsuiting en recht op privacy zijn belangrijke grondvesten van onze democratie en onze samenleving. Terecht maken we ons zorgen om onze privacy op internet.
wordt vervolgd ....
zal wel weer niet het gehele verhaal verteld worden... ik heb nog nooit gehoord van plotselinge invallen, en er ook nog nooit last van gehad...wgrp schreef:In deze tijd vieren we onze vrijheid en terecht. Vrijheid van meningsuiting en recht op privacy zijn belangrijke grondvesten van onze democratie en onze samenleving. Terecht maken we ons zorgen om onze privacy op internet.
wordt vervolgd ....
-
sacredfour
Je hebt het recht ze de toegang tot je woning te weigeren. Een rechter moet nu toestemming geven om eventueel met dwang binnen te treden. Dit kan niet zomaar. Het naleven van de privacywetgeving wordt ook door rechters als belangrijk gezien.
-
witte angora
Buiten dat het openingsverhaal een beetje hippie-zweverig overkomt en het gevoel oproept dat er iets niet klopt, zou ik toch niet willen speculeren over wát er al dan niet zou kloppen. Dat is ook helemaal de vraag niet volgens mij.
Sterker nog, er wordt helemaal niks gevraagd, alleen iets verteld, maar wat nu de bedoeling van het verhaal is ontgaat me volledig.
Sterker nog, er wordt helemaal niks gevraagd, alleen iets verteld, maar wat nu de bedoeling van het verhaal is ontgaat me volledig.
Een kletsverhaal, er zijn diverse redenen waarom men zou kunnen binnentreden. Weiger je de toegang, dan komt men terug met een machtiging en die hoeft helemaal niet door een rechter te worden afgegeven, een (H)OVJ is gerechtigd om een machtiging af te geven.sacredfour schreef:Je hebt het recht ze de toegang tot je woning te weigeren. Een rechter moet nu toestemming geven om eventueel met dwang binnen te treden. Dit kan niet zomaar. Het naleven van de privacywetgeving wordt ook door rechters als belangrijk gezien.
Zo is het. Er moet wel een aanleiding zijn natuurlijk maar dan kan een Hulp Officier van Justitie ( meestal een Brigadier met wat extra bevoegdheden) daar een ''machtiging tot binnen treden'' voor afgeven. Komt dus in eerste instantie geen rechter aan te pas. TS heeft meer uitgebreid antwoord gegeven war het over gaat op de vara-kassa site. Ook kreeg TS daar prima antwoorden (bevielen kennelijk niet).puma73 schreef:Een kletsverhaal, er zijn diverse redenen waarom men zou kunnen binnentreden. Weiger je de toegang, dan komt men terug met een machtiging en die hoeft helemaal niet door een rechter te worden afgegeven, een (H)OVJ is gerechtigd om een machtiging af te geven.sacredfour schreef:Je hebt het recht ze de toegang tot je woning te weigeren. Een rechter moet nu toestemming geven om eventueel met dwang binnen te treden. Dit kan niet zomaar. Het naleven van de privacywetgeving wordt ook door rechters als belangrijk gezien.
http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... cpagina/0/
sterker nog, op het Kassa Forum heeft deze kwast inderdaad ook gepost... Hij heeft ze zelf uitgenodigd in zijn huis want hij had een klacht over zijn buren( voor hen dus ws geen privacy) Afijn, gemeente komt en ontdekt een studio woonruimte in zijn woning en daar hebben ze nu vragen over....En die vragen wil hij dus niet beantwoorden en het lijkt er dus op( heeft de schijn tegen) dat hij zijn eigen illegale bouwsels prive zijn en dat de gemeente daar niks over mag vragen....Maar de buren zijn wat hem betreft vogelvrij. Dit gat heeft hij echt zelf gegraven!
Het topic op kassa gelezen te hebben begrijp ik dat er wel degelijk aanleiding is voor inspectie: namelijk dat er sprake is van woningsplitsing/2 keukens(?)/zelfstandige woonruimte?
Wat is dan het probleem?
Wat is dan het probleem?
Eens. Komt inderdaad nogal hypocriet over, en onduidelijk is nu nog of er sprake is van een overtreding.Frantic2 schreef:sterker nog, op het Kassa Forum heeft deze kwast inderdaad ook gepost... Hij heeft ze zelf uitgenodigd in zijn huis want hij had een klacht over zijn buren( voor hen dus ws geen privacy) Afijn, gemeente komt en ontdekt een studio woonruimte in zijn woning en daar hebben ze nu vragen over....En die vragen wil hij dus niet beantwoorden en het lijkt er dus op( heeft de schijn tegen) dat hij zijn eigen illegale bouwsels prive zijn en dat de gemeente daar niks over mag vragen....Maar de buren zijn wat hem betreft vogelvrij. Dit gat heeft hij echt zelf gegraven!
-
stofzuigertje
Ja, hij heeft een beetje gelijk, GEMEEN...te doet vaak alsof ze alles weten en gelijk hebben....
Huisvrede breuk en Politie, ik hoef ook niet gelijk de deur open te doen.
Kreeg controle Hondenbelasting, ja 3 stuks maar die waren van mensen op vakantie....
Dus tijdelijke oppas en hoe bewijs ik dat als er 3 personen weg zijn en de papieren thuis hebben?
Ik weigerde toegang omdat via kamerraam dit ook zichtbaar was en moeders met pups, ja die waren nog te jong voor belasting en die kunnen bijten als er vreemde komen!
Ik heb de adressen genoemd en gaan die sukkels daar aanbellen...!
Ik heb als oppas duidelijk gemaakt dat ze niet thuis waren en daarom 3 honden bij mijn!
Ik weiger te betalen voor enkele weken oppas... en er was al betaald elders!
De penning uitlezen was voldoende maar niet met ambtenaar en 3 man Politie!
Ik laat maar 1 persoon toe die kan uitlezen en die ontbrak in dit groepje!
Dus als het Chip bewijs niet uitleesbaar is zoeken ze het maar uit.
De gemeente heeft een Jurist en die zegt alles te weten maar bij een eerdere zitting werden ze wel veroordeeld tot de kosten van deze vrijspaak!
Hoe zet je de verantwoordelijke Wetteloosheidshouder in zijn hemd!
Je hoeft niet gelijk iedereen toe te laten en moeten ook rekening houden met omstandigheden dus zomaar invallen mag alleen bij vermoedelijke plantage van iets dat geld opleverde!
Elke gemeente doet dus maar wat en ze doen vaak of ze gelijk hebben!
Huisvrede breuk en Politie, ik hoef ook niet gelijk de deur open te doen.
Kreeg controle Hondenbelasting, ja 3 stuks maar die waren van mensen op vakantie....
Dus tijdelijke oppas en hoe bewijs ik dat als er 3 personen weg zijn en de papieren thuis hebben?
Ik weigerde toegang omdat via kamerraam dit ook zichtbaar was en moeders met pups, ja die waren nog te jong voor belasting en die kunnen bijten als er vreemde komen!
Ik heb de adressen genoemd en gaan die sukkels daar aanbellen...!
Ik heb als oppas duidelijk gemaakt dat ze niet thuis waren en daarom 3 honden bij mijn!
Ik weiger te betalen voor enkele weken oppas... en er was al betaald elders!
De penning uitlezen was voldoende maar niet met ambtenaar en 3 man Politie!
Ik laat maar 1 persoon toe die kan uitlezen en die ontbrak in dit groepje!
Dus als het Chip bewijs niet uitleesbaar is zoeken ze het maar uit.
De gemeente heeft een Jurist en die zegt alles te weten maar bij een eerdere zitting werden ze wel veroordeeld tot de kosten van deze vrijspaak!
Hoe zet je de verantwoordelijke Wetteloosheidshouder in zijn hemd!
Je hoeft niet gelijk iedereen toe te laten en moeten ook rekening houden met omstandigheden dus zomaar invallen mag alleen bij vermoedelijke plantage van iets dat geld opleverde!
Elke gemeente doet dus maar wat en ze doen vaak of ze gelijk hebben!