LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente Heerlen wijzigt in 1 klap 58 straatnamen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bodejosm43

Gemeente Heerlen wijzigt in 1 klap 58 straatnamen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Gisteren stond in de krant een artikel, waarin werd bekendgemaakt dat over een aantal maanden maar liefst 58 straatnamen in de gemeente Heerlen gewijzigd worden, omdat de huidige namen teveel op elkaar lijken, en voor hulpdiensten verwarring en vertraging zouden opleveren.

Vandaag kreeg ik het lijstje onder ogen, en zie dat er nogal wat merkwaardige gedachtenkronkels aan te pas zijn gekomen bij de nieuwe namen.

Ik ben van mening dat het nog veel meer verwarring oplevert dan momenteel het geval is. Je kunt beter verhuizen, dan op dezelfde plek blijven wonen, terwijl alleen de straatnaam, of zelfs alleen maar je huisnummer wijzigt. Wat te denken van telecomdiensten: hoe kun je hun klantenservice aan het verstand brengen dat je niet verhuisd bent, maar dat wel je straatnaamgegevens worden gewijzigd. Is het niet zo dat bij een adreswijziging standaard verhuiskosten in rekening gebracht worden door zo'n bedrijf?

En wat te denken van een plattegrondenmaker als Falkplan. Die zal nu ineens moeten komen met een nieuwe druk. Stel dat ieder huishouden in Heerlen een gratis exemplaar zou krijgen (die dingen kosten dus iets van 4 euro per stuk), tel uit je winst, gemeente Heerlen. Om nog maar te zwijgen van alle adreswijzigingen aan belangrijke instanties, familie en kennissen.

Nee, de gemeente Heerlen slaat hier naar mijn mening de plank volledig mis, de verwarring wordt er alleen maar groter door, in plaats van kleiner. Het is immers makkelijker om 58 straten in een nieuwbouwwijk te benoemen, dat begrijpt iedereen die daarheen verhuist, dan bestaande namen door de hele gemeente verspreid, te hernoemen.

devents

Re: Gemeente Heerlen wijzigt in 1 klap 58 straatnamen

Ongelezen bericht door devents »

Ik ben het helemaal met meneer eens over de nieuwe straatnamen in Heerlen. Daarom ben ik ook een actie gestart met onze straat en zullen wij woensdag aanstaande de handtekeningen aanbieden aan de burgemeester. Ik ben vandaag al bij radio parkstad in de uitzending geweest en morgenvroeg bij L1. Ook staat er morgen een stuk in de krant want ook hier heb ik contact mee gehad. Ik zou zeggen alle straten/buurten die betrokken zijn. Start een actie en lever ook je handtekeningen in bij de gemeente.
actiecomité Zandweg blijft Zandweg

bodejosm43

Ik heb hierover ook de gemeente Heerlen al benaderd, en ook de Licom.

Ik moet zeggen: ik kan me van 1 straat (die overigens al een tijd geleden van naam is veranderd) wel voorstellen dat die is gewijzigd. De huidige Leon Biessenweg......

Als inwoner van Heerlen zul jij wel weten wat daar de oorspronkelijke naam van is.

Maar serieus: ga in een nieuwbouwwijk wonen, en je bent snel gewend aan je nieuwe woonadres. Verhuis je niet, dan duurt dit veel langer. Ik heb het meegemaakt bij een voormalig werkgever van mij: het duurde ruim anderhalf jaar voor men daar gewend was aan het nieuwe huisnummer. Verder veranderde er niets. Maar de toenamlige PTT bezorgde nog heel lang de post verkeerd. Ik werkte destijds bij de afdeling die inkomende post registreerde, vandaar dat ik nog weet hoeveel ellende die wijziging met zich meebracht.

Sinds enige tijd bezorgt ook de Licom post in Heerlen en omstreken. Ik durf echter niet te zeggen of het van hen is uitgegaan. Waar ik woon, zijn daarentegen ook veel straten die voor het gehoor op elkaar lijken, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen, dat er daarmee zelden of nooit een bezorgfout ontstaat. Het kan dat er sorteerfouten ontstaan, maar die worden er bij het fijnsorteren weer uit gehaald. De kans dat een poststuk daadwerkelijk verkeerd wordt bezorgd, is daardoor minimaal.

En wat de hulpdiensten betreft: vul de postcode in, die is uniek, dan kan ook de tom-tom zich niet vergissen. Het probleem bij de hulpdiensten is waarschijnlijk dat vanuit de centrale een adres fout wordt ingevoerd. Dat kan echter opgevangen worden door nog eens nadrukkelijk naar het juiste adres te vragen.

Hier is echt ongelofelijk veel gemeenschapsgeld mee gemoeid, dat veel beter kan worden besteed.

devents

Ongelezen bericht door devents »

De cameraploeg van L1 is net de deur uit.
Woensdag gaan we de handtekeningen aanbieden.
Ik zal er alles aan doen om dit te voorkomen.

bodejosm43

Ik kreeg net een reactie van Licom, ik dacht dat het van hun uit was gekomen, omdat ze sinds kort ook post bezorgen, maar voor zover ik uit de reactie kon opmaken, komet dit wijzigingsvoorstel niet van hun uit.

Ben er niet 100 procent zeker van, maar het lijkt erop.

bodejosm43

Zo, de gemeente Heerlen is toch gevoelig voor redelijke argumenten. Het plan is afgeblazen.

Ook de hulpdiensten waren stomverbaasd toen ze van de plannen op de hoogte werden gebracht.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik ga voor enkele straten niet mijn Navigatie aanpassen....

Verder onzin want er zijn meerdere die op elkaar lijken en als ze geen vergoeding voor verhuiskosten geven, en de kans dat Uw internet provider zal zeggen dat Uw contract ontbonden word omdat Uw nieuwe adres niet bekend dus niet leverbaar is zal vrij groot zijn.

Bovendien moet bij naamswijziging de oude nog jarenlang ernaast gehouden worden.

En wie betaalde de schade als er verkeerd geleverd word?
Uw internet of post bij Uw buren.
Als deze geen ADSL maar kabel internet hebben zien of weten ze het niet eens, en wat doe je met hypotheek?
Ik lees dat bij meeverhuizen ook kosten zitten en die worden doorberekend, en betaalde dan Heerlen deze kosten?

Vaak zijn achteraf de kosten hoger dan ze denken en een schadeclaim indienen is toegestaan.

bodejosm43

Het hangt een beetje van de provider af of ze wel of geen kosten voor het verhuizen doorberekenen. En ik weet ook zeker (heb een ambtenaar daar gesproken), dat ze zich bij de gemeente Heerlen dit soort bijkomende problemen niet hebben gerealiseerd.

Nogmaals: een enkele straat kan best voor verwarring zorgen, en dan moet je ook een dergelijke maatregel durven nemen.

Maar Kerkplein vervangen door Maximaplein, alleen omdat aan dat plein geen kerk meer staat, gaat mij een beetje ver. Er is in een plaatsje als Gronsveld bijvoorbeeld ook een Stationsstraat, terwijl daar al vele tientallen jaren geen station meer is.

Dat de gemeente Heerlen voor alle (ook de onvermoede) kosten zou moeten opdraaien, lijkt me voor de hand liggen. Bij een verhuizing die je op eigen initiatief uitvoert, hoeft dat uiteraard niet, maar bij een onvrijwillige naamsverandering van je woonstraat, mag je ervan uitgaan dat de gemeente over de brug komt.

Overigens worden er ook poststukken en pakjes verkeerd bezorgd op plekken waar geen sprake is van (mogelijke) spraakverwarring.

Gesloten