| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gemeente weigert verwijdering gevaarlijke beplanting
Gemeente weigert verwijdering gevaarlijke beplanting
In onze straat heeft de gemeente een aantal jaren terug vuurdoorens geplant. Dat zijn de struiken met de grote en zeer scherpe doornen. Zeer gevaarlijk voor de vele kinderen die daar dagelijks langs lopen richting school. Daarnaast hebben we veel last van de lekke banden van kinderwagens en fietsen. We hebben een brief naar de gemeente gestuurd met verzoek de struiken te verwijderen; er is een petitie meegestuurd die elke bewoner ondertekend heeft. De gemeente antwoordde doodleuk dat de planten minstens 20 jaar lang mee moeten en dat ze die niet gaan verwijderen. Om gek van te worden.
Ik heb de nationale ombudsman gebeld, maar die kunnen alleen adviseren en geen verplichtingen opleggen. De volgende mogelijkheid is juridisch, maar dat wordt lastig als daarvoor betaald moet worden. Ik denk dat mensen zonder kinderen niet mee zouden betalen.
Vandaag heeft de plantsoendienst de struiken gesnoeid. Iedereen moest de auto wegzetten omdat ze met een enorme snoeimachine zijn gekomen een ontzettend veel troep hebben gemaakt. Ze hebben het weer best redelijk opgeruimd, maar de stukjes uit mijn voortuin mag ik opruimen. Straks gaat het een keer waaien en dan komen de kleine stukjes uit de struiken weer op de stoep. Ik heb vorig jaar een doorn in mijn schoenzool gehad, kwam zo in mijn voet.
We weten nog niet wat onze rechten hierin zijn. Iemand een idee? Mag de gemeente de straat 'onveilig' maken en de wensen van alle bewoners zomaar opzij schuiven? Dit is voor ons allemaal een 'doorn in het oog'. Veel mensen zijn zeer gefrustreerd.
Alvast bedankt!
Ik heb de nationale ombudsman gebeld, maar die kunnen alleen adviseren en geen verplichtingen opleggen. De volgende mogelijkheid is juridisch, maar dat wordt lastig als daarvoor betaald moet worden. Ik denk dat mensen zonder kinderen niet mee zouden betalen.
Vandaag heeft de plantsoendienst de struiken gesnoeid. Iedereen moest de auto wegzetten omdat ze met een enorme snoeimachine zijn gekomen een ontzettend veel troep hebben gemaakt. Ze hebben het weer best redelijk opgeruimd, maar de stukjes uit mijn voortuin mag ik opruimen. Straks gaat het een keer waaien en dan komen de kleine stukjes uit de struiken weer op de stoep. Ik heb vorig jaar een doorn in mijn schoenzool gehad, kwam zo in mijn voet.
We weten nog niet wat onze rechten hierin zijn. Iemand een idee? Mag de gemeente de straat 'onveilig' maken en de wensen van alle bewoners zomaar opzij schuiven? Dit is voor ons allemaal een 'doorn in het oog'. Veel mensen zijn zeer gefrustreerd.
Alvast bedankt!
Re: Gemeente weigert verwijdering gevaarlijke beplanting
Pak zelf de snoeischaar en knip weg wat te veel is.
-
Fleurtjuh666
Heel gek, maar ik begreep als kind prima dat ik niet langs/door vuurdoorns moest lopen.... Ik moet eerlijk zeggen dat dat van de lekke banden me heel sterk lijkt, het zijn inderdaad goeie prikkers aan die struik, maar zó erg? Maar goed, dat kan ik niet beoordelen. Ik zou zeggen, pak zelf een snoeischaar en knip het wat bij, geen haan die er naar kraait.
-
stofzuigertje
Snoeien dus ze blijven.
Alleen is na snoeien de gemeente verplicht goed de straat te reinigen.
Anders is elke lekke band te claimen en dat is vaak de manier om er vanaf te komen.
Verder mag ik hier niet het illegale advies geven dat Round Up erg goed werkt en dan moeten ze na zoveel protest wel iets anders en eerder plaatsen....
Alleen is na snoeien de gemeente verplicht goed de straat te reinigen.
Anders is elke lekke band te claimen en dat is vaak de manier om er vanaf te komen.
Verder mag ik hier niet het illegale advies geven dat Round Up erg goed werkt en dan moeten ze na zoveel protest wel iets anders en eerder plaatsen....
Ik ging toch ook met de snoeischaar aan de gang omdat gemeente het
dus ook niet bij houd.
En wat Stofzuiger al schreef leg de declaraties bij de gemeente neer van
alle lekke banden die gemaakt moeten worden.
Wedden dat ze er dan snel wat aan gaan doen.
dus ook niet bij houd.
En wat Stofzuiger al schreef leg de declaraties bij de gemeente neer van
Chocomelk schreef: leg de declaraties bij de gemeente neer van
Moet je helaas wel kunnen bewijzen, gemeentes zijn niet zo snel met uitkeren.
Van de gemeente krijg je geen stuiver voor een lekke band.ciske schreef:Chocomelk schreef: leg de declaraties bij de gemeente neer van
Moet je helaas wel kunnen bewijzen, gemeentes zijn niet zo snel met uitkeren.
Nu zijn er natuurlijk slapende honden wakker gemaakt, dus gaat de waaier van stofzuiger helaas niet meer op, anders was het een probaat middel.
Zoals andere al hebben geschreven, de schaar erin, en mond houden.
Lijkt me het handigst de lokale politieke partijen te benaderen. Misschien vind je iemand in de raad bereidt om vragen te stellen. Als je weer een brief stuurt aan de gemeente wijs ze er dan op dat ze juridisch aansprakelijk zijn voor alle schade.david7 schreef:In onze straat heeft de gemeente een aantal jaren terug vuurdoorens geplant. Dat zijn de struiken met de grote en zeer scherpe doornen. Zeer gevaarlijk voor de vele kinderen die daar dagelijks langs lopen richting school. Daarnaast hebben we veel last van de lekke banden van kinderwagens en fietsen. We hebben een brief naar de gemeente gestuurd met verzoek de struiken te verwijderen; er is een petitie meegestuurd die elke bewoner ondertekend heeft. De gemeente antwoordde doodleuk dat de planten minstens 20 jaar lang mee moeten en dat ze die niet gaan verwijderen. Om gek van te worden.
Alvast bedankt!
De moeilijke maar legale manier is dus de lokale politieke partijen aanschrijven, een dossier opbouwen, elke lekke band onderbouwd declareren (dus voorzien van foto's etc) en vooral een lange adem.
De makkelijke, maar minder legale manier, is even langs de welkoop voor wat roundup en een plantenspuit.
Ik zou zeggen, kies zelf maar.
Overigens is een alternatief voor deze 2 varianten, dat nieuwe programma van Astrid Joosten, kanniewaarzijn heet dat geloof ik. Die zijn meer van dit soort absurdere dingen, misschien is hen aanschrijven een optie?
De makkelijke, maar minder legale manier, is even langs de welkoop voor wat roundup en een plantenspuit.
Ik zou zeggen, kies zelf maar.
Overigens is een alternatief voor deze 2 varianten, dat nieuwe programma van Astrid Joosten, kanniewaarzijn heet dat geloof ik. Die zijn meer van dit soort absurdere dingen, misschien is hen aanschrijven een optie?
Onbegrijpelijk dat mensen hier openlijk aanzetten tot vandalisme. En vervolgens weer gaan klagen als de gemeentelijke belastingen omhoog gaan.sjohie schreef:De makkelijke, maar minder legale manier, is even langs de welkoop voor wat roundup en een plantenspuit.
Overigens lijkt het spuiten met roundup me ook niet echt bevorderlijk voor de gezondheid van de kinderen die er langs lopen...
-
Bob Schurkjens
Klopt inderdaad dat vuurdoorns een fietsband lek kunnen prikken (ervaring). Heb er ooit een uit mijn tuin gesloopt. Dat kan beslist niet zonder stevige werkhandschoenen. Tenzij je graag ontstoken wondjes wil aan je handen die nog dagen zeer blijven doen.
Kennelijk zijn ze niet al te snugger bij de gemeente. Op Wikipedia staat de Cotoneaster als goed doornloos alternatief beschreven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurdoorn
Kennelijk zijn ze niet al te snugger bij de gemeente. Op Wikipedia staat de Cotoneaster als goed doornloos alternatief beschreven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurdoorn
Grote kans dat er juist bewust is gekozen voor doornige struiken, om kinderen (en gespuis) uit de bosjes te houden.
Jefdus schreef: Onbegrijpelijk dat mensen hier openlijk aanzetten tot vandalisme. En vervolgens weer gaan klagen als de gemeentelijke belastingen omhoog gaan.
...
Zo onbegrijpelijk is dat niet, ze hebben het gevraagd de gemeente geeft niet thuis.
-
Bob Schurkjens
Zit wat in, maar dan had de gemeente die argumentatie al op tafel moeten leggen in reactie op de protesten.kweenie schreef:Grote kans dat er juist bewust is gekozen voor doornige struiken, om kinderen (en gespuis) uit de bosjes te houden.
Het is me toch wat hé?
Wat een gevaarzetting door die gemeente. Neen, de overheid is hier zwaar onverantwoord bezig.
Plaatst daar zomaar wat struiken met lévensgevaarlijke doorns. Voor je het weet lig jij, of je kind in een ambulance en wordt met gillende sirenes afgevoerd naar het ziekenhuis.
Als je er met fiets en/of wandelwagen langs loopt heb je aan één doosje bandenplak niet genoeg.
En als ze dan na veel vijven en zessen die levensbedreigende struiken snoeien dan moet je ook nog eens een stuk eigen tuin ontdoen van het afval, hetgeen overigens niet geheel van gevaar ontbloot is. Je kan toch zomaar een prik van een doorn oplopen.
Laat staan als dat afval bij een beetje wind nog eens over straat waait. Dan loop je zomaar de kans dat zo'n hele gemene doorn dwars door de zool van je schoen gaat.
Dat zo'n gemeente er toch zomaar aan voorbij gaat dat de burger er recht op heeft zonder enig noemenswaardig risico over straat te gaan. En als er dan toch iets gebeurd is die gemeente er volledig aansprakelijk voor.
Al eens in uw eigen tuin gekeken of daar niet heel toevallig wat aanplant staat die giftig is. Kan zomaar gebeuren dat uw kinderen daar ineens van gaan snoepen.
Vergeet ook even niet die mooie gewassen grindtegels weg te halen. Daar kun je toch heel lelijk op vallen. En die schommel, dat klimrekje, de wip en zo zou ik ook maar weghalen. Voor je het weet gebeuren er ongelukken. Of gaat u daar de overheid ook aansprakelijk voor stellen?
Overigens zou ik ook de gemeente vragen om al het autoverkeer in de buurt te verbieden.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Vroeger, ik mag dat zeggen, want ik ben al wat ouder, wemelde het van de struiken waar je beter niet aan kon zitten, doorheen kon struinen en zo. Berberis, vuurdoorn, bramen bijvoorbeeld. Dat wist ik als kind. En een aantal keren was ik wat onvoorzichtig en liep ik de nodige schrammen op. Dat hoorde bij 'de school des levens'. Ook mopperde mijn vader als hij voor de zoveelste keer mijn band moest plakken.
En later heb ik hetzelfde met mijn kinderen meegemaakt.
Het zij zo en houdt alsjeblieft op met dat gezever over een paar struiken. Die bovendien nog erg nuttige struiken zijn.
Prima broedplaatsen voor vogels, waaronder de enigszins bedreigde huismus. De bessen aan deze struiken zijn heel mooi om te zien en in de herfst voedsel voor vogels.
Wat een gevaarzetting door die gemeente. Neen, de overheid is hier zwaar onverantwoord bezig.
Plaatst daar zomaar wat struiken met lévensgevaarlijke doorns. Voor je het weet lig jij, of je kind in een ambulance en wordt met gillende sirenes afgevoerd naar het ziekenhuis.
Als je er met fiets en/of wandelwagen langs loopt heb je aan één doosje bandenplak niet genoeg.
En als ze dan na veel vijven en zessen die levensbedreigende struiken snoeien dan moet je ook nog eens een stuk eigen tuin ontdoen van het afval, hetgeen overigens niet geheel van gevaar ontbloot is. Je kan toch zomaar een prik van een doorn oplopen.
Laat staan als dat afval bij een beetje wind nog eens over straat waait. Dan loop je zomaar de kans dat zo'n hele gemene doorn dwars door de zool van je schoen gaat.
Dat zo'n gemeente er toch zomaar aan voorbij gaat dat de burger er recht op heeft zonder enig noemenswaardig risico over straat te gaan. En als er dan toch iets gebeurd is die gemeente er volledig aansprakelijk voor.
Al eens in uw eigen tuin gekeken of daar niet heel toevallig wat aanplant staat die giftig is. Kan zomaar gebeuren dat uw kinderen daar ineens van gaan snoepen.
Vergeet ook even niet die mooie gewassen grindtegels weg te halen. Daar kun je toch heel lelijk op vallen. En die schommel, dat klimrekje, de wip en zo zou ik ook maar weghalen. Voor je het weet gebeuren er ongelukken. Of gaat u daar de overheid ook aansprakelijk voor stellen?
Overigens zou ik ook de gemeente vragen om al het autoverkeer in de buurt te verbieden.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Vroeger, ik mag dat zeggen, want ik ben al wat ouder, wemelde het van de struiken waar je beter niet aan kon zitten, doorheen kon struinen en zo. Berberis, vuurdoorn, bramen bijvoorbeeld. Dat wist ik als kind. En een aantal keren was ik wat onvoorzichtig en liep ik de nodige schrammen op. Dat hoorde bij 'de school des levens'. Ook mopperde mijn vader als hij voor de zoveelste keer mijn band moest plakken.
En later heb ik hetzelfde met mijn kinderen meegemaakt.
Het zij zo en houdt alsjeblieft op met dat gezever over een paar struiken. Die bovendien nog erg nuttige struiken zijn.
Prima broedplaatsen voor vogels, waaronder de enigszins bedreigde huismus. De bessen aan deze struiken zijn heel mooi om te zien en in de herfst voedsel voor vogels.
-
JanTinusPlukvet
Een fles schoonmaakazijn (of 2) doet ook erg veel en is véél millieuvriendelijker.stofzuigertje schreef:Verder mag ik hier niet het illegale advies geven dat Round Up erg goed werkt en dan moeten ze na zoveel protest wel iets anders en eerder plaatsen....
Google trouwens maar eens op 'round up' Erg veel negatieve berichten te vinden over dit product en de schimmige fabrikant.
Sho what?? Vroeger is nu niet , hoezo gezever?? TS heeft het netjes gevraagd.Vroeger, ik mag dat zeggen, want ik ben al wat ouder, wemelde het van de struiken waar je beter niet aan kon zitten, doorheen kon struinen en zo. Berberis, vuurdoorn, bramen bijvoorbeeld. Dat wist ik als kind. En een aantal keren was ik wat onvoorzichtig en liep ik de nodige schrammen op. Dat hoorde bij 'de school des levens'. Ook mopperde mijn vader als hij voor de zoveelste keer mijn band moest plakken
Een gemeente kan toch niet de wensen van iedere individuele burger inwilligen? Of betaalt de TS dan ook de kosten van de nieuwe aanplant en eventueel het extra onderhoud?ciske schreef:
Sho what?? Vroeger is nu niet , hoezo gezever?? TS heeft het netjes gevraagd.
Ik ken beide opties geen waardeoordeel toe, ik noem ze alleen.Jefdus schreef:Onbegrijpelijk dat mensen hier openlijk aanzetten tot vandalisme. En vervolgens weer gaan klagen als de gemeentelijke belastingen omhoog gaan.sjohie schreef:De makkelijke, maar minder legale manier, is even langs de welkoop voor wat roundup en een plantenspuit.
Overigens lijkt het spuiten met roundup me ook niet echt bevorderlijk voor de gezondheid van de kinderen die er langs lopen...
In dit geval zijn het meerdere gelijkgestemde burgers, die dit oa kenbaar hebben gemaakt met een petitie.Jefdus schreef:Een gemeente kan toch niet de wensen van iedere individuele burger inwilligen? Of betaalt de TS dan ook de kosten van de nieuwe aanplant en eventueel het extra onderhoud?ciske schreef:
Sho what?? Vroeger is nu niet , hoezo gezever?? TS heeft het netjes gevraagd.