LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gloeilamp

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
PeterA10

Gloeilamp

Ongelezen bericht door PeterA10 »

:D.......; Spaar de gloeilamp (!)

Ik denk dat dit geen verder uitleg nodig heeft

Remster

Re: Gloeilamp

Ongelezen bericht door Remster »

ik denk het wel.

je kunt niet van iedereen verwachten dat ie exact op de hoogte is van alle voor- en nadelen van gloei-, spaar- en ledlampen.

waarom open je dit topic?

gastje13

Ongelezen bericht door gastje13 »

Voor degene die het nog niet weten:

het linkse tuig uit brussel wil geleidelijk de gloeilamp gaan verbieden. Vanaf volgend jaar de 100watt modellen al, later ook de rest. Dit volgens hun onder het motto "milieu"

Maar ze vertellen niet hoeveel belasting(74%) er op de spaarlampen zit. Kassa voor de EU. Ook de nadelen verzwijgen ze lekker. Zoals de giftige stoffen die in spaaerlampen zitten(o.a. kwik).

En uiteraard, we hebben wéér een stukje vrijheid minder, dat is nog wel het ergste.v

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Neem je toch ledlampen..

Geen last van kwik, geen kassa voor de EU..

Iedereen happy :wink:

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

het linkse tuig uit brussel wil geleidelijk de gloeilamp gaan verbieden. Vanaf volgend jaar de 100watt modellen al, later ook de rest. Dit volgens hun onder het motto "milieu"

Maar ze vertellen niet hoeveel belasting(74%) er op de spaarlampen zit. Kassa voor de EU. Ook de nadelen verzwijgen ze lekker. Zoals de giftige stoffen die in spaaerlampen zitten(o.a. kwik).

En uiteraard, we hebben wéér een stukje vrijheid minder, dat is nog wel het ergste.v
Hou toch op jongen, met je "linkse tuig". Je lijkt marc rutte wel.. verzin zelf eens iets in plaats van iedereen na te blaten met je standaardzinnetjes.
En helemaal niemand verzwijgt het feit dat er kwik in spaarlampen zit. En als je ook maar een klein beetje echte interesse in het onderwerp had gehad, had je geweten dat de hoeveelheid kwik die in spaarlampen zit echt niet schadelijk is.

En wat betreft die vrijheden.. dan zul je het wel hebben over zaken als het rookverbod, paddoverbod en dergelijke. Ik ben ook fel tégen dit soort verboden, maar mag ik je er wel even aan herinneren dat dit allemaal maatregelen zijn die gesteund worden door (centrum)rechtse partijen.

Kijk volgende keer ff waar je het over hebt voordat je zo begint.

gastje13

Ongelezen bericht door gastje13 »

Sorry hoor, maar ik heb een bloedhekel aan betutteling. kan me niet voorstellen dat de VVD, laat staan de PVV, met zo'n schandalig plan komt. Tis ook niet de eerste keer dat de EU schandalig bezig is(zie andere topic)

enne, de PVV vind het rookverbod "klinkklare onzin" ;)

Big-V

Ongelezen bericht door Big-V »

Maar de PVV is wel vóór zo'n beetje ieder ander verbod dat je je maar kunt indenken.
En ze zijn er niet alleen vóór.. iedereen die ieder lullig regeltje overtreedt moet ook nog eens jaren in de cel; of levenslang als het ook maar even kan.
In het begin was het allemaal nog wel leuk, geert wilders, maar ben nu echt helemaal klaar met de standpunten van zijn partij.

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

angel1978

Geplaatst op 21 Dec 2008 19:57 door angel1978

--------------------------------------------------------------------------------

Neem je toch ledlampen..

Geen last van kwik, geen kassa voor de EU..

Iedereen happy

Angel1978.... Niet om het 1 of ander hoor, maar dan nog is de gloeilamp mileuvriendelijker....

In deze lampen zit ook eletronica. Welliswaar geen kwik, maar wel genoeg andere stoffen die het milieu schaden. Oke zij gaan langer mee, maar de LED markt is nog niet zover dat zij alle gloeilampen kunnen vervangen. Ook een ledlamp moet bij de mileustraat ingeleverd worden. Denk je dat voor niets is.....??? En het alle leukste is, wij zijn milieuvriendelijk bezig door afval te scheiden.... Wat denk je dat er gebeurd op de vuilnisbelt. Al een op de AVR op de Maasvlakte geweest..... Nee moet je maar eens opletten, want al ons gescheiden afval wordt gewoon bij elkaar gegooid. Lekker milieuvriendelijk he....

angel1978

maar de LED markt is nog niet zover dat zij alle gloeilampen kunnen vervangen
Ik zou niet weten waarom niet !

Je verhaal hangt een beetje van los zand aan elkaar..

De led moet bij de milieustraat ingeleverd worden EN DUS is de gloeilamp milieuvriendelijker..
Maar omdat het toch weer bij elkaar gegooid wordt, is scheiden eigenlijk ook niet milieuvriendelijk, dus doet dat het scheiden van de ledlamp ook weer teniet...

Meneer wil niet de EU spekken en geen lampen met kwik..
Daar voldoet de ledlamp prima aan..

Wat je verder met dat milieu wil is mij een raadsel.. Daar heb ik het niet eens over !

Maarten1234

jij snapt mij niet. Ik geef aan dat ik het ermee eens ben dat de spaarlamp kwik bevat. Jij geeft een LED lamp aan. Ja deze is inderdaad milieuvriendelijker, maar het vriendelijkst, het goedkoopste om te verwerken is en blijft de gloeilamp.

Of alles nu wel of niet bij elkaar gegooid wordt, maakt in deze niet uit. Ik geef hiermee alleen aan dat heel het zaakje erg smerig in elkaar steekt.

Het gaat hen daar in de EU niet om het milieu, maar om het geld dat zij vangen. Daarom verbieden zij steeds meer en meer. Een LED lamp kost net als de spaarlamp ook aardig wat centjes meer dan een gloeilamp. Een gloeilamp kost iets van 60 eurocent. Een LED lamp of een spaarlamp halen dat bij lange na niet. Deze zijn vele malen duurder. Dit komt door verschillende milieuheffingen en belastingen. Hier vangen zij extra op.

Heel het zaakje stinkt gewoon. EU wordt een communistische gemeenschap. Het gedoe daar is de oorsprong voorbij en verliest zich steeds verder en verder en wij als burger mogen bloeden voor hun fabels en wetjes.

Maarten1234

Overigens verbrand maar eens een LED lamp. Moet je eens kijken wat voor giftige stoffen er vrij komen. Een LED lamp valt onder electronica. Niet zozeer voor de LED zelf maar wel voor dat geen wat er in de voet zit. Vandaar dat deze in feite moet worden ingeleverd bij de milieustraat.

Overigens om onduidelijkheid weg te nemen. De spullen welke bij de milieustraat ingeleverd worden, komen weer wel op een aparte berg afval en wordt afzonderlijk verbrandt. Desalniettemin komen deze schadelijke stoffen weer wel het milieu terecht.

Je moet eens voor de grap uitzoeken waar al die zooi van is gemaakt welke op een printplaat zit.... onder andere voornamelijk lood.

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

Wie het weet mag het zeggen, :(

Zelf heb ik ook wel eens met deze gedachten gelopen, het eenvoudige peertje is natuurlijk heel gemakkelijk te recyclen, en bevat nagenoeg geen giftige stoffen, wel is deze met energie ongunstiger en gaat minder lang mee,

De spaarlamp bevat voorschakel electronika en is natuurlijk om te produceren en te recyclen minder geslaagd, ook het kunstof van de lamp en het gas in het buisje zelf moet apart ingezameld worden i.v.m. met een kleine hoeveelheid kwik,

Daarbij is deze lamp wat duurder en gevoeliger voor veelvuldig inschakelen van de lamp, zoals bij gebruik in toilet of douche, ook vaak inschakelen bij lage temperaturen zal de lamp het niet lang uithouden, de oude gloeilamp is in deze situaties veel efficiënter,

Zelf betwijfel ik dat de gloeilamp zo veel duurder is in gebruik, alles meegerekend zoals bij vaak- in en uitschakelen kan het voordeel nog wel eens uitpakken bij de ouderwetse gloeilamp,

Bij langdurig gebruik zal het voordeel beslist uitpakken bij de spaarlamp, dan kan deze oud worden bij langdurig gebruik,

Prijstechnisch lijkt mij persoonlijk dat de gloeilamp nog niet is afgeschreven, vooral bij recycling maakt deze veel goed,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

angel1978

jij snapt mij niet.
Ik snap je wel, maar je gooit allerlei argumenten door elkaar..
Daarnaast gebruik je nogal wat populistische termen die je argumenten geen kracht bij zetten, maar waar wel nogal wat mensen gevoelig voor zijn.

Het is nog maar de vraag op gloeilampen vriendelijker zijn..

In ieder geval NIET voor je portemonnee !

Een gloeilamp kost 60 cent.
Een LED kost 12 euro ( zelfde fitting, zelfde kleur licht )

Een gloeilamp gaat 1000 branduren mee, een LED 50 000

Dus alleen in aanschaf kost het je 30 euro aan gloeilampen voordat je die LED moet vervangen.
Hebben we het nog niet over de efficiëntere manier van omgang met de energie ( 5W LED t.o.v. een 60W gloeilamp )...

Daarnaast gaat een LED zo'n 35 jaar mee, indien deze dagelijks zo'n 4 uur wordt gebruikt..
Hoezo dus slecht voor het milieu bij verwerking ?
Voordat je een LED moet recyclen ben je 35 jaar verder.. Naast het feit dat deze dan waarschijnlijk beter verwerkt kunnen worden, zijn er al heel wat gloeilampen gemaakt, vervangen en weer vernietigd.
Hebben we het nog niet over de energie die nodig is, om al deze produkten te maken ( en de milieulast die dit met zich meebrengt )..

Maarten1234

Akkoord beter voor je portemonee, maar vergeet je niet iets..... Jij rekent uit hoofde van jezelf (wat logisch is) en uit theorie. Praktijk wijst toch anders uit. Niet dat het veel duurder voor de portemonee is, maar voor het milieu in elk geval wel.

Je kijkt nu naar 1 persoon.... Je moet eens kijken naar iedereen die deze lampen heeft en wat er, volgens uw zeggen, over 35 jaar wordt ingeleverd. Kijk niet naar enkelt vandaag, maar kijk naar de toekomst.

Verder het aantal branduren is geen garantie hoor. Enne 50.000 branduren houdt geen enkele LEDlamp vol. Dit is toch echt afhankelijk van de ruimte waar deze is geinstalleerd. Warmte, koude, vochtigheid, aantal malen aan en uit schakelen...

Ook mogen er geen Tin-lood verbindingen meer gemaakt worden op elektronica. Dit is tegenwoordig Tin-Zilver... deze hebben een hogere smelttemperatuur en weet je wat zo grappig is aan dit soort soldeerverbindingen.... Zij zijn slechter en minder betrouwbaar. Dus al met al zal de LED zelf wel 50000 branduren mee kunnen gaan, maar wat men vergeet is de electronica welk de lamp schakeld en die gaat echt geen 50000 branduren mee hoor.

Enne dan kun je wel over garantie praten, maar wat gebeurd er met de lampen die dmv garantie geruild worden... precies op de afval hoop. Deze repareren zij niet hoor. Dat is te duur.

Waarom denk je dat tegenwoordig zoveel electronica snel kapot gaat. Gewoon puur al vanwege de nieuw soort soldeerverbindingen. Ook komt het doordat de eletronica zelf wordt beschadigd tijdens solderen. Dit beschadigen komt door de hogere smelttemperatuur. Hierdoor gaat de electronica zelf ook minder lang mee. Om dat weer te voorkomen houden zij de soldeerbout korter op de soldeerlas met als resultaat dat de las weer niet goed is.

Dus waar zijn wij dan weer precies de EU...., want van hun moeten er andere lampen komen, moet er ander soldeer gebruikt worden op printplaten etc etc etc.

Kom maar op met je centjes zegt de EU.

Oja ik weet waar ik over praat. heb een opleiding genoten voor electrotechniek en electronica. Dus solderen ed heb ik geleerd. En wat betreft de populistisch termen.... Dat zie ik maar even over het hoofd, want zij zijn beslist niet populistisch. Al komt het voor jou blijkbaar wel zo over.

angel1978

Kijk niet naar enkelt vandaag, maar kijk naar de toekomst.
Jij hebt een grote glazen bol waarin je kan zien hoe men over 35 jaar elektronica verwerkt ? 35 jaar geleden bestond elektronica amper.. Zeker niet de complexe varianten die we nu hebben.. om nu een uitspraak te doen over zo'n 35 jaar lijkt mij nogal sterk :roll:
Enne 50.000 branduren houdt geen enkele LEDlamp vol.
Ah, ik begrijp dat jij ze getest hebt ?
Stel dat je ze 24h per dag aan laat staan ( of elke keer aan en uit zet )...
dan nog heb je ze 6 jaar geleden moeten kopen om dit te kunnen testen...
maar toen bestonden ze nog niet.. helaas ...
Enne 50.000 branduren houdt geen enkele LEDlamp vol. Dit is toch echt afhankelijk van de ruimte waar deze is geinstalleerd. Warmte, koude, vochtigheid, aantal malen aan en uit schakelen...
Volgens mij is een diode ( aangezien die volledig is afgesloten ) NIET afhankelijk van vochtigheid, koude en warmte.. Daarnaast zit er GEEN schakeleenheid in de led ( je zet er enkel spanning op ).. Het is geen spaarlamp met ingewikkelde inschakelelektronica... Wel degradeert uiteindelijk de diode en neemt in effeciency af.. maar dat zit in die 50000 uur verwerkt..
Dit is tegenwoordig Tin-Zilver... Zij zijn slechter en minder betrouwbaar.
In de huis-tuin en keuken solderingen ja.. Niet in de industrie en zeker niet in de smd-techniek.. Of denk je dat er nog arbeiders die lampen in elkaar aan het solderen zijn ?
Waarom denk je dat tegenwoordig zoveel electronica snel kapot gaat.
Omdat wij als consument steeds goedkopere elektronica willen misschien ? En er dus mindere kwaliteit gebruikt moet worden... Dat zal ontgetwijfeld ook met de LED gebeuren, waardoor de prijs kan zakken.. maar dat maakt de aanschaf van een LED zeker voor je portemonnee nog aantrekkelijker...
Kom maar op met je centjes zegt de EU.
Dit is nu dat populisme dat ik bedoel..
Kom eens met argumenten, niet met losse kreten..
Oja ik weet waar ik over praat. heb een opleiding genoten voor electrotechniek en electronica. Dus solderen ed heb ik geleerd.
Dus ? Dat heeft elke MTS / HTS student ( toevallig hier ook een :wink: )
Dat zegt
a) niets over wat jij weet over industrieel solderen..
b) niets over wat de EU daarmee te maken heeft..

Daarnaast neem je dus een deel van de belasting op het milieu ( aanmaak produkten, energie-efficiency, etc... ) niet mee in je 'berekeningen'..

Als je wil rekenen, neem dan ook alles mee.
En geen uitspraken doen over wat er over 35 jaar allemaal wel en niet zou kunnen.. Niemand die 35 jaar geleden zou hebben gezegd dat wij de gloeilamp zouden vervangen door de LED-lamp :wink:

MLF

Ongelezen bericht door MLF »

zaterdag betaalde ik 95 cent voor 2 75 watt lampjes die 6,95 per stuk zijn voor die milieu vriendelijke

Maarten1234

Nee ik heb het niet getest, maar de indutrie ook niet. De led lamp bestaat nog geen 35 jaar. Dus dat kan ook niet. Die 50000 uren zijn indicatief. Leuk voor de verkoop. Garantie op die 50000 uren krijg je toch niet. Dat is hooguit 2 jaar. Bewijs jij maar dat je alles goed hebt gedaan enzo. Dat is het met de prijs niet waard.

Led lampjes zijn al ouder dan 6 jaar, maar niet in deze variant. Echter de lamp zelf is niet veranderd.

Ik heb het dan ook niet over de LED zelf, maar over de electronica. Goed het is inderdaad niet zoveel en ingewikkeld als een spaarlamp, maar toch gaat ook deze echt geen 35 jaar mee.

Tin-Lood is vanuit Brussel verboden. Niet in de toekomst ook voor de consument, maar nu ook al voor de industrie. Tuurlijk zitten hier geen mensen meer aan, maar dat neemt niet weg dat de betrouwbaarheid van dergelijke lassen net zo groot is. Dit is al bewezen via TNO.'

Mee eens dat het allemaal goedkoper moet, maar feit is wel dat dit niet ten goed komt aan de apparatuur. Door de industrie wordt hier langzaam ook naar gekeken. Echter hun blijven wel aan het betere spul zitten die met meer zorg in elkaar is gezet, maar de betrouwbaarheid en levensduur is wel minder, maar meer als die bij de consument, want deze kan dat gewoon niet betalen. Ook worden er vaak andere soldeerverbindingen gebruikt. Vandaar dat het vaak duurder is.

Maar ik ben het met je eens voor de portemonee is het goedkoper.

De EU betuttelt ons allemaal en schrijft te veel voor. Nog even en hun vertellen hoe laat wij naar bed moeten of binnen moeten zijn. Verdere uitleg is niet nodig. Ik ben bepaald geen voorstander van de EU. Zeker niet over hoe zij het doen terwijl het veel makkelijker kan en goedkoper.

angel1978

Die 50000 uren zijn indicatief. Leuk voor de verkoop. Garantie op die 50000 uren krijg je toch niet.
Nee hoor.. die 50 000 is de degradatie-tijd van een diode..
Een Light Emitting Diode ( wat dus een led is )...

Een diode gaat naar gelang de levensduur achteruit en op basis van deze degradatietermijn ( die voor diodes vast staat en niets te maken heeft met omgevingstemperatuur of in- uitschakelen ) kun je perfect berekenen hoe lang het ding mee gaat ! Die 50 000 uur is dus prima te halen.. Er zit geen draadje in dat kan knappen of een starter ( spaarlamp ) die de geest kan geven.
Ik heb het dan ook niet over de LED zelf, maar over de electronica. Goed het is inderdaad niet zoveel en ingewikkeld als een spaarlamp, maar toch gaat ook deze echt geen 35 jaar mee.
Welke elektronica ?
Volgens mij moet jij je kennis over diodes eens ophalen !
Een diode ( LED ) heeft geen elektronica nodig om te werken..

2 aansluitpunten.. Je zet een spanning over deze punten heen.. de Diode gaat geleiden en licht uitzenden..
Er is geen elektronica die kapot gaat..
Dit is al bewezen via TNO.'
ah, ok.. altijd interessant.. Je hebt een linkje naar dit rapport voor me ?

Nogmaals.. haal even je kennis over diodes en de daarbij gebruikte techniek even op.. Dan ga je namelijk ook niet meer over solderingen praten...
Ik ben bepaald geen voorstander van de EU.
Da's helder.. Moet je ook zelf weten... Maar de redenen / argumenten die je soms gebruikt zijn wat vreemd...

Gesloten