LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoezo millieubelastingen en heffingen ?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Chanmaster

Re: Hoezo millieubelastingen en heffingen ?

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Onder het mom van milieubelasting wil niet zeggen dat de opbrengst ook daadwerkelijk wordt besteed aan milieu-aspecten. De opbrengst wordt gewoon toegevoegd aan de algemene middelen en niets daarvan aan de reden van heffing. Het zelfde geld voor de accijnzen op brandstoffen, tabak etc. Het zijn ronduit allemaal melkkoetjes. Dus hoemeer u verstookt hoe meer u exctra aan de staatskas bijdraagt.
Hoezo oplichters? De staat bepaald immers de belasting dus niets aan te doen. Hoezo een democratie? Heeft men u gevraagd of u bereid gevonden wordt een extra bijdrage te leveren aan de milieu-aspecten? Mij niet! Zou ik dat doen of willen doen dan kan dat alleen door bewuster te gaan stoken alleen heeft dat weer een nadeel namelijk zal men, indien het energieverbruik afneemt als gevolg van zuiniger stoken, de heffingen verhogen zodat het volk er geen cent beter van wordt. Lood om oud ijzer zal ik maar zeggen. Je wordt of door de hond gebeten dan wel door de kat gekrabt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Heffingen kunnen twee doelen hebben: verbruik afremmen en de gevolgen van het gebruik, of het gebruik van alternatieven, te betalen. Veel heffingen hebben vooral tot doel het verbruik af te remmen, andere zijn om de gevolgen te beperken. Dus zoals Chanmaster ook zegt, "Onder het mom van milieubelasting wil niet zeggen dat de opbrengst ook daadwerkelijk wordt besteed aan milieu-aspecten." Zeker niet als dit het directe doel ook niet is. Maar dat hóeft volgens mij het doel ook niet te zijn.

Eén van de doelen kan zijn om de alternatieven aantrekkelijker te maken. Bij sigaretten het alternatief om te stoppen (of niet te beginnen), en zo een grote besparing te hebben. Bij dure benzine wordt bv. treinreizen aantrekkelijker. Dit heeft niet van de ene op de andere dag effect, maar het zal wél invloed hebben als de auto aan vervanging toe is, of als je voor de keuze staat om een auto te kopen. Ook is het zo dat als een auto met een zuiniger motor met verder de zelfde prestaties bv. 1000 euro duurder is, dan maakt het nogal uit hoeveel geld je bespaart of je die motor wel of niet kiest. Dure benzine maakt zo die zuiniger motor eerder aantrekkelijk.

Iets soortgelijks heb je bij aardgas en elektriciteit. Als het verbruik daarvan duurder wordt, worden zuinige apparaten en besparingen eerder aantrekkelijk. Als je een zuinige wasdroger 200 euro duurder is en je bespaart er jaarlijks minstens 50 euro mee, dan is dat een heel ander verhaal dan als je er maar 10 euro mee bespaart.

Peter-O

Ongelezen bericht door Peter-O »

Bij míj stoort het LIEGEN & BEDRIEGEN van de overheid het meest.

WIJ!! (gewone volk) moeten dit en vooral dát doen om energie te besparen.. weten onze politici te prediken.

Maar iederekeer weer als ik voor l#l voor een stoplicht sta,(of erger... moet STOPPEN) met een hele rij áchter mij.... en er geen ánder verkeer is... (computertjes zijn ónbetaalbaar hé overheid!!)

denk ik: WANNEER nemen de inwoners van nederland nu eindelijk eens AKTIE en stemmen de vólgendekeer gewoon op mensen die NIET bovenaan de kieslijst staan??? gewoon een stuk lager, of beter nog.. onderin??

zijn we in ÉÉN klap van al (enkele daargelaten..) die incompetente politici af, die BESTUREN een bijzaak vinden, en lekker bijklussen...

Ulbe

Ongelezen bericht door Ulbe »

De accijnzen zijn gewoon verkapte belastingen, voor in de koffiepot van de overheid!, :wink:

Iedereen weet dat hij of zij belazerd wordt, en dat er maar een klein gedeelte van de accijzen daadwerkelijk voor het doel van afremmen gebruikt wordt,

Energiebesparing kan iedereen wat aan doen, maar de fabrikanten kunnen ook heel wat doen aan het perfectioneren van hun producten, hetgeen ook gedaan wordt door de producenten,

Wanneer je voor je werk op de auto bent aangewezen en het openbaar vervoer geen soelaas biedt, ben je natuurlijk het haasje bij de overheid, breed betalen, en en daarvoor niks terugkrijgen!, :evil:

Alternatieven zijn er niet, en de werkgever geeft je al jarenlang dezelfde reiskostenvergoeding, pech!,

Reken er maar niet op dat het de komende jaren verandert, want voor de overheid is dit een goudmijntje!, een handige constructie die beduvelen heet, over de rug van het "milieu",

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten