Wie kan mij vertellen welke instantie onderzoek kan doen naar de werkwijze van HBD.
HBD heeft in mijn geval onterecht via een incassobureau een betaling van de heffing afgedwongen. Mijn bezwaar was afgedaan als niet ontvangen en daarmee niet op tijd. En zij neemt daarbij de macht als overheidsinstantie om onherroepelijk heffingen af te dwingen zonder goed te kijken naar de bewijslast of mij aan te horen.
Mijn situatie is als volgt. Ik heb mij bij de KvK ingeschreven en wist daarbij niets van het bestaan van HBD. Ook heeft de KvK mij niet gewaarschuwd dat HBD bij inschrijving van een onderneming in de detailhandel, jaarlijks een heffing neerlegt. De inschrijving heb ik gedaan met de intentie om een bedrijf op te starten wat nooit is gebeurd maar nog steeds moet plaatsvinden. Hieraan liggen prive omstandigheden ten grondslag waar ik nu niet op inga. In mijn situatie is geen sprake van detailhandel, verkopen of wat dan ook. Er is niets, geen website enz. Slechts alleen de inschrijving. HBD kijkt naar je verzamelinkomen, wat in mijn geval mijn dienstsalaris betrof want ik ben in loondienst. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik van mijn verdiende dienstsalaris een betaling moet doen aan HBD? Dit staat totaal los van elkaar. Waarom dien ik de heffing te betalen en kan HBD een macht uitoefenen waardoor je met de rug tegen de muur staat. Ze gaan echt te ver. Waar is de bescherming van de consument/ ondernemer?
In mijn ogen verricht HBD wanpraktijken. Het regent dan ook klachten als het gaat om HBD. Ondernemers die verlies draaien en dan toch 200E moeten aftikken aan HBD? Om maar een ander voorbeeld te noemen.
Waarom wil HBD met alle macht de heffingen binnenhalen, waarbij vele website ondernemers zich afvragen wat ze ervoor terugkrijgen. Ik zou graag transparantie willen zien in de omgang van de heffingen en waarom ze met agressie de heffingen binnen harken. Welke instantie met autoriteit kan als gesprekleider deze kwestie aanhalen. Want naar de gewone ondernemer luistert de HBD niet.
In afwachting van een reactie.
Groet,
Claudia Ahlers
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoofd Bedrijfschap Detailhandel
Re: Hoofd Bedrijfschap Detailhandel
Dit is een consumentenforum voor consumentenzaken, dat is niet waar dit op lijkt.
Onderstaand is zeer vervelend, maar meteen de plek waar het mis loopt. U geniet namelijk niet zoiets als consumentenbescherming, u begint een bedrijf, daar horen bepaalde verantwoordelijkheden bij, uw excuus gaat dan ook niet op.
Onderstaand is zeer vervelend, maar meteen de plek waar het mis loopt. U geniet namelijk niet zoiets als consumentenbescherming, u begint een bedrijf, daar horen bepaalde verantwoordelijkheden bij, uw excuus gaat dan ook niet op.
Ahlers10 schreef: Mijn situatie is als volgt. Ik heb mij bij de KvK ingeschreven en wist daarbij niets van het bestaan van HBD.
Je bedoelt 'bewijsstukken/middelen' neem ik aan ipv. 'bewijslast'? Op jouzelf rust nog altijd de bewijslast met betrekking tot verzending en eventueel daarna ontvangst van het bezwaarschrift.Ahlers10 schreef:HBD heeft in mijn geval onterecht via een incassobureau een betaling van de heffing afgedwongen. Mijn bezwaar was afgedaan als niet ontvangen en daarmee niet op tijd. En zij neemt daarbij de macht als overheidsinstantie om onherroepelijk heffingen af te dwingen zonder goed te kijken naar de bewijslast of mij aan te horen.
Zoals hiervoor aangegeven: niet de taak van de KvK.Ahlers10 schreef:Mijn situatie is als volgt. Ik heb mij bij de KvK ingeschreven en wist daarbij niets van het bestaan van HBD. Ook heeft de KvK mij niet gewaarschuwd dat HBD bij inschrijving van een onderneming in de detailhandel, jaarlijks een heffing neerlegt.
Dat je wellicht niet heffingsplichtig bent had in de bezwaarfase aan de orde kunnen komen.Ahlers10 schreef:De inschrijving heb ik gedaan met de intentie om een bedrijf op te starten wat nooit is gebeurd maar nog steeds moet plaatsvinden. Hieraan liggen prive omstandigheden ten grondslag waar ik nu niet op inga. In mijn situatie is geen sprake van detailhandel, verkopen of wat dan ook. Er is niets, geen website enz. Slechts alleen de inschrijving. HBD kijkt naar je verzamelinkomen, wat in mijn geval mijn dienstsalaris betrof want ik ben in loondienst. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik van mijn verdiende dienstsalaris een betaling moet doen aan HBD? Dit staat totaal los van elkaar. Waarom dien ik de heffing te betalen en kan HBD een macht uitoefenen waardoor je met de rug tegen de muur staat. Ze gaan echt te ver. Waar is de bescherming van de consument/ ondernemer?
Als je een bedrijf begint, dan dien je je op de hoogte te stellen van de rechten en plichten die bij die onderneming horen. Dat zijn ondermeer voor alle ondernemingen de belastingen, maar ook ben je vaak verplicht aangesloten bij een pensioenfonds, sociaal fonds of een andere branche-organisatie. Dat je niet wist welke rechten en plichten aan het hebben van een onderneming zitten, ontslaat je niet van de plicht om aan de regels te voldoen.
Nee, maar door de kvk inschrijving kon ts wel mooi een makro en Sligro pasje aanvragenkweenie schreef:Als je een bedrijf begint, dan dien je je op de hoogte te stellen van de rechten en plichten die bij die onderneming horen. Dat zijn ondermeer voor alle ondernemingen de belastingen, maar ook ben je vaak verplicht aangesloten bij een pensioenfonds, sociaal fonds of een andere branche-organisatie. Dat je niet wist welke rechten en plichten aan het hebben van een onderneming zitten, ontslaat je niet van de plicht om aan de regels te voldoen.
-
Leo The Emperor
HBD wordt opgeheven en heeft in 2014 daarom geen heffing opgelegd. De laatste heffing dateert van 2013, en daar is inderdaad de bezwaartermijn van verlopenahlers10 schreef:Waarom wil HBD met alle macht de heffingen binnenhalen, waarbij vele website ondernemers zich afvragen wat ze ervoor terugkrijgen. Ik zou graag transparantie willen zien in de omgang van de heffingen en waarom ze met agressie de heffingen binnen harken. Welke instantie met autoriteit kan als gesprekleider deze kwestie aanhalen. Want naar de gewone ondernemer luistert de HBD niet.