LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IBG groep en lesgels

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
radargebruiker

IBG groep en lesgels

Ongelezen bericht door radargebruiker »

Mijn dochter is in september begonnen op het clusius college in Alkmaar, doch na een maand daar, beviel het haar niet.
Zij is gestopt met leren ( niet meer leerplichtig )
Doch zij moet nu wel de volle 949 euro lesgeld betalen.
Er kan alleen sprake van vermindering zijn als er echt iets byzonders aan de hand is of als de school coulant is en de datum 10 dagen wil vervroegen van stoppen, dit werd mij verteld door de ib groep in groningen zelf.
Doch de school verleent geen medewerking , kent dus geen coulance.
Vind ik erg naar als een meisje van 18 besluit te stoppen en dan wel de volle mep moet betalen , is een hard gelag.
Ook spreekt de school niet meer over een bedrag van 275 euro welke bedoeld waren voor excursies en lesmateriaal.

Dat de school geen coulance wil geven , pleit voor een harde oncoulante opstelling.
Maar dat de IB-Groep ook zo omcoulant is dat had ik van een overheids instelling niet verwacht.
Het betekent nu dat zij eerst 3 maanden salaris moet gebruiken om de overheid te betalen.
3 maanden werken zonder zelf iets over te houden.
Heeft iemand sugesties of er nog iets aan te doen is.

Dilbert29

Re: IBG groep en lesgels

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

In het verleden was het zo dat je als je voor februari stopte met je opleiding en de uitschrijfdatum ook voor 1 februari lag, je dan de helft van je betaalde schoolgeld terug kreeg.

Of dat tegenwoordig nog zo is weet ik niet, het kan eventueel ook per school verschillen.

Als zowel de school als de IBG groep hetzelfde zeggen dan denk ik inderdaad dat er niet veel aan te doen is. Coulance is dan het enige waar je nog op kunt rekenen. Tenslotte hebben ze wel de kosten moeten maken om je dochter te kunnen laten studeren..

Mirreke

Ongelezen bericht door Mirreke »

Sinds 2000 is dat niet meer het geval, mijn vriend moet na het eerder beëindigen van zijn studie vanaf 1 januari 2006 maandelijks een bedrag overmaken aan de IB-groep om een schuld van bijna 900euro af te betalen. (beetje vreemd trouwens, want na het voortijdig beëindigen van je opleiding, heb je nog 10 jaar de tijd om alsnog een hbo-opleiding af te ronden en dan wordt dat bedrag alsnog kwijt gescholden, dit was tenminste de regel toen wij beiden studeerden, dus ik neem aan dat die regel blijft gelden)

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Dat de school niet coulant is in de afhandeling tbv IBG daar valt weinig aan te doen.
Maar over de 275 euro voor lesmateriaal en excursies valt verder niet te twisten.
De school mag voor de reeds verstrekte materialen geld inhouden, maar zal de rest moeten restitueren.

Ga samen met je dochter na wat ze al aan materiaal heeft ontvangen, breng dat bedrag in mindering en vraag de rest door middel van een aangetekende brief terug.

Reageren ze niet of willen ze niets terug geven dan moet je aankloppen bij stichting de ombudsman.
www.stichtingdeombudsman.nl

succes

glasa

Ongelezen bericht door glasa »

Bovenstaande is vergelijkbaar met de situatie van onze zoon van 18 jaar.
Hij is gestart met een CIOS opleiding in Alkmaar en is ernstig geblesseerd geraakt tijdens het sporten.
Na een revalidatie van ruim 10 weken werd hem doodleuk meegedeeld dat hij te ver achter was geraakt met de praktijklessen en dat hij het jaar volgend schooljaar over moest doen.
Dit alles werd hem telefonisch meegedeeld en er was geen discussie mogelijk.
Onze zoon heeft daarom besloten om te stoppen met de opleiding.
Op 1 November 2005 is hij officieel uitgeschteven en heeft daarna contact gezocht met het IBG voor zijn resterende lesgeld.
Hierover was men zeer kort van stof door mee te delen dat het ,ede door zijn eigen schuld niet mogelijk was om over te gaan tot restitutie of een gedeelte daarvan.
Nu lijkt het me dat je je kniebanden niet moedwillig afscheurt en daarvoor 2 operaties moet ondergaan. De nazorg en de fysiotherapie niet eens meegerekend.
Heel erg halstarrig van de school en de IBG groep.
Nu kregen we onlangs een rekening van het CIOS voor de sportvakantie in Februari 2006 van ruim 359 euro.
Telefonisch wetd meegedeeld dat alles al was besproken voor dat de school begonnen was en dat de kosten al afgerekend waren met het vakantieverblijf.
Ik weiger deze kosten dan ook te betalen, omdat hij niet mee gaat en al geen leerling meer is op deze opleidng.

Graag zou ik horen of er, wat betreft de lesgelden en het IBG verhaal, door de schrijver van de openingstopic nog enig resultaat is geboekt met het terugvorderen van de bedragen.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Eerlijk gezegd zou ik er niet te hard op rekenen. Je schrijft je in voor een opleiding, de school maakt voorzieningen en doet reserveringen voor het gehele jaar. Dat jij na een maand of wat besluit om er mee te stoppen om wat voor reden dan ook is vervelend, maar lijkt me geen reden om geld terug te storten. Alle voorzieningen moeten wel betaald worden en de school heeft het geld ook niet op zijn rug groeien.

Coulance is het enige waar je op kunt rekenen, maar medewerking is zeer zeker niet verplicht. In het eerste geval is het je eigen keuze om te stoppen, in het tweede geval kan ik me voorstellen dat je achterstand te groot is om nog in te lopen en dat het daardoor verstandiger is om opnieuw te beginnen. De kosten voor het kamp zou ik ook niet meer betalen, maar het lesgeld ben je echt kwijt denk ik.

Gesloten