LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Internetradio en rechten

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Elgervdwel

Internetradio en rechten

Ongelezen bericht door Elgervdwel »

Ik ben dj bij een internetradio waar puur hobbymatig radio wordt gemaakt en nu is het station offline gehaald door de SENA omdat er rechten betaald zouden moeten worden, terwijl er al rechten aan de servermaatschappij in Amerika (http://www.Live365.com) betaald worden.

Op mijn weblog besteedde ik er het volgende uitgebreide stukje aan wat wat meer achtergrond informatie geeft:
In Nederland is er wel een hele vreemde werkwezen als het gaat om het nagaan van de rechten rondom muziek. Terwijl er dagelijks miljoenen mp3s worden uitgewisselt gaat de SENA op jacht naar kleine internet radiostations, die hobbymatig hun radiokunsten tentoonspreiden voor enkele luisteraars.

Vandaag ontving Sundance Radio een e-mail. Het kwam er op neer dat de uitzendingen binnen twee dagen gestaakt moesten worden, omdat wij geen geld betalen aan de SENA, de organisatie die de rechten van artiesten behartigt. Een korte berekening leert mij dat Sundance Radio nog geen 50 euro per jaar aan deze rechten zou moeten betalen, de SENA stelt echter een minimuum van meer dan 500 euro per jaar. Dat is een bedrag dat voor de hobbyist niet op te brengen is, vooral omdat er al de nodige kosten zijn aan de server waarmee gestreamd wordt.

De site van Sundance Radio ging vanmiddag offline, maar het lijkt erop of het verhaal toch nog een andere wending krijgt. Verschillende mensen zijn op dit moment het internet aan naspitten en we zijn iets tegen gekomen. Sundance Radio zendt namelijk uit via Live365 en daar betalen wij $5,- per maand aan m.b.t. auteursrechten. Ondanks dat dit in Amerika is lijkt het erop dat het toch geldig is dat de SENA dus niks hoeft te worden betaald. De SENA houdt echter vol, zoals ze eerder ook al deden. Dit krijgt nog een vervolg...

Is er iemand hier die meer weet over internetradio en de bijbehorende rechten en ons kaan vertellen of er inderdaad aan de SENA moet worden betaald?

Inter

Re: Internetradio en rechten

Ongelezen bericht door Inter »

Dacht ook dat je in Nederland nooit hoeft te betalen als het met Live 365 gaat of ging in dit geval.Helaas weet ik niets veel van juridische dingen.
De 56 uitzendingen van http://www.radiostaddenhaag.nl/ werkt ook nog steeds met live 365 en zo ken ik er nog meer.
Maar mischien moet je het hier :http://www.radioforum.nl/ maar eens vragen als je het nog niet kent.
Er zijn wel trucs om hier onderuit te komen maar dat is erg illegaal.

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Elgervdwel,

De Sena trekt zich niets aan van het feit dat er al in Amerika rechten voor worden betaald. Let wel.. je betaald voor Amerika.. dus geen Nederland.

Buma/Stemra & Sena zijn verantwoordelijk voor het innen van de gelden, en zij zien het zo: Als je muziek publiceert (bijv. d.m.v. een internetstation) moet je daar geld over betalen.. omdat je vanaf Nederlandse bodem dit station runt gelden deze regels. Er zijn inderdaad onduidelijke regels t.b.v. het verspreiden van muziek via internet. Er zijn creatievelingen die dan een server in Amerika huren, en vervolgens aan de slag gaan. Dit word dus schijnbaar door de Sena opgemerkt en dan hang je.. Het slaat overigens nergens op dat ze zo intensief "zoeken" naar kleine stations met wellicht 20/30 luisteraars..

Ik ken diverse internetstations die de eerste maanden niets betaalden en nooit wat hoorden. Momenteel betalen die allemaal minimaal € 500/600 per maand... (een stations wat ik ken betaald dit jaar €1100!) Voor de hobbyist is dit inderdaad niet te betalen, maar besef je wel dat als je dit betaald dat je een heleboel gezeur en gedoe word bespaard.

Kijk voor info even op de site http://www.sena.nl/pages/nl/gebruikers/ ... ernet.html

Succes!

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik maakte hier in mijn laatste verhaal een foutje :P het is niet € 500/600 per maand, maar per jaar ;)

Groet!

Gesloten