Tiidmasine schreef:Volgens definitie zou een drone een onbemand van afstand bestuurbaar luchtvaartuig zijn.
Dat is een model vliegtuig dus ook. Kun je nu stellen dat een model vliegtuig een drone is ?
Een drone kan er uitzien als helicopter, een ornicopter, een vliegtuig(je), een multi-copter. Ik zit me af te vragen hoe men juridisch het onderscheid wil omschrijven. (vooral in geval van toestelletje die je ook min of meer als speelgoed of hobbyobject mag beschouwen)
U zei ? Een drone heeft een camera aan boord. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn terwijl sommige model vliegtuigen dat juist wel hebben.
Wat is dus nu juridisch gezien het onderscheid ????
In de definitie van een drone is géén enkel onderscheid. Of er nu wel of niet een camera aan hangt, of de drone autonoom kan vliegen (mbv GPS) of alleen line-of-sight (zoals bij modelvliegtuigjes), of de drone nu €30 kost of €30000 - het valt allemaal onder de definitie drone.
Juridisch gezien wordt wel onderscheid gemaakt in het gebruik; privé gebruik is vergunningsvrij, commercieel gebruik niet (en er hangen daarbij nog een aantal andere voorwaarden).
Uiteraard is er ook juridisch onderscheid in het soort beelden wat gemaakt wordt, als deze al gemaakt worden alsmede de plek waar de drone gebruikt wordt (publieke veiligheid).
Het lijkt me allemaal niet zo héél erg ingewikkeld en met een klein beetje "common sense" aardig te doorgronden.
Een drone vlakbij Schiphol gebruiken - mag niet om veiligheidsredenen
Een drone om foto's van uw bloot zonnende buurvrouw - mag niet om privacy redenen
Een drone om een inbraak voor te bereiden - mag niet om overduidelijke redenen
Een drone van uzelf gebruiken in de duinen om een opname te maken van een spectaculaire mountainbike stunt - mag wel
Een drone van een videobedrijf gebruiken om diezelfde stunt te registreren - mag niet tenzij met vergunning
Met modelvliegtuigjes vliegen vanaf de hei - mag uiteraard
Met quadcoptertjes stunten in de achtertuin - mag uiteraard
etc. etc.