LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten gemeente vervangen rijbewijs

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
smitmus

Kosten gemeente vervangen rijbewijs

Ongelezen bericht door smitmus »

Misschien heeft dit onderwerp er al eens opgestaan, heb het echter niet gezien.
Deze week heb ik mn rijbewijs moeten vervangen en heb daarvoor Euro 56,- betaald bij de gemeente Groningen. In de gemeente Eemsmond kost een nieuw rijbewijs Euro 29,10!!!!
Kan dit zomaar? Mag iedere gemeente zelf de prijs bepalen voor hetzelfde product? Waar kan ik een klacht hierover indienen? Misschien bij het Min van Verkeer en Waterstaat?
Alvast bedankt voor de reactie.

bot321

Re: Kosten gemeente vervangen rijbewijs

Ongelezen bericht door bot321 »

Heb vorige week zowel mijn rijbewijs als mijn
paspoort moeten vernieuwen.
Kosten 41en47 euro.
Wie begrijpt de berekeningen nog
van onze LEIDERS.

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

De kosten die je voor een nieuw rijbewijs betaalt, zijn leges. Dat bedrag bestaat uit twee componenten: de prijs van het rijbewijs zelf (die zijn voor elke gemeente gelijk, want de rijbewijzen worden centraal aangemaakt) en de administratieve kosten van de gemeente zelf. En daar kunnen aardige verschillen in optreden.
Dat heeft alles te maken met de financieringsstructuur. Een gemeente mag die administratieve lasten doorberekenen in de vorm van leges. De totale opbrengst mag daarbij niet hoger zijn dan de kosten voor het eigen apparaat. De kosten voor het rijbewijs zelf zitten hier dus NIET in.

Er zijn gemeenten die er voor kiezen om slechts een deel van de werkelijke kosten door te berekenen en het restant te dekken uit de opbrengst van de ozb. Dit kan echter weer gevolgen hebben voor de uitkering uit het Gemeentefonds, waar circa 80% van de gemeentelijke inkomsten uit komen. Die uitkering is mede afhankelijk van de mate waarin de gemeente zelf haar maximale belastingcapaciteit heeft benut. Bovendien is de maximaal toegestane tariefstijging voor de ozb hier ook aan gekoppeld. Verder spelen werkeleijke kosten voor het ophalen van huisvuil en de mate vaarin die kosten worden verhaald in het reinigingsrecht of de afvalstoffenheffing ook nog een rol.

Per gemeente kunnen de financiële behoeften heel sterk verschillen. Beoordeling op grond van simpelweg de hoogte van tarieven is dus te kort door de bocht.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

Misschien heeft dit onderwerp er al eens opgestaan, heb het echter niet gezien.
Deze week heb ik mn rijbewijs moeten vervangen en heb daarvoor Euro 56,- betaald bij de gemeente Groningen. In de gemeente Eemsmond kost een nieuw rijbewijs Euro 29,10!!!!
Kan dit zomaar? Mag iedere gemeente zelf de prijs bepalen voor hetzelfde product?
Ja, dat mag iedere gemeeente inderdaad zelf bepalen.
Waar kan ik een klacht hierover indienen? Misschien bij het Min van Verkeer en Waterstaat?
Helemaal nergens.

bot321

Geplaatst op 29 Okt 2006 16:11 door priewjet

--------------------------------------------------------------------------------

De kosten die je voor een nieuw rijbewijs betaalt, zijn leges. Dat bedrag bestaat uit twee componenten: de prijs van het rijbewijs zelf (die zijn voor elke gemeente gelijk, want de rijbewijzen worden centraal aangemaakt) en de administratieve kosten van de gemeente zelf. En daar kunnen aardige verschillen in optreden.
Dat heeft alles te maken met de financieringsstructuur. Een gemeente mag die administratieve lasten doorberekenen in de vorm van leges. De totale opbrengst mag daarbij niet hoger zijn dan de kosten voor het eigen apparaat. De kosten voor het rijbewijs zelf zitten hier dus NIET in.

================================================

Per gemeente kunnen de financiële behoeften heel sterk verschillen. Beoordeling op grond van simpelweg de hoogte van tarieven is dus te kort door de bocht.
================================================
Als ik in het gemeentehuis kom en ik zie al die overbodige luxe
zoals fontijnen en rare kunstwerken begin ik die behoeften
heel sterk te begrijpen.

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

Bot,

Je zegt:

Als ik in het gemeentehuis kom en ik zie al die overbodige luxe
zoals fontijnen en rare kunstwerken begin ik die behoeften
heel sterk te begrijpen.

Ik ben bang dat je met deze opmerking juist het tegendeel bewijst!

bot321

priewjet.
Misschien beetje dom van mij maar heb geen flauw
idee wat je hiermee bedoelt.

Gesloten