LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Legaliteit downloaden vs rippen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Mark93

Legaliteit downloaden vs rippen

Ongelezen bericht door Mark93 »

Ik maak al langere tijd gebruik van het downloaden van films/muziek via nieuwsgroepen (wat in Nederland legaal is). Nu lijkt het me toch "leuker" om alles te kopen (het liefst op Blu-Ray). Om deze op mijn laptop of mobiele telefoon te bekijken/luisteren moet ik ze echter rippen, wat voor zover ik weet, als illegaal wordt beschouwd.

Oftewel: ik wordt zwaar aangemoedigd om NIET te kopen, maar juist te downloaden, omdat rippen illegaal is. Wat moet ik hier nou mee?

ruud_a

Re: Legaliteit downloaden vs rippen

Ongelezen bericht door ruud_a »

je mag in nederland een copie maken voor eigen gebruik
ik denk niet dat daar bij staat dat het in hetzelfde formaat moet zijn

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Als je het maar niet up load! Dan ben je strafbaar

Mark93

Bedankt voor de snelle reacties! Maar het verbreken van de beveiliging van dvd/blu-ray (wat gebeurt bij rippen/omzetten) is toch niet legaal?

rozemarijntje

Nee je mag voor jezelf eencopie maken ,dus dat doe je...maar je mag het...niet aan de buren ,vrienden etc geven..snap je..

Succes

ruud_a

rozemarijntje schreef:Nee je mag voor jezelf eencopie maken ,dus dat doe je...maar je mag het...niet aan de buren ,vrienden etc geven..snap je..

Succes
maar misschien kun je de DVD aan je buren verkopen?
dan maken die een copie voor eigen gebruik en daarna verkopen zij hem weer terug

Mark93

rozemarijntje schreef:Nee je mag voor jezelf eencopie maken ,dus dat doe je...maar je mag het...niet aan de buren ,vrienden etc geven..snap je..

Succes
Nou.. ik zie vaak staan dat de beveiliging van Blu-Ray discs "kraken" illegaal is. Op deze site over het rippen van Blu-Ray's bijvoorbeeld staat:
Beveiliging!

In feite hebt u weinig aan de mappenstructuur wanneer u met een doorsnee blu-ray aan de slag wilt. Bijna alle verkochte films zijn beveiligd met behulp van Digital Rights Management (DRM). Door deze harde beveiliging is het maken van een back-up voor eigen doeleinden onmogelijk, iets wat eigenlijk een doornormale legale actie is. Een beveiliging kraken is echter wel illegaal. Niet iedereen is daarom even blij met deze beveiliging. Om binnen de grenzen van de wet te blijven, is het daarom belangrijk om alleen onbeveiligde, rechtenvrije discs te rippen. Het downloaden van films blijft voorlopig nog legaal, dus neemt u eens een kijkje op internet.
ruud_a schreef:

Succes
dan maken die een copie voor eigen gebruik en daarna verkopen zij hem weer terug
DVD's doorvekopen is volgens mij zoiezo illegaal, toch?

ruud_a

Mark93 schreef:

Succes
Nou.. ik zie vaak staan dat de beveiliging van Blu-Ray discs "kraken" illegaal is. Op deze site over het rippen van Blu-Ray's bijvoorbeeld staat:
Beveiliging!

In feite hebt u weinig aan de mappenstructuur wanneer u met een doorsnee blu-ray aan de slag wilt. Bijna alle verkochte films zijn beveiligd met behulp van Digital Rights Management (DRM). Door deze harde beveiliging is het maken van een back-up voor eigen doeleinden onmogelijk, iets wat eigenlijk een doornormale legale actie is. Een beveiliging kraken is echter wel illegaal. Niet iedereen is daarom even blij met deze beveiliging. Om binnen de grenzen van de wet te blijven, is het daarom belangrijk om alleen onbeveiligde, rechtenvrije discs te rippen. Het downloaden van films blijft voorlopig nog legaal, dus neemt u eens een kijkje op internet.
ruud_a schreef:

Succes
DVD's doorvekopen is volgens mij zoiezo illegaal, toch?
is dat zo?
mag ik mijn spullen niet doorverkopen?
mijn boeken niet, mijn DVD's niet, mijn oude donald ducks niet mijn computer met windows geinstalleerd niet?
dan kun je heel nederland wel opsluiten
vooral op koninginnedag [ of is het tegenwoordig koninginneNdag? ]
al die jeugdige criminelen op de vrijmarkt ook

en niet te vergeten al die winkeliers, want die kopen en verkopen al die spullen ook

rozemarijntje

Ruud je moet echt uit de zon gaan,je krijgt echt symptomen van een zonnensteek...

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Downloaden is in beginsel legaal. Downloaden is illegaal wanneer het software betreft en dit onrechtmatig gebeurt. Uploaden is illegaal. Het maken van een kopie van een CD/DVD is legaal, tenzij je daar een beveiliging voor moet kraken. Het kraken van een beveiliging is illegaal (sinds 2007 of zo), maar het omzeilen er van niet. Het doorverkopen van werken die je gekocht hebt is legaal. Het doorverkopen van een kopie is illegaal.

De consument doet er overigens goed aan om geen werken te kopen die beveiligd zijn met DRM.

rozemarijntje

Bedankt alfa

Ruud weet het wel....toch ruud?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

rozemarijntje schreef:Ruud je moet echt uit de zon gaan,je krijgt echt symptomen van een zonnensteek...
:lol: :lol:

ruud_a

alfatrion schreef:Downloaden is in beginsel legaal. Downloaden is illegaal wanneer het software betreft en dit onrechtmatig gebeurt. Uploaden is illegaal. Het maken van een kopie van een CD/DVD is legaal, tenzij je daar een beveiliging voor moet kraken. Het kraken van een beveiliging is illegaal (sinds 2007 of zo), maar het omzeilen er van niet. Het doorverkopen van werken die je gekocht hebt is legaal. Het doorverkopen van een kopie is illegaal.

De consument doet er overigens goed aan om geen werken te kopen die beveiligd zijn met DRM.
ik had het over het verkopen en terugkopen van het origineel
op het moment dat de buurman het origineel heeft gekocht is hij eigenaar en maakt hij daarvan een copie voor eigen gebruik
daarna verkoopt hij dat origineel weer aan u terug, of verkoopt het weer door aan de volgende buurman

ruud_a

ciske schreef:
rozemarijntje schreef:Ruud je moet echt uit de zon gaan,je krijgt echt symptomen van een zonnensteek...
de zonnen beginnen me in de steek te laten, dus weest niet ongerust

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

ruud_a schreef:
ciske schreef:
de zonnen beginnen me in de steek te laten, dus weest niet ongerust
Zo te lezen nog niet! :lol:
Maakt niet uit, je doet je best! :lol:

ciske

nevermind schreef: de zonnen beginnen me in de steek te laten, dus weest niet ongerust
Maakt niet uit, je doet je best! :lol:[/quote]
:lol: :lol: van het weekend nog meer zon, dat wordt wat met ruud_a

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

ciske schreef:
nevermind schreef: de zonnen beginnen me in de steek te laten, dus weest niet ongerust
:lol: :lol: van het weekend nog meer zon, dat wordt wat met ruud_a[/quote]

Moet nog een daag w8ten. :lol:

ruud_a

nevermind schreef:
ciske schreef:
:lol: :lol: van het weekend nog meer zon, dat wordt wat met ruud_a
Moet nog een daag w8ten. :lol:[/quote]

met ruud is het altijd feest

ciske

met ruud is het altijd feest
:lol: Dat moeten we nog maar afwachten, :lol:

ruud_a