Mijn partner en ik willen trouwen. Hardstikke leuk. Maar bij het aanmelden bij de gemeente waren we verplicht meteen de getuigen op te geven, alsmede hun identiteitsbewijzen ter plekke te uploaden.
Aangezien onze getuigen niet om de hoek wonen worden wij dus eigenlijk soort van gedwongen door de gemeente om hetzij een afspraak te maken dat alle getuigen gelijktijdig bij ons aanwezig zijn om deze informatie te verstrekken (iets wat door persoonlijke omstandigheden niet te realiseren is), of om de getuigen te vragen een kopie van hun id- bewijs aan ons te verstrekken. Hetgeen overal ten zeerste wordt afgeraden en niet onterecht.
Mag de gemeente mensen op deze manier soort van verplichten hun id-bewijs af te geven? Ook al weten ze dat wij er geen misbruik van maken?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mag gemeente getuigen verplichten id-bewijs op te sturen?
Mag gemeente getuigen verplichten id-bewijs op te sturen?
Laatst gewijzigd door Radar op 28 nov 2017 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid
-
wilhelmima1
Re: Mag gemeente getuigen verplichten id-bewijs op te sturen?
Sorry, maar anders is het huwelijk niet rechtsgeldig. 
Ja. Dat volgt uit art. 1:44 onder h BW. En als je erover nadenkt is dat ook best logisch... En kom op, hoe moeilijk kan het zijn? Het gaat om een kopie van de identiteitsbewijzen. Die kan je op allerlei manieren verkrijgen, zowel fysiek als digitaal. Waarom zouden alle getuigen in vredesnaam tegelijk jou jullie thuis moeten zijn? Er is geen enkel bezwaar tegen het verstrekken van kopieën voor dit doeleinde - namelijk het voldoen aan een wettelijke verplichting.Ratje75 schreef:Mijn partner en ik willen trouwen. Hardstikke leuk. Maar bij het aanmelden bij de gemeente waren we verplicht meteen de getuigen op te geven, alsmede hun identiteitsbewijzen ter plekke te uploaden.
Aangezien onze getuigen niet om de hoek wonen worden wij dus eigenlijk soort van gedwongen door de gemeente om hetzij een afspraak te maken dat alle getuigen gelijktijdig bij ons aanwezig zijn om deze informatie te verstrekken (iets wat door persoonlijke omstandigheden niet te realiseren is), of om de getuigen te vragen een kopie van hun id- bewijs aan ons te verstrekken. Hetgeen overal ten zeerste wordt afgeraden en niet onterecht.
Mag de gemeente mensen op deze manier soort van verplichten hun id-bewijs af te geven? Ook al weten ze dat wij er geen misbruik van maken?
Het verstrekken van kopieën wordt niet afgeraden. Je dient dit alleen op een manier te doen die fraude tegengaat. Je kunt bijvoorbeeld op het kopie schrijven waar het kopie voor dient. Het kan dan niet misbruikt worden.Ratje75 schreef:of om de getuigen te vragen een kopie van hun id- bewijs aan ons te verstrekken. Hetgeen overal ten zeerste wordt afgeraden en niet onterecht.
-
Verwijderd
Wat kan er fout gaan als jullie getuigen gewoon een kopie van hun ID-bewijs inscannen en naar u toe mailen?Ratje75 schreef:Mijn partner en ik willen trouwen. Hardstikke leuk. Maar bij het aanmelden bij de gemeente waren we verplicht meteen de getuigen op te geven, alsmede hun identiteitsbewijzen ter plekke te uploaden.
Dat klopt, echter biedt de rijksoverheid die dat via diverse programma's probeert duidelijk te maken aan de burgers, ook handleidingen en digitale tools, in de vorm van oa een app, om het wél veilig te doen. Je zou de getuigen kunnen vragen om met die app even een kopie te maken van hun ID bewijs, dan krijg jij een plaatje, met daarop duidelijk dat het een kopie is, etc etc.Ratje75 schreef:Mijn partner en ik willen trouwen. Hardstikke leuk. Maar bij het aanmelden bij de gemeente waren we verplicht meteen de getuigen op te geven, alsmede hun identiteitsbewijzen ter plekke te uploaden.
Verder vermoed ik, maar niet meer dan dat, dat de gemeente in kwestie zeker wil weten dat de aangemelde getuigen ook de personen zijn die bij de huwelijksvoltrekking zijn, dus dat ze op het moment suprême niet ineens met stoom en kokend water nog nieuwe documenten moeten maken omdat er toch andere poppetjes als getuigen zijn.